کلمه کلیدی چیست؟

تاریخ 10 اسفند 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

یکی از اهداف تولید محتوا کسب جایگاه خوب در موتورهای جستجو است تا بتوانیم مطالب مد نظر خود را به اطلاع کاربران برسانیم. اما صرفا تولید محتوا کافی نیست زیرا کلمات باید به درستی بکار گرفته شوند و در جای مناسب قرار گیرند.

یکی از مواردی که موجب می‌شود تا در تولید محتوا به هدف خود برسیم استفاده از کلمه کلیدی (Keyword) است. اما کلمه کلیدی چیست و چگونه می‌‌توان آن را پیدا کرد؟ دلیل اهمیت آن چیست؟ در این مقاله به این موضوعات می‌پردازیم. 

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با سئو!

کلمه کلیدی چیست؟

به طور کلی کلمه کلیدی (Keyword) مضمون متن و محتوا را مشخص می‌کند اما در بحث سئو به عباراتی گفته می‌شود که کاربر برای یافتن مقصود خود، آن را در موتور جستجو سرچ می‌کند. 
در تولید محتوا باید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا امکان حضور سایت‌تان در نتایج برتر (لینک ۱ تا ۳) گوگل افزایش یابد.

چرا کلمه کلیدی اهمیت دارد؟

کلمه کلیدی چیست

قطعا تا الآن این سوال برای شما پیش آمده است که کلمه کلیدی در سئو چه اهمیتی دارد؟ می‌توان گفت کلمات کلیدی به عنوان پل بین کاربر و تولید کننده محتوا عمل می‌کنند که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند به مطالب مورد نظر خود دست یابند و تولید کننده‌ی محتوا حول آن محتوای مورد تایید موتور جستجو و مطابق نیاز کاربر بنویسد.
موتور جستجو محتوا و کلمات به کار رفته در آن را بررسی می‌کند بر اساس سرچ کاربر، محتوا را به او نمایش می‌دهد. بنابراین تولید کننده‌ی محتوا باید کلماتی که کاربر سرچ می‌کند و به محتوا مرتبط است را در متن لحاظ کند تا از این طریق مطلب به کاربر نمایش داده شود و ترافیک سایت بالا برود.
اهمیت کلمه کلیدی بیان شد اما موتور جستجو و نحوه‌ی کار آن تنها دلیل اهمیت کلمه کلیدی نیستند بلکه طرف دیگر ماجرا کاربر است. در واقع شما باید تمرکز خود را روی کاربران (بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه) بگذارید و به نیاز آن‌ها توجه کنید. با استفاده از اقدامات سئو می‌توان کاربران را جذب صفحات سایت خود کرد.
کلمات کلیدی در امر بازاریابی می‌توانند به شما کمک کنند. برای مثال در کار با گوگل ادز باید هزینه‌ای به ازای هر کلیک (PPC) پرداخت کنید تا برای کلمات کلیدی خاصی در ابتدای نتایج گوگل ظاهر شوید.

معیار‌های انتخاب کلمات کلیدی چیست؟

انتخاب کلمات کلیدی

آیا تا به حال این موضوع فکر کرده‌اید که بر چه اساسی یک عبارت به عنوان کلمه کلیدی انتخاب می‌شود؟ در این قسمت می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

  • نرخ جستجو : نرخ جستجو نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی چند بار توسط کاربران جستجو می‌شود و میزان محبوبیت آن در بین کاربران را نشان می‌‌دهد. همچنین می‌توانید به صورت حدودی برآورد کنید که میزان ترافیک سایت شما تا چه حد افزایش می‌یابد.
  • میزان رقابت : این معیار نشان از میزان رقابت سایت‌ها روی یک کلمه خاص دارد. این مورد بسیار اهمیت دارد و بر سختی کار شما تاثیرگذار است. پس حتما به این معیار توجه کنید. 
  • قیمت (هزینه برای هر کلیک) : در بحث تبلیغات گوگل ادز هر کلمه هزینه‌ای دارد و برای اجرای کمپین تبلیغاتی باید به ازای هر کلیک بر روی کلمه، مبلغی را بپردازید. در اینجا باید بررسی کنید آیا برایتان مقرون به صرفه است روی آن کلمه کلیدی کار کنید یا خیر. با انتخاب کلمه کلیدی اشتباه زحمات و منابع مالی‌تان به هدر می‌رود.
  • هدف : این مورد نشان می‌دهد کاربر در جستجوی خود چه هدفی را دنبال می‌کند به عنوان مثال به دنبال کسب اطلاعات است و یا قصد خرید یک محصول را دارد.
  • تعداد کلمات : این موضوع به تعداد کلمات به کار رفته در عبارت اشاره دارد. توجه داشته باشید که هر چه تعداد کلمات محتوا بیشتر باشد احتمال رتبه گرفتن آن بیشتر است.

نحوه‌ی استفاده از کلمات کلیدی

نحوه‌ی استفاده از کلمات کلیدی

استفاده از کلمه کلیدی در متن باید اصولی صورت بگیرد تا شاهد نتیجه مطلوب باشید. دقت کنید که محتوا برای یک انسان تولید می‌شود نه صرفا برای موتور جستجو و سازوکار مربوط‌ اش جهت کسب رتبه!
دو نکته را در استفاده از کلمه کلیدی به شما یادآور می‌شویم :

  1. هر کلمه کلیدی مختص یک صفحه است.
  2. از کلمه کلیدی منتخب در URL، عنوان، توضیحات متا، تگ H1، تگ Alt تصاویر و متن استفاده کنید.

 رعایت این موارد موجب می‌شود که توجه گوگل نسبت به مضمون محتوا و صفحه شما جلب شود و محتوای شما را بدست کاربر برساند که در نتیجه جذب مشتری و افزایش ترافیک اتفاق می‌افتد.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نباید به هر قیمتی کلمه کلیدی را در متن استفاده کرد بلکه باید به خوانایی و روان بودن متن توجه کنید. 

چگالی کلمه کلیدی که در واقع پراکندگی کلمه کلیدی در متن محسوب می‌شود را رعایت کنید و کلمه کلیدی را فقط در پاراگراف اول استفاده نکنید بلکه در سراسر متن به اندازه استفاده کنید. لازم به ذکر است استفاده‌ی بیش از اندازه از کلمه کلیدی در محتوا نتیجه مطلوبی ندارد و در سئو و دیده شدن سایت تاثیری نخواهد داشت.

انواع کلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی

به طور معمول کلمات کلیدی را بر اساس طول آن‌ها دسته بندی می‌کنند. انواع کلمات کلیدی بر حسب طول عبارتند از:

کلمه کلیدی Short Tail

کلمات کلیدی کوتاه (Short Tail) از یک یا دو بخش تشکیل شده‌اند و موضوع خاصی را توصیف نمی‌کنند بلکه به طیف گسترده ای از موضوع اشاره دارند مانند خرید لپ تاپ.
هدف از جستجو این گونه کلمات واضح نیست و نمی‌توان تشخیص داد که کاربر با چه هدفی اقدام به سرچ این عبارت کرده است.
کلمات کلیدی کوتاه، ماهانه به میزان بسیاری جستجو می‌شوند اما نرخ تبدیل پایینی دارند؛ همچنین رقابت در این کلمات بسیار بالا است.

کلمه کلیدی Middle Tail 

به این نوع از کلمه کلیدی، دم متوسط نیز گفته می‌شود که معمول ۲ تا ۳ کلمه‌ای هستند. این دسته از کلمات کلیدی میزان جستجو کمتری را به نسبت کلمات کلیدی کوتاه دارند اما ورودی بهینه‌‌تری را برای سایت می‌آورند زیرا هدف جستجو تقریبا تعیین شده اما با این حال دقیق نیست. به عنوان مثال کاربر عبارت "خرید لپ تاپ ایسوس" را جستجو می‌کند اما هنوز هم کاملا هدف از جستجوی این عبارت مشخص نیست. 
در این دسته از کلمات به نسبت مورد قبل سایت‌های کمتری برای رقابت دارید و نرخ تبدیل بیشتر است.

کلمه کلیدی Long Tail

در کلمات کلیدی دم دراز یا Long Tail هدف کاربر کاملا مشخص شده است. این عبارات بین ۳ تا ۵ کلمه‌ای هستند و جزئیات را بیان می‌کنند به عنوان مثال در عبارت "خرید لپ تاپ ایسوس سری ROG" قصد کاربر از جستجو آن خرید لپ تاپ با برند و سری محصول مورد نظرش است.

این کلمات رقابت کمتری به نسبت کلمات دم متوسط دارند، با نرخ تبدیل بالایی رو‌به‌رو هستند و رتبه گرفتن روی این کلمات به نسبت موارد قبل آسان‌تر است.
اگر از این کلمات کلیدی برای تولید محتوا استفاده کنید امکان تبدیل کاربر به مشتری در سایت وجود دارد.

استفاده از کلمات کلیدی جهت تهیه استراتژی محتوایی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در روند تولید محتوا به کلماتی برخورده‌اید که قبلا برای آن‌ها محتوا نگارش شده است. برای جلوگیری از این مشکل باید لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید و سپس اقدام به تولید محتوا برای هر یک نمایید. این لیست به شما کمک می‌کند تا شکاف‌ها را بیابید و بر طرف کنید. 

به کمک این لیست یا بهتر است بگوییم نقشه کار، می‌توان استراتژی محتوایی برای سایت خود تنظیم کنید و با برنامه ریزی جلو بروید، همچنین کلمات کلیدی اصلی و مهم را در اولویت بگذارید. اگر در حین کار به کلمه‌ی جدید برخوردید می‌توانید آن را به نقشه کار خود اضافه کنید. 

ابزار تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

در این قسمت به معرفی چند ابزار رایگان و غیر رایگان جهت تحقیق کلمه کلیدی می‌پردازیم تا برای سایت خود از آن‌ها بهره بگیرید:

  • Google Suggestion : این روش برای یافتن کلمه کلیدی رایگان است و با استفاده از آن می‌توان کلمات کلیدی ارزشمندی که کاربران آن‌ها را جستجو می‌کنند پیدا کرد. 
  • Keywordtool.io : ابزار رایگان می‌تواند صدها کلمه کلیدی را به شما پیشنهاد دهد. نسخه پریمیوم این ابزار تعداد کلمات بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. Keywordtool می‌تواند برای تولید محتوا، سئو و کلیه کارهای مربوط به دیجیتال مارکتینگ مفید باشد.
  • Kwfinder : Kwfinder نتایج خوبی را ارائه می‌دهد حتی کلماتی که در حوزه کاری شما وجود دارد اما شما از وجود آن‌ها بی‌خبرید را به شما نشان می‌دهد. در این ابزار میزان سرچ، سختی کلمه کلیدی، PPC و CPC قابل مشاهده است. قابل ذکر است برای استفاده از این ابزار باید هزینه ای را پرداخت کنید.
  • Keyword Planner : با استفاده از Keyword Planner می‌توان میزان جستجوی ماهانه محلی و جهانی یک کلمه کلیدی و نیز میزان رقابت بر سر آن‌ها را مشاهده نمود. این ابزار اساسا برای تحقیق کلمات کلیدی مربوط به کمپین‌های گوگل ادز ساخته شده است اما برای یافتن کلمات کلیدی ارگانیک سایت خود نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • Ahrefs : Ahrefs ابزاری قدرتمند است که در بحث سئو اقدامات زیادی از جمله بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی، لینک سازی و ... را می‌توان با آن انجام داد. این ابزار امکانات زیادی برای دیجیتال مارکترها فراهم کرده است. دیتابیس این ابزار علاوه بر گوگل از موتورهای جستجوی مختلفی نظیر یوتیوب، آمازون و بینگ حمایت می‌کند.

سخن پایانی

می‌توان گفت کلمه کلیدی برای صفحات سایت سنگ زیر بنا به حساب می‌آید و اگر درست و اصولی انتخاب نشود تا انتهای کار به مشکل بر می‌خورید. تحقیق کلمه کلیدی جزء مهمی از سئو و بازاریابی محتوا به شمار می‌رود که با انتخاب مناسب و درست کلمه کلیدی می‌توان ترافیک سایت را افزایش داده و به جایگاه خوبی در موتور جستجو رسید. در انتخاب کلمه کلیدی باید به هدف کاربر و ماهیت موتور جستجو توجه داشت در غیر این صورت اقدامات سئو و بهینه سازی سایت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. 

سئو و تولید محتوا از جمله خدمات دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان هستند. کارشناسان ما اقدامات سئو را با استراتژی اصولی جلو می‌برند و همچنین در امر تولید محتوا نیاز کاربر و استانداردهای سئو را در نظر می‌گیرند. اگر نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با شماره 02188704000 تماس بگیرید و یا از طریق سامانه درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.