سئو کلاه خاکستری چیست؟ تکنیک های سئو کلاه خاکستری

تاریخ 14 مرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

سئو کلاه خاکستری دسته‌ای از اقدامات بهینه سازی وبسایت است که می‌تواند در کنار اجرای اقدامات سئو کلاه سفید کارساز باشد.

به طور کلی تکنیک ای بهینه سازی سایت به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

۱- سئو کلاه سفید

۲- سئو کلاه سیاه 

۳-  سئو کلاه خاکستری 

در مقالات پیشین راجع به سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه به طور مفصل صحبت کردیم و اکنون نوبت به سئو کلاه خاکستری است که با آن آشنا شوید. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

می‌توان گفت سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دو سر یک طیف هستند و سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) ما بین این دو قرار دارد. به بیان دیگر سئوکار با بکار گیری تکنیک های کلاه خاکستری سعی می‌کند تا کسب رتبه برتر را بدون زیر پا گذاشتن قوانین و ضوابط موتور جستجو سرعت ببخشد.

موتور جستجوی گوگل برای رتبه دادن به سایت‌ها یک سری قوانین را وضع کرده است که در صورت تخطی از آن‌ها افت رتبه یا پنالتی شدن سایت را به همراه دارد. تکنیک های سئو کلاه خاکستری جزء اقدامات ممنوعه نیست و همانطور که گفتیم بکارگیری آن‌ها می‌تواند منجر به تسریع کسب رتبه‌های برتر در گوگل شود. 

لازم به ذکر است که این روش می‌تواند کمک شایان توجهی در بهبود رتبه سایت داشته باشد اما لزوما تعداد مخاطبان واقعی را افزایش نمی‌دهد. 

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره سئو بدانید.

اهمیت سئو کلاه خاکستری 

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که با وجود تکنیک های سئو کلاه سفید چه نیازی به سئو کلاه خاکستری داریم؟ در پاسخ باید گفت اگر بخواهید تنها با استفاده از تکنیک های کلاه سفید به نتیجه مطلوب برسید زمانی بسیار زیادی طول می‌کشد که این از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست؛ اما بکارگیری تکنیک های کلاه خاکستری در سئو می‌تواند به شما کمک کند تا با اخذ بک لینک سریع‌تر به نتیجه دلخواه-تان برسید.

شایان ذکر است که هر گونه ترفندی که در جهت جذب بک لینک صورت بگیرد شما را از پیروان اقدامات کلاه سفید دور می‌کند اما این نکته را از ما داشته باشید که هر سئوکاری می‌تواند برای بهبود رتبه سایت‌های خود از تکنیک های کلاه خاکستری هم استفاده کند بدون اینکه‌ای جریمه‌ای در پی داشته باشد. 

آیا استفاده از تکنیک های سئو کلاه خاکستری پیشنهاد می‌شود؟

قطعا بکارگیری این روش در کنار سئو کلاه سفید مفید و کارساز خواهد بود اما چیزی که باید همواره بدان توجه کنید این است که بکارگیری این اقدامات نیازمند اطلاعات به‌روز و تخصص کافی است زیرا در صورت بروز یک اشتباه کوچک ممکن است با نتایج ناخوشایندی روبه‌رو شوید. 

اگر از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید قاعدتا حضور یک مشاور یا یک کارشناس سئو متبحر در کنار شما می‌تواند از بروز اتفاقات ناخوشایند برای سایت‌تان جلوگیری کند. معرفان در این راستا در کنار شما است.

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

در این بخش به ترفندهایی اشاره می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید بدون نقض کردن قوانین گوگل رتبه سایت‌تان را بهبود ببخشید.

خریداری دامنه‌های قدیمی و منقضی شده

دامنه‌های منقصی یا کم قیمتی وجود دارند که با سایت شما همخوانی دارند و مرتبط هستند. شما با خرید این دامنه‌ها می‌توانید به سایت خود لینک دهید و حتی از مطالب قدیمی آن‌ها، کلمات کلیدی مربوط را پیدا کنید و به سایت‌تان لینک دهید. حتی امکان درج محتوای جدید و لینک دهی به سایت مقصد نیز وجود دارد. فقط قبل از خرید به این نکته توجه داشته باشید که این دامنه‌ها نباید سابقا از سمت گوگل مورد جریمه قرار گرفته باشند. پس باید پیش از خرید این مورد را بررسی کنید.

باز طراحی و تغییر ظاهر سایت

گاهی سئوکاران در مطالب و ظاهر سایت دست می‌برند تا گوگل گمان کند وبسایت هر چند وقت یکبار در حال بروزرسانی است. این روش بیشتر برای سایت‌های تک صفحه‌ای و فروشگاه‌های تک محصولی مناسب است.

ساخت بک لینک طبیعی

برای این کار شما می‌توانید در انجمن‌ها و کامنت‌ها بحثی راجع به موضوع سایت خود مطرح کنید و در میان تبادل نظر و پاسخ به سوالات دیگران سایت خود را معرفی کنید و به آن بک لینک دهید. البته باید در نظر داشته باشید که انجمن یا فرومی که در آن به تبادل نظر می‌پردازید باید با موضوع سایت شما همخوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک بگیریم؟

منتشر کردن رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری یکی از متداول‌ترین تکنیک های سئو کلاه خاکستری است که در آن یک متنی با هدف معرفی خدمات خود می‌نویسید، سپس در سایت ناشر قرار می‌دهید و به سایت خود لینک می‌دهید. با این عمل ضمن اخذ بک لینک، اعتبار سایت ناشر به سایت شما نیز منتقل می‌شود.

تغییر کلمه کلیدی

با اعمال تغییر و دستکاری در کلمات کلیدی سایت می‌توان گوگل را به اشتباه انداخت. به طور مثال می‌توان کلمه کلیدی "خدمات طراحی سایت در تهران با شرکت X" را با کلمه کلیدی "خدمات طراحی سایت در تهران" جایگزین کرد. بدین صورت وقتی فردی عبارت "خدمات طراحی سایت در تهران" را جستجو می‌کند شرکت X را در نتایج مشاهده می‌کند.

استفاده از توضیح سرویس اصلی به منظور پنهان کردن محتوای نامرتبط

گاهی بعضی سایت‌ها یک واژه ترند یا رایج را در سایت خود قرار می‌دهند اما برای جریمه نشدن و نیز رضایت کاربر ابتدا به توضیح خدمات خود می‌پردازند. بدین صورت کاربر و موتور جستجو فریب می‌خورند و جریمه‌ای هم در پی نخواهند داشت. به‌عنوان مثال شما برای دانلود سریال پوست شیر تبلیغ می‌کنید اما ابتدا راجع به سایت‌تان یک توضیح کلی می‌دهید و در بخش جداگانه‌ای لینک دانلود سریال را قرار می‌دهید.  

بهره‌گیری از زنجیره لینک‌ها

در این روش چندین سایت به حالت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند و کاربر را به سایت‌های دیگر ارجاع می‌دهند. برای اجرای این تکنیک باید هر سایت تنها یک حلقه زنجیره لینک داشته باشد تا جریمه‌ای رخ ندهد.

بکارگیری بعضی از تکنیک های سئو کلاه سیاه

می‌توان برای برخی از رقبا از تکنیک های کلاه سیاه استفاده کرد تا امتیاز منفی سایت‌شان بالا برود. البته در بکارگیری از این روش باید با دقت و احتیاط عمل کرد. 

بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

  • تبلیغ محتواهای غیر مجاز (مانند معرفی سایت‌هایی که فیلم‌های هنرمندان را به صورت کپی و بدون در نظر گرفتن حقوق آنان قرار داده‌اند.)
  • با اجرای تکنیک ای کلاه سیاه برای رقبا و گزارش به گوگل رتبه آن‌ها را ازشان سلب می‌کنید و از آن خود می‌کنید. این کار گوگل بولینگ نام دارد.
  • با هک کردن سایت‌هایی که امنیت پایینی دارند می‌توان آن‌ها را ویروسی و دچار افت رتبه کرد.
  • برای رقبا می‌توان محتوای کپی ایجاد کرد.
  • ایجاد لینک‌های تقلبی برای صفحاتی که وجود ندارند می‌توانند تعداد صفحات 404 سایت رقیب را بالا ببرد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات شما را نسبت به سئو کلاه خاکستری ارتقا دهیم. سئو کلاه سفید استراتژی و مقدمات اصلی بهینه سازی سایت است اما در اکثر مواقع به تنهایی نمی‌تواند منتج به کسب رتبه برتر شود. در این اثنا است که باید از تکنیک های سئو کلاه خاکستری برای بهبود جایگاه استفاده کرد تا روند کار سرعت بگیرد.

اگر سایت کسب‌وکار شما نیاز به بهبود رتبه دارد می‌توانید روی تخصص و تجربه دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان حساب باز کنید. تیم ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی سایت، سئو سایت، تولید محتوای متنی و تصویری، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، برندسازی و ... را ارائه می‌دهد و در صورت نیاز می‌تواند به شما کمک کند. جهت دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.