تبلیغات آنلاین چیست؟

تاریخ 22 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات آنلاین یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین شیوه‌های بازاریابی در عصر حاضر است. با کمک تبلیغات آنلاین می‌توان با هر میزان بودجه‌ای در فضای آنلاین فعالیت کرد و به مخاطبین هدف خود دسترسی داشت و محصولات یا خدمات خود را تبلیغ نمود. از این رو باید مدیران بازاریابی این شیوه از تبلیغات را جدی گرفته و به آن اهمیت بدهند. 

در این مقاله از معرفان قصد داریم بدانیم تبلیغات آنلاین چیست و چرا مهم است. در ادامه‌ی این بحث به مزایا و انواع روش‌ های تبلیغات آنلاین اشاره می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.  

تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین چیست؟

به بیان ساده تبلیغات آنلاین (Online Advertising) به تبلیغاتی گفته می‌شود که از اینترنت و یا حتی همراه با کانال‌های دیگر به منظور آگاهی بخشی، ایجاد علاقه و انجام فعالیتی نسبت به محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار استفاده می‌شود. 

بر اساس تعریف فوق در تبلیغات آنلاین یا تبلیغات اینترنتی تلاش بر این است که پیامی را به مخاطب انتقال دهیم تا در رابطه با خدمات یا محصولات‌مان اطلاعات بیشتری بدست بیاورد یا اقدامی انجام دهد. این انتقال پیام می‌تواند صرفا از طریق اینترنت یا همراه با کانال‌های دیگر صورت بگیرد. شایان ذکر است که در این شیوه از تبلیغات باید ابتدا جمعیت شناسی خاصی روی مخاطبان از لحاظ سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی و موارد اینچنینی صورت بگیرد تا تبلیغات نتیجه بخش باشد.

چرا تبلیغات آنلاین اهمیت دارد؟

بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به دو دسته بازاریابی درونگرا و تبلیغات آنلاین تقسیم می‌شود که برای اجرای هر یک از این‌ها تیم مجزا در نظر گرفته می‌شود.
در بازاریابی درونگرا جذب مشتری به صورت ارگانیک از طریق وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر بازاریابان شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند با انتشار محتوای خوب و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی را جذب کرده و آنان را به تعامل با برند تشویق کنند. در بخش سایت بازاریابان محتوایی نیز می‌کوشند تا محتوایی را تولید کنند تا علاوه بر افزایش ترافیک سایت، نرخ تبدیل را بالا ببرد. 

اما کارشناسان تبلیغات آنلاین به بررسی میزان هزینه‌ها برای جذب هر کاربر و بازگشت سرمایه می‌پردازند. شایان ذکر است که تبلیغات آنلاین می‌توانند پارامترهای بازاریابی درونگرا را بهبود ببخشند و بازدهی فعالیت‌های کسب‌وکار را افزایش دهند.

با استفاده از تبلیغات اینترنتی می‌توان به موارد زیر دست یافت:

  • افزایش آگاهی از برند با ارائه تبلیغ به مخاطبان درون و برون شبکه‌های ارتباطی خود
  • شناخت دقیق مخاطبان خود با اعمال تغییر در تبلیغات آنلاین و بررسی نتایج آن
  • ایده گرفتن از تبلیغاتی که عملکرد مثبتی دارند و بهبود محتوای خود بر اساس آن‌ها

هدف هر سازمان از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بازگشت سرمایه است بنابراین باید بودجه را به گونه‌ای هزینه کرد تا موجب رسیدن به اهداف شود.

تبلیغات آنلاین چه مزایایی به همراه دارند؟

تبلیغات آنلاین چه مزایایی به همراه دارند؟

تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی مزایای بسیاری دارند که عبارتند از:

۱- مقرون به صرفه و پر مخاطب‌تر است

هزینه تبلیغات آنلاین به نسبت تبلیغات سنتی کمتر و به صرفه‌تر است. به‌عنوان مثال برای تبلیغات در سطح شهر با استفاده از بیلبورد و استرابورد برای هر ماه باید چندین میلیون هزینه کرد و حتی برای تبلیغ در تلویزیون به ازای هر دقیقه با اعداد بزرگی مواجه خواهید شد اما در فضای آنلاین قیمت‌ها تفاوت دارد؛ ضمن اینکه ممکن است به تبلیغات سنتی توجه زیادی نشود و با بازخورد کمی مواجه باشد. 

۲- قابلیت اندازه گیری دارد

یکی از مزایای تبلیغات اینترنتی استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس است که می‌تواند میزان موفقیت یا شکست کمپین تبلیغاتی را بسنجد.

به طور مثال اگر بخواهید با آگهی‌های تلویزیونی تبلیغات خود را اجرا کنید چطور می‌توانید به طور دقیق متوجه شوید چند نفر آگهی شما را دیده‌اند؟ نهایتا با تخمین بتوانید حدودی را بدست آورید اما در تبلیغات آنلاین می‌توان دریافت که تعداد افرادی که تبلیغ شما را دیده‌اند چقدر بوده، چند نفر روی آن کلیک کرده‌اند و به سایت شما هدایت شده‌اند، چند نفر اقدام به خرید کرده‌اند و چه تعدادی در میانه راه منصرف شده‌اند حتی امکان شناسایی افرادی که در هر یک از این دسته‌ها می‌گنجند وجود دارد تا برایشان تبلیغات مجزایی ارائه کرد. این آمار میزان موفقیت یا عدم موفقیت کمپین تبلیغاتی شما را نشان می‌دهد.

۳- امکان شخصی سازی دارد

این مورد را در قالب یک مثال بیان می‌کنیم. فرض کنید یک کسب‌وکار برای اهداف خود از روش پخش تراکت که جزء تبلیغات سنتی است بهره می‌گیرد. با پخش تراکت نمی توان فهمید که کدام مخاطب به مشتری تبدیل شده‌است، کدام ناراضی و کدامیک بی تفاوت بوده‌است تا برای مشتریان امتیازات بیشتری قائل شد یا برای افرادی که بی تفاوت بوده‌اند تخفیف‌هایی را ارائه داد تا اولین خرید را انجام دهند.

اما اگر این کسب‌وکار روش تبلیغات آنلاین را پیش بگیرد می‌تواند مخاطبان خود را دسته بندی کند تا برای هر یک پیشنهادات مختص خودشان را ارائه نماید. با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

انواع تبلیغات آنلاین کدامند؟

انواع تبلیغات آنلاین

انواع تبلیغات آنلاین به شرح زیر هستند:

  • تبلیغات نمایشی (بنری، ویدئویی و همسان)
  • تبلیغات کلیکی (CPC)
  • تبلیغات ریتارگتینگ
  • گوگل ادز
  • تبلیغات متنی
  • تبلیغات صوتی
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
  • لینک همکاری در فروش
  • محتوای حمایت شده
  • پوش نوتیفیکیشن

نکات طلایی افزایش بازدهی تبلیغات آنلاین

افزایش بازدهی تبلیغات آنلاین

پیشنهاد می‌شود برای افزایش بازدهی کمپین های تبلیغات آنلاین خود به موارد زیر توجه کنید:

  • سایتی داشته باشید که طراحی مناسب، سرعت بارگذاری بالا، رابط کاربری و تجربه کاربری خوبی داشته باشد تا رضایت کاربران بالا برود چرا که هدف اجرای تبلیغات آنلاین هدایت کاربران به صفحه مورد نظر شما است. توجه به مواردی که ذکر شد موجب می‌شود نرخ تبدیل نیز بالا برود.
  • با توجه به مشتریان بالقوه خود کمپین تبلیغات اینترنتی را اجرا کنید به‌عنوان مثال اگر مخاطبان هدف شما در اینستاگرام هستند تبلیغات سوشال مدیا (اینستاگرام) را انتخاب کنید.
  • به هدف خود (فروش بیشتر، دیده شدن، بهبود تصویر برند و ...) فکر کنید و تبلیغات خود را بر این اهداف متمرکز نمایید.
  • منابع شما (بودجه و زمان) محدود است بنابراین باید روی کلماتی که بکار می‌برید، عناصر بصری که استفاده می‌کنید و حتی دعوت به اقدام توجه نمایید.
  • در تبلیغات آنلاین زمان زیادی ندارید بنابراین تلاش کنید مقصود خود را به صورت مفید و مختصر به کاربران ارائه دهید.   

کلام آخر

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها به دیجیتال مارکتینگ وابسته هستند و از طریق تبلیغات آنلاین تداوم پیدا می‌کنند اما برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باید از کانال مناسب استفاده کرد تا بازدهی بالا برود.

ما در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ از جمله برندسازی، طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، ساخت تیزر، فیلم برداری، موشن گرافی، بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ و ... را ارائه می‌دهیم. 

همچنین اگر در خصوص استراتژی تبلیغات آنلاین نیاز به مشاوره دارید می‌توانید روی کمک ما حساب باز کنید. کافیست با شماره 02188704000 تماس بگیرید تا کارشناسان‌مان راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه کنند.