سئو کلاه سیاه چیست؟ روش های سئو کلاه سیاه

تاریخ 07 مرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

سئو کلاه سیاه اصطلاحی برای معرفی روش‌هایی است که با هدف دور زدن قوانین موتور جستجو بکار می‌روند. در گذشته بسیاری از این روش‌ها به منظور کسب رتبه‌های برتر گوگل در اسرع وقت مورد استفاده سئوکاران قرار می‌گرفتند اما با گذر زمان و پیشرفت الگوریتم های گوگل این ترفندها شناسایی شدند و تمهیداتی برای مقابله با آن‌ها صورت گرفت. 

در این مقاله ابتدا می‌خواهیم بدانیم سئو کلاه سیاه چیست و چه تفاوتی با سئو کلاه سفید دارد. هدف ما از نگارش این مطلب آموزش روش های سئو کلاه سیاه به شما نیست بلکه می‌خواهیم با اقداماتی که به ظاهر بهینه سازی به نظر می‌آیند اما در واقع موجب افت رتبه و جریمه وبسایت می‌شوند آشنا شوید. با ما همراه باشید.   

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره سئو بدانید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که برای فریب دادن موتور جستجوی و با هدف کسب رتبه در نتایج جستجو (SERP) صورت می‌گیرد. این روش‌ها کاملا غیر مجاز هستند و اگر توسط گوگل شناسایی شوند سایت پنالتی یا جریمه می‌شود.

گوگل برای محبوب ماندن نزد کاربران بدون فعالیت ننشسته است بلکه همواره در تلاش است تا بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه کند. از این رو با تنظیم قوانینی سعی دارد مدیران سایت‌ها را مجاب کند تا محتوایی درخور نیاز کاربر را در وبسایت‌شان نمایش دهند. در این میان اگر کسی به این قوانین بی توجه باشد دیر یا زود با جریمه مواجه می‌شود. 

در طی این سال‌ها الگوریتم‌ های گوگل پیشرفته‌تر شده‌اند و دقت عمل آن‌ها برای ارائه بهترین نتایج به کاربران بالا رفته است. با وجود جریمه‌های سخت و بازگشت ناپذیر روی آوردن به تکنیک های سئو کلاه سیاه عاقلانه به نظر نمی‌رسد.  

بیشتر بخوانید: الگوریتم های گوگل + آپدیت ۲۰۲۳

سئو کلاه سیاه با سئو کلاه سفید چه تفاوتی دارد؟

در مقابل اقدامات سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید قرار دارد. تکنیک های سئو کلاه سیاه برخلاف قوانین موتورهای جستجو عمل می‌کنند تا زودتر رتبه مد نظر کسب شود؛ اما لازم به ذکر است که در آینده به حذف از نتایج منتج می‌شوند. 

سئو کلاه سفید کاملا مطابق بر اصول و قوانین موتور جستجو رفتار می‌کند و تولید محتوای با کیفیت و تجربه کاربری خوب را ملاک قرار می‌دهد. کسب موفقیت از طریق اجرای تکنیک های سئو کلاه سفید زمان‌بر است اما موفقیت آن تضمین شده است.   

تکنیک های کلاه سیاه در سئو

تکنیک های کلاه سیاه در سئو

۱- خریدن بک لینک

برخی از سئوکاران برای افزایش ورودی سایت و کسب جایگاه‌های برتر گوگل در زمان کمتر، اقدام به خرید بک لینک برای سایت خود می‌کنند. آن‌ها با فرض اینکه دیگر نیازی به هزینه بابت تولید محتوا نیست این رویه را پیش می‌گیرند اما لازم به ذکر است در صورتی که گوگل متوجه شود به شدت برخورد می‌کند. 

۲- مخفی کردن متن

در این روش مدیر سایت متنی حاوی کلمات کلیدی، کلمات LSI و عبارات مرتبط را می‌نویسد اما آن را با ترفندهایی مانند هم‌رنگ کردن با پس زمینه، تغییر فونت و سایز، پنهان کردن زیر یک تصویر دیگر و ... مخفی می‌کند. کاربر متوجه این کار نمی‌شود اما از دید ربات‌های موتور جستجو پوشیده نمی‌مانند. امروزه در صورت ارتکاب چنین اشتباهی سایت جریمه می‌شود.

۳- پنهان کردن لینک

گاها بعد از درج لینک‌های غیر مرتبط در سایت، آن‌ها را از دید کاربر با روش‌هایی که در مورد قبلی اشاره شد پنهان می‌کنند اما گوگل متوجه این کار می‌شود و شانس شما برای کسب رتبه‌های خوب را کاهش می‌دهد.

۴- محتوای کپی یا تکراری

بعضی از مدیران سایت‌ها از یک محتوا برای چند سایت خود استفاده می‌کنند که این کار انتشار محتوای تکراری است. حتی برخی به جای تولید محتوای دست اول و ارزشمند مطالب سایت‌های دیگر را کپی می‌کنند و در وبسایت خود قرار می‌دهند. این کار اصطلاحا سرقت ادبی نام دارد و موجب سردرگمی کاربر در یافتن منبع اصلی و اطلاعات درست می‌شود. 

پیشنهاد می‌شود تولید محتوای یونیک را جدی بگیرید. تیم ما در جهت بالا بردن اعتبار سایت مشتریان تلاش می‌کند تا محتوایی باکیفیت و منحصر به فرد را ارائه نمایند.

۵- بکارگیری بیش از اندازه از کلمات کلیدی در متن

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در صفحه Keyword Stuffing نام دارد. گوگل برای هر کلمه کلیدی میزان استفاده مشخصی (۱ الی ۳ درصد) تعیین کرده‌است و در صورت استفاده بیش از اندازه، فکر می‌کند شما قصد دارید به هر نحوی که ممکن است ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید؛ در حالی که محتوای ارزشمندی را تولید نکرده‌اید. با این روش تجربه کاربری خوبی را نخواهید داشت و ممکن است سایت‌تان در نتایج نامرتبط ظاهر شود. 

۶- استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی در تگ Alt  

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی فقط در متن اتفاق نمی‌افتد بلکه زیاده روی در بکار گیری این کلمات در تگ Alt تصاویر به سئو وبسایت آسیب می‌زند. درج تگ Alt تصاویر یکی از موارد سئو داخلی سایت است اما این به معنای تکرار کلمه کلیدی در این جایگاه‌ها نیست.  

۷- تکنیک فروش و تغییر

از دیگر اقداماتی که در سئو کلاه سیاه اتفاق می‌افتد تکنیک فروش و تغییر یا به عبارتی Bait And Switch است. در این روش شما یک محتوایی را پیرامون موضوعی تولید و در سایت درج می‌کنید و پس از گرفتن رتبه آن را با محتوای دیگری تعویض و جایگزین می‌کنید. این امر برای کاربران و مخاطبان خوشایند نیست زیرا انتظار دارند با کلیک بر روی یک لینک با مطلبی که در مورد آن جستجو کرده‌اند مواجه شوند. 

۸- استفاده از شبکه بلاگ خصوصی برای ساخت بک لینک (PBN)

PBN که مخفف عبارت Private Blog Network است به مجموعه‌ای از وبلاگ اشاره دارد که صرفا جهت لینک سازی خارجی برای یک وبسایت روی کار آمده‌اند. در این روش فرد در چندین وبسایت سرویس وبلاگ دهی مطالبی مشابه و مرتبط با مطالب سایت خود را قرار می‌دهد و سپس به سایت اصلی خود لینک می‌دهد.

صاحب سایت گمان می‌کند با این روش می‌تواند رتبه و اعتبار سایت خود را بهبود ببخشد اما غافل از اینکه الگوریتم های گوگل سختگیری‌های خود را دارند و به صورت هوشمندانه با چنین مواردی برخورد می‌کنند. 

پیشنهاد می‌شود به جای صرف وقت و هزینه برای این کار روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز داشته باشید. ضرب المثل معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد در موضوع تولید محتوا کاملا صدق می‌کند. 

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنیم؟

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنیم؟

تکنیک های سئو کلاه سیاه قوانین و ضوابط گوگل را نقض می‌کنند و در صورت استفاده از آن‌ها جریمه سنگینی متوجه سایت شما می‌شود به‌عنوان مثال پنالتی گوگل می‌تواند منجر به افت رتبه یا حذف سایت از نتایج گوگل شود. شاید با خود فکر کنید این اقدامات زود نتیجه می‌دهند اما باید گفت الگوریتم های موتورهای جستجو روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و جلوی پیشرفت این سایت‌ها را می‌گیرند. پس چه بهتر که از همان گام اول با سئو حرفه‌ای و تولید محتوای اصولی پیش بروید. تیم دیجیتال مارکتینگ معرفان در این راستا به شما کمک خواهد کرد.

چگونه در بهینه سازی سایت از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده نکنیم؟

در پاسخ به این سوال موارد زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  • اگر سعی کنید ربات‌های گوگل را به چشم کاربر ببینید در این صورت مطابق ضوابط قدم بر می-دارید.
  • همواره خود را جای کاربران قرار دهید و تلاش کنید تجربه کاربری خوبی را برای آنان رقم بزنید و به سوالات‌شان پاسخ دهید.
  • تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند تاثیر بالایی در کسب رضایت گوگل و کاربر دارد.
  • از درستی و موثق بودن اطلاعاتی که ارائه می‌کنید اطمینان داشته باشید.
  • هرگز سراغ خرید و فروش لینک‌های تعداد بالا و بی‌کیفیت نروید.
  • از ایجاد شبگه بلاگ خصوصی (PBN) خودداری کنید.
  • به قوانین و الگوریتم‌های گوگل پایبند باشید و تلاش نکنید که آن‌ها را دور بزنید.
  • فراموش نکنید که روزبه‌روز الگوریتم‌های گوگل بروز می‌شوند بنابراین باید دانش سئو خود را در سطح بالا نگه دارید.

سخن پایانی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم سئو کلاه سیاه ممکن است زود نتیجه بدهد اما با خطر از بین رفتن رتبه و حتی نتایج روبه‌رو خواهید شد. از طرفی روش های سئو کلاه سفید زمان‌بر اما نتیجه بخش و همیشگی است. مثال ساخت خانه بر روی زمین سست مصداق بارز در مورد اجرای تکنیک های سئو کلاه سیاه برای وبسایت است.

برای سئو سایت دانش به‌روز نیاز است. اگر شما صاحب سایت یک کسب‌وکاری هستید اما زمان یا تخصص کافی برای سئو آن را ندارید می‌توانید روی کمک دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان حساب باز کنید. 

تیم ما متشکل از کارشناسانی کاربلد و متخصص است که همواره در جهت رشد و ارتقا فعالیت آنلاین کسب‌وکارها می‌کوشند. 

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ (طراحی سایت، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، فیلم برداری، عکاسی، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، برندسازی و ...) را ارائه می‌دهیم. در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید.