روش های تبلیغات آنلاین

تاریخ 24 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

گسترش بازاریابی دیجیتال موجب افزایش روش های تبلیغات آنلاین شده‌ است. در عصر دیجیتال امروز، روش‌های متعددی برای تبلیغات گسترده اینترنتی وجود دارد که بسته به نوع کسب‌وکار می‌توان ترکیبی از آن‌ها را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کرد. هر یک از این روش‌ها برای هدف خاصی بکار برده می‌شوند.

افزایش فروش و آگاهی از برند جزء برجسته‌ترین اهداف دیجیتال مارکتینگ هستند. یک دیجیتال مارکتر یا همان بازاریاب آنلاین باید نسبت به تمامی روش های تبلیغات آنلاین آشنایی داشته باشد تا بتواند بسته به شرایط و نوع کسب‌وکار بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را طراحی و اجرا کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش های تبلیغات آنلاین و مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تبلیغات آنلاین چیست؟

انواع روش های تبلیغات آنلاین

به هر گونه ارسال پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی در بستر وب و با استفاده از اینترنت، تبلیغات آنلاین یا تبلیغات اینترنتی (Online Advertising) گفته می‌شود. در این شیوه پیام به مخاطبان هدف ارسال می‌شود تا نسبت به انجام کاری (مانند خرید محصول) ترغیب شوند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد می‌شود مقاله تبلیغات آنلاین را مطالعه نمایید. 

تبلیغات آنلاین چیست؟

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات آنلاین اولین بار در سال ۱۹۹۴ به صورت تبلیغات بنری انجام شد و رفته رفته توانست نظر بازاریابان را به خود جلب کند. 
اما از سال ۱۹۹۵ اجرای تبلیغات آنلاین به صورت هدفمندتر پیش رفت به طوری که تبلیغات بر اساس محتوای صفحه و علاقه‌مندی‌های کاربران سایت به نمایش درمی‌آمدند. 
سرانجام در سال ۱۹۹۶ اولین ابزارهای مرتبط با این کار بوجود آمدند تا بازاریابان بتوانند با استفاده از آن‌ها به بررسی و ارزیابی کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی خود بپردازند. 
پس از گذشت سال‌ها و پیشرفت این حوزه شاهد روش‌های گوناگون تبلیغاتی هستیم که بسیار هوشمند عمل می‌کنند.

انواع روش های تبلیغات آنلاین 

آشنایی با انواع روش های تبلیغات آنلاین 

همانطور که می‌دانید برای یک کسب‌وکار شیوه‌های متعددی برای اجرای کمپین تبلیغاتی وجود دارد اما استفاده از تمامی روش‌ها ضرورتی ندارد بلکه باید تمرکز خود را روی بسترهای تبلیغاتی مناسب کسب‌وکارتان بگذارید. 

برای انتخاب بهترین استراتژی و روش تبلیغات پیشنهاد می‌شود با یک فرد یا مجموعه متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشورت نمایید تا شما را به درستی راهنمایی کنند. در صورت نیاز به راهنمایی می‌توانید با مشاوران تبلیغات ما از طریق شماره تماس در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه روش هایی دارد؟

 در ادامه به بررسی انواع روش های تبلیغات آنلاین می‌پردازیم.

۱- تبلیغات همسان (Native Advertising)

گاها مردم در فضای مجازی با بمباران تبلیغاتی مواجه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که افراد به تبلیغات توجهی نکنند. به همین دلیل تبلیغات همسان که محتوایی مشابه محیط انتشار آن دارد روی کار آمدند تا در نگاه اول تبلیغ به نظر نیایند. تبلیغات نیتیو با دیده نشدن مقابله می‌کند از این رو بازدهی خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. رپورتاژ آگهی و لینک‌های تبلیغاتی گوگل نمونه‌هایی از تبلیغات همسان به شمار می‌آیند. 

بیشتر بخوانید: تبلیغات همسان چیست؟ مزایا و معایب

۲- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) (گوگل ادز)

از این شیوه هنگامی استفاده می‌شود که بخواهیم در مدت زمان کوتاهی میزان آگاهی از برند را افزایش دهیم. در SEM به کلمات کلیدی، عنوان و توضیحات کافی نیاز داریم. کلمات کلیدی برای نمایش تبلیغات در موتور جستجو بکار می‌روند. به بیان دیگر هنگامی که کلمات کلیدی جستجو می‌شوند، تبلیغات در صفحه نتایج موتورهای جستجو به نمایش در می‌آیند.

از نمونه‌های بازاریابی موتورهای جستجو می‌توان به گوگل ادز و بینگ ادزاشاره کرد. شایان ذکر است SEM یکی از روش‌های تبلیغاتی کارآمد در ایران است.  

۳- تبلیغات بنری یا تبلیغات نمایشی (Display Ads) 

تبلیغات نمایشی جزء قدیمی‌ترین انواع تبلیغات آنلاین است که معمولا در ابعاد گوناگون در جایگاه‌های مختلف سایت (ساید بار، میان مطالب و ... ) اجرا می‌شود؛ حتی در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی تبلیغات بنری به صورت ثابت، متحرک (GIF) یا انیمیشنی نمایش داده می‌شوند. هزینه تبلیغات نمایشی به ازای هر کلیک یا به ازای هر هزار نمایش محاسبه می‌گردد. 

بیشتر بخوانید: تبلیغات بنری چیست؟ مزایا و معایب

۴- تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (Social Media Advertising)

امروزه افراد زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. از این فرصت می‌توان به صورت هدفمند برای دستیابی به مخاطبین جدید استفاده کرد و آگاهی از برند خود را افزایش داد. تبلیغات در لینکدین، توییتر، اینستاگرام و فیسبوک از جمله نمونه‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند مخاطبین زیادی را به سمت شما روانه کنند.      

بیشتر بدانید: روش ‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی 

۵- تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting Ads)

تبلیغات ریتارگتینگ برای جذب افرادی که قبلا از سایت بازدید کرده‌اند یا به‌نوعی با آن تعامل داشته‌اند بسیار تاثیرگذار است به گونه‌ای که برای کسب‌وکار سود خالص بوجود می‌آورد. نتیجه این نوع از تبلیغات از دو حالت خارج نیست:

  • کاربر با برند، خدمات یا محصولات شما آشنایی دارد و با یک تلنگر اقدام به خرید یا دریافت خدمات می‌کند.
  • کاربر به سایت مراجعه نمی‌کند اما با مشاهده تبلیغ نام برند در ذهن او حک شده و آگاهی از برند اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟ 

۶- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) 

این شیوه بازاریابی قدیمی است و به زمان تاسیس سرویس ایمیل برمی‌گردد. امروزه کمپین‌های تبلیغات ایمیلی با استفاده از ابزارهای بازاریابی ایمیلی خودکارسازی شده‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه جذب مشتری جدید ۷ برابر بیشتر از نگهداری مشتریان فعلی است بنابراین از سیستم بازاریابی ایمیلی می‌توان در جهت افزایش وفاداری مشتریان فعلی استفاده کرد.

بیشتر بدانید: هرآنچه که باید درباره ایمیل مارکتینگ بدانید.

۷- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)     

محتوای ویدئویی علاوه بر اینکه برای کاربران سرگرم کننده و جذاب است می‌تواند یک ایده تبلیغاتی خوبی باشد. احتمالا قبل از نمایش ویدئوی مورد نظر در آپارات یا یوتیوب با تبلیغات ویدئویی کوتاهی مواجه شده‌اید. شما می‌توانید با ایجاد کانال در یوتیوب و اشتراک گذاری فیلم‌های خود در آن به سئو سایت‌تان کمک کنید. علاوه بر این با انتشار ویدئو در سایت‌ها و پلتفرم‌های انتشار ویدئو مانند تماشا، نماشا، آپارات و ... می‌توانید ترافیک زیادی را به سمت سایت خود هدایت و کاربران را به مشتری تبدیل کنید.

۸- تبلیغات اپلیکیشنی (In-app advertising)

در چند سال اخیر تعداد کاربران تلفن همراه‌های هوشمند افزایش داشته و بالطبع اپلیکیشن‌های زیادی بر روی این دستگاه‌ها نصب شده است. صاحبان این اپلیکیشن‌ها برای درآمدزایی بیشتر در این برنامه‌ها تبلیغات درج می‌کنند. هدف این دسته از تبلیغات نصب اپلیکیشن‌های دیگر یا رجوع به سایت‌ها است. گوگل ادز (Google ads) یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که کمک می‌کند تبلیغات خود را در اپلیکیشن‌های دیگر نمایش دهید.

۹- تبلیغات پوش نوتیفیکیشن (Push Notification Ads)

پوش نوتیفیکیشن روش نوینی از تبلیغات آنلاین است که در آن با دریافت اجازه از کاربر پیام‌های شخصی سازی شده برای او ارسال می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود می‌توانید با کسب اجازه از او پیامی به صورت نوتیفیکیشن بر روی مرورگر وب نسخه دسکتاپ یا موبایل او ارسال نمایید تا به مشتری وفادار شما تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست؟ نحوه اجرا

مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین دست بازاریابان را باز گذاشته‌است و آنان می‌توانند از مزایای بسیاری از جمله موارد زیر بهره‌مند شوند:

  • تبلیغات آنلاین به بازاریابان کمک می‌کنند کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند اجرا کنند تا بتوانند مخاطبین هدف خود را از طریق اجرای فیلترهای علاقمندی‌ها، سن، موقعیت جغرافیایی و ... دسته بندی و جذب کنند.
  • این شیوه تبلیغات نسبت به تبلیغات آفلاین و سنتی مقرون به صرفه‌تر است زیرا هدفمند اجرا می‌شود و منابع به صورت بهینه مصرف می‌شوند.
  • دسترسی به افراد گوناگون و مناطق مختلف از طریق تبلیغات آنلاین میسر است و محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.
  • شما می‌توانید بر روی کمپین‌های بازاریابی خود کنترل بیشتری داشته باشید و عملکرد خود را پیگیری کنید تا در صورت لزوم نسبت به بهبود آن اقدام نمایید.

معایب تبلیغات آنلاین چیست؟

برخی از معایب تبلیغات آنلاین عبارتند از:

  • از آنجایی که بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند تا سابقه جستجوی مرورگر خود را به صورت خصوصی نگه دارند، ممکن است در دریافت داده با مشکل مواجه شوید.
  • فضای محدودی برای ارائه تبلیغات آنلاین وجود دارد از این رو محتوا باید علاوه بر جذاب بودن، مختصر و مفید باشد تا کاربران برای کلیک ترغیب شوند.
  • ممکن است به تبلیغات شما بی‌توجهی شود زیرا برای بسیاری از کاربران نمایش تبلیغات زیاد آزار دهنده است. به همین دلیل از برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات استفاده می‌کنند تا لینک‌های غیر ضروری برایشان نمایش داده نشود و مستقیما محتوای مورد نظرشان را ببینند.
     

سخن پایانی

هر یک از روش های تبلیغات آنلاین در جای خود مفید و سود رسان هستند و می‌توانند بازدید زیادی را برای شما بیاورند. اما لازم است از شیوه‌ای که برای شما کارآمدتر است استفاده کنید. 
پیشنهاد می‌شود از مشاوره افراد تجربه‌مند در حوزه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی استفاده کنید تا زمان و منابع مالی‌تان به هدر نرود.

ما خدماتی همچون طراحی سایت وردپرسی و اختصاصی، سئو، انواع روش های تبلیغات آنلاین، تولید محتوا، برندسازی، ساخت تیزر، موشن گرافی، فیلم‌ برداری، عکاسی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و ... را ارائه می‌دهیم.

مجموعه ما با نیروهای متخصص و خبره خود تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ را به نحوه احسن با توجه به نیاز کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد تا شما نیز مانند سایر برندها بتوانند در فضای دیجیتال همچون ستاره‌ای درخشان بدرخشید و بی رقیب شوید.

در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.