سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟ + تکنیک های سئو کلاه سفید

تاریخ 11 مرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

سئو کلاه سفید اصطلاحی است که به نوعی از استراتژی‌های بهینه سازی سایت اشاره دارد. در این استراتژی خبری از تقلب کردن و دور زدن قوانین موتور جستجو نیست و باید به‌عنوان یک سئوکار درستکار مطابق ضوابط عمل نمایید تا به طبیعی‌ترین حالت ممکن به نتایج برتر دست پیدا کنید.

اگر می‌خواهید بهینه سازی سایت‌تان زیر بنای محکمی داشته باشد باید روش های سئو کلاه سفید را پیش بگیرید.

در این مقاله از معرفان ابتدا می‌خواهیم بدانیم سئو کلاه سفید چیست و سپس به توضیح اقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد بپردازیم. با ما همراه باشید.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید یا به عبارتی White Hat SEO به مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی های بهینه سازی سایت گفته می‌شود که کاملا با قوانین و ضوابط موتور جستجو مطابقت دارد. در این شیوه همواره باید تلاش شود تا بهبود رتبه سایت با حفظ شرایط و معیارهای تعیین شده توسط گوگل صورت بگیرد.  

اگر می‌خواهید قدم در راه سئو کلاه سفید بردارید باید رضایت کاربر و تجربه کاربری مثبت را در راس اهداف خود قرار دهید. لازم به ذکر است که اجرای این اوامر، کسب نتیجه مطلوب را سرعت می‌بخشد.

بکارگیری روش های سئو کلاه سفید ممکن است کمی زمان بر باشد و صبر و ممارست بطلبد اما مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. به قول معروف هیچ چیز باارزشی یک شبه بدست نمی‌آید و سئو سایت هم از این قاعده مستثنی نیست. پس به نتیجه درخشان و اعتبار بالای سایت فکر کنید تا سختی کار برایتان قابل تحمل باشد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ + فاکتورهای سئو

سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه چه تفاوتی دارد؟

همانطور که بالاتر شرح دادیم اقدامات سئو کلاه سفید منطبق بر قواعد و اصولی است که از طرف موتور جستجو تنظیم شده است اما در سئو کلاه سیاه تلاش می‌شود این قوانین دور زده شود تا کسب رتبه برتر در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق بیافتد. 

اجرای تکنیک های سئو کلاه سفید زمان‌بر اما اصولی و مطمئن است. اگر شما با توجه به الگوریتم های گوگل کار خود را پیش ببرید دیر یا زود به نتیجه مطلوب می‌رسید اما در صورت تخطی از این الگوریتم ها با جریمه گوگل مواجه می‌شوید به بیان دیگر سایت پنالتی می‌شود یا افت رتبه خواهید داشت.

پیشنهاد می‌شود به جای اجرای ترفندهای ناکارآمد که در آینده سایت را با مشکل مواجه می‌کند به طور اصولی گام بردارید و به سئو حرفه‌ای روی بیاورید. 

سئو کلاه سفید چه مزایایی به همراه دارد؟

روش های سئو کلاه سفید

گوگل پر مخاطب‌ترین موتور جستجوی دنیا است و می‌تواند کاربران زیادی را به سایت‌ها هدایت کند. امروزه سایت‌های متعددی هستند که برای کسب رتبه‌های برتر گوگل هزینه‌های زیادی را بابت اجرای اقدامات کلاه سیاه صرف می‌کنند. اما از طرفی الگوریتم های گوگل به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند.

در صورتی که خطای صورت گرفته شناسایی شود، سایت جریمه می‌شود، هزینه‌های صرف شده بابت سئو کلاه سیاه هدر می‌رود، سایت افت رتبه دارد یا حتی ممکن است از کسب رتبه محروم شود. این موارد خسارت‌هایی است که سئو کلاه سیاه به وبسایت وارد می‌کند. اما مزیت سئو کلاه سفید این است که خطری را متوجه سایت شما نمی‌کند و در صورت فعالیت در این راستا تلاش شما به طور تضمینی جواب می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تکنیک های سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو کلاه سفید

تکنیک های سئو کلاه سفید

پس از شناخت سئو کلاه سفید و آشنایی با اهمیت و مزایای آن نوبت به بررسی روش های سئو کلاه سفید می‌رسد. در این بخش  مهم‌ترین اقدامات سئو کلاه سفید را یادآور می‌شویم.

تولید و درج محتوای باکیفیت

برای افزایش ترافیک وبسایت باید از محتوای باکیفیت و ارزشمند استفاده کرد. محتوا و مقالات سایت باید مفید و جذاب باشند تا کاربر برای ماندن و خواندن آن‌ها راغب باشد. بدین صورت نرخ پرش (Bounce Rate) سایت هم کاهش پیدا می‌کند. 

شایان ذکر است پیش از تولید محتوا باید تحقیق کلمات کلیدی برای هر صفحه انجام دهید و بر اساس آن شروع به تولید محتوای مورد نیاز و علاقه کاربران نمایید. انتخاب عنوانی جذاب می‌تواند کاربران را به خواندن مقاله ترغیب کند.

محتوا سایت می‌بایست منحصر به فرد و دست اول باشد. محتوای تکراری یا کپی امتیاز منفی برای سایت‌تان می‌آورد. در کل تولید محتوا متنی و تصویری امری زمان‌بر است و اگر شما شرایط انجام این کار را می‌توانید به تیم دیجیتال مارکتینگ معرفان اعتماد کنید.

بروزرسانی محتوا قدیمی وبسایت

فرض کنید مقاله‌ای را قبلا تولید و در سایت منتشر کرده‌اید. اکنون مطالب جدیدی آمده و قصد دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید مطالب جدید را به محتوای قدیمی بیافزایید و یا با نوشتن مقاله‌ای جدید و ارجاع آن به مقاله گذشته، مطالب قدیمی را بروز کنید.

بگذارید با یک مثال موضوع را برایتان روشن‌تر کنیم. فرض کنید شما شش ماه قبل مقاله‌ای راجع به الگوریتم دزدان دریایی نوشته‌اید و اکنون این الگوریتم بروز شده است. شما می‌توانید یک بند با عنوان "آپدیت الگوریتم دزدان دریایی در سال جاری" به این مقاله اضافه کنید و یا مقاله‌ای با موضوع "تغییرات الگوریتم دزدان دریایی پس از آپدیت" منتشر کنید و با یک لینک خواننده را به مطلب قدیمی هدایت کنید. با این کار گوگل مجاب می‌شود تا صفحات قدیمی سایت‌تان را مورد بازبینی و بررسی قرار دهد و از طرفی ترافیک و مخاطبان سایت‌تان را افزایش می‌دهید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

با فعالیت در شبکه های اجتماعی ضمن آگاهی مخاطبان از برندتان می‌توانید بک لینک برای سایت خود دریافت نمایید. 

بیشتر بخوانید: تاثیرات شبکه اجتماعی ها بر سئو سایت

دریافت بک لینک های مناسب 

به لینکی که از سایت‌های دیگر دریافت می‌شود بک لینک (Back Link) گفته می‌شود. یکی از المان-هایی که در ارتقا اعتبار سایت تاثیر دارد بک لینک است. در دریافت بک لینک باید دقت داشته باشید. 

شما می‌‌توانید از طریق برندینگ، تبلیغات و یا موارد اینچنینی از سایر سایت‌ها لینک دریافت کنید. اما نوع لینک و محتوای آن (ارتباط یا عدم ارتباط محتوای سایت مبدا با موضوع مقاله شما) بسیار مهم است. بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت این است که کاری کنید به طور طبیعی دیگران به سایت شما لینک بدهند و لینک خریداری نکنید. 

توجه کنید که اعتبار سایت مبدا ممکن است تحت یک سری شرایط به سایت شما هم منتقل شود و بنابراین رصد و کنترل لینک‌های دریافتی بسیار بسیار مهم است. 

استفاده از داده‌های ساختاریافته

استفاده از داده‌های ساختاریافته یا اسکیما (Schema) به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اطلاعات سایت‌تان را به نحوی به موتور جستجو معرفی کنید تا گوگل درک درستی از آن داشته باشد. البته اگر از اسکیما استفاده نکنید گوگل متوجه سایت‌تان می‌شود اما آن نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود.

افزایش سرعت سایت

سرعت بارگذاری سایت بسیار مهم است چراکه کاربران در صورت کند بودن سرعت لود سایت ممکن است از آن خارج شوند و به سراغ سایت‌های دیگر بروند. در چنین شرایطی نرخ پرش سایت‌تان افزایش پیدا می‌کند و این یک امتیاز منفی برای سئو به شمار می‌آید. پس باید سرعت سایت را آنالیز کنید. ابزارهای GTmetrix و Google Page Speed Insights در این خصوص بکار می‌آیند. 

خوشبختانه تکنیک‌هایی که در سئو کلاه سفید بکار می‌روند آسان‌تر از تکنیک های سئو کلاه سیاه هستند اما برای اجرای آن‌ها باید از آگاهی لازم برخوردار باشید. اگر شما تخصص و یا تجربه‌ی لازم برای این کار را ندارید می‌توانید پروژه خود را به یک تیم مطمئن بسپارید. دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در این راستا کنار شما است. 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با سئو کلاه سفید و تکنیک های اجرای آن آشنا کنیم. همانطور که بالاتر اشاره کردیم اجرای سئو کلاه سفید نیاز به دانش، تجربه و پشتکار دارد پس نباید توقع داشته باشید که یک شبه به نتیجه دلخواهتان برسید.

اگر به تازگی در دنیای دیجیتال مارکتینگ قدم نهاده‌اید بی شک به تجارب یک فرد کاربلد نیاز دارید. در صورتی که زمان کافی برای پیشبرد پروژه خود ندارید می‌توانید روی کمک دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان حساب باز کنید.

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، عکاسی، فیلم برداری، ساخت تیزر، موشن گرافی، برندسازی، ایمیل مارکتینگ و ... را ارائه می‌دهیم که در صورت لزوم می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را خدمت شما ارائه نمایند.