پوش نوتیفیکیشن چیست؟

تاریخ 17 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

پوش نوتیفیکیشن چیست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود درگیر کرده است. قبل از توضیح توجه شما را به موضوع زیر جلب می‌کنیم:

قطعا برای شما اتفاق افتاده‌است که هنگام جستجو در اینترنت پیام‌هایی در کنار صفحه نمایشگرتان ظاهر شود. این پیام به هیچکدام از برنامه‌ها یا نرم‌افزارهایتان مربوط نمی‌شود اما شما همچنان از خود می‌پرسید که این پیام از کجاست و با چه هدفی نمایش داده می شود. به این دسته از پیام‌ها پوش نوتیفیکیشن گفته می‌شود.

در این مطلب از معرفان قصد داریم پوش نوتیفیکیشن را به طور کامل بررسی کنیم. اگر شما برای کسب‌وکار خود وبسایت یا اپلیکیشن موبایلی دارید خواندن این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد. 

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) یکی از روش‌های موثر و کارآمد در بازاریابی دیجیتال است که در سال‌های اخیر مورد استفاده‌ی بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته‌است. 
پوش نوتیفیکیشن نوعی پیام قابل کلیک است که در دستگاه موبایل، کامپیوتر یا مرورگر وب برای افراد ارسال می‌شود و شرکت ها از این طریق می‌توانند پیام‌های خود را به اطلاع کاربران برسانند.

این نوع پیام با هدف بازگرداندن کاربر به سایت یا اپلیکیشنی که اخیرا از آن بازدید کرده‌است ارسال می‌شود و به اطلاعاتی نظیر شماره موبایل نیازی نیست بلکه کاربر تنها با چند کلیک و عضویت در سرویس پوش نوتیفیکیشن شما می‌تواند پیام‌ها را دریافت نماید. 

اهمیت استفاده از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست؟

با کمک این سرویس کاربر اپلیکیشن یا بازدید کننده سایت شما در قسمت بالایی مرورگر یا صفحه نمایش موبایل خود پیامی را دریافت می‌کند.

در واقع این شیوه ارتباط گیری سریع با مخاطبان به شما کمک می‌کند تا علیرغم عدم حضور کاربر در سایت یا اپلیکیشن، توجه او را جلب نمایید و حتی اطلاعاتی را در این سرویس به او ارائه نمایید. به موجب این کار نرخ بازدید، بازگشت کاربر و تعامل با سایت یا اپلیکیشن‌تان افزایش می‌یابد.   

انواع پوش نوتیفیکیشن کدامند؟

انواع پوش نوتیفیکیشن

پیام‌های پوش نوتیفیکیشن در یکی از تقسیم بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

۱- پوش نوتیفیکیشن موبایل 

در این حالت پیام سرویس پوش نوتیفیکیشن به واسطه‌ی مرورگر وب به کاربر ارسال می‌گردد و هنگامی که مرورگر توسط او باز شود، در بخش بالایی صفحه موبایل او پیام به نمایش در می‌آید. توجه کنید ممکن است کاربر وارد سایت نشود اما اگر قبلا بخش اعلان سایت را فعال کرده باشد، پیام‌های سایت شما برای او نمایش داده می‌شود.

این سازوکار به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند تا میزان بازدید و تعامل با سایت را بالا ببرند. آمارها نشان می‌دهد که این کار نرخ تبدیل را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد.    

۲- پوش نوتیفیکیشن دسکتاپ

هنگامی که کاربر یک نرم افزاری را بر روی سیستم خود نصب یا از یک وبسایتی بازدید کند، پیام پوش نوتیفیکیشن بر روی صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر او نمایش داده می‌شود. فعال سازی این نوع پوش نوتیفیکیشن میزان تعامل کاربران را بالا می‌برد. 

۳- پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل

در این نوع پوش نوتیفیکیشن وقتی کاربر یک اپلیکیشنی را بر روی موبایل خود نصب کند، اعلان‌هایی برای او در بالای صفحه گوشی تلفن همراه یا بر روی صفحه لاک اسکرین به نمایش در می‌آید. اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی نمونه شناخته شده‌ای از پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل هستند. 

۴- پوش نوتیفیکیشن ابزارهای پوشیدنی 

در سال‌های اخیر استفاده از گجت یا دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی مانند اپل واچ یا گلکسی واچ رایج شده‌است. این ابزارها به موبایل متصل می‌شوند و تنظیمات لازم را از آن دریافت می‌کنند در نتیجه پیام‌های پوش نوتیفیکیشن بواسطه‌ی موبایل بر روی صفحه نمایش آن‌ها نشان داده می‌شود. 

پوش نوتیفیکیشن چه مزایایی دارد؟

پوش نوتیفیکیشن چه مزایایی دارد؟

از مزایای این شیوه تعامل با مخاطبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- دسترسی بهتر به مخاطبین هدف

هنگام نصب یک اپلیکیشن از کاربر خواسته می‌شود تا به موارد متعددی نظیر لوکیشن، مخاطبین، ضبط صدا و ... دسترسی داده شود. این موارد به شما کمک می‌کند تا به کاربر دسترسی بهتری داشته باشید؛ به‌عنوان مثال با دسترسی به لوکیشن کاربر می‌توانید پیامی متناسب با موقعیت جغرافیایی‌اش برای او ارسال نمایید.

۲- افزایش بازگشت کاربران

هنگامی که کاربر پیام پوش نوتیفیکیشن را مشاهده کند ممکن است به سایت یا اپلیکیشن برگردد و با بازگشت او می‌توان رفتار و عملکرد او را آنالیز کرد.

به‌عنوان مثال پیام پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن موبایل را در نظر بگیرید که با تحلیل آن و رفتار کاربران می‌توان به موارد زیر دست پیدا کرد:

  • تعداد افرادی که اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند.
  • تعداد افرادی که از اپلیکیشن استفاده می‌کنند.
  • تعداد افرادی که برای استفاده مجدد از اپلیکیشن بازگشته‌اند. 

۳- بالا بردن نرخ تبدیل

پوش نوتیفیکیشن می‌تواند موجب افزایش نرخ تبدیل شود. مثلا ارسال پیام پوش نوتیفیکیشن حامل کد تخفیف برای کاربران می‌تواند آن‌ها را به مشتری تبدیل کند و میزان فروش شما را افزایش دهد. 

۴- افزایش میزان تعامل در اپلیکیشن

پیام‌های پوش نوتیفیکیشن می‌تواند روشی موثر برای افزایش میزان تعامل با کاربران باشد. به طور مثال شما می‌توانید لینک دانلود نسخه جدید اپلیکیشن را در قالب پیام پوش نوتیفیکیشن برای کاربر ارسال کنید. در واقع این پیام همان چیزی است که کاربر بدان احتیاج دارد زیرا او را به صفحه دانلود هدایت می‌کند.

پوش نوتیفیکیشن با پیامک چه تفاوتی دارد؟

هر دو این سرویس‌ها روش‌های خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هستند اما در اهداف و نحوه‌ی ارسال با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای ارسال پیامک، فرد باید شماره موبایل خود در دسترس کسب‌وکار برای اهداف فوری و تراکنشی قرار دهد تا پیام برای او ارسال شود اما در پوش نوتیفیکیشن باید فرد ابتدا اپلیکیشن را نصب نماید یا از سایت بازدید کند تا پیام‌های تبلیغاتی و آموزشی مبتنی بر مکان برای او ارسال شود.

سرویس های پوش نوتیفیکیشن رایگان

سرویس های پوش نوتیفیکیشن رایگان

برای اینکه کمپین های پوش نوتیفیکیشن شما با موفقیت جلو برود لازم است از یک سرویس مناسب برای این کار بهره بگیرید. در این بخش بهترین سرویس های پوش نوتیفیکیشن رایگان را نام می‌بریم و سپس چند مورد از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • Google Firebase
  • Lean Plum
  • One Signal
  • Pushbots
  • Airship
  • Push Crew
  • Cata Push

One Signal

One Signal یکی از سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن قدرتمندی است که شرکت‌های Uber و Adobe از آن استفاده می‌کنند. استفاده رایگان از این سرویس به ازای ارائه اطلاعات مورد نیاز میسر است اما اگر برای کار خود به ویژگی‌های پیشرفته‌تری نیاز دارید باید مبلغی را هزینه نمایید. لازم به ذکر است One Signal امکان ارسال انواع پیام‌های پوش نوتیفیکیشن (وب، موبایل و درون برنامه‌ای) را فراهم کرده است. 

Google Firebase

این سرویس همانند دیگر ابزارهای گوگل که برای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، رایگان است و برای تجزیه و تحلیل می‌تواند با ابزارهای گوگل ادغام شود. Google Firebase برای پیام‌های پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن موبایلی استفاده می‌شود اما لازم به ذکر است که منحصرا برای پوش نوتیفیکیشن طراحی نشده است بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد.

Pushbots

این سرویس پوش نوتیفیکیشن به ساده سازی کارها کمک می‌کند زیرا قابلیت ارسال پیام به صورت اتوماسیون را دارد. گزارش دهی و آنالیز از دیگر ویژگی‌های شاخص سرویس Pushbots است و امکان ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی رایگان با آن وجود دارد. 

سخن پایانی

شواهد نشان داده‌است که میزان کلیک بر روی پیام‌های پوش نوتیفیکیشن حدود دو برابر بیشتر از ایمیل‌های بازاریابی است پس می‌توان نتیجه گرفت که پوش نوتیفیکیشن روش مناسب‌تری برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. 

شما می‌توانید از این ابزار جهت اطلاع رسانی اخبار فوری یا جدید، مطالب جدید منتشر شده، یادآوری سبدهای خرید رها شده در میان پروسه، اطلاع رسانی تخفیف‌ها و ... استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار ابتدا لازم است سرویس مناسبی را انتخاب کنید. 

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان اجرا کننده پوش نوتیفیکیشن اختصاصی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به اهداف تجاری‌شان نزدیک‌تر شوند. 
ما از ابتدای طراحی استراتژی تا رسیدن به کسب درآمد از بسترهای آنلاین در کنار شما هستیم. 

جهت اطلاع از تعرفه تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و سایر روش‌های تبلیغاتی، دریافت مشاوره یا ثبت سفارش می‌توانید از طریق شماره تلفن 02188704000 با ما در ارتباط باشید.