وردپرس چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

تاریخ 30 آبان 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

شاید تصور کنید ایجاد یک وبسایت کار سخت و دلهره آوری است و طراحی یک سایت که مورد علاقه مشتریان باشد سخت است و نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی است و راه اندازی آن چندین ماه زمان می‌برد و ده‌ها دلیل دیگر؛ اما در اشتباه هستید زیرا به کمک وردپرس می‌توانید تمام این مراحل را پشت سر بگذارید.

وردپرس چیست ؟

وردپرس (wordpress) سیستم مدیریت محتوای (CMS

وردپرس توسط مت مولنوگ در سال ۲۰۰۳ برای طراحی سایت بدون نیاز کدنویسی متولد شد.
وردپرس (wordpress) یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) است که برترین ابزار طراحی سایت بدون کدنویسی است.
اگر هیچ دانشی درباره کدنویسی ندارید و علاقه‌ای هم به یادگیری آن ندارید می توانید به کمک وردپرس سایت خود را راه اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس رایگان یا در اصطلاح (open source) است به آسانی می‌توانید آن را از سایت worpress.org دانلود کنید و با توجه به نیاز و علاقه خود شخصی سازی کنید.
در راه اندازی سایت ابتدا باید هاست و دامنه را خریداری کنید سپس به نصب وردپرس و تنظیمات دیگر بپردازید.

برای مطالعه بیشتر : سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟

وردپرس برای چه مواردی قابل استفاده است ؟

وردپرس چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

در ابتدا وردپرس عمدتاً برای ایجاد وبلاگ استفاده می‌شد اما این نرم افزار به سرعت پیشرفت کرد و بهبود یافت و امروز برای ایجاد هر نوع سایتی می‌توان از وردپرس استفاده کرد.
هر شخصی می‌تواند سایت سبک زندگی، سایت خبری، سایت پزشکی، سایت شرکتی، سایت نمونه کار، سایت شخصی، سایت فروشگاهی، سایت خدماتی و ... را به کمک وردپرس راه اندازی کند.

البته لازم به ذکر است که برای ایجاد بخش‌های مختلف سایت باید از ابزارهایی با عنوان افزونه یا پلاگین استفاده کرد زیرا هسته اصلی وردپرس بسیاری از امکانات را ندارد. برای مثال برای ایجاد فرم در سایت باید افزونه گرویتی فرم یا افزونه‌های مشابه نصب شود.

چرا از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس پلتفرم بسیار محبوبی برای طراحی وبسایت است و بیش از ۴۰ درصد تمام وبسایت‌های جهان با وردپرس ساخته شده اند.
در ادامه با برخی از دلایل استفاده از وردپرس آشنا می‌شوید.

۱- وردپرس متن باز است.

در دنیای الکترونیک اصطلاحی با نام Open Source وجود دارد که در معنای تحت لفظی منبع باز است؛ یعنی هر شخصی به آسانی می‌تواند به کدهای منبع دسترسی داشته باشد و آن را تغییر دهد.
وردپرس نیز یک پلتفرم Open Source است که طراح می‌توان آن را از سایت منبع دانلود و استفاده کند و بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

۲- استفاده از وردپرس آسان است.

برای استفاده از وردپرس نیاز به مدرک مهندسی کامپیوتر، علم برنامه نویسی و ... نیاز نیست.
در واقع می‌توان گفت وردپرس برای افراد غیرفنی تولید شده است و به کمک رابط کاربری بصری و دوستانه می‌توان به سادگی یک وبسایت راه اندازی کرد.
در سایت‌های اختصاصی برای ایجاد هر بخش باید از ده‌ها خط کد استفاده کرد اما در سایت وردپرسی به کمک افزونه‌ها ‌می‌توان در عرض چند دقیقه هر بخشی را به سایت اضافه کرد.
البته لازم به ذکر است که طراحی وبسایت وردپرسی نسبت به سایت‌های اختصاصی بسیار آسان است.

۳- سئو وردپرس آسان است.

طراحی سایت وردپرسی کافی نیست زیرا باید اقداماتی روی سایت اعمال شود که وبسایت برای موتورهای جستجو بهینه شود و در صفحات نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو قرار گیرد.
سایت‌های وردپرسی به کمک ابزارهای جانبی مانند افزونه Yoast SEO به آسانی بهینه می‌شوند و دیگر نیازی به کد نویسی نیست.

۴- وردپرس از انواع رسانه‌ها پشتیبانی می‌کند.

وردپرس هیچ نوع رسانه اصلی را محدود نمی‌کند. بنابراین، می توانید از هر ترکیبی از متن، تصویر و ویدیو در وب سایت خود استفاده کنید. وردپرس به شما آزادی خلاقیت می‌دهد تا با تمام توان بتوانید سایت‌هایی زیبا و کارآمد طراحی کنید.

۵- وردپرس امنیت دارد.

امنیت یکی از دغدغه های اصلی کسب و کارها است. 
با توجه به تعداد نقض‌های اطلاعاتی و هک هایی که هر سال اتفاق می‌افتد، نیاز است که خیال صاحب کسب و کار از امنیت اطلاعات خود و اطلاعات مشتریان آسوده باشد.
سیستم مدیریت محتوا امنیت لازم را برای وبسایت‌ها فراهم کرده است و میان سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس امن ترین و مطمئن ترین سیستم است.
البته تا زمانی که اقدامات لازم را انجام دهید؛ اقداماتی مانند بروز نگه داشتن افزونه‌ها و قالب، انتخاب پسورد سخت، استفاده از ریکپچا، عدم نصب افزونه‌ها ویروسی و ... 
علاوه بر موارد بالا وردپرس افزونه‌های امنیتی نیز دارد که با اعمال برخی از محدودیت‌ها به افزایش امنیت وبسایت کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت وردپرسی + قیمت

۶- وردپرس رایگان است.

استفاده از وردپرس هیچ هزینه‌ای برای کسب و کارها ندارد و می‌توانند وردپرس را از سایت دانلود و روی هاست خود آپلود کنند.

معایب وردپرس 

وردپرس چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟ | راهنمای کامل ۲۰۲۳

وردپرس نیز مانند تمامی سیستم‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه با برخی از این معایب آشنا می‌شوید.

۱- نیاز به نصب افزونه برای اغلب ویژگی‌ها

پس از نصب و راه اندازی وردپرس می‌توانید با امکانات اولیه چارچوب کلی سایت را طراحی کنید و نام برند، محتوا، تصویر و ... را در سایت قرار داده و در حد ابتدایی شخصی سازی کنید.
اما در صورتی که بخواهید ویژگی‌های خاصی را به سایت اضافه کنید باید از افزونه‌ها استفاده کنید.
افزونه‌ یک قطعه کد کوچک است که به صورت بصری برای کاربران وردپرس طراحی شده و هر افزونه کار بخصوصی انجام می‌دهد.
برای ایجاد فرم، تامین امنیت، سئو، سرعت، اسلاید، منو، ایجاد فروشگاه، اضافه کردن فونت، درگاه پرداخت و ... هر عمل ساده ای نیاز به نصب افزونه است.
استفاده بیش از حد از افزونه‌ها باعث تداخل و کاهش سرعت سایت می‌شود.

۲- نیاز به بروزرسانی مکرر 

با توجه به ماهیت متن باز بودن وردپرس، برای بهبود عملکرد و تجربه کاربری این پلتفرم دائماً در حال تغییر و بروزرسانی است. 
به همین دلیل نیاز است که به طور مداوم سایت را بروزرسانی کنید.
علاوه بر بروزرسانی هسته وردپرس باید قالب سایت و افزونه‌ها را نیز همیشه بروز نگه دارید.
به روز نگه داشتن وردپرس، قالب و افزونه‌ها به شما اطمینان می‌دهد که تمام بخش‌ها و ویژگی‌ها به درستی کار می‌کنند و امنیت سایت نیز حفظ می‌شود.
البته در برخی موارد ممکن است نسخه‌های جدید ایراداتی داشته باشند و سایت را با مشکل روبرو کنند.

۳- سرعت پایین صفحات

وقتی علامت «۵ دقیقه دیگر بر می‌گردیم» را در ویترین مغازه می‌بینید و معمولاً بعد از ۵ دقیقه دیگر برنمی‌گردید، این احساس را می‌شناسید؟ خوب، از نظر آماری، فرصت شما برای جلب توجه مشتریان آنلاین شما ۶ ثانیه است. خیلی بی حوصله؟ می توانید ببینید که چرا سرعت بارگیری و عملکرد صفحه شما بسیار مهم است - ۲ ثانیه خیلی طولانی است و مشتری بالقوه شما ممکن است در یک فروشگاه مجازی دیگر باشد. متأسفانه، وب‌سایت‌های وردپرسی به دلیل افزونه‌های اضافه شده و پایگاه‌های داده و پایگاه‌های کد بیش از حد اشباع شده، ممکن است کند کار کنند.

هر افزونه زمان اضافه می کند و برخی حتی می توانند زمان بارگذاری وب سایت شما را دو برابر کنند. فاکتور مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که زمان بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی سرور نقش مهمی در رتبه بندی وب سایت شما در گوگل دارد.

۴- آسیب پذیری

متأسفانه، از آنجایی که وردپرس متن باز است، هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند یک قالب یا افزونه وردپرسی بسازد و هیچ نهاد و سازمانی وجود ندارد که بر کد ایجاد شده نظارت داشته باشد.
متن باز بودن وردپرس نقطه قوت این محصول است که به بزرگ‌ ترین ضعف آن نیز تبدیل شده و عوامل خطر را برای مشتریان ایجاد کرده است. 
از آنجایی که وردپرس وابستگی زیادی به افزونه‌ها دارد، اغلب آسیب‌ها به سایت از طریق افزونه‌ها است مخصوصا افزونه‌های قدیمی.
برای به حداقل رساندن آسیب‌ها پیشنهاد می‌شود سایت را همیشه آپدیت نگه دارید. 

۵- ممکن است سایت وردپرس از آنچه فکر می‌کردید گران‌تر شود.

مشتریان معمولاً این اشتباه را مرتکب می‌شوند که تصور می‌کنند کار طراحی سایت پس از راه اندازی وردپرس تمام می‌شود و سایت دیگر آماده است. خیر این تصور کاملا اشتباه است بلکه تازه اول راه است.
پس از نصب و راه اندازی سایت باید قالب سایت را بخرید و سپس به کمک قالب ظاهر سایت را درست کنید سپس افزونه‌های لازم تنظیم کنید و به طور مداوم از آن نگهداری کنید و مشکلات احتمالی مانند تداخل دو افزونه را رفع کنید.
علاوه بر موارد بالا که هر کدام شامل هزینه است باید یک نیرو انسانی متخصص برای این کار استخدام کنید یا برون سپاری کنید.

۶- وردپرس محدودیت دارد.

برای انجام هر کاری در وردپرس نیاز به افزونه است.
المان و ویژگی‌هایی که به سایت وردپرسی اضافه می‌شود در محدوده امکانات افزونه‌ها است و اگر شما به ویژگی جدیدی نیاز داشته باشید که توسط هیچ افزونه‌ای پشتیبانی نشود باید از کدنویسی استفاده کنید.
با توجه به این موضوع که هر شخصی دانش تخصصی برنامه نویسی ندارد کار طراحی سایت حتی با وردپرس نیز ممکن است سخت باشد.
اما در سایت های اختصاصی به کمک کدها می‌توان هر امکانی را به سایت اضافه کرد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را تا حدودی با وردپرس آن آشنا کنیم. اگر به طراحی سایت وردپرسی نیاز دارید دپارتمان دیچیتال مارکتینگ معرفان قدم‌به‌قدم تا رسیدن به موفقیت در کنار شما خواهد بود.

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ از جمله طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، برندسازی و ... را ارائه می‌دهیم. 

در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره تلفن 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان راهنمایی‌هایی لازم را خدمت شما ارائه کنند.