تاثیر رنگ‌ها در تبلیغات محیطی و دیجیتال

رنگ‌ها چه مفهومی را منتقل می‌کنند و در چه موقعیتی از چه رنگی می‌توانیم استفاده کنیم؟ 

رنگ یک عنصر مهم و ضروری در هر کمپین تبلیغات محیطی یا دیجیتال است و نقش مهمی در فروش محصول دارد زیرا می‌تواند بر احساسات و افکار مصرف‌کننده در مورد کالا یا خدماتی که قصد فروش و تبلیغش را دارید تأثیر بگذارد. مصرف‌کنندگان به‌طور ناخودآگاه بیشتر از رنگ‌ها تأثیر می‌پذیرند تا از کلمات و پیام‌ها و حتی چهره افرادی که در آگهی استفاده می‌کنید. در این مطلب چند رنگ‌ مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم که از لحاظ جلب توجه، پیام‌رسانی یا تشویق به خرید کاربرد بیشتری دارند. 

سبز و آبی : اعتماد و آرامش

سبز و آبی : اعتماد و آرامش

رنگ سبز و آبی قدرت زیادی در آرامش جسمی، ذهنی و روحی دارند. به‌خصوص رنگ سبز که اعصاب را تحریک و افکار منفی را دور می‌کند. این رنگ‌ به همراه رنگ آبی در حوزه کالاهای پزشکی درمانی کاربرد بسیاری دارند تا به بیماران آرامش و اعتماد را القا کنند. به‌طور مثال برای دیوارها، روپوش پزشکان، داروهای آرام‌بخش، پارچه‌های استریل وسایل جراحی از سبز و آبی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این رنگ برای تبلیغ محصولات یا خدمات سازگار با محیط زیست استفاده کرد. به‌طور کلی، رنگ سبز برای هر کمپین تبلیغاتی که به‌دنبال تأثیرگذاری بیشتر است انتخاب مناسبی است.

قرمز : قدرت، هیجان، سرعت 

قرمز : قدرت، هیجان، سرعت 

قرمز را می‌توان تحریک‌کننده‌ترین رنگ دانست که به فعال‌شدن واکنش‌های احساسی و فیزیکی مانند قدرت، شجاعت، اشتیاق و هیجان و حرکت منجر می‌شود. به‌همین دلیل است که بسیاری از خودروسازها از رنگ‌های قرمز و زرد در طراحی لوگو و محصولات خود استفاده می‌کنند. همچنین رنگ قرمز محرک اشتهاست و به‌طور گسترده توسط تولیدکننده‌های مواد غذایی برای برندسازی غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، کوکاکولا با ترکیب رنگ قرمز و سفیدش معروف است. نوع تایپوگرافی نام و پس‌زمینه قرمز روشن میل به برداشتن بطری را برمی‌انگیزد. رنگ قرمز می‌تواند باعث خریدهای فوری شود و می‌توان از آن برای تغییر قیمت‌ها نیز استفاده کرد.

نارنجی : شاد و پر انرژی

نارنجی : شاد و پر انرژی

رنگ نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است که روحیه و انگیزه فرد و همچنین تخیل و اشتیاق را تحریک می‌کند. از این رنگ بیشتر در صنایع تولید مرکبات و کالاهای ورزشی استفاده می‌شود. با این حال تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند بر استفاده از این رنگ تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در ایالات متحده رنگ لباس‌های زندانیان نارنجی است، در حالی که در بعضی کشورهای شرقی با معنویت مرتبط است و راهبان بودایی ردای نارنجی می‌پوشند. 

زرد: سرگرم‌کننده و مفرح

زرد: سرگرم‌کننده و مفرح

رنگ نور خورشید است که نماد انرژی و سرزندگی و روابط اجتماعی است. رنگ زرد اغلب در حوزه حمل‌ونقل، صنایع غذایی و تولیدکنندگان اسباب بازی و مشاغل مربوط به کودکان استفاده می‌شود زیرا این رنگ کودکانه است و احساسات خوشایند و شادی را برمی انگیزد. با این حال از استفاده بیش از حد این رنگ در تبلیغات خودداری کنید زیرا می‌تواند تأثیر آزاردهنده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال، نوزادان در اتاق‌های زرد روشن آرامش چندانی ندارند و بی‌قراری می‌کنند.

سیاه: ظریف، مدرن و قیمتی 

سیاه: ظریف، مدرن و قیمتی 

سیاه یک رنگ خنثی است که اغلب برای تثبیت یا تضعیف رنگ‌های پر جنب‌وجوش استفاده می‌شود. بر خلاف برخی رنگ‌ها، سیاه همه‌کاره است و در انواع صنایع قابل استفاده است. سیاه معرف ظرافت، گران‌بها بودن، اطمینان و مدرنیته است. از رنگ سیاه در وب‌سایت‌هایی که اقلام گران‌قیمت و لوکس می‌فروشند، خودروهای لوکس و رسمی و کالاهای دیجیتال، لوگوها و تایپوگرافی‌های بسیاری استفاده می‌شود. 
در پایان باید گفت موارد گفته شده تنها از منظر روان‌شناسی رنگ‌ها تعریف شده است و نکته‌های مهمی در انتخاب رنگ‌ها وجود دارد که اگر بررسی مناسب و دقیقی نسبت به آن‌ها نداشته باشیم (به‌طور مثال بررسی مخاطب و کاربر محصول از منظر سن، جنسیت، فرهنگ منطقه و...) ممکن است بازخورد و نتیجه‌ای برخلاف تصورمان دریافت کنیم. 
 

در لینک روبرو ‌می‌توانید نمونه‌هایی از بیلبوردهای داخلی را ببینید و از طراحی آن‌ها ایده بگیرید : بیلبوردهای شهر تهران 

27 , شهریور, 1401 | دسته بندی: تبلیغات محیطی