تبلیغات بنری چیست؟ نحوه اجرا + مزایا و معایب

تاریخ 21 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات بنری یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تبلیغات در فضای آنلاین است. همانطور که می‌دانید یک کسب‌وکار از طریق تبلیغات می‌تواند با بازار هدف خود ارتباط برقرار کند. از آنجایی که تکنولوژی و اینترنت به زندگی انسان‌ها ورود کرده، شیوه تبلیغات هم تغییر پیدا کرده‌است.

یکی از روش های تبلیغات در فضای آنلاین، تبلیغات بنری است که قطعا با آن روبه‌رو شده‌اید. ما در این مطلب قصد داریم به شرح کاملی از تبلیغات بنری بپردازیم. اگر در نظر دارید کسب‌وکارتان را به سایرین در فضای اینترنت معرفی کنید پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مقاله همراه معرفان باشید.

بیشتر بخوانید: روش‌ های تبلیغات آنلاین 

تبلیغات بنری چیست؟

برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که تبلیغات بنری چیست؟ در پاسخ باید گفت احتمالا با آن مواجه شده‌اید ولی نام آن را نمی‌دانید. 

قطعا هنگام وب گردی در سایت‌های گوناگون با تصاویری مواجه شده‌اید که با کلیک بر روی آن‌ها، شما را به سایتی دیگر یا صفحه‌ای از همان سایت منتقل کرده‌است. این یک شیوه تبلیغاتی است که تبلیغات بنری (Banner Advertising) نام دارد.

تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید یا بخش‌هایی از سایت که در معرض دید کاربران است اجرا می‌شوند و معمولا هدف آن‌ها انتقال پیام برند به مخاطبان هدفی است که در سایت پذیرنده تبلیغ حضور دارند. این تبلیغات اغلب به صورت مستطیل و در ابعاد استاندارد درج می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده که هر چه ابعاد بنر عریض‌تر باشد میزان اثرگذاری بیشتر است. شما می‌توانید تبلیغات‌تان را بنا به بودجه یا سلیقه خود به صورت تصاویر ثابت یا متحرک اجرا نمایید.     

آیا تبلیغات بنری برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟

موارد زیر اهمیت تبلیغات بنری را یادآور می‌شوند:

۱- گسترش آگاهی از برند

همانگونه که بیلبوردها در فضای آفلاین می‌توانند در معرفی یک برند به خوبی عمل کنند، این گونه از تبلیغات هم در فضای آنلاین می‌توانند برند شما را به مخاطب هدف‌تان معرفی کنند.

۲- افزایش میزان فروش

می‌توان بنرها را به گونه‌ای طراحی کرد که معرف محصولات باشند و از این راه فروش خود را افزایش داد.

۳- افزایش بازدیدکنندگان 

با طراحی یک لندینگ پیج یا صفحه فرود مناسب و اجرای تبلیغات بنری برای آن صفحه می‌توانید از کاربران سرنخ (Lead) جمع کنید. 

این سرنخ می‌تواند نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، ایمیل یا ... باشد که کاربران معمولا در ازای دریافت خدمات (کد تخفیف، ارسال خبرنامه راجع به موضوعی خاص و ...) این اطلاعات را به شما ارائه می‌کنند.

۴- افزایش ترافیک سایت

وجود ترافیک و افزایش آن برای بعضی از سایت‌ها نظیر سایت‌های خبری اهمیت زیادی دارد. درج تبلیغات بنری در این گونه از سایت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

انواع تبلیغات بنری کدامند؟

تبلیغات بنری انواع متعددی دارند که در این بخش با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱- تبلیغات بنری Reach Media Ads

این نوع از تبلیغات در واقع همان ویدئوهایی هستند که هنگام بارگذاری صفحه سایت به طور غیر منتظره نمایش داده می‌شوند. شایان ذکر است که مدل کاربرپسندی هم وجود دارد که در صورت نگه داشتن نشانگر موس بر روی آن کلیپ اجرا می‌شود.

۲- تبلیغات بنری Overlays

قطعا هنگام کار با سایت‌های گوناگون با بنرهایی در بالای صفحه مواجه شده‌اید که در صورت عدم تمایل به رویت آن‌ها می‌توانید روی گزینه Close کلیک کنید و آن‌ها را ببندید. به این از نوع تبلیغات بنری Overlays گفته می‌شود.

۳- تبلیغات بنری تعاملی

این تبلیغات همانطور که از نام آن‌ها پیدا است جهت تعامل بیشتر با مخاطبان بکار می‌روند و حاوی گزینه‌هایی هستند که برای دریافت اطلاعات از کاربران بکار می‌روند. تبلیغات بنری تعاملی بیشتر برای اقدام به خرید، ثبت نام اینترنتی و موارد اینچنینی استفاده می‌شوند.

مزایای تبلیغات بنری

برای اینکه بتوانید بهترین شیوه تبلیغ را برای کسب‌وکارتان پیش بگیرید باید از مزایای هر یک از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه محاسن تبلیغات بنری را شرح می‌دهیم.

۱- کاهش هزینه‌ها 

یکی از موارد مهم در اجرای تبلیغات بحث مالی است. در فضای آنلاین بحث چاپ و نصب بنر مطرح نیست پس در این مورد هزینه‌ای وجود ندارد. بنابراین هزینه تبلیغات بنری به نسبت تبلیغات محیطی کمتر است. 

۲- دربرگرفتن تعداد زیادی مخاطب

تبلیغات بنری محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست بنابراین هر فردی بدون محدودیت جغرافیایی می‌تواند تبلیغات شما را مشاهده نماید. از این رو شما به تعداد زیادی مخاطب دسترسی خواهید داشت. البته باید به این نکته توجه کرد که می‌بایست بنر را در سایت‌هایی درج نمود که مخاطبان هدف در آن حضور دارند.

۳- عدم وجود محدودیت در طراحی بنر

در نسخه‌های چاپی بنر معمولا مشکلاتی از جمله تغییر رنگ، کاهش کیفیت تصویر و ... وجود دارد اما این محدودیت‌ها در بنرهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید با دست باز روی طرح دلخواه‌تان مانور دهید. 

۴- دسترسی به آمار دقیق بازدید

در شیوه‌های سنتی معرفی برند ابزار و امکاناتی جهت بررسی میزان موفقیت آگاهی از برند وجود ندارد اما در بستر آنلاین شما می‌توانید بازدهی کار خود را با کمک ابزارهای این حوزه بسنجید. 

۴- وجود جذابیت بصری

این شیوه از تبلیغات دست شما را برای ارائه محتوای تبلیغاتی جذاب باز می‌گذارد. شاید برای شما هم جالب باشد که مغز انسان محتوای تصویری را بهتر از متون درک و ثبت می‌کند در نتیجه با این کار می‌توان نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به خود جلب کرد.  

معایب تبلیغات بنری

همانطور که مستحضرید هر روش تبلیغاتی در کنار برخورداری از مزایا، معایبی نیز دارد. تبلیغات بنری هم از قاعده نستثنی نیست. معایب تبلیغات بنری به شرح ذیل هستند:

ممکن است برای کاربران مزاحمت ایجاد کنند

اگر محتوای شما در سایتی قرار بگیرد که در آن تبلیغات مختلف دیگر وجود دارد یا به عبارتی بمباران تبلیغاتی در آن جا اتفاق می‌افتد، ممکن است محتوای تبلیغاتی شما برای کاربران خوشایند نباشد و ایجاد مزاحمت کند در نتیجه امکان عدم توجه به تبلیغ بنری شما وجود دارد. 

امکان بکار گیری نرم‌افزارهای ضد تبلیغ توسط کاربران وجود دارد

در برخی موارد ممکن است تبلیغات شما با بازدید مورد انتظار مواجه نشود زیرا کاربران می‌توانند از نرم‌افزارهایی استفاده کنند تا تبلیغات برایشان نمایش داده نشود.

احتمال کاهش نرخ کلیک وجود دارد

در اجرای تبلیغات باید اصول و استانداردها را رعایت کنید در غیر این صورت با بازدهی خوبی مواجه نخواهید شد. به طور مثال استفاده از رنگ‌های زننده در تبلیغات که چشم را اذیت می‌کنند موجب می‌شود تا کاربر حتی بدون خواندن متن از کنار آن رد شود. در نتیجه نرخ کلیک کاهش پیدا می‌کند.

احتمال کاهش نرخ تبدیل وجود دارد

در بنر امکان ارائه اطلاعات کامل راجع به محصول یا برند وجود ندارد و این کاربران را قانع نمی‌کند. با این روال درصد تبدیل کاربر به مشتری کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل تبلیغاتی از جمله ویدئو مارکتینگ روی کار آمدند تا بتوانند نیاز کاربران به دریافت اطلاعات را تامین نمایند.

شایان ذکر است با بکارگیری استراتژی صحیح و مناسب می‌توان این معایب را تا حد چشمگیری کاهش داد.

تبلیغات بنری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لحاظ کردن موارد زیر در طراحی تبلیغات بنری می‌تواند بیشترین بازدهی را برایتان به ارمغان بیاورد:

  • از لوگوی برند در بنر استفاده کنید.
  • یک دکمه یا لینک مناسب جهت دعوت به اقدام (Call To Action) یا همان CTA طراحی کنید.
  • از کلمات کلیدی که مقصود شما را به طور واضح به مخاطبان اعلام می‌دارد، در متن بنر استفاده کنید.
  • بنر را به گونه‌ای طراحی کنید که در عین سادگی صراحتا پیام مد نظرتان را منتقل نماید.
  • سعی کنید بنر را به گونه‌ای طراحی کنید که ذهن خواننده را از موضوع اصلی دور نکند.
  • محتوای بنر می‌بایست با صفحه فرود و مقصود نهایی تبلیغ مطابقت داشته باشد. 

سخن پایانی 

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با تبلیغات بنری، انواع، مزایا و معایب آن آشنا کنیم. شما می‌توانید کسب‌وکار خود را به شیوه‌های مختلف در فضای اینترنت معرفی کنید که یکی از بهترین و موثرترین آن‌ها تبلیغات بنری است. 

ما در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان خدماتی از جمله طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو، تولید محتوا، موشن گرافی، عکاسی، فیلم برداری، ساخت تیزر، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، برندسازی و ... را ارائه می‌دهیم تا کسب‌وکارها در فضای آنلاین بتوانند فعالیت خود را آغاز و سپس توسعه دهند.

اگر برای کسب‌وکار خود قصد اجرای تبلیغات بنری دارید کارشناسان ما می‌توانند در این خصوص شما را راهنمایی کنند تا بتوانید استراتژی صحیحی را پیش بگیرید. بدین منظور می‌توانید از طریق شماره تلفن 02188704000 با ما در ارتباط باشید.