خلاقیت در طراحی سایت

تاریخ 30 آذر 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

قطعا تا به حال با سایت هایی مواجه شده اید که ظاهری بسیار ساده و قدیمی دارند و یا به قدری شلوغ و المان های اضافی دارند که از آن ها خارج شده اید. چنین سایت هایی اگر فروشگاهی باشند اطمینان مشتری را برای خرید محصولات جلب نمی کنند و در نتیجه فروش خوبی ندارند.

یا سایت های بلاگی که ظاهری بسیار قدیمی دارند و کاربر تمایلی به مطالعه و استفاده از سایت نخواهد داشت. سایت شما بیانگر هویت برند شما در فضای اینترنت است و یک تجربه کاربری عالی می تواند بر فروش و جذب کاربر تاثیر گذار است. 

بخوانید : هر آنچه که باید درباره طراحی سایت بدانید

خلاقیت در طراحی سایت 

خلاقیت در طراحی سایت

سایت ها با یکی از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس یا سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی طراحی و اجرا می شوند.
از وقتی سیستم های مدیریت محتوا (CMS) پا به عرصه فضای اینترنتی گذاشتند تحولی شگرف را در حوزه طراحی سایت رقم زدند. 

اغلب افراد بدون داشتن دانش برنامه نویسی به کمک CMS ها می توانند سایت طراحی کنند اما به علت تخصص پایین در حوزه طراحی و دیزاین سایت از قالب های آماده استفاده می کنند.
امروزه سایت هایی بسیاری وجود دارد که بسیار شبیه به یکدیگر هستند و خلاقیت چندانی در طراحی شان ندارند و در نتیجه مخاطب در آن سایت ماندگاری ندارد و سایت را ترک می کند (که این امر در سئو سایت اثر منفی می گذارد) اما اگر تغییرات خلاقانه و خوبی را اعمال کنند نتیجه مثبتی در بر خواهد داشت.

طراحی سایت فقط به کد نویسی ختم نمی شود بلکه طراح سایت باید در روانشناسی رنگ ها، زیبایی شناختی المان ها و شناسایی نیاز کاربر دانش لازم را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا باید سایت داشته باشیم؟

اهمیت خلاقیت در طراحی سایت

اگر شما یک عبارت مربوط به کسب و کار خود را سرچ کنید سایت های فراوانی برای شما نمایش داده می شود که این ها رقبای شما در فضای مجازی محسوب می شوند. اگر بخواهید از رقبای خود پیشی بگیرید باید سایت شما طراحی ویژه و منحصر به فردی داشته باشد. 

اگر خلاقیت در طراحی سایت را رعایت کنید برای مخاطب جذاب خواهد بود و برای دفعات بعدی به سایت شما سر خواهد زد. 
با کمی خلاقیت در طراحی کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) که از فاکتورهای مهم سئو هستند می توانید هم جلوه سایت خود را بهتر کنید و هم در موتورهای جستجو رتبه بهتری بگیرید.

بخوانید : UI و UX چیست ؟ UI و UX چه تفاوتی دارند؟

شیوه های خلاقیت در طراحی سایت

شیوه های خلاقیت در طراحی سایت

به کارگیری صحیح فاکتورهای زیر می تواند به افزایش خلاقیت در طراحی سایت کمک کند.

۱- استفاده از رنگ های خلاقانه

استفاده از رنگ سازمانی در طراحی سایت در برندینگ (Branding) شما تاثیر بسزایی دارد. سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید و متناسب با سلیقه آنان رنگی را انتخاب نمایید. استفاده از رنگ های شاد و البته مناسب، بر جذابیت طراحی سایت شما تاثیر مثبتی دارد.

۲- استفاده از تصاویر یونیک و اورجینال

استفاده از تصاویر اورجینال و اصلی و لوگو مناسب به سایت شما زیبایی خاصی می بخشد. برای بخش گرافیکی و تصاویر خوب می توانید از کمک یک گرافیست استفاده کنید تا تصاویر خاص و یونیکی برای شما فراهم آورد که مختص خودتان باشد.

۳- بهره گیری از انیمیشن

استفاده از انیمیشن در تجربه کاربری مخاطبان تاثیر مثبتی دارد و بهره گیری از افکت های موجود در طراحی سایت بر زیبایی سایت شما می افزاید و توجه مخاطب را جلب می کند.

۴- از محیط اطراف الهام بگیرید

شما می توانید از محیط اطراف و خارج از اینترنت الهام بگیرید و در طراحی سایت و ساخت عکس ها و پوستر های سایت خود بهره ببرید.

۵- از سایت های موجود ایده بگیرید

با بررسی سایت های مختلف ایده طراحی سایت دست تان می آید. از سایت های با طراحی خوب ایده بگیرید تا خلاقیت خود را ارتقا دهید.
همچنین می توانید از سایت هایی که طراحی غیراصولی و نادرستی دارند نیز بهره ببرید به این صورت که شما سایت را بررسی می کنید و با پی بردن به ایرادات آن، اشتباهات را دیگر در طراحی سایت خود تکرار نمی کنید و تجربه کسب می کنید. 

شایان ذکر است که ایده بگیرید اما کپی نکنید. یکی بهترین سایت های برای ایده گرفتن سایت دریبل است که نمونه کارهای بسیاری را می تواند در آن مشاهده کنید که از به‌روز ترین ترند های طراحی استفاده شده است.

۶- از فونت های خاص استفاده کنید

شاید فکر کنید فونت سایت چیز مهمی نیست اما باید گفت به چشم کاربر می آید و مهم است.
اگر از فونت نامناسب استفاده کنید ممکن است کاربر سایت را ترک کند و این بر سئو سایت تاثیر منفی دارد. برای استفاده از فونت های جالب و خوب می توانید از سایت هایی که فونت های متنوع و جذاب ارائه می دهند بهره بگیرید.

۷- استفاده از Parallax Scroll

منظور از Parallax Scroll این است که وقتی کاربر صفحه ی شما را اسکرول (بالا و پایین) می کند افکت های متنوعی را از قبیل تغییر عکس آیکون، بالا و پایین شدن تصویر، هاور شدن عکس ها، آمدن نوشته روی عکس، تغییر اسلاید ها و... مشاهده کند. استفاده از این ویژگی سبب می شود تا مخاطب تجربه خوبی از سایت شما داشته باشد.

۸- تمرکز بر محتوا

اگر سایت شما بلاگی و محتوا محور است در طراحی سایت معمولا از صفحات هاب (Hub) استفاده می کنید تا محتوای شما که بخش مهم سایت را تشکیل می دهد و به دنبال جذب مخاطب است را در مرکز توجه قرار دهد.

۹- عضویت در انجمن های مربوطه

شما می توانید در گروه ها و انجمن های مربوط به طراحی سایت عضو شوید و نمونه کارهای خود را ارائه دهید. در این گروه ها اغلب افراد خبره‌ای هستند که نقاط ضعف و قوت کار شما را یادآور می شوند. از این طریق می توانید تا حدودی طراحی خود را ارزیابی نمایید. 

خلاقانه ترین سایت ها از موارد بالا در طراحی سایت بهره می‌برند.

 

یک سایت خلاقانه چه ویژگی هایی دارد؟

یک سایت خلاقانه چه ویژگی هایی دارد؟

  • واکنشگرا (Responsive) است
  • امکان تعامل با کاربران
  • ظاهری خاص و جذاب 
  • امکانات متنوع
  • پشتیبانی خوب
  • تجربه کاربری خوب

خلاقیت در طراحی سایت چه مزایایی دارد؟

  • ایجاد انگیزه و هیجان در کاربران برای دیدن قسمت های مختلف سایت
  • تمایز در بین رقبا
  • جذب کاربران بیشتر به سمت سایت شما
  • یادآوری تصویر خاص و خوب از سایت شما در ذهن مخاطب 
  • با به کارگیری خلاقیت در طراحی می توانید سایت طراحی کنید که برای مخاطب جذاب باشد و این موضوع بر سئو و افزایش بازدید سایت تاثیر بسزایی دارد.

کلام آخر 
همانطور که گفته شد با افزایش استفاده از قالب های آماده در طراحی، سایت هایی طراحی شده است که کاملا شبیه به یکدیگر هستند و برای مخاطب خسته کننده به‌نظر می رسد.
شما می توانید به کمک کمی خلاقیت، سایتی متفاوت و منحصربه‌فرد طراحی کنید؛ اگر تخصص لازم برای طراحی را ندارید می توانید این وظیفه را به شخصی متخصص و مجرب بسپارید.