ChatGPT چیست؟

تاریخ 21 فروردین 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

ChatGPT چیست؟ این سوالی است که در روزهای اخیر بسیار جستجو شده‌است. در واقع ChatGPT مدل زبانی جدیدی است که عملکردی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد. چت جی پی تی توسط مجموعه OpenAI توسعه و ارائه شده است. امروزه این چت بات سروصدای زیادی به پا کرده است و اغلب افراد فعال در حوزه تکنولوژی و حتی افراد عادی از عملکرد آن به وجد آمده‌اند زیرا قابلیت مکالمه با انسان دارد و در مقابل پرسش انسان پاسخی نسبتا طولانی در قالب متن ارائه می‌دهد. 

قطعا تا این بخش، توضیحات ChatGPT برای شما جالب بوده است. پس تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید تا به طور کامل بدانید ChatGPT چیست و با نحوه عملکرد، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن آشنا شوید.

معرفی ChatGPT

ChatGPT ( چت جی پی تی )

ChatGPT یک Chatbot (ربات مکالمه) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند با انسان گفتگو کند و به هر سوالی پاسخ دهد. ChatGPT می‌تواند موضوعات و مباحث پیچیده در هر زمینه‌ای (برنامه نویسی، ریاضیات و ...) را درک کرده و به پرسش مطرح‌ شده در آن زمینه پاسخ دهد.

این ربات پاسخگو می‌تواند مطلب برای سایت‌های وبلاگی تولید کند، مسائل پیچیده‌ای که در سطح دانشگاهی طرح می‌شوند را حل کند، در ایجاد صفحات HTML کمک کند، متن یک آهنگ را بنویسد و مواردی از این قبیل انجام دهد.        

عملکرد ChatGPT چگونه است؟

این چت بات، مبتنی بر نسخه بروز شده‌ی GPT-3 است و به عنوان  مدل زبانی بزرگ، تقلید کننده‌ی رفتار نورون‌های مغز انسان است زیرا به شبکه‌ی بسیار بزرگی از نورون‌های مصنوعی اتکا دارد. مدل زبانی GPT بر اساس معماری شبکه عصبی ترانسفورمر گوگل ساخته شده است که به گفته‌ی گوگل مدل تولید شده توسط ترانسفورمر قابلیت آموزش کلمات زیادی (در حد جمله یا پاراگراف) را دارد، به طوری که به ارتباط میان کلمات پی می‌برد و کلمات بعدی را پیش بینی می‌کند. ترانسفورمر متن ورودی را به صورت مرحله به مرحله آنالیز نمی‌کند بلکه کل متن را به صورت همزمان بررسی می‌کند.    

می‌توان گفت سازوکار و عملکرد ChatGPT شبیه به قابلیت پیش بینی کلمات در موبایل است اما در مقیاس وسیع‌تری این کار را انجام می‌دهد.

ChatGPT چه کاربردهایی دارد؟

ChatGPT چه کاربردهایی دارد؟

این دستیار هوش مصنوعی کاربرد‌هایی دارد که برای افراد جالب به نظر می‌رسد به عنوان مثال می‌تواند برای حل مسائل برنامه نویسی کد بنویسد، محتوای متنی تولید کند، در رابطه با موضوعی اطلاعاتی را بدست بیاورد و ... . در ادامه به بررسی کامل‌تر از کاربرد‌های ChatGPT می‌پردازیم.

۱- حل مسائل برنامه نویسی

ChatGPT می‌تواند کدهای برنامه نویسی را درک کند و علاوه بر این اگر در کدها با خطا مواجه شوید می‌تواند در دیباگ کردن آن‌ها کمک کند. به عنوان مثال ChatGPT می‌تواند با استفاده از زبان پایتون برنامه‌ای بنویسد که فاکتوریل اعداد مختلف را حساب کند.  

البته لازم به ذکر است که ChatGPT می‌تواند محتوای اشتباه تولید کند. در خصوص برنامه نویسی هم این امر صادق است و ممکن است کدهایی ارائه دهد که کار نکند. به همین دلیل پلتفرم Stack overflow کدهای تولید شده توسط چت جی پی تی را مسدود کرده‌است.

۲- تولید محتوای متنی برای وبلاگ

پیش بینی می‌شود هوش مصنوعی تحولات گسترده و عظیمی را در فضای محتوا ایجاد کند. 
با استفاده از ChatGPT می‌توانید یک محتوا برای وبلاگ و شبکه‌اجتماعی خود تولید کنید. بدین صورت که شما جداگانه عنوان و زیر عنوان‌ها را برای این چت بات می‌نویسید و آن در عرض چند ثانیه پاسخ مربوطه را برای شما می‌نویسد. 
توجه کنید که شیوه پرسش شما هم در استفاده از این ابزار مهم است. اگر سوال خود را به گونه‌ای درست بپرسید که ChatGPT متوجه منظور شما بشود در این صورت کارآیی این ابزار بالاتر خواهد رفت و می‌توان از آن استفاده بهینه‌تری کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که محتوای تولید شده توسط ChatGPT مزایای زیادی دارد اما جای خالی تجربه، مفاهیم عمیق و چشم انداز خاص و منحصر به فرد در آن احساس می‌شود زیرا این موارد برای خوانندگان اهمیت زیادی دارد.

بنابراین بهتر است از ChatGPT به عنوان تسهیل کننده در امر تولید محتوا استفاده کرد؛ بدین صورت که برای تولید موضوع، طرح کلی و بخش‌های اساسی از آن کمک گرفت و بخش‌هایی که نیاز به ارائه تجربه و چشم انداز دارند توسط افراد نوشته شوند تا در مطالب شما اعتبار و برتری لازم نسبت به سایر نوشته‌های بلاگی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی 

۳- جستجوی اطلاعات

ChatGPT می‌تواند به جای موتور جستجو به سوالاتمان پاسخ دهد به عنوان مثال می‌تواند مقدار عدد π تا ۲۰ رقم اعشار را نمایش دهد و یا در خصوص چگونگی بوجود آمدن پدیده‌ی جزر و مد اطلاعاتی را به شما بدهد.
 اگر از ChatGPT بخواهید تا روش ساخت بدافزار را به شما ارائه دهد، بدانید هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند اما با این وجود گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی هکرها از دیتاهای ChatGPT برای ساخت بد‌افزار سوء استفاده می‌کنند.

۴- تولید أنواع محتوای متنی تخصصی

چت جی پی تی علاوه بر تولید محتوا وبلاگی قادر است مقالات دانشگاهی هم بنویسد اما اساتید و صاحب نظران این شیوه را نمی‌پسندند زیرا مقاله نوشته شده با ChatGPT ضعف‌هایی دارد به عنوان مثال فاقد تجربه و مشاهدات علمی است که این امر از ارزش مقاله می‌کاهد.

مزایای استفاده از ChatGPT چیست؟

مزایای استفاده از ChatGPT چیست؟

مزیت‌های ChatGPT عبارتند از:

  • استفاده از ChatGPT (حداقل در زمانی که این مطلب را منتشر می‌کنیم) رایگان است و تنها کافیست با استفاده از شماره موبایل غیر ایرانی اقدام به ثبت نام نمایید.
  • این ابزار امکان مکالمه و تعامل با هوش مصنوعی به طور طبیعی را فراهم آورده است.
  • چت جی پی تی می‌تواند زبان‌های برنامه نویسی را درک کند و چالش‌های برنامه نویسی و حتی اثبات‌های ریاضی را حل کند.
  • این ابزار انطباق پذیر و چند منظوره است و از آن می‌توان به عنوان دستیار هوش مصنوعی در جهت تسهیل امور تولید محتوا و فرآیند‌های توسعه کاری نرم‌افزار استفاده نمود. 

معایب استفاده از ChatGPT چیست؟

موارد زیر مهم‌ترین نقاط ضعف ChatGPT را بیان می‌دارند:

  • چت جی پی تی لحنی متقاعد کننده دارد و ممکن است با همین لحن اطلاعات اشتباهی را بدهد. بنابراین سنجش درست یا غلط بودن اطلاعات ارائه شده به سطح دانش کاربر بستگی دارد و امری زمان‌بر است.
  • این ابزار در امر تولید محتوا بعضی اصطلاحات را تکرار می‌کند که موجب تولید محتوایی با ساختار تکراری می‌شود.
  • گاها پیش می‌آید که ChatGPT قفل می‌کند و از کار باز می‌ایستد که در این حالت نمی‌داند چه پاسخی را ارائه دهد. شما می‌توانید با اعمال تغییر در متن سوال (در حد یکی دو کلمه) از ChatGPT محتوایی را دریافت کنید.
  • از آنجایی که استفاده از این ابزار تحت وب رایگان است و تقاضا برای استفاده از آن بالا است، حجم زیاد درخواست ممکن است منجر به از دسترس خارج شدن سایت شود یا در سرعت سایت اختلال ایجاد کند. (البته قطعا شرکت سازنده در رابطه با این موضوع تمهیداتی اندیشیده است.)  
  • در ایران استفاده از ChatGPT به دلیل مسائل فیلترینگ و تحریم ساده نیست و با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و برای رفع آن باید از روش‌های رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم. 
  • این ابزار هوش مصنوعی اخیرا معرفی و منتشر شده و به شکل نهایی‌اش هم حتی نزدیک نیست. چت جی پی تی نمی‌تواند برای شفاف سازی پرسش مطرح شده سوالی بپرسد. علاوه بر این ممکن است پاسخی طویل ارائه دهد. 

نحوه‌ی ثبت نام در ChatGPT

معایب استفاده از ChatGPT چیست؟

برای استفاده از ChatGPT باید یک حساب در OpenAI داشته باشید.  بدین منظور باید وارد سایت openai.com شوید و ابتدا با ایمیل، حساب کاربری بسازید و کد تايیدیه که از طریق ایمیل ارسال می‌شود را در سایت درج کنید. سپس نوبت به وارد کردن شماره موبایل می‌رسد تا کد تاییدی را به موبایل شما پیامک کند که با استفاده از آن مراحل ثبت نام تکمیل شود (البته این فرآیند با شماره موبایل غیر ایرانی امکان پذیر است). پس از اتمام مراحل ثبت نام وارد صفحه چت با ChatGPT خواهید شد.

ثبت نام در chatgpt

برای این کار وارد سایت openai.com شوید و روی گزینه Try ChatGPT کلیک کنید.
سایت چت جی پی تی به گونه‌ای طراحی شده‌است که کار با آن ساده باشد. این صفحه دارای یک باکس سوال و یک باکس جواب است؛ حتی می‌توانید از پاسخ داده شده هم سوال بپرسید و گفتگو را ادامه دهید. شما با بستن مرورگر یا ریست کردن گفتگو می‌توانید به صحبت با چت جی پی تی خاتمه دهید. این ابزار حالت Dark Mode هم دارد. 

چگونه می‌توان در ایران از ChatGPT استفاده کرد؟

نحوه ثبت نام در چت جی پی تی همانند توضیحات بالا است اما همانطور که گفتیم برای استفاده از آن باید از شماره موبایل غیر ایرانی استفاده کنید و نیز امکان ورود به سایت از طریق IP ایران وجود ندارد. بدین منظور باید شماره موبایل مجازی غیر ایرانی تهیه کنید و از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید یا به طور کلی با سایت freegpt.one کار کنید.

سخن پایانی

ChatGPT هنوز به بلوغ لازم و کافی نرسیده است اما با این حال تحسین برانگیز است و می‌توان به آن امیدوار بود ولی در حال حاضر ظرافت‌های کاری یک انسان در انجام امور، تفکر انتقادی و قدرت تصمیم گیری را ندارد بنابراین پیشنهاد می‌شود برای اجرا تمام امور به آن متکی نباشید بلکه به منظور تسهیل و تسریع روند فعالیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

هوش مصنوعی روزبه‌روز به انسان نزدیک‌تر می‌شود و در کار و زندگی او اثر می‌گذارد با این اوصاف ممکن است در آینده بسیاری از مشاغل کنونی منسوخ شوند و ربات‌ها جای آن‌ها را بگیرند.