UI و UX چیست ؟ UI و UX چه تفاوتی دارند؟

تاریخ 12 آذر 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

UI و UX قدم های اول طراحی یک سایت بشمار می ‌آیند که به زیبایی و کارآمدی سایت کمک می‌ کنند. در ادامه با یو آی و یو ایکس و وظایفی که برعهده دارند آشنا می شوید.

طراحی UI چیست ؟

طراحی UI چیست ؟

UI مخفف (User Interface) به معنای رابط کاربری است و یک طراح رابط کاربری وظیفه دارد که یک محصول دیجیتال مانند سایت، اپلیکیشن و ... را با ابزار و قوانین به زیبایی و با جذابیت های بصری طراحی کند.
طراحی UI در اصل طراحی ظاهر سایت یا اپ است که به آن احساس و هویت می دهد.

طراحی رابط کاربری یک طراحی گرافیکی محسوب می شود که علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری طرح باید کارایی و کاربرد داشته باشد و استفاده از آن برای کابر آسان باشد.
طراحان رابط کاربری بر روی نقاطی تمرکز دارند که کاربر آن ها را می بیند و با آن ها تعامل دارد مانند تایپوگرافی، پالت های رنگی، دکمه ها، انیمیشن، تصاویر و ....

به طور خلاصه، طراحان UI طراحان گرافیکی هستند که هدفشان ایجاد رابط های محصولی است که برای کاربران جذابیت داشته باشد و همچنین استفاده از محصول برای کاربر آسان باشد.

وظایف طراح UI : 

یک طراح UI وظیفه دارد ایده ها و طرح های طراح UX را زنده کند.
هنگامی که تیم UX کار خود را به پایان رساند و یک Wireframe از طرح تحویل می‌ دهند سپس طراحان UI مسئول طراحی نحوه چیدمان بصری محصول هستند. 

البته طراح یو آی باید از دید کاربر طراحی کند؛ او باید بدانید که کاربر چه هدفی دارد و با توجه به آن از فونت ها، المان ها، تصاویر و ... به گونه ای استفاده کند که برای کاربر جذاب و دسترسی به هدف را آسان کند.
علاوه بر جذابیت و تعامل آسان با محصول طراح UI باید از المان ها به گونه ای استفاده کند که نشان دهنده هویت برند باشد.

طراحی UX چیست ؟

طراحی UX چیست ؟

UX مخفف (User Experience) به معنای تجربه کاربری است که طراح باید سایت را به گونه ای طراحی کند که تعامل با آن برای کاربر آسان باشد.
اصطلاح "تجربه کاربری" از دهه ۹۰ میلادی رایج شد تا محصولی تولید شود که کاربر پسند باشد و کاربر به آسانی بتواند با آن تعامل داشته باشد.
طراحی UX بر تعاملی که یک کاربر با محصول دیجیتال (مانند سایت) تمرکز دارد. 

هدف طراحی UX این است که استفاده از این محصول دیجیتال، آسان، منطقی و سرگرم کننده باشد. شما قبل از خرید زمان زیادی را صرف جستجو می کنید تا محصولی را سفارش دهید که برای شما کارایی داشته باشد.
طراحان یو ایکس نیز این وظیفه را بر عهده دارند که محصول را به بالاترین درجه کارایی برای کاربران برسانند و هدف آن ها ایجاد یک محصول دیجیتال با تجربه کاربری آسان است.

استیو جابز بنیانگذار اپل می گوید شما باید با تجربه مشتری مشتری شروع کنید و دوباره به سمت فناوری حرکت کنید - نه برعکس.
قبل از طراحی محصول باید نیاز و رفتار مشتری شناسایی شود و با توجه به آن ها محصولی طراحی شود که استفاده از آن برای مشتری پیچیده و دشوار نباشد.

شما به عنوان یک طراح UX وظیفه دارید که استفاده از محصول را برای کاربر خود شیرین کنید.
البته فراموش نکنید که قبل از طراحی باید رفتارهای مخاطب خود را به خوبی بشناسید و با توجه به آن ها پرسونای کاربر را طراحی کنید.
به طور خلاصه، طراحان UX باید محصولی مفید، قابل استفاده و مطلوب برای کاربران خود طراحی کنند.

وظایف طراح UX :

  • طراحی پرسونای کاربر 
  • انجام تحقیقات کاربر
  • طراحی وایر فریم
  • طراحی روند حرکت کاربر
  • ایجاد نمونه اولیه محصول
  • تست محصول به کمک کاربران واقعی 
  • بهبود محصول به طور مداوم از طریق آزمایش ها 

طراحی UX تمامی پروژه ها مانند یکدیگر نیست و مراحل بالا باید برای هر یک از پروژه ها به صورت اختصاصی انجام شود.

تفاوت UI و UX چیست ؟

تفاوت UI و UX چیست ؟

طراح UX تلاش می کند محصولی را تولید کند که کارایی داشته و برای کاربر مفید باشد و در مقابل طراح UI محصول ایجاد شده توسط طراح تجربه کاربری را با ابزار و دانشی که در اختیار دارد با جذابیت های بصری و حفظ هویت برند تولید می کند.
برای مثال؛ طراح UX مشخص می کند که در منوی سایت چه گزینه هایی باید درج شود سپس طراح UI ظاهر منو را با گزینه هایی که تعیین شده است طراحی می کند.
مثالی دیگر؛ طراح یو ایکس تشخیص می دهد که بنرهای تبلیغاتی باید پایین اسلایدر سایت باشد و طراح یو آی هنگام طراحی بنر ها را پایین اسلاید طراحی می کند و تلاش می کند که بنرهای تبلیغاتی برای کاربر جذاب باشد و او را به کلیک ترغیب کند.

بیشتر بخوانید :