سئو وردپرس چیست ؟ + راهنمای جامع سئو وردپرس ۲۰۲۳

تاریخ 14 دی 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

وقتی تصمیم می گیرید سایت وردپرسی خود را سئو کنید به کلی افزونه برمی خورید که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. سئو وردپرس با استفاده از افزونه ها، ویژگی هایی را فراهم می آورد که کار سئو را راحت تر می کند.

در این مقاله به معرفی سئو وردپرس و افزونه های سئو می پردازیم و چند افزونه کاربردی را بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف کلمه ی Search Engine Optimization بوده که به معنای بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو است.
در سئو سایت عوامل مختلفی دخیل هستند و اثر می گذارند و ما با رعایت پارامترهای مربوطه، می توانیم سئو سایت مان را بهبود ببخشیم.

مطالعه بیشتر : سئو سایت چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس (Wordpress) یک سیستم مدیریت محتوای آماده و رایگان است که با آن می توان سایتی را طراحی کرد. برای وردپرس، قالب ها و افزونه های (Plugin) مختلفی موجود است که هر یک امکانات ویژه ای را فراهم می آورد.
شایان ذکر است بدون داشتن دانش برنامه نویسی می توان سایت وردپرسی را طراحی کرد.

مطالعه بیشتر : هرآنچه که باید درباره وردپرس بدانید!

افزونه چیست؟

افزونه یا پلاگین در واقع مولفه ای است که قابلیت خاصی را به سایت وردپرسی می افزاید تا با استفاده از آن امکانات، فعالیت مد نظرمان را در سایت انجام دهیم، قابلیتی را گسترش دهیم و یا برنامه را کاربردی تر کنیم.

آموزش سئو سایت وردپرسی 

آموزش سئو سایت وردپرسی 

جهت سئو کردن یک سایت ورپرسی در قدم اول باید موارد زیر را به بهترین نحو انجام دهید.

  • پیوندهای یکتا را تغییر را داده و بهینه کنید (حاوی کلمه کلیدی باشد) تا کاربران بدانند وارد چه صفحه ای شده اند و گوگل نیز بفهمد پاسخ کاربر داده شده است.
  • محصولات یا خدمات سایت را در دسته بندی و یا تگ درج کنید تا دسترسی کاربر به آن راحت باشد و تجربه کاربری بهبود یابد.
  • از افزونه های مناسب برای اقدامات سئو استفاده کنید تا سئو سایت وردپرسی شما به بهترین روند جلو برود. در ادامه به معرفی افزونه های مهم وردپرس می پردازیم.
  • به صورت دستی یا با استفاده از افزونه های مربوطه، XML Sitemaps را برای سایت تان راه اندازی کنید تا خزنده گوگل راحت تر به صفحات سایت شما دست پیدا  کند و آن ها را ارزیابی کند.
  • لینک سازی داخلی که قدرت سایت شما را بالا می برد را به درستی انجام دهید.
  • تصاویر سایت را بهینه کنید، بدین صورت که با درج تگ Alt به گوگل این مفهوم را برسانید که تصاویر به کار رفته در صفحه مرتبط با متن و موضوع صفحه است. برای این کار هنگام بارگذاری تصویر در سایت، در قسمت متن جایگزین (Alt) توضیحی مرتبط با متن بنویسید و یا از افزونه SEO Optimized Images برای نوشتن متن جایگزین استفاده کنید. 
  • استفاده از SSL امنیت وب سایت تان را تامین می کند و تبادل اطلاعات بین کاربران و سایت شما را ایمن می کند. گوگل برای رتبه دهی سایت هایی را انتخاب می کند که SSL را فعال کرده باشند برای این کار می توانید از افزونه Real Simple SSL استفاده کنید.
  • لینک دهی خارجی به صورت Nofollow کمک می کند تا سئو سایت شما بهبود پیدا کند و کاربران سایت شما، مطالب آن سایت خارجی را بخوانند. Nofollow قرار دادن این لینک ها موجب می شود که از طرف گوگل به عنوان سایت فروش بک لینک شناخته نشوید.
  • برای تعیین URL دو حال وجود دارد؛ با WWW یا بدون WWW. هیچ تفاوتی ندارد که آدرس سایت شما با کدام یک از این موارد باشد ولی شما باید یکی از این دو را انتخاب کنید و با آن سئو سایت تان را شروع کنید.
     

افزونه های مهم سئو وردپرس

برای سئو وردپرس افزونه های زیاد و متعددی وجود دارد که هر یک وظیفه انجام یک کاری را بر عهده دارند. ما در ادامه به معرفی چند مورد از مهم ترین افزونه های وردپرسی می پردازیم.

۱- افزونه یوست سئو (Yoast SEO)

افزونه یوست سئو (Yoast SEO)

افزونه یوست از مهم ترین و معروف ترین افزونه های سئو وردپرس است. یوست بر خوانایی متن سایت شما اثر گذاشته تا در گوگل عملکرد خوبی داشته باشید. افزونه یوست عنوان ها، توضیحات متا و میزان استفاده از کلمات کلیدی در سایت را مورد بررسی قرار می دهد.
این افزونه برای استفاده ی افراد مبتدی مناسب است. یوست نسخه پریمیوم دارد که قابلیت های آن بیشتر از نسخه رایگان است و شما می توان با تهیه نسخه پریمیوم امکانات های بیشتری به سایت تان اضافه کنید. 

اگر صفحه ی سایت شما ایرادی داشته باشد در قسمت داشبورد به شما یاد آور می شود تا آن را بررسی کرده و رفع کنید. 

۲- افزونه سئو پک (All In One SEO Pack)

افزونه سئو پک (All In One SEO Pack)

یکی دیگر از افزونه های مهم سئو، افزونه ی سئو پک است که عملکرد آن مشابه افزونه یوست است. این افزونه برای بهینه سازی سایت و محتوای آن ها در موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. 

از بهترین ویژگی های افزونه سئو پک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1.    کلمات کلیدی مشابه را ارائه می دهد.
2.    نقشه سایت XML را ایجاد می کند.
3.    تگ های مورد نیاز را تولید می کند.
4.    متا دسکریپشن تولید می کند.
5.    بهینه سازی تصاویر سایت از طریق ایجاد تگ برای تصاویر که بتوانید از طریق سرچ عکس هم ورودی برای سایت تان داشته باشید.
6.    میزان محبوبیت در شبکه های اجتماعی را می سنجد و وضعیت سوشال مارکتینگ را به شما اعلام می دارد. 

۳- افزونه رنک مث (Rank Math)

افزونه رنک مث (Rank Math)

یکی دیگر از افزونه های مورد استفاده در سئو وردپرس رنک مث است که در میان کارشناسان سئو محبوبیت پیدا کرده است. نسخه رایگان این افزونه به نسبت یوست و سئو پک امکانات بیشتری دارد اما با تهیه نسخه پریمیوم می توانید از امکانات اضافه ی این افزونه بهره مند شوید.

از ویژگی های این افزونه می توان موارد زیر را برشمرد:
1.    با استفاده از این افزونه امکان ادغام سایت با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول وجود دارد.
2.    با استفاده رنک مث می توان سایت را به طور پیشرفته تجزیه و تحلیل کرد.
3.    با رنک مث کنترل سایت خود را در دست دارید و می دانید اکنون باید به رفع مشکلات کدام قسمت سایت بپردازید.
4.    با اغلب افزونه ها سازگاری دارد.
توجه داشته باشید که نصب همزمان رنک مث با افزونه یوست تداخل ایجاد می کند. 

۴- افزونه لینک شکسته (Broken Link Checker)

افزونه لینک شکسته (Broken Link Checker)

لینک های شکسته همیشه بر عملکرد سایت تاثیر گذاشته و بر سئو سایت شما اثر مخربی دارد زیرا عملکرد موتور جستجو در رابطه با سایت شما را دچار سردرگمی می کند و نیز کاربران از مشاهده سایت شما تجربه خوبی نخواهند داشت.
برای یافتن لینک های شکسته سایت تان می توانید از افزونه Broken Link Checker استفاده کنید تا تصویر مفقود شده و تمامی لینک های داخلی و خارجی که به لینک های شکسته اشاره کرده اند را ردیابی کرده و اصلاح کنید. با کمک افزونه لینک شکسته می توانید اقدامی در جهت بهبود سئو و تجربه کاربری خوب داشته باشید.

۵- افزونه کروم سئو کویک (SEO Quake)

افزونه کروم سئو کویک (SEO Quake)

این افزونه رایگان بوده و بر روی مرورگر کروم نصب می شود و امکانات جالبی را برایتان فراهم می کند. برای نصب آن می توانید از بخش Extension کروم اقدام نمایید. با افزونه سئو کویک می توانید لینک های خارجی و داخلی سایت تان را بررسی کنید.

ویژگی های این افزونه عبارتند از :
1.    سئو کویک میزان کلمه کلیدی استفاده شده در متن را مشخص می کند.
2.    میزان سختی کلمه کلیدی خود را بررسی کنید.
3.    واکنشگرایی سایت را در قالب موبایل و تبلت دسکتاپ می سنجد.
4.    مقایسه دامنه های مختلف با یکدیگر
5.    تهیه گزارشی از لینک های داخلی و خارجی سایت 
6.    بررسی آمار اجتماعی سایت در فیسبوک و گوگل پلاس
7.    از پارامترهای پیش فرض می توان برای ساخت مجموعه سفارشی استفاده کرد.

۶- افزونه توتال کش (W3 Total Cache)

افزونه توتال کش (W3 Total Cache)

افزونه توتال کش جهت بهبود سرعت سایت استفاده می شود. همچنین امکان فشرده سازی فایل را فراهم می کند. نصب این افزونه آسان نیست ولی به نسبت امکاناتی که فراهم می کند می ارزد.
توتال کش جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش سرعت بارگذاری سایت ساخته شده است. اگر در روز بیشتر از ۵۰۰ کاربر برای سایت خود دارید بهتر است از این افزونه استفاده کنید.

چند مورد از ویژگی های این افزونه عبارتند از:
1.    با فیلترشکن ها، هاست های اشتراکی، سرور¬ها و برخی موارد اختصاصی سازگاری دارد.
2.    از موبایل پشتیبانی می کند.
3.    به طور خودکار آپدیت می شود.
4.    می تواند صفحات، نوشته ها و المان های دیگر را کوچک تر کند.

۷- افزونه راکت (WP Rocket)

فزونه راکت (WP Rocket)

افزونه WP Rocket یک افزونه  حرفه ای و چند منظوره جهت افزایش سرعت سایت، کش کردن، فشرده کردن داده های ارسال شده، پاک سازی اطلاعات غیر ضروری از دیتابیس، بهینه سازی تصاویر، مدیریت CDN، عملیات Preloading  یا پیش بارگذاری و کنترل ارتباطات به صورت به موقع (Real Time) استفاده می شود.
برای استفاده از این افزونه باید نسخه پریموم آن را تهیه و نصب کنید.

کلام آخر
وظیفه تمامی افزونه های نام برده شده در وردپرس، بهبود سئو سایت و تجربه بهتر کاربری است. طراحان سایت باید هنگام نصب افزونه ها دقت لازم را بکار گیرند و از احتمال تداخل آن ها با هم با خبر باشند تا مشکلی در عملکرد و یا سئو سایت بوجود نیاید.