موقعیت صفر گوگل چیست؟

تاریخ 12 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

در جستجو به زبان انگلیسی احتمالا به نتایجی برخورده اید که بالای جایگاه اول قرار گرفته و تنها شامل توضیح مختصری از موضوع سرچ شده توسط شما بوده است. به این نتایج موقعیت صفر گوگل گفته می شود. موقعیت یا جایگاه صفر گوگل از پاییز ۱۴۰۱ در وب فارسی نیز آغاز شد و اکنون شاهد این موقعیت در نتایج جستجوی فارسی هستیم. 

جایگاه صفر گوگل چه مزایایی دارد؟ چگونه می توان به این جایگاه دست یافت؟ معیار گوگل برای رسیدن محتوا به این موقعیت چیست؟ این ها پرسش هایی هستند که قصد داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم. اگر دوست دارید در مورد این موضوع بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

موقعیت صفر گوگل 

موقعیت صفر گوگل

موقعیت صفر گوگل (Zero Position) که به اختصار به صورت P0 نمایش داده می شود اولین نتیجه‌ی ارگانیک و غیر تبلیغاتی است که قبل از رتبه یک گوگل ظاهر می شود و اطلاعات مختصری راجع به موضوع سرچ شده را به شما می دهد. این موقعیت علاوه بر توضیحات دارای لینک صفحه و متا تایتل است.

نام دیگر این عبارت پاسخ برجسته است و هدف آن ارائه پاسخ به کاربر در کمترین زمان ممکن است طوری که قبل از کلیک بر روی لینک، اطلاعات به کاربر داده شود.

بیشتر بخوانید : هرآنچه که باید درباره سئو بدانید.

موقعیت صفر گوگل چه اهمیتی دارد؟

موقعیت صفر گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا منجر به افزایش نرخ کلیک، بازدید و همچنین کسب درآمد بیشتراز طریق سایت برای شما می شود. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح می دهیم.

1- بهبود رتبه در نتایج موتور جستجو : اگر شما بتوانید موقعیت صفر را برای یک کلمه کلیدی دریافت کنید ترافیک زیادی را وارد سایت خود خواهید کرد. همچنین گوگل تشخیص می دهد که سایت شما به نسبت سایر سایت ها اطلاعات مفید و کاربردی را در آن کلمه کلیدی ارائه داده است.

2- افزایش نرخ کلیک با قرار گرفتن در موقعیت صفر : بعضی از وب مستران معتقدند که ارائه اطلاعات در P0 موجب کاهش کلیک می شود ولی تجربه نشان داده که P0 بیشترین کلیک را دارد. افزایش نرخ تبدیل، سرنخ و بازدید رابطه مستقیمی با افزایش نرخ کلیک دارد.

3- افزایش موقعیت صفر در گذر زمان : بررسی های انجام شده توسط یک منبع معتبر نشان می دهد که ۱۲ درصد از کاربران هنگام سرچ در سال ۲۰۲۰ موقعیت صفر را مشاهده کرده اند. این رقم در اواخر سال ۲۰۲۲ (که برای نتایج وب فارسی آغاز شد) قطعا بیشتر شده است. حتی این بررسی نشان داده که ۲۸.۵ درصد از کاربران بر روی موقعیت صفر کلیک کرده اند که نشان می دهد دیگر سایت های رتبه یک برنده ی ماجرا نیستند زیرا جایگاه صفر در حال محبوب شدن است. 

محتوای موقعیت صفر گوگل از کجا می آید؟

موقعیت صفر گوگل چیست

هنگامی که کاربران عبارتی را سرچ می کنند الگوریتم های گوگل بهترین محتوا یا تکه ای از آن را، که به طور واضح اطلاعات لازم به کاربر می دهد، به عنوان Featured Snippets در نظر می گیرند و در موقعیت صفر گوگل قرار می دهند. برخی سایت ها پیش از این در موقعیت یک تا چهار در نتایج ارگانیک گوگل قرار داشته اند ولی به دلیل اینکه در تمام شاخصه ها به خوبی عمل کرده اند، مورد شناسایی الگوریتم های گوگل قرار گرفته و لایق رتبه صفر شناخته شده اند.
گوگل از همان الگوریتم های همیشگی خود برای این امر بهره می برد. اگر سایت شما جزء نتایج برتر گوگل است می توانید با پرداختن و برجسته کردن بخش های مهم متن خود امکان دستیابی به این موقعیت را برای خود افزایش دهید.

چگونه می توان به موقعیت صفر گوگل دست یافت؟

ارزش و اعتبار محتوا در رسیدن به موقعیت صفر گوگل بسیار تعیین کننده است. محتواهایی که به موقعیت صفر گوگل رسیده اند معمولا در یکی از فرمت های زیر بوده اند:

  • جدول
  • ویدئو (بالاخص ویدئو های یوتیوب)
  • تصویر
  • نمودار
  • پاراگراف های متنی کوتاه
  • محتوا های بولت گذاری شده یا شماره ای

مواردی که در ادامه شرح داده می شود برای دستیابی به موقعیت صفر به شما کمک می کند.

فرصت های خوب و مناسب برای رسیدن به موقعیت صفر گوگل را بشناسید

جایگاه صفر گوگل

دقت کنید هر نوع محتوا و موضوعی مناسب موقعیت صفر نیست. تاکید می شود که محتوای شما در یکی از فرمت های ذکر شده باشد ولی به گونه ای پیش نروید که اصل موضوع (ارزش و اعتبار محتوا) فراموش شود چون در این صورت امکان از دست دادن رتبه های بعدی را از دست می دهید. برای شروع می توانید روی صفحاتی که رتبه خوب دارند کار کنید.

۱- در تولید محتوا اصول سئو را رعایت کنید

به کارگیری اصول سئو در تولید محتوا بسیار حائز اهمیت است که عبارتند از:

  • استفاده از عناوین جذاب، کوتاه و منحصر به فرد که شامل کلمات کلیدی باشند.
  • استفاده از تگ های عنوان از H1 تا H6 که کار خزنده های گوگل را آسان تر کند و نیز جذابیت بصری برای خوانندگان ایجاد کند تا مطالب را راحت تر بخوانند.
  • با کمک کلمات کلیدی برای تصاویر تگ Alt ایجاد کنید .
  • محتوای جدید خود را در Site Map قرار دهید.
  • URL کوتاه، گویا و حاوی کلمه کلیدی باشد.
  • متا تایتل و متا دیسکریپشن بهینه و جذب کننده باشند.
  • لینک سازی داخلی به صورت هدفمند انجام شود.
  • ظاهر محتوا و همچنین سایت را بهینه و زیباتر کنید.

۲- محتوای مفید و کاربردی تولید کنید

اصلی ترین راه رسیدن به جایگاه صفر تولید محتوای ارزشمند و مفید برای کاربران است که می تواند بازخورد خوبی را برای شما ایجاد کند. در واقع محتوا باید کاربردی باشد تا مورد توجه مخاطب قرارگیرد. برای این موضوع، لازم است موارد زیر را در تولید محتوای خود اجرا کنید:

  • اکتفا به محتواهای قبلی موجود در اینترنت کافی نیست بلکه باید خودتان مطالب با ارزش و دست اول تولید کنید.
  • تولید محتوای همیشه سبز موجب می شود که محتوای شما تا مدتی نیازبه بروزرسانی نداشته باشد و اطلاعات لازم را به خوبی ارائه کرده باشد.
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا توصیه نمی شود بلکه چگالی کلمه کلیدی باید متناسب با حجم محتوا باشد. پیشنهاد می شود از کلمات مرتبط و مترادف در متن بهره بگیرید.
  • استفاده از جدول، پاراگراف های کوتاه، لیست و نمودار در خوانایی بهتر و روان بودن متن تاثیر گذار است. 

۳- به سئو تکنیکال و سئو خارجی توجه کنید

باید علاوه بر سئو داخلی (On Page) به سئو خارجی (Off Page) هم پرداخته شود. مهم ترین بخش سئو خارجی لینک سازی خارجی یا همان بک لینک است. در این بخش شما می توانید در سایت های مرتبط برای صفحه ی خود بک لینک ایجاد کنید و یا در شبکه های اجتماعی تبلیغ محتوای خود را کرده و از کاربران بخواهید نظرشان را در سایت نسبت به مطلب تان بیان کنند و اگر مایل بودند به شما لینک دهند.

به سئو تکنیکال (Technical SEO) حتما توجه کنید زیرا ظاهر مناسب سایت در تجربه کاربری تاثیر گذار است و می تواند شما را به جایگاه مورد نظرتان نزدیک تر کند.