سئو یا برندینگ؟ کدام یک بهتر است؟

تاریخ 20 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

سئو یا برندینگ؟ کدامیک بهتر است؟ آیا می‌دانید سئو چگونه بر برندینگ تاثیر می‌گذارد؟ یا برعکس برندینگ چگونه به سئو سایت کمک می‌کند؟

به فرآیندی که طی آن کسب‌وکارها برای خود هویت منحصر به فرد ایجاد می‌کنند تا در خاطر مشتریان و مخاطبان خود بمانند برندینگ (Branding) یا همان برندسازی گفته می‌شود.

اقدامات سئو (SEO) در راستای بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو صورت می‌گیرد تا وبسایت در نتایج اولیه گوگل قرار گیرد.

بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش میزان فروش و حتی بالا بردن تعداد مشتریان خود به برندسازی روی می‌آورند اما نمی‌دانند که برندینگ بر سئو وبسایت اثر می‌گذارد.
ما تلاش کرده‌ایم تا ابهامات شما را درباره این موضوع در این مقاله برطرف کنیم؛ پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آیا برندینگ بر سئو تاثیر دارد؟

آیا برندینگ بر سئو تاثیر دارد؟

به طور کلی پاسخ بله است. موتور جستجوی گوگل با سایت‌هایی که اعتبار دارند و برند بزرگ و مطرحی هستند به گونه‌ای متفاوت برخورد می‌کند. این سایت‌ها با تعداد کمی بک لینک می‌توانند به رتبه‌های برتر گوگل دست بیابند و حتی اگر به صورت اسپم عمل کنند برای مدت زمان اندکی جریمه شده و دوباره در نتایج ظاهر می‌شوند. اما این امر در مورد برندهای کوچک صادق نیست بلکه آن‌ها باید به طور درست و اصولی قدم بردارند.

گوگل نسبت به برندهای بزرگ مراعات زیادی دارد یا بهتر است بگوییم رفاقت دارد زیرا این دسته از سایت‌ها مورد پسند کاربران هستند. به‌عنوان مثال هنگامی که کاربران موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کنند، اغلب بهترین پاسخ را برندهای مطرح ارائه کرده‌اند. همین موضوع موجب می‌شود تا گوگل به آن‌ها بها بدهد. 

در بسیاری از مواقع کاربران هنگام جستجو در گوگل با مشاهده سایت‌های معتبر از سایر سایت‌ها صرف نظر کرده و مستقیما بر روی آن‌ها کلیک می‌کنند. بنابراین مراعات گوگل صرفا به محتوای عالی آن‌ها ارتباط ندارد. اگر گوگل سئو برندینگ سایت‌های مطرح را انجام ندهد ممکن است موجب رنجش آن‌ها از خودش شود.  

بررسی چگونگی اثرگذاری برندینگ بر سئو 

اثرگذاری برندینگ بر سئو 

برندسازی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سئو سایت بگذارد. برخی از تاثیرات آن عبارتند از:

۱- افزایش نرخ کلیک (CTR)

الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها به موارد زیادی توجه می‌کنند اما زمانی که یکی از رتبه‌های صفحه نخست گوگل را کسب کردید، اهمیت برخی از فاکتورها کمرنگ می‌شود و در مقابل فاکتورهای دیگری نظیر نرخ پرش، نرخ کلیک و مدت ماندگاری کاربران در سایت افزایش پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر گوگل برای ارزیابی کیفیت محتوای سایت بیشتر به رفتار کاربران توجه می‌کند. 

افزایش نرخ کلیک با دو المان عنوان جذاب و برندینگ رابطه مستقیمی دارد. هر چه عنوانی که بکار می‌برید جذاب‌تر از عناوین رقبا باشد احتمال کلیک بر روی لینک سایت شما بالاتر می‌رود. همچنین اگر کاربران گوگل با نام برند شما آشنا باشند و بدانند شما در زمینه فعالیت خود اعتبار بالایی دارید، قطع به یقین احتمال کلیک بر روی سایت شما نیز بالا می‌روند. این یک اثر برندینگ بر سئو به شمار می‌آید.

۲- جستجوی نام برند در اینترنت

گوگل به سایت‌های بزرگ و برند بیشتر توجه می‌کند. هنگامی که اسم برند یا نام سایت شما توسط کاربران جستجو شود، گوگل از طریق الگوریتم‌های مرتبط متوجه شهرت و اعتبار سایت شما می‌شود و بدین ترتیب ارزش بیشتری برای وبسایت‌تان قائل می‌شود که روند سئو آن آسان تر باشد.
شما می‌توانید از طریق سرچ کنسول میزان جستجو و ورود کاربران به سایت‌تان را بررسی کنید.   

۳- ورودی مستقیم (دایرکت)

یکی دیگر از سیگنال‌هایی که به گوگل اطلاع می‌دهد شما سایتی معتبر و شناخته شده‌ای هستید، ورودی مستقیم یا همان دایرکت (Direct) است که افراد با جستجوی آدرس (دامنه) وارد سایت می‌شوند. قاعدتا این عمل زمانی انجام می‌شود که توسط دیگران شناخته شده باشید. اگر شما به خوبی برندینگ را انجام داده باشید، میزان ورودی مستقیم بالا می‌رود و بر قدرت سئو سایت‌تان افزوده می‌شود.  

۴- جستجو نام برند همراه کلمه کلیدی

این مورد تاثیر زیادی بر سئو سایت می‌گذارد. فرض کنید فردی به دنبال لپ تاپ در سایت تکنولایف است و نمی‌خواهد وقت خود را صرف گشتن در صفحات دیگر کند بلکه قصد دارد مستقیما وارد صفحه دسته بندی لپ تاپ ایسوس شود.

در این صورت عنوان خرید لپ تاپ ایسوس تکنولایف را جستجو می‌کند. گوگل از اینکه نام برند در کنار کلمه کلیدی بیاید این برداشت را می‌کند که برند شناخته شده است و نیز در حوزه آن کلمه کلیدی حرف‌هایی برای گفتن دارد. بدین ترتیب اعتبار بیشتری برای آن سایت قائل می‌شود.

۵- اشاره به سایت بدون درج لینک

اشاره به سایت (منشن) بدون درج لینک یکی از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید. هنگامی که سایتی برند و معتبر باشد افرادی راجع به آن در سطح وب صحبت می‌کنند بدون اینکه به آن لینک بدهند. با این کار اعتبار سئو سایت افزایش می‌یابد.

راهکارهای سئو سایت با استفاده از برندینگ

راهکارهای سئو سایت با استفاده از برندینگ

برندینگ موضوعی گسترده است که بحث آن در این مجال نمی‌گنجد. اما به طور خلاصه و مفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تولید محتوا

با تولید محتوای خوب می‌توان برندسازی کرد، اما چگونه؟

تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت مایکروسافت گویای این است که اغلب افراد هنگام جستجوی یک موضوع معمولا برندهایی که در صفحه اول می‌بینند بالاخص دو لینک اول را به یاد می‌سپارند. تولید محتوای ارزشمند به گونه‌ای که رضایت مخاطبان را در برداشته باشد، می‌تواند در خاطر کاربران باقی بماند و موجب شود برای دفعات بعدی به سایت شما حتی اگر در لینک‌های پایین‌تر بودید، مراجعه نمایند. پس تولید محتوا ارزشمند و غنی خود یک استراتژی برندینگ است که بر سئو سایت نیز تاثیر می‌گذارد.    

۲- انجام تبلیغات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام جستجوی یک محصول در گوگل با هیچکدام از سایت‌ها آشنایی نداشته باشید اما نام یکی از سایت‌ها به گوش‌تان خورده است و صرفا به همین دلیل روی آن کلیک کرده‌اید. این اثر تبلیغات است. تبلیغات می‌تواند کاری کند که حتی اگر نسبت به برندی آشنایی ندارید آن را انتخاب کنید. بنابراین تبلیغات می‌تواند برای سئو سایت کمک کننده باشد. 

۳- شبکه های اجتماعی

یکی از سیگنال‌های مهم سئو سوشال سیگنال نام دارد. برای برند سازی در رسانه‌های اجتماعی ابتدا باید محتوای خوب تولید کنید تا بتوانید از این طریق مخاطبان زیادی را جذب کنید و سپس تبلیغات انجام دهید تا تعداد مخاطبان بالاتر برود. برندینگ از طریق رسانه‌های اجتماعی یا همان شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نرح کلیک را افزایش دهد و هم روی جستجوی نام برند، ورودی مستقیم و جستجوی کلمه کلیدی همراه نام برند تاثیر داشته باشد.

مهم‌ترین مزایای سئو برای برندینگ چیست؟

مهم‌ترین مزایای سئو برای برندینگ چیست؟

اگر یک استراتژی سئو مناسب باشد می‌تواند بر برندینگ و آگاهی از برند تاثیر مثبت بگذارد. سئو یکی از روش‌هایی است که در استراتژی برندینگ بکار می‌رود و حتی می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک کارآمد باشد. در ادامه به‌طور مختصر به مزایای سئو برای برندسازی اشاره می‌کنیم. 

سئو، یک روش ارگانیک 

در واقع سئو یک استراتژی ارگانیک برای بازاریابی و برندینگ به حساب می‌آید یعنی برای دیدن شدن در نتایج موتور جستجو هزینه‌ای به گوگل پرداخت نمی‌کنید اما این کار مستلزم صبر، زمان و بکارگیری ابزارها و افراد کاربلد است. سئو یک راه مهمی برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با برندهای بزرگ در سطح وب به شمار می‌آید تا از این طریق بتوانند خود را به سایرین معرفی کنند. 

افزایش دسترسی به برند

طبق تحقیقات صورت گرفته هر فرد به طورمیانگین روزانه ۳ جستجو در گوگل انجام می‌دهد. بواسطه‌ی سئو برندها می‌توانند در صدر نتایج گوگل ظاهر شوند و دسترسی افراد به آن‌ها راحت‌تر و بیشتر باشد.

ایجاد اقتدار در بازار    

اگر سایتی در رتبه اول نتایج گوگل باشد نظر کاربران را به خود جلب می‌کند زیرا قطع به یقین محتوا و تجربه کاربری خوبی را ارائه می‌دهد. بنابراین می‌تواند برای کاربران قابل اعتماد باشد. این تصور برای برندینگ لازم است زیرا برای برند در بازار اقتدار ایجاد می‌کند. 

انتشار محتوا و تقویت برند

یکی از اقداماتی که در سئو باید انجام شود تولید محتوا است. این محتواها صرفا برای فروش محصول یا خدمات نیستند بلکه می‌توانند برای حل مشکلات و سوالات کاربران تولید شوند. این عمل نشان می‌دهد که یک برند می‌تواند به فکر مردم باشد و در بین مردم محبوبیت ایجاد کند.

سخن آخر
سئو و برندینگ دست به دست یکدیگر می‌دهند تا یک کسب‌وکار به موفقیت برسد و هر دو برای بقای آن لازم و ضروری هستند. هر یک از این دو می‌توانند بر دیگری تاثیر بگذارند و بهره‌مندی از آن‌ها تاثیر بسزایی در پیشرفت کسب‌وکار دارد.

ما در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در راستای ارتقا کسب‌وکارها خدماتی نظیر طراحی استراتژی برندینگ، سئو، طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، عکاسی و فیلم برداری، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و ... را ارائه می‌دهیم. 

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید روی کمک ما حساب باز کنید. کافیست با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.