لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

تاریخ 26 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

همه‌ی کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند برای افزایش فروش، دیده شدن یا کسب درآمد بیشتر نیاز به اجرای یک سری اقدامات دارند. یکی از این اقدامات طراحی لندینگ پیج برای سایت است. اما لندینگ پیج چیست؟ ما در این مقاله به معرفی کامل لندینگ پیج پرداخته‌ایم تا با آن آشنا شوید.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود به صفحه‌ای گفته می‌شود که بازدید کنندگان از طریق آن وارد سایت می‌شوند یا اصطلاحا فرود می‌آیند. می‌توان گفت صفحات فرود دروازه‌ی بازدید کاربران از وبسایت به حساب می‌آید. به عبارت دیگر از طریق لندینگ پیج، کاربران سایت شما به مابقی محتوای سایت می‌توانند دسترسی داشته باشند. به این صفحات، صفحات هدف نیز گفته می‌شود زیرا بازدید سایت را بالا برده و در نهایت افزایش فروش را رقم می‌زنند.

معمولا افراد پس از مشاهده ی لندینگ پیج یکی از اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

  • مشاهده ی بخش‌های دیگر سایت از طریق لینک قرار داده شده در صفحه فرود
  • بستن صفحه
  • پر کردن اطلاعات خواسته شده، دانلود فایل، تماس با شما یا ...

بیشتر بخوانید: مواردی که باید درباره طراحی سایت بدانید.

چگونگی طراحی و ساختار لندینگ پیج

می‌توان گفت لندینگ پیج ساختاری خارج از چارچوب سایت دارد و منحصر به فرد است. در این صفحه کاربر باید هر چیزی که در کسب و کار شما ارائه می‌شود را در این صفحه بیابد.
 به یاد داشته باشید که اگر لندینگ پیج خوب طراحی شده باشد کاربر برای ماندن در سایت ترغیب می‌شود و هم به بخش‌های دیگر سایت سر می‌زند.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک لندینگ پیج چیست؟

در ساخت لندینگ پیج به دو نکته باید توجه کنید:

  1. لندینگ پیج‌ها با هدف خاصی طراحی می‌شوند.
  2. در این صفحات فرآیند تبدیل کاربر به مشتری تنها از طریق کلیک بر یک دکمه یا لینک اتفاق می‌افتد.

این نکات تفاوت صفحه اصلی و لندینگ پیج را به ما یادآور می‌شود. صفحه فرود تنها با یک هدف ایجاد می‌شود ولی صفحه اصلی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند و می‌تواند به چندین صفحه لینک بدهد.

لندینگ پیج چه کاربردی دارد؟

لندینگ پیج چه کاربردی دارد؟

موارد زیر به کاربرد‌های لندینگ پبج اشاره می‌کنند:

  • تبلیغات بنری: در کمپین‌های تبلیغاتی که از تبلیغات بنری کمک گرفته‌اید، لندینگ پیج می‌تواند کمک شایانی در بازگشت نرخ سرمایه به شما بکند.
  • ایمیل مارکتینگ: این صفحات در بازاریابی ایمیلی بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که با خدمات یا محصولات شما آشنایی اولیه دارند و با ارسال ایبوک، مقاله و اطلاعیه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ... برایشان می‌توان آن‌ها را حفظ یا ترغیب به یک عمل نمود.
  • ارائه دمو: اگر در نظر دارید بخشی از خدمات یا محصولات خود را به صورت رایگان یا با تخفیف در بازه ی زمانی مشخصی به کاربران ارائه دهید به تاکید این امر در لندینگ پیج بپردازید. این کار به جلب توجه کاربران کمک می‌کند.
  • صفحه معرفی یک محصول خاص: اگر شما دارای یک سایت فروشگاهی هستید پیشنهاد می‌کنیم برای هر محصول یا گروهی از محصولات یک لندینگ داشته باشید زیرا این کار تمرکز کاربران را به آن محصول یا محصولات جلب می‌کند و شانس فروش را افزایش می‌دهد.
  • کمپین‌های تبلیغاتی: اگر در برنامه‌های فروش خود کمپین‌های مناسبتی قرار داده‌اید، پیشنهاد‌های ویژه نظیر کد تخفیف، دوره رایگان و ... را می‌توان در قالب صفحه فرود ارائه داد و توجه کاربران را جلب کرد.
  • تماس با شما: برای وبسایت شرکت‌هایی که خدمات مشاوره، حقوقی و ... ارائه می‌دهند صفحه تماس با ما از مهم ترین صفحات به شمار می‌آید. استفاده از لندینگ پیج برای این صفحات دسترسی راحت تری را برای کاربر فراهم می‌کند و به  کسب و کار‌ها برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.

هدف از طراحی لندینگ پیج چیست؟

اگربرای شما هم این سوال پیش آمده که هدف از ساخت لندینگ پیج چیست باید گفت موارد ذیل نشان می‌دهند که این صفحات می‌توانند ابزار هوشمندی برای مارکتینگ به حساب بیایند:

  1. فروش بیشتر محصولات: در این صفحات می‌توانید به تبلیغ خدمات یا محصولات خود بپردازید زیرا هدف از ایجاد صفحه فرود افزایش فروش است.
  2. ایجاد سرنخی جهت فروش: از اهداف دیگر این صفحات جمع آوری اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تماس یا هر گونه اطلاعات کمک کننده در بازاریابی از مشتریان بالقوه است. نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که طراحی و محتوای این صفحات باید به گونه باشد که کاربر برای ادامه‌ی کار یا پر کردن فرم آن مجاب شده باشد. بنابراین در طراحی لندینگ پیج‌هایی که با هدف ایجاد سرنخ برای فروش ساخته شده‌اند از ایبوک رایگان، راهنمای استفاده، ثبت نام در جلسات آموزشی آنلاین و ... بهره برد.
  3. برقراری رابطه: این صفحه تلفیقی از ایجاد سرنخ و فروش است و هدف آن زمینه سازی برای مخاطبان است که به خرید ترغیب شوند. در این بخش این امکان فراهم است تا کاربران آشنا با خدمات و محصولات شما جذب شده و به مشتری تبدیل گردند یا به عبارتی تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل صورت گیرد.

طراحی لندینگ پیج چه اهمیتی دارد؟

یک لندینگ پیج خوب در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم لندینگ پیج به یافتن سرنخ، فروش محصولات و ایجاد رابطه‌ای جهت ترغیب کاربر برای خرید محصول کمک می‌کند. این امر به کسب درآمد بیشتر شما می‌انجامد.
همچنین می‌توان گفت لندینگ پیج ویترین کسب و کار شما در بستر وب محسوب می‌شود و کاربران با مشاهده ی آن در مورد کسب و کار شما نظر می‌دهند.

انواع لندینگ پیج یا صفحه فرود

  • لندینگ پیج Opt-In Landing Pages : معمولا صفحات لندینگ فاقد هدر، فوتر و ساید بار هستند اما صفحات Opt-In Landing دارای هدر، فوتر و سایدبار هستند به گونه ای که در تمامی قسمت‌های سایت می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • لندینگ پیج Click Through : در این نوع از صفحات لندینگ یک یا چند لینک و دکمه برای هدایت کاربر به صفحه ی دیگر (صفحات پرداخت، محصولات، دانلود و ...) وجود دارد. صفحات Click Through بیشترین کاربرد را در میان انواع صفحات فرود دارند و هدف آن افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است.
  • لندینگ پیج Lead Generation : صفحات Lead Generation معمولا به حالت یک فرم یا اطلاعات لازم راجع به خدمات ارائه شده توسط صاحب کسب و کار هستند. هدف از ساخت این صفحات جمع آوری اطلاعات مورد نظر (نام، شماره تماس، ایمیل، تحصیلات و ...) از کاربران است. 

در گوگل آنالیتیکس لندینگ پیج چه مفهومی دارد؟

در ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) منظور از لندینگ پیج صفحاتی از وبسایت هستند که کاربران از طریق آن وارد سایت ما شده اند. حال آن صفحه می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد یا نباشد.

چگونه لندینگ پیج را بهینه سازی کنیم؟

طراحی لندینگ پیج چه اهمیتی دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم برای بهبود نرخ تبدیل می‌بایست از اقدامات و روش‌های کارآمد و موثر استفاده کنید. این اقدامات از بدو طراحی این صفحات شروع می‌شود و تا مدت‌ها ادامه دارند. 
برای بهینه سازی لندینگ پیج باید به موارد زیر عمل کنید: 

  1. ارائه پیشنهادات خوب و جذاب : ارائه پیشنهادات جذاب برای کاربران هیجان انگیز است و موجب می‌شود نرخ تبدیل افزایش پیدا کند. برای این کار می‌توانید از نقاط مثبت و خصوصیت‌های کسب و کار خود بهره بگیرید. 
  2. ساده سازی صفحات لندینگ : هر المانی که در صفحه لندینگ به کار می‌رود باید هم راستا با اهداف کسب و کار شما باشد. بنابراین از افزودن المان‌های اضافه خودداری کنید.
  3. استفاده از رنگ‌های جذاب : این مورد موجب می‌شود که کاربران تمایل بیشتری برای کلیک داشته باشند زیرا CTA‌ها بارزتر نشان داده می‌شوند.
  4. استفاده از تکنیک زمان محدود : اگر می‌خواهید در یک بازه زمانی مشخص کاربران اقدام به خرید کنند بهره گیری از تکنیک زمان محدود راهگشا است به عنوان مثال ارائه تخفیف‌های مناسبتی یا روزانه. 
  5. استفاده از فراخوانی به اقدام‌های ساده : المان‌های CTA را ساده بنویسید و از عبارات پیچیده یا سخت استفاده نکنید زیرا CTA باید اقدام مورد نظر را تکمیل کند.
  6. ذکر اطلاعات تماس در لندینگ پیج : ارائه راه‌های ارتباطی با شما نظیر شماره تماس، ایمیل و ... موجب می‌شود کاربران راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
  7. استفاده از عناوین متفاوت و جذاب :‌ معمولا عناوین بیشتر از خود متن به چشم می‌آیند بنابراین شما باید عنوان را به گونه ای کوتاه و جذاب بنویسید که کاربر برای خواندن ادامه‌ی متن مشتاق شود. نکته ای که باید یادآور شویم این است که پاراگراف‌ها نباید در لندینگ پیج طولانی باشند و اگر موردی نیاز به توضیح طولانی داشت با لینک ادامه ی مطلب آن را از نمایش در آن صفحه جدا کنید.
  8. جلب اعتماد کاربر : با درج نظرات مشتریان سابق می‌توانید اعتماد کاربران را جلب کنید به عنوان مثال لوگوی شرکت‌ها یا نام اشخاص حقیقی را می‌توانید در این صفحه بیاوردید. 
  9. استفاده از محتوای مرتبط برای تبلیغات صفحات فرود : اگر کاربر از صفحه تبلیغات وارد لندینگ پیج با محتوای بی ربط شود قطعا رضایت نخواهد داشت و از سایت خارج می‌شود. بنابراین محتوای لندینگ پیج با محتوای تبلیغاتی برای لندینگ پیج باید با هم مرتبط باشند.
  10. سئو لندینگ پیج : استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در صفحه فرود موجب می‌شود تا این صفحه در نتایج گوگل ظاهر شود و از طریق آن کاربران زیادی وارد سایت شما شوند. این امر در نهایت موجب می‌شود که کاربران از خدمات شما استفاده کنند.
  11. استفاده از پاپ آپ : پاپ آپ (Pop Up) می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل کمک کند. فقط دقت کنید که باید طراحی جذاب و زمان مناسب برای نمایش داشته باشد مثلا هنگام خروج کاربر از صفحه نمایش داده شود.

یک لندینگ پیج خوب در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

یک لندینگ پیج خوب در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

طراحی خوب یک لندینگ پیج می‌تواند در ارتقا رتبه آن صفحه بدون دخالت سئو کار یا وبمستر تاثیر گذار باشد.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تجربه کاربری چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟ باید بگوییم وقتی طرح خوبی اجرا می‌کنیم میزان تعامل کاربر با آن صفحه بالا می‌رود، یعنی کاربر زمان بیشتری را در سایت می‌گذراند، نظرات خود را در سایت درج می‌کند، آدرس آن صفحه را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد و یا حتی ممکن است برخی از سایت خود به سایت ما لینک بدهند که در این صورت یک لینک سازی طبیعی برای سایت ما ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: لینک سازی چیست؟

نکات ضروری طراحی لندینگ پیج

  1. از لینک خارجی در صفحه لندینگ استفاده نکنید زیرا ممکن است کاربر از سایت خارج شود و از هدف اصلی دور شود.
  2. در صفحات فرود باید تبادل اطلاعات صورت بگیرد یعنی همانطور که انتظار دارید کاربر اطلاعاتی را وارد کند شما هم باید امکانات ویژه ای را به آن‌ها اختصاص دهید نظیر کد تخفیف و ... . 
  3. همچنین باید کاربر حس کند که از اطلاعاتی که وارد سایت می‌کند سوء استفاده نخواهد شد تا با خیال راحت اقدام به ارائه مشخصات خود کند.
  4. طراحی لندینگ پیج باید هدفمند باشد تا ما را به مقصود خود (ثبت نام در دوره، خرید محصول و ...) برساند.
  5. هرگز از محتوای کپی در صفحات لندینگ خود استفاده نکنید.
  6. مراحل ثبت نام در لندینگ پیج را به گونه ای طراحی کنید تا کاربران به سهولت بتوانند اقدام به خرید یا تعامل با شما کنند.
  7. با تکرار هوشمندانه پیام می‌توانید به تاکید ویژگی‌های خود بپردازید.
  8. خدمات یا اطلاعاتی را به طور رایگان با کاربران به اشتراک بگذارید.
  9. به وعده‌هایی که می‌دهید پایبند باشید.
  10. استفاده از اعداد و ارقام با ذکر منبع معتبر می‌تواند توجه کاربران را جلب کند.
  11. استفاده از فیلم و عکس در افزایش نرخ تبدیل موثر است.
  12. پرسش و پاسخ داشته باشید و به سوالات احتمالی پاسخ دهید.
  13. صفحات فرود نباید به گونه باشند که آلودگی تصویری ایجاد کنند. بهتر است این صفحات ساده طراحی شوند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم لندیگ پیج‌ها نقطه ورود بسیاری از کاربران به سایت شما هستند و خیلی از افراد قبل از ورود هیچ دیدگاهی نسبت به سایت شما ندارند بنابراین باید این صفحات با دقت و استراتژی طراحی شوند تا شما را به هدفتان برسانند.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان ارائه دهنده‌ی خدمات بازاریابی محتوایی، طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو، ساخت تیزر و ... است. مجموعه می‌تواند در مسیر برندینگ کسب‌وکار شما همراهتان باشد و خدمات لازم را با بهترین کیفیت و متناسب با حوزه فعالیت شما ارائه دهد تا کسب‌وکار شما همچون ستاره‌ای بدرخشد و از رقبا پیشی گیرد.

در صورت نیاز به مشورت می‌توانید از طریق شماره تلفن 02188704000 با تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ معرفان در ارتباط باشید.