بیلبورد چیست ؟ هر آنچه که باید بدانید

بیلبورد تبلیغاتی چیست ؟ 

حتما زمانی که در ترافیک بودید چند ثانیه‌ای به بیلبوردهای اطراف‌تان توجه کردید.

تصور کنید روزانه چند هزار نفر به بیلبوردهای سطح شهر توجه می‌کنند! این توجه‌ها منجر به آگاهی از برند و فروش پیشنهادات آن برندها می‌شود.

اغلب فکر می‌کنند اجاره بیلبورد یک استراتژی بازاریابی سنتی است و دیگر قابل اعتماد و استفاده نیست اما با بررسی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ در ایران و در سطح بین المللی متوجه اهمیت و بازدهی تبلیغات بیلبوردی می‌شویم.

رزرو بیلبورد در کمپین تبلیغاتی در صورتی که به طور صحیح اجرا شود و فاکتورهای اصلی را داشته باشد می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای دستیابی به طیف متنوعی از مخاطبان، افزایش درآمد و برندینگ عمل کند.

در واقع، بیلبوردها بیشترین دسترسی را در بین تمام روش‌های تبلیغات محیطی (OOH) در جهان دارند، زیرا حدود ۸۰٪ از افراد اطلاعاتی بیلبوردی که در شهر یا جاده‌ها دیده‌اند را در ذهن دارند و درباره آن صحبت می‌کنند.

بنابر گفته‌های بالا توجه شما به تبلیغات بیلبوردی (Billboard Advertising) جلب شده است و مایلید اطلاعاتی درباره مزایا و معایب بیلبوردها، تاثیر بیلبورد‌ها بر کسب و کار، هزینه تبلیغات بیلبوردی و ... بدانید؛ همراه ما باشید تا هرآنچه که درباره بیلبوردها هست را بدانید.

بیشتر بخوانید : تبلیغات محیطی (OOH) چیست؟ + ۱۷ روش موثر

بیلبورد چیست؟

بیلبورد چیست ؟

بیلبورد (Billboard) یک ساختار تبلیغاتی بزرگ در فضای باز است، شبیه به یک پوستر بزرگ با پایه است که برای تبلیغ یک نام تجاری (برند)، پیشنهاد یا معرفی محصول یا خدمت استفاده می‌شود.

کلمه بیلبورد در زبان انگلیسی گاهی به معنای احتکار نیز بکار می‌رود.

بیلبوردها معمولاً در مناطق پرتردد مانند کنار بزرگراه ها یا نزدیک مراکز خرید قرار دارند تا توجه بیشترین تعداد رانندگان و عابران پیاده را جلب کنند.
ابعاد بیلبوردها بسیار متنوع است و به محل قرارگیری آن بستگی دارد مثلا یک بیلبورد ممکن است با ارتفاع ۵ متر و عرض ۱۵ متر باشد و بیلبوردی دیگر با ارتفاع ۴ متر و عرض ۳ متر باشد.

تبلیغات بیلبوردی چیست؟

تبلیغات بیلبوردی (Billboard Advertising) فرآیند استفاده از تابلوهای تبلیغاتی چاپی و دیجیتالی در مقیاس های بزرگ برای تبلیغ یک برند و پیشنهاد محصول یا خدمت است.

اجاره بیلبورد تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی کارآمد برای به دست آوردن بیشترین تعداد بازدید و تاثیرگذاری بلند مدت برند بر مخاطبان است. 

مهم‌ترین دستاورد بیلبوردها برای کسب و کارها، برندسازی است که به کمک شعارهایی با سایز بسیار بزرگ، تصاویر افراد مشهور، بیان ارزش پیشنهادی برند و سایر اطلاعات صورت می‌گیرد.

انواع بیلبورد تبلیغاتی 

بیلبوردها در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می‌شوند. برخی از انواع بیلبوردها عبارتند از:

۱- بیلبوردهای دیجیتال (Digital billboards) : 

بیلبوردهای دیجیتال (Digital billboards)

یک بیلبورد دیجیتال تصاویر و متن‌های مختلف تولید شده توسط سیستم‌ها و نرم افزارهای کامپیوتری را برروی یک صفحه نمایش نشان می‌دهد. 
تبلیغات متحرک و دیجیتال، حداکثر تاثیر را بر مخاطبان دارند.
می توان آن را طوری تنظیم کرد که متن و تصاویر را در حال حرکت نشان دهد و همچنین می‌توانید ساعات و روز پخش تبلیغ را شخصی سازی کنید.
به عنوان مثال، یک رستوران ممکن است غذاهای ویژه ناهار را در طول صبح و اوایل بعد از ظهر و غذاهای مخصوص شام را از ساعت ۵ بعد از ظهر بر روی صفحات  دیجیتال نمایش دهد.

۲- بیلبوردهای سیار (Mobile billboards) : 

بیلبوردهای سیار (Mobile billboards)

بیلبورد سیار یا موبایلی به تابلوهایی گفته می‌شود که بر اتوبوس، اتومبیل و سایر وسایل نقلیه در حال حرکت نصب می‌شود. 

مهم‌ ترین مزیت بیلبوردهای سیار این است که بیشتر مورد توجه مخاطبان هدف شما قرار می‌گیرند زیرا وسایل نقلیه در منطقه و محله‌ای که شما به عنوان مکان کلیدی برای تبلیغ شرکت خود انتخاب کرده‌اید حرکت می کنند و در دید افراد بیشتری قرار می‌گیرند.

۳- تابلوهای تبلیغاتی نقاشی شده (Painted billboards) : 

تابلوهای تبلیغاتی نقاشی شده (Painted billboards)

این بیلبوردها به صورت گرافیکی و کامپیوتری ایجاد نمی‌شوند بلکه در مکان مورد نظر نقاشی می‌شوند البته ابتدا طرح اصلی را ایجاد می‌کنند و سپس به کمک اسپری یا رنگ طرح را اجرا می‌کنند.
در سال های اخیر، این بیلبوردها با بیلبوردهایی که به صورت گرافیکی طراحی، چاپ و تولید می‌شوند، جایگزین شده‌اند ابته هنوز هم در برخی مناطق از این بیبلبورد‌ها استفاده می‌شود که جذابیت خاص خود را دارد.

۴- بیلبوردهای استاتیک (Static Billboards) :  

بیلبوردهای استاتیک (Static Billboards)

بیلبوردهای استاتیک از نوعی پلاستیک به نام وینیل (vinyl) چاپ شده بزرگ ساخته شده و در سراسر صفحه بیلبورد کشیده شده است. 
این نوع بیلبوردها اغلب چند وجهی هستند که در هر وجه بیلبورد یک تصویر یا متن درباره برند درج شده که با هم پیام اصلی برند را ارائه می‌دهند. 
بیلبوردهای استاتیک به ۲ صورت ثابت یا در حال حرکت هستند.

۵- بیلبوردهای سه بعدی (Three-dimensional billboards) : 

بیلبوردهای سه بعدی (Three-dimensional billboards)

بیلبوردهایی به سبک مدرن هستند که با ارائه تصاویر سه بعدی دراماتیک و گرافیکی مانند یک پاپ آپ وبسایت توجه و کنجکاوی بینندگان را به خود جلب می‌ کنند. 
به کمک بیلبوردهای سه بعدی می‌توان یک تصویر ثابت را به یک جسم متحرک تبدیل کرد تا در زمان‌های مختلف پیام‌های متفاوتی را بنا به خواسته تبلیغ دهنده نمایش دهد.

مزایای استفاده از تبلیغات بیلبوردی

مزایای استفاده از تبلیغات بیلبوردی

زمانی که دارید تلویزیون تماشا می‌کنید، رادیو گوش می‌دهید یا سایتی را نگاه می کنید به محض اینکه آگهی تبلیغاتی پخش می‌شود به گونه‌ای آن را رد می‌کنید اما شما نمی‌توانید تبلیغات محیطی را رد یا حذف کنید و نادیده بگیرید.

طبق آمارها ۷۰ درصد بیلبوردها توسط رهگذران دیده می‌شوند و ۶۳ درصد از این بیلبوردها به طور کامل خوانده می شوند. 
به همین دلیل، هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری وجود ندارد که بتواند با این سطح از بیننده و حفظ آن برابری و رقابت کند.

دلایل قانع کننده‌ای که به شما می‌گویند چرا بیلبوردها یک استراتژی تبلیغاتی عالی هستند :

۱- بیلبوردها بزرگ، چشم نواز و جذاب هستند.
۲- بیلبوردها دستیابی به مخاطبان هدف را آسان می‌کند.
۳- بیلبوردها ایجاد کننده انگیزه خرید فوری و احساسی هستند.
۴- بیلبوردها معرفی و آگاهی از برند را تضمین می‌کنند.
۵- بیلبوردها برای همه سنین جذاب هستند.
۶- بیلبوردها بازدهی بسیار بالا دارند.

۱- بیلبوردها بزرگ، چشم نواز و جذاب هستند.

بیلبوردها فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند و اگر توسط بازاریاب‌ و گرافیست ماهر طراحی شوند می‌توانند بسیار جذاب باشند. 
یک بیلبورد خوب ممکن است یک مشتری بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.
هرچه طراحی بیلبورد جذاب تر باشد تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.

۲- بیلبوردها دستیابی به مخاطبان هدف را آسان می‌کند.

اجاره بیلبورد، هدف قرار دادن یک مخاطب محلی خاص را آسان می‌کند.
شما می‌توانید با شناخت مخاطبین خود و پرسونای آن‌ها متوجه شوید که مخاطبان شما در کدام خیابان یا محله بیشترین رفت و آمد را دارند و آن مکان را برای اجاره بیلبورد انتخاب کنید.
گاهی برندها میلیاردها تومان برای تبلیغات محیطی هزینه می‌کنند اما نتیجه‌ مطلوب را نمی‌بینند؛ یکی از دلایل این موضوع انتخاب مکان اشتباه برای اجاره بیلبورد است.
اگر بیلبوردی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما در آن مکان نباشند تبلیغ شما شکست می‌خورد.

۳- بیلبوردها ایجاد کننده انگیزه خرید فوری و احساسی هستند.

یکی از دلایلی که بیلبوردها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که توانایی خارق العاده‌ای در تأثیرگذاری و الهام بخشیدن به مشتریان را برای خریدهای فوری دارند. 
اگر بتوانید از طریق بیلبورد خود به ذهن مشتریان متصل شوید، آن‌ها به شما اعتماد می کنند و از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند.
به عنوان مثال، وقتی با دوستان خود در یک سفر جاده ای هستید و اگر تبلیغ یک پیتزای لذیذ را روی بیلبورد ‌بینید؛ شما را ترغیب می‌کند که با دیدن اولین رستوران توقف کنید و یک پیتزا سفارش دهید و اگر آن پیتزا همان پیتزای روی بیلبورد باشد که چه بهتر.

۴- بیلبوردها معرفی و آگاهی از برند را تضمین می‌کنند.

بیلبوردها در معرفی و افزایش آگاهی از برند بسیار موثر هستند. دلیل آن این است که تبلیغ همیشه قابل مشاهده است.
هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری اجازه نمی‌دهد پیام شما در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دیده شود. 
آیا می‌توانید یک تیزر تبلیغاتی را ۲۴ ساعته به مدت یک ماه در تلویزیون پخش کنید ؟ خیر اما با اجاره بیلبورد می‌توانید این فرصت خارق العاده را داشته باشید.

به برخی از تبلیغات بیلبوردهایی که در رفت و آمدهای روزانه خود می‌بینید فکر کنید؛ حتما برخی از آن‌ها را حفظ کرده اید یا حداقل برداشت کوتاهی از آن‌ها را در ذهن دارید. چرا ؟ زیرا این بیلبوردها را هر روز می‌بینید و به طور ناخواسته برندها در ذهن شما نقش می بندند.
بنابراین، اگر برند شما از تصاویر یا شعارهایی استفاده کند که جذاب، هوشمندانه یا به یاد ماندنی باشد مشتریان بالقوه به برند شما توجه می کنند. 
اگر برند شما در اذهان عمومی نقش ببند هر زمانی که به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشند بیلبورد تبلیغاتی شما را به یاد می‌آورند و به اولین گزینه آن‌ها تبدیل می شوید.

۵- بیلبوردها برای همه سنین جذاب هستند.

برخلاف سایر اشکال تبلیغات، بیلبوردها برای تمامی افراد جامعه – چه کودکان و چه بزرگسالان – جذاب است.
فرقی نمی‌کند که محصول شما اسباب بازی، خودرو یا حتی بیمه عمر باشد؛ می‌توانید از بیلبوردها برای تبلیغ برند خود استفاده کنید.

۶- بیلبوردها بازدهی بسیار بالا دارند.

طبق آمارها، بازگشت سرمایه در تبلیغات بیلبوردی ۶ برابر هزینه تبلیغ است. در مقایسه با سایر رسانه‌های تبلیغاتی، یک بازگشت سرمایه بسیار عالی است.

معایب تبلیغات بیلبوردی چیست؟

معایب تبلیغات بیلبوردی چیست؟

تبلیغات بیلبوردی همچون سایر روش های تبلیغاتی مزایا و معایبی دارند که باید قبل از استفاده آن ها در کمپین های تبلیغاتی خود به این مزایا و معایب در کنار یکدیگر بپردازید؛ در ادامه با معایب بیلبوردها آشنا خواهید شد.

معایب اجاره بیلبورد عبارتند از: 

۱- بیلبوردها ممکن است گران باشند.

یکی از مشکلات عمده تبلیغات بیلبوردی، مقدار هزینه ی مورد نیاز برای اجاره بیلبورد است. قیمت اجاره بیلبورد نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بیشتر است. 
علاوه بر آن، هزینه های اضافی برای چاپ، نصب و تعمیرات وجود دارد و اگر بلایای طبیعی مانند طوفان این سازه را تخریب کند هزینه ی تعمیر آن، برعهده مشتری است. همچنین در صورت آسیب به اموال یا صدمات ناشی از خرابی بیلبورد، مالک باید پاسخگو مشکلات قانونی و هزینه ها باشد. 

۲- بیلبوردها اطلاعات محدودی را ارائه می دهند.

بیلبوردهای تبلیغاتی اطلاعات محدودی را در اختیار مخاطب قرار می دهند. این اطلاعات محدود امکان ارائه مطالب دقیق و بیشتر راجع به خدمات یا محصول را برای مخاطبان خود فراهم نمی کنند. از سویی دیگر بیلبورد ها، یک موضوعی را برجسته می کنند و به دیگر جنبه های موضوع نمی پردازند.

۳- بیلبوردها دوره ی تبلیغاتی زودگذری دارند.

مدت زمانی که مخاطب توجه اش به تبلیغات بیلبوردی جلب می شود ۳ تا ۵ ثانیه است. بنابراین، حتی اگر تبلیغ شما به یاد ماندنی باشد، بیننده نمی تواند تمامی اطلاعات درج شده روی بیلبورد شما را یادداشت کند. به همین دلیل پیام تبلیغاتی شما باید کوتاه و رسا باشد.

۴- بیلبوردهای تبلیغاتی محدود به مکان هستند.

بیلبوردها با توجه به ساختاری که دارند به یک مکان محدود می شوند و فقط افرادی که از آن منطقه عبور می کنند می توانند تبلیغ شما را ببینند. با توجه به این موضوع بهتر است بیلبوردی را انتخاب کنید که در بهترین و پربازدید ترین مکان باشد.

۵- بیلبوردها بر بازاریابی انبوه تمرکز دارند.

با توجه به اینکه بیلبورد ها این امکان را به وجود می آورند که توجه جمع کثیری از مردم را به خود جلب کنند باید آن ها را در مکانی مطلوب که بیشتر در معرض دید مخاطبان خود هستند قرار داد. به عنوان مثال برای افزایش بازدهی یک بیلبورد تبلیغاتی وسایل ورزشی بهتر است آن را نزدیک به فروشگاه ها یا باشگاه های ورزشی نصب کرد.

بیلبورد از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای تشکیل دهنده‌ی بیلبورد

اجزای تشکیل دهنده‌ی بیلبورد عبارتند از:

  1. فونداسیون : فونداسیون بیلبورد یا پی از بتن و میلگرد تشکیل شده است که در ساختمان سازی هم بکار می‌رود. برای این کار ابتدا طرح فونداسیون با استفاده از میلگرد بافته می‌شود و سپس برای محکم کردن آن بتن ریزی انجام می‌شود.
  2. پایه : پایه بیلبورد وزن سازه را تحمل می‌کند و معمولا از جنس بتن یا آهن ساخته می‌شود. قسمتی از آن در فونداسیون (زیر زمین) قرار دارد و قسمت دیگر روی زمین قرار می‌گیرد.
  3. صفحه نمایش : صفحه نمایش یا رویه تابلو بیلبورد، فلزی است که بنرهای تبلیغاتی چاپ شده بر روی آن قرار می-گیرند.
  4. نورپردازی : نور بیلبورد توسط لامپ‌های پرژکتور تامین می‌شود. این لامپ‌ها از جنس LED بوده، کم مصرف و مقرون به صرفه هستند. اگر بیلبورد از نوع فلکس باشد می‌توان لامپ‌های SMD را در بخش سینی آن جاسازی کرد تا بیلبورد نورپردازی و جلوه‌ای خاص داشته باشد.
  5. سپر و کلیپس بیلبورد : با استفاده از این ابزار بنر تعبیه شده بر روی بیلبورد به صورت صاف و بدون چین خوردگی قرار می‌گیرد و پیام تبلیغاتی با وضوح بهتری نمایش داده می‌شود.
  6. بنر بیلبورد تبلیغاتی : بنر همان چیزی است که به نمایش گذاشته می‌شود و در واقع هدف اصلی نصب بیلبورد را در بر دارد. هنگامی که مدت زمان اجاره بیلبورد و نمایش آگهی به سر برسد آن را تعویض کرده و آگهی جدید نصب می‌کنند. در گذشته آگهی‌ها پارچه‌ای بودند اما امروزه برای این کار از فلکس، استیکر و ... استفاده می‌شود.
  7. فرابیلبورد : این بخش که اخیرا به بیلبوردها اضافه شده است، خارج از محدوده‌ی تبلیغاتی فضایی را به صورت تصاویر خلاقانه در بر می‌گیرد. مانند بیلبوردهایی که طرح از محدوده بیلبورد خارج شده‌است.

ابعاد و اندازه بیلبوردها

در زمان‌های قدیم بیلبوردها در اندازه‌های استاندارد زیر وجود داشتند:

  • ۲ در ۳
  • ۳ در ۵
  • ۲ در ۷
  • ۷ در ۹

اما در حال حاضر به علل مختلف از جمله وسعت اتوبان‌ها اندازه بیلبوردها نیز تغییر کرده‌است.
بیلبوردها اندازه‌های مختلفی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ۴ در ۷
  • ۴ در ۱۰
  • ۳.۵ در ۱۲ 
  • ۳ در ۶
  • ۵ در ۱۵ 

علاوه بر این ابعاد و اندازه‌ها بیلبوردهایی نیز وجود دارد که با عنوان ابرسازه معرفی می‌شوند که اندازه آن‌ها ۲۵۰ مترمربع، ۵۰۰ مترمربع و ۷۵۰ مترمربع است که برای برندسازی و کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مناسب هستند. اجاره بیلبوردهای بسیار بزرگ می‌تواند سرعت رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما را چندین برابر می‌کند.

چگونه تاثیرگذاری بیلبورد را بالا ببریم؟

موارد زیر ۳ تا از مهم‌ترین نکات افزایش تاثیرگذاری بیلبوردها هستند که به کارگیری آن‌ها می توانید چندین برابر هزینه اجاره بیلبورد را کسب نمایید.

  • چاپ تصویری که وضوح خوبی داشته باشد می‌‌تواند کیفیت کار شما را بالا ببرد.
  • می‌توانید از تصاویر و انیمیشن‌های سه بعدی بهره بگیرید.
  • انتخاب شعار تبلیغاتی کوتاه وآهنگین می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مراحل ساخت و نصب بیلبورد چیست؟

  1. ابتدا با استفاده از نرم افزارهای مربوطه تصاویر و محتوای تبلیغاتی مورد نظر طراحی می‌شود.
  2. پس از آماده سازی طرح، آن را برای چاپ و پردازش می‌فرستند.
  3. برای نصب بیلبورد باید فونداسیون کار اجرا شود؛ بدین صورت که با استفاده از مصالح ساختمان سازی (سنگ، سیمان، ماسه، آجر و ...) دور اسکلت نگهدارنده‌ی محتوای چاپ شده را بتن ریزی کرده تا در جای خود ثابت بماند و نیز در برابر شرایط جوی مقاوم باشد.
  4. پس از اتمام مراحل فونداسیون، یک سطح صاف و بزرگ فلزی بر روی ستون تعبیه می‌شود تا بتوان محتوای چاپی را بر روی آن نصب کرد. 

شما به عنوان صاحب برند کافیست بیلبورد مورد نظر خود را انتخاب کرده و طرح را به شرکت تبلیغاتی ارسال کنید؛ سایر مراحل چاپ، نصب و ... برعهده شرکت است.

قیمت بیلبورد تبلیغاتی 

همانطور که در بالا گفته شد بیلبوردها انواع گوناگونی دارند. قیمت اجاره هر یک نیز متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
بیلبوردهای تبلیغاتی بر اساس نوع آن ها، ابعاد، محل قرارگیری و ... قیمت گذاری می شوند.
برای مثال هزینه یک بیلبورد ۴۸ متری در بزرگراه شهید مدرس با بیلبورد ۱۲ متری در شهید بهشتی یکسان نیست.
برای اطلاع از قیمت بیلبورد های شهر تهران می توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.   تعرفه بیلبوردهای تهران  

اجاره بیلبورد تبلیغاتی

اگر تصمیم گرفته اید در کمپین تبلیغاتی خود از بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید به یک مشاور متخصص حوزه تبلیغات محیطی نیاز دارید.
مشاور می تواند در انتخاب بیلبورد، جامعه هدف، طراحی بیلبورد و مواردی تخصصی دیگر به شما کمک کند تا انتخابی صحیح داشته باشید.
اجاره بیلبورد تبلیغاتی می تواند به رشد و پیشرفت کسب و کار شما سرعت ببخشد و بسیار زودتر از رقبای خود به اهداف معنوی و مالی‌تان دست یابید.
جهت اجاره بیلبورد و مشاهده بهترین نتایج از این روش تبلیغاتی می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.
 

08 , آبان, 1401 | دسته بندی: تبلیغات محیطی