الگوریتم های گوگل | معرفی تمامی الگوریتم ها تا ۲۰۲۳

تاریخ 12 دی 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

معرفی الگوریتم

واژه الگوریتم را احتمالا در ریاضی و برنامه نویسی به آن برخورده اید. فی الواقع الگوریتم عبارت است مجموعه دستورات و قوانینی که برای تکمیل و اجرای یک امر در کامپیوتر باید صورت گیرد.

آشنایی با چیستی الگوریتم گوگل

الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند که هنگام سرچ یک عبارت توسط کاربر سعی می کنند نزدیک ترین و مرتبط ترین نتایج را در رتبه های گوگل به کاربر نشان دهند. این الگوریتم ها با توجه به ویژگی هایی که دارند ساختار درون و بیرون صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دهند.

مطالعه بیشتر : هرآنچه که باید درباره سئو بدانید.

مهم ترین الگوریتم های گوگل در سئو کدامند؟

الگوریتم های گوگل زیاد هستند و هر یک به مرور زمان آپدیت می شوند. در اینجا سعی شده به طور کامل الگوریتم های گوگل را خدمت شما معرفی کنیم.

۱- الگوریتم پیج رنک

الگوریتم پیج رنک

الگوریتم پیج رنک (Google Page Rank Algorithm) که جزء اولین الگوریتم های گوگل است در سال ۱۹۹۸ رو نمایی شد. هدف آن رتبه بندی سایت ها بود. 
این الگوریتم، لینک های داده شده به هر صفحه یا دامنه را مورد بررسی قرار می داد و هر سایتی که تعداد لینک های بیشتر و دارای اعتبار بیشتری داشت رتبه می گرفت اما بعد ها پیج رنک با هدف مقابله با بک لینک های بیش از حد و پولی توسعه پیدا کرد.

۲- الگوریتم فلوریدا

 الگوریتم فلوریدا

هدف از پیدایش الگوریتم فلوریدا (Google Felorida Algorithm) در سال ۲۰۰۴، مبارزه با محتوای بی کیفیت و لینک سازی نا معقول و غیر طبیعی است.
در گذشته افراد هنگام سرچ یک عبارت با محتوای بی کیفیت و کپی شده مواجه می شدند که نا رضایتی آن ها را دربر داشت. این الگوریتم برای مبارزه با این امر روی کار آمد که البته بعد ها توسط الگوریتم پاندا بسط داده شد.
از طرفی برخی از وب سایت ها به طور غیر طبیعی بک لینک دریافت می کردند و موجب می شد در نتایج اولیه گوگل ظاهر شوند. کار الگوریتم فلوریدا مقابله با این امر است که در سال های بعد توسط الگوریتم پاندا تکمیل تر شد. 

۳- الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance Algorithm) را می توان یک الگوریتم مرموز و موثر تلقی کرد که پیدایش آن به سال ۲۰۰۴ بر می گردد. گوگل سایت و صفحات جدید شما را چندین بار در نتایج SERP قرار می دهد تا رفتار کاربر، نرخ کلیک و میزان ماندگاری کاربر در سایت شما را بسنجد تا رتبه مناسبی به آن اختصاص دهد.
این الگوریتم بر صفحات قدیمی هم ممکن است اعمال شود چون ممکن است اخیرا متوجه آن صفحه شده باشد و می خواهد یک رتبه بهتری به آن صفحه اختصاص دهد. ممکن است در نتایج اول SERP ظاهر شود در این زمان اگر بازدهی خوبی داشته باشد می تواند رتبه و جایگاه خود را حفظ کند.

۴- الگوریتم سند باکس

الگوریتم سند باکس

این الگوریتم در سال ۲۰۰۴ بر روی سایت ها اعمال شد. اگر شما سایتی را به تازگی تاسیس کرده باشید تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرد. هدف الگوریتم سند باکس (Google Sandbox Algorithm) این است که از صحت محتوای شما اطمینان حاصل کند و متوجه بشود که اسپم نیست زیرا ممکن است صفحه شما به سرعت ایندکس شود و رتبه بگیرد ولی محتوای نامناسب یا نامرتبط داشته باشد. بدین دلیل مدتی در سند باکس قرار می گیرد تا اطمینان لازم توسط گوگل حاصل شود. (شایان ذکر است که این ویژگی رسما تایید نشده ولی برخی معتقدند که سند باکس وجود دارد و اثرش را بر نتایج SERP اعمال می کند.)

۵- الگوریتم هیلتاپ

الگوریتم هیلتاپ

الگوریتم هیلتاپ (Google Hilltop Algorithm) از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل (سال ۲۰۰۴) محسوب می شود و هدف از پیدایش آن، این بود که هنگامی که کاربر کلمه ای را سرچ می کرد با نتایج گوناگونی مواجه می شد که گاها مرتبط با موضوع سرچ شده نبود. در الگوریتم هیلتاپ تلاش شد نزدیک ترین مفهوم سرچ شده توسط کاربر در نتایج ظاهر شود. هیلتاپ در کنار الگوریتم پیج رنک که بدان پرداختیم، نقش مهمی را ایفا می کند.

۶- الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین (Google Caffeine Algorithm) یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۰ است که نتیجه کاربردی در برداشته است. این الگوریتم موجب شد ۵۰ درصد محتوا های جدید در نتایج SERP نمایش داده شوند. قبل از آمدن الگوریتم کافئین، گوگل تنها به سایت هایی که محتوای جدید منتشر می کردند بها می داد ولی از وقتی که این الگوریتم روی کار آمد به سایت هایی که محتوای قدیمی خود را بروز رسانی می کردند هم توجه کرد وتلاش کرد که این سایت ها هم در نتایج بهتری حضور داشته باشند. این بروز رسانی محتوا تنها شامل محتوای متنی نمی شود بلکه آپدیت تصاویر، ویدئوها و پادکست ها هم شامل بروز رسانی محتوا می شوند.

مطالعه بیشتر : تولید محتوا چیست؟ چرا باید محتوا تولید کنیم؟

۷- الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا (Google Panda Algorithm) از سال ۲۰۱۱ به طور دائم سایت ها را بررسی می کند از این جهت که محتوای شما را از نظر کیفیت و سرقت ادبی مورد بررسی قرار می دهد و اگر از این فیلترها به خوبی عبور نکنید سایت شما را از نتایج حذف می کند. پس سعی کنید محتوای یونیک و کارآمد تولید و منتشر کنید که مخاطب بتواند هدف خود را در آن پیدا کند. الگوریتم پاندا به سایت هایی که محتوای کمی دارند یا با هدف لینک دهی به دیگر سایت ها ایجاد شده اند حساسیت به خرج می دهد. بنابراین بهتر است روی تعداد کلمات محتوای خود و تعداد لینک های خارجی از سایت خود بیش از پیش توجه کنید. البته دقت کنید از کلمه کلیدی مورد نظرتان بیش از حد استفاده نکنید (که اصطلاحا Over Optimization گفته می شود) که این کار رتبه شما را در نتایج گوگل پایین آورده و اسپم شناخته می شوید. البته این را هم بدانید این الگوریتم به فاکتورهای On Page اهمیت می دهد تا عبارت جستجو شده توسط کاربر را در صفحه بیابد.

۸- الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا (Google Freshness Algorithm) در سال ۲۰۱۱ روی کار آمد. با استفاده از این الگوریتم محتوای تازه تر در صدر نتایج می آمد و یا اگر موضوعی ترند می شد و یا رویدادی در حال برگزاری بود مردم به راحتی می توانستند به مطالب آن دست پیدا کنند که این الگوریتم بر ۳۵٪ نتایج اثر گذاشت.

۹- الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز

این الگوریتم سئو که با نام (Google Venice Algorithm) هم شناخته می شود، در سال ۲۰۱۲ روی کار آمد و بر اساس سئو محلی یا همان Local SEO عمل می کند که اگر سایت IP و یا موقعیت جغرافیایی برایش تعریف شده باشد در نتایج جستجوی کاربر ظاهر می شود.

۱۰- الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن (Google Penguin Algorithm) در سال ۲۰۱۲ برای مبارزه با لینک سازی بی رویه و غیر طبیعی ساخته شد. زمانی که اعلام شد لینک خارجی (Backlink) بر رتبه سایت اثر مثبت دارد بسیاری اقدام به ساخت سایت هایی صرفا جهت لینک سازی خارجی کردند. گوگل برای مبارزه با این کار الگوریتم پنگوئن را ابداع کرد در این حال سایت هایی که در این زمینه به خصوص فعالیت داشتند، متخلف شناخته شدند و از نتایج حذف شدند. 
این الگوریتم آخرین بار در سال ۲۰۱۶ آپدیت شد و بک لینک های صفحات سایت ها مورد بررسی قرار گرفت تا در صورت تخلف جریمه شود ولی واضح است جریمه شدن یک صفحه بر کل سایت اثر مخرب می گذارد.

۱۱- الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی

پیدایش الگوریتم دزد دریایی (Google Pirate Algorithm) به سال ۲۰۱۲ بر می  گردد و وظیفه آن مقابله با سایت هایی بود که محتوای بی کیفیت و اسپم ارائه می دهند. اگر سایتی محتوای کپی داشته باشد و حق کپی رایت را در هر نوع محتوایی (صوتی ، تصویری، ویدئویی و متنی) رعایت نکند با آن مبارزه خواهد کرد. طبق این الگوریتم اگر در محتوای شما سرقت ادبی رخ  داده باشد و قوانین کپی رایت را رعایت نکرده باشید دامنه شما را پنالتی نمی کند بلکه سایت هایی که محتوای بهتر و مرجع  دارند را به رتبه های بالا و رتبه سایت شما را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

۱۲- الگوریتم ای ام دی  

الگوریتم ای ام دی  

پیدایش الگوریتم ای ام دی (EMD) که مخفف عبارت Exact Match Domain است به سال ۲۰۱۲ بر می گردد و از آن زمان تا کنون بارها مورد آپدیت قرار گرفته است. هدف این الگوریتم گوگل مبارزه با سایت هایی هستند که محتوای فاقد کیفیت و بی ارزش (اسپم) تولید می کنند که نیاز کاربر را رفع نمی کند.

۱۳- الگوریتم  پیج لی اوت

الگوریتم  پیج لی اوت

فرض کنید با سایتی رو به رو شده اید که مملو از تبلیغات و صفحات پاپ آپ تبلیغاتی است. قطعا برای شما آلودگی تصویری ایجاد خواهد کرد و کلافه می شوید. کاربر دوست دارد به مقصود خود برسد ولی این گونه اقدامات برای وی مزاحمت ایجاد می کند و سایت را ترک می کند. البته این به معنی نفی تبلیغات نیست. تبلیغ در حد معقول و یکی دو بار مشکلی ندارد و یا در بالای صفحه سایت استفاده شود به شرطی که برای کاربر آزاردهنده نباشد.
الگوریتم پیج لی اوت (Google Page Layout Algorithm) برای مبارزه با سایت هایی که تبلیغات بیش از حد نمایش می دادند در سال ۲۰۱۲ بوجود آمد تا کاربر بتواند مقصود خود را از سایت های با کیفیت تر پیدا کند. این نکته را در نظر داشته باشید آورده ای که تجربه کاربری مثبت برای سایت شما می آورد ارزش اش از هزینه ای که بابت تبلیغات مختلف در سایت خود دریافت می کنید بیشتر است. 

۱۴- الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر (Google Zebra Algorithm)بیشتر برای سایت های فروشگاهی اعمال می شود از سال ۲۰۱۳ روی کار آمد. شاید علت نامگذاری این الگوریتم به دلیل بارکد کالا ها که به خط خطی های گورخر شباهت دارد باشد. این الگوریتم با سایت هایی که با اقدام به کلاهبرداری می کردند و یا محصولات تقلبی و بی کیفیت ارائه می دادند مقابله می کند. برای کسب اعتماد این الگوریتم می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • دارا بودن بارکد برای تمامی محصولات
  • نمایش قیمت برای محصولات
  • طراحی سایت به صورت واکنشگرا
  • داشتن آدرس معتبر برای فروشگاه اینترنتی
  • سهولت مراحل خرید
  • امکان ایجاد مقایسه با محصولات سایر سایت ها 
  • استفاده از کد تخفیف برای تشویق کاربر جهت خرید 

۱۵- الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار در طبیعت به دقت و سرعت شناخته شده است همین امر می تواند دلیل نام گذاری این الگوریتم باشد.
در این الگوریتم (Google Hummingbird Algorithm)  که پیدایش آن به سال ۲۰۱۳ بر می گردد، گوگل به مفهوم عبارات توجه بیشتری می کند نه تک تک کلمات؛ زیرا ممکن است اشتباهات تایپی هنگام سرچ رخ دهد؛ در این هنگام گوگل روی خود عبارت تمرکز نمی کند بلکه به مفهوم و منظور آن می پردازد تا مرتبط ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهد.
از زمانی که سرچ صوتی از طریق دستگاه ها روی کار آمد، نقش الگوریتم مرغ مگس خوار پر رنگ تر شد چون اگر اشتباه صوتی که از طرف سیستم پیش می آید یا اشتباه تایپی و ... رخ دهد این الگوریتم متوجه منظور کاربر می شود و نزدیک ترین و مطلوب ترین نتیجه را به کاربر ارائه می دهد. برای این امر باید در محتوایتان از مترادف های کلمه کلیدی بهره ببرید تا اقدامات سئو راحت تر بر روی محتوای شما صورت بگیرد. البته این را بدانید که گوگل شما را به خاطر عدم رعایت این نکات جریمه نخواهد کرد ولی با اجرای این اقدامات می توانید نتیجه بهتری در رتبه های گوگل داشته باشید. همچنین تلاش کنید از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن بپرهیزید زیرا این کار خوشایند مرغ مگس خوار نیست.
محتوا را به صورت نا¬مفهوم و پیچیده تولید نکنید و سادگی و روان بودن متن را حتما در نظر بگیرید تا کاربران به راحتی قصد و هدف جستجو خود را از محتوای شما بدست آورند.  

۱۶- الگوریتم پی دی لون

الگوریتم پی دی لون

الگوریتم پی دی لون (Google Payday Loan Algorithm) از سال ۲۰۱۳ با سایت های اسپم که در زمینه ی شرط بندی و مستهجن فعالیت دارند، مبارزه می¬کند.

۱۷- الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر

کاربرد این الگوریتم (Google Pigeon Algorithm) بسیار جالب است. فرض کنید عبارت داروخانه در تهران را سرچ کرده اید. در نتایج گوگل نزدیک ترین داروخانه به موقعیت مکانی شما را پیشنهاد می کند. این الگوریتم به صورت سئو محلی عمل می کند تا بتوانید نزدیک ترین مورد سرچ شده در اطراف خود را بیابید. این الگوریتم از سال ۲۰۱۴ شروع به فعالیت در گوگل کرد.

۱۸-  الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون

در سال پیدایش الگوریتم موبایل گدون (Google Moblie Geddon Algorithm) یعنی سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰ درصد جستجو کاربران از طریق موبایل بود. این الگوریتم به موبایل فرندلی بودن می پردازد و واکنشگرایی سایت (ریسپانسیو بودن) بر نتایج و سئو سایت اثر مثبت دارد. واکنشگرایی بدین معناست که المان های سایت در موبایل با اندازه مناسب نمایش داده شود تا تجربه کاربری خوبی رقم بخورد. در حال حاضر به دلیل اینکه اغلب جستجو افراد از طریق موبایل اتفاق می افتد اهمیت نمایش المان های سایت در موبایل کمتر از دسکتاپ نیست.
در سال های بعد فاکتور سرعت نیز به این مورد اضافه شد و اهمیت سرعت لود سایت در موبایل  و دسکتاپ بیشتر مشخص شد. برای کاربران که امروزه از موبایل بیشتر از دسکتاپ برای سرچ خود استفاده می کنند سرعت بارگیری بسیار مهم است پس بهتر است از فناوری AMP بهره بگیرید. شما برای سنجش میزان سرعت لود سایت خود در نسخه موبایل می توانید از ابزار رایگان Google Mobile friendly test استفاده کنید.

۱۹- الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (Google Rank Brain Algorithm) یک الگوریتم خارق العاده در گوگل به حساب می آید. در این الگوریتم رنک برین از تکنولوژِی Machin Learning استفاده شده است. عملکرد آن بدین صورت است که وقتی شما عبارتی را با غلط املایی تایپ کنید و یا گوگل آن را نشناسد نزدیک ترین مفهوم به آن عبارت را ارائه می دهد. به عنوان مثال با سرچ عبارت "داروخانه اینترنتی" عبارت "داروخانه آنلاین" را به شما ارائه می دهد.
رنک برین در سال ۲۰۱۵ روی کار آمد و در سال ۲۰۱۶ گوگل به طور رسمی اعلام کرد رنک برین یکی از ۳ الگوریتم گوگل مهم محسوب می شود.
البته این را بدانید کار به اینجا ختم نمی شود و شما نمی توانید با استفاده از راه های حل قدیمی سایت تان را سئو کنید بلکه باید محتوایی با کیفیت خوب تولید کنید.

۲۰- الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور (Google Possum Algorithm) در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و در کنار الگوریتم کبوتر و ونیز به بررسی سئو محلی (Local SEO) می پردازد.
همانطور که در بخش الگوریتم کبوتر اشاره شد اگر عباراتی را که بر حسب موقعیت جغرافیایی هستند - مانند طراحی سایت در تهران - سرچ کنید نزدیک ترین نتایج را به شما نمایش می دهد که این کمک کننده به کسب و کار های نو پا و همچنین کاربران برای رفع نیازشان است. 
الگوریتم موش کور برای آن سایت هایی کارساز بود که در گوگل نتایج خوبی نداشتند و با این الگوریتم توانستند به کاربرانی که کلمه کلیدی حوزه کسب وکار آن ها را سرچ می کنند نزدیک شوند.

۲۱- الگوریتم  فرد

الگوریتم فرد (Google Fred Algorithm)

الگوریتم فرد (Google Fred Algorithm) از سال ۲۰۱۷ به کابوس سایت های بی کیفیت و حاوی تبلیغات بسیار تبدیل شده است زیرا به سایت های فاقد محتوای با کیفیت و کوتاه که کاربر با آن ها تعاملی بر قرار نمی کند، دارای تبلیغات بسیار زیاد و غیر مرتبط و به طور کلی با اقدامات کلاه سیاه سعی بر رشد سایت دارند، مقابله می کند.  
اگر می خواهید سایت تان با این الگوریتم سازگاری داشته باشد سعی کنید اجرای تجربه کاربری خوب در سایت تان، لینک دهی مرتبط، جلوگیری از تبلیغات بی رویه، تولید محتوای حداقل ۸۰۰ کلمه ای و طراحی سایت به صورت واکنشگرا را در سایت هایتان رعایت کنید.

۲۲- الگوریتم  مدیک

الگوریتم مدیک یا طبی (Google Medic Algorithm)

الگوریتم مدیک یا طبی (Google Medic Algorithm) از سال ۲۰۱۸ به اعتبار سنجی سایت های حوزه پزشکی و سلامت می پردازد تا اطلاعات دقیق و درستی در اختیار مخاطب این حوزه قرار بگیرد. البته شایان ذکراست این الگوریتم بر روی برخی از سایت هایی که غیر از حوزه پزشکی فعالیت داشتند هم اثر می گذارد.

۲۳- الگوریتم برت 

الگوریتم برت (Google BERT Algorithm)

الگوریتم برت (Google BERT Algorithm) از تکنولوژی Machin Learning استفاده کرده است. کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنای رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها است. الگوریتم برت از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد.
الگوریتم برت با استفاده از کلمات قبل و بعد به مفهوم عبارت پی می برد و مرتبط ترین نتیجه را به شما ارائه می دهد. مثلا با جستجوی عبارت "چه جوری اینستاگرام بسازم" کلمات کلیدی "چگونه اکانت اینستاگرام بسازیم" بالا می آید. 

۲۴- الگوریتم موبایل فرست ایندکس 

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Google Mobile First Index Algorithm)

در سال های قبل بیشترین میزان جستجو از طریق نسخه دسکتاپ صورت می گرفت اما امروزه افراد برای جستجو خود در گوگل اغلب از موبایل استفاده می کنند. این امر موجب شد تا گوگل نسخه موبایل برایش جدی شود و الویت ایندکس صفحات با موبایل باشد و الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Google Mobile First Index Algorithm) در سال ۲۰۱۹ ظهور یابد.

۲۵- الگوریتم ای ای تی

الگوریتم E-A-T

الگوریتم E-A-T مخفف عبارت های Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتماد) است و روی این موضوعات تمرکز می کند. الگوریتم E-A-T از سال ۲۰۱۹ مشغول به فعالیت است و هنوز هم در حال بروز رسانی است.
گوگل در حوزه های سلامت، حقوقی و مالی حساسیت زیادی به خرج می دهد زیرا با جان و مال مردم سر و کار دارد ولی به مرور به تمامی حوزه ها این حساسیت لازم را اختصاص داد. سایتی که موارد ذیل را رعایت کند می تواند نمره ی مثبتی از این الگوریتم کسب کند و در نتایج بالای صفحه اول گوگل ظاهر شود:

  • تخصص: محتوای تولید شده در سایت باید توسط یک فرد متخصص که در آن حوزه حرفه ای است تولید شود تا محتوایی تخصصی و معتبر در آن حوزه ایجاد شود. برای مثال در حوزه سلامتی فرد نویسنده باید آگاهی لازم و کافی در مورد داروها و تداخل آنها با هم را داشته باشد تا جان مخاطب به خطر نیافتد.
  • اعتماد: سایت شما در حوزه ای که به طور تخصصی مشغول فعالیت هستید باید قابل اعتماد باشد تا برای مخاطب اطمینان ایجاد کند. برای این امر می توانید درسایت خود (در صورت امکان) از اینماد و نیز SSL بهره بگیرید.
  • اعتبار: داشتن محتوای تخصصی معتبر که از منابع معتبر بر گرفته شده باشد و کپی نباشد از طرف این الگوریتم به اعتبار سایت شما می افزاید.

۲۶- الگوریتم ام یو ام 

الگوریتم ام یو ام (Google MUM Algorithm)

الگوریتم ام یو ام (Google MUM Algorithm) مخفف عبارت Multitasking United Model همانطور که از اسمش مشخص است می تواند به طور همزمان چندین کار را با هم انجام دهد اما دیگر الگوریتم های گوگل تنها بر یک فعالیت تمرکز دارند و مراحل را یکی پس از دیگری انجام می دهند. این الگوریتم گوگل  بر روی ۷۵ زبان زنده دنیا در حال اجرا است و توانایی درک و فهم پرسش کاربر را از طریق متن، ویدئو، عکس و پادکست و... را دارد. به عبارتی می توان گفت پیدایش این الگوریتم در سال ۲۰۲۱ انقلابی در گوگل بر پا کرد.
 

جدیدترین الگوریتم های گوگل برای سئو

  • آپدیت الگوریتم اسپم : این آپدیت در سال ۲۰۲۱ انجام شد و پیرو آن لینک سازی خارجی یا دریافت بک لینک از سایت های ضعیف و اسپم مورد بررسی قرار گرفت. پس بیش از پیش مراقب بک لینک های دریافتی تان باشید.
  • آپدیت الگوریتم هسته گوگل : این آپدیت در ژوئیه ۲۰۲۱ اتفاق افتاد و تغییر خاصی اعمال نکرد فقط  یک آپدیت کلی برای بهبود نتایج صورت گرفت.
  • آپدیت الگوریتم تجربه صفحه : طبق اعلام گوگل در ژوئن ۲۰۲۱ تجربه کاربری در صفحه برای رتبه بندی سایت ها اثر دارد ولی چون سرعت توسعه این الگوریتم پایین است تغییری خاصی در رتبه بندی سایت ها بوجود نخواهد آمد.

الگوریتم های گوگل چه هدفی را دنبال می کنند؟

روزانه مطالب بسیار زیادی در اینترنت آپلود می شود و در میان این حجم انبوه اطلاعات یافتن مقصود کاربر سخت می شود مگر اینکه الگوریتم های گوگل به کمک ما بیایند. این اطلاعات زیاد در اینترنت به مثابه کتابخانه وسیعی است برای یافتن کتاب مد نظر خود (سرچ کاربر). باید به کمک الگوریتم ها به مقصود خود برسید. بنابراین هدف الگوریتم های گوگل ارائه هدف کاربر در کمترین زمان ممکن و مرتبط ترین موضوع به آن ها می باشد که رضایت وی را در بر داشته باشد.

الگوریتم های گوگل چه تاثیری بر رتبه بندی نتایج دارند؟

موتور جستجوی گوگل دارای دریایی از اطلاعات است هنگام سرچ کاربر باید بر اساس کلمه ی سرچ شده و موضوع آن به کاربر نمایش داده شود.
گوگل برای دسته بندی منظم این موضوعات، خزنده یا کراولر هایی دارد که این خزنده ها صفحات گوناگون را می گردند و از لینکی به لینک دیگر می روند و فهرستی برای هر یک از عبارات را می سازند. این فرآیند اتوماتیک انجام می شود و طی آن مشخص می شود که هر سایت در چه رتبه ای قرار گیرد که به آن پیج رنک (Page Rank) می گویند.
همانطور که الگوریتم های گوگل می توانند باعث افت یک سایت شوند می تواند موجب افزایش رتبه برای سایت ها هم بشوند که مجموعه ی این اقدامات بهبود نتایج برای کاربر را رقم می زند.

کلام آخر

همان گونه که در بالا اشاره شد افزایش یا افت رتبه سایت ها نتیجه عملکرد الگوریتم های گوگل است تا کاربر موضوع مرتبط با عبارت سرچ شده اش را در اسرع وقت پیدا کند. 
اگر شما صاحب یک سایتی هستید سعی کنید آن را مطابق با استاندارد های الگوریتم های گوگل سئو کنید تا  ترافیک اورگانیک وارد سایت شما شود. ترافیک اورگانیک زیاد وارد سایت شما بشود منجر به افزایش فروش و یا شناخته تر شدن برند شما و در نهایت رضایت شما خواهد شد.