گوگل ادز یا گوگل ادوردز (Google Ads) چیست؟

تاریخ 31 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادز چیست؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود؛ که ما در این مطلب به آن می‌پردازیم.

شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار تلاش می‌کنید از مسیرهای متفاوت به مخاطبان هدف خود دست یابید و گاها در کنار روش‌های بازاریابی که پیش می‌گیرید مبلغی را نیز به تبلیغات اختصاص می‌دهید. 

پیشنهاد می‌شود تبلیغات خود را به صورت هدفمند جلو ببرید و هزینه خود را در جای درست خرج کنید. گوگل ادوردز (Google Adwords) یا به اختصار گوگل ادز (Google Ads) یک پلتفرم تبلیغاتی است که می‌توانید در این خصوص روی آن حساب ویژه باز کنید. 

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به گوگل ادز بپردازیم. اگر با تبلیغات در گوگل سروکار دارید یا علاقه دارید راجع‌به این موضوع بیشتر بدانید پیشنهاد می‌شود این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

همانطور که می‌دانید گوگل موتور جستجویی است که اکثر مردم برای یافتن جواب سوال خود در آن به جستجو می‌پردازند. 

هنگامی که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند سایت‌هایی که در نتایج ظاهر می‌شوند می‌توانند حاصل از اقدامات سئو (بهینه سازی وبسایت) یا تبلیغات گوگل (گوگل ادز) باشند. 

گوگل ادز در واقع سیستم تبلیغات گوگل است که کسب‌وکارها با استفاده از سایت یا ابزارهای گوناگون تبلیغات خود را برای کاربران به نمایش در می‌آورند. این پلتفرم تبلیغاتی زیر مجموعه‌ی کانال بازاریابی PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click) است. در این سیستم، تبلیغ کننده باید به ازای هر بار کلیک یا هر بار نمایش تبلیغ که در حوزه سئو به آن ایمپرشن (impression) می‌گویند مبلغی را پرداخت نماید.  

احتمالا شما هم هنگام جستجو با لینک‌هایی مواجه شده‌اید که در کنارشان عبارت "Sponsored" را دارد. این عبارت حاکی از تبلیغات گوگل است که در گذشته با نماد "Ad" نمایش داده می‌شد.

نحوه‌ی کار گوگل ادز چگونه است؟

نحوه‌ی کار گوگل ادز

در ابتدا باید گفت که سیستم کار گوگل برای آگهی‌های تبلیغاتی به گونه‌ای است که آگهی‌های بی‌ربط برای کلمه کلیدی جستجو شده نمایش داده نمی‌شود.

سرویس تبلیغاتی گوگل ادز به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click یا PPC) عمل می‌کند یعنی هنگامی که آگهی شما نمایش داده شود به تعداد کلیک‌های صورت گرفته  روی آن، برای شما هزینه اعمال می‌شود. زمانی که شما از این سرویس استفاده می‌کنید آگهی شما برای افرادی که جستجوهایی مرتبط با خدمات و محصولات شما داشته‌اند نمایش داده می‌شود.

به همین دلیل هر چه تعداد نمایش آگهی شما بیشتر باشد میزان کلیک نیز بالاتر خواهد رفت اما این سیستم هیچگاه برای تبلیغاتی که از سوی کاربر کلیکی نگرفته است مبلغی از شما کم نمی کند.

گوگل ادز با سئو چه تفاوتی دارد؟

سئو مجموعه اقداماتی است که ترافیک ارگانیک وارد سایت شما می‌کند و نیاز به صبر و زمان (۶ الی ۱۸ ماه) دارد و نتیجه به مرور زمان حاصل می‌شود. این امر نسبت به تبلیغات گوگل ادز هزینه کمتری دارد.

اگر شما در نظر دارید تا در مدت زمان کوتاهی در نتایج صفحه اول قرار بگیرید گوگل ادوردز بهترین گزینه است اما باید بدانید رتبه شما ماندگار نیست بلکه فقط تا زمانی که حساب شما موجودی دارد در نتایج هستید ولی رتبه حاصل از سئو ماندگارتر است. با گوگل ادز می‌توان همزمان تعداد زیادی کلمه کلیدی را مورد هدف قرار داد اما در سئو این تعداد کم‌تر است و برای نتیجه گرفتن در کلمات کلیدی بیشتر باید زمان و تلاش بیشتری صرف شود.

استفاده از گوگل ادز چه مزایایی دارد؟

از مزایای گوگل ادز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- رقابت در بازار کسب‌وکارخود

هزاران کسب‌وکار از گوگل ادز برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند این یعنی حتی اگر رتبه ارگانیک هم داشته باشید باز هم در ذیل نتایج رقبایتان قرار می‌گیرید. پس با استفاده از گوگل ادز می‌توانید در صدر نتایج SERP قرار بگیرید تا بازدید بیشتری از سایت شما صورت بگیرد.

۲- افزایش ترافیک سایت و درآمد خود

گوگل ادز می‌تواند ترافیک سایت را افزایش دهد و تعداد تماس‌های تلفنی را بالا ببرد. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط گوگل می‌توان به این نتیجه رسید که به ازای هر ۱ دلار هزینه، ۸ دلار سود بدست می‌آید. البته زمانی می‌توانید به این نتیجه برسید که طبق یک استراتژی صحیح کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کرده باشید.

۳- اجرای تبلیغات به صورت هدفمند

شما می‌توانید با گوگل ادز تبلیغاتی هدفمند تدوین کنید. به‌عنوان مثال تبلیغات خود را با کلمات کلیدی مشخصی برای رده سنی خاص، در مکان جغرافیایی و زبان معینی به نمایش در بیاورید.

۴- کنترل هزینه

شما می‌توانید بسته به بودجه خود تعیین کنید که برای هر تبلیغ چقدر در روز یا ماه هزینه اختصاص داده شود. همانطور که در بالا گفته شد هزینه زمانی از شما کسر می‌شود که کاربرد روی لینک شما کلیک کند.

۵- ارزیابی میزان موفقیت

گوگل ادز این امکان را برای شما فراهم آورده‌است که بتوانید تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنید و نسبت به بهبود و ارتقای آن اقدامی انجام دهید. این امر می‌تواند برای رسیدن به اهداف کمپین های تبلیغاتی پولی بسیار موثر باشد.

تعرفه گوگل ادز چقدر است؟

تعرفه گوگل ادز چقدر است؟

قبل از هر چیز باید گفت شما می‌توانید به طور رایگان اکانت گوگل ادز بسازید. برای نمایش تبلیغات در گوگل لازم نیست هزینه‌ای را پرداخت کنید بلکه هزینه بابت کلیک بر روی هر لینک تبلیغات از شما دریافت می‌شود. همچنین هزینه کلیک بابت هر کلمه کلیدی (CPC: Cost Per Click) در هر کسب‌وکار متفاوت است.

به بیان دیگر پیشنهادات رقبای شما تعیین کننده هزینه CPC است. به میزانی که سود حاصل از جذب کاربر جستجو کننده‌ی کلمه کلیدی مورد نظرتان بیشتر باشد رقیب شما مبلغ بالایی را پیشنهاد می‌دهد. در این هنگام شما برای اینکه در این مزایده برنده شوید باید مبلغ بالاتری را پیشنهاد دهید. به همین دلیل نمی‌توان عدد خاصی را برای تعرفه گوگل ادز عنوان کرد.  

بیشتر بخوانید: گوگل ادز یا تبلیغاتی کلیکی? کدام یک بهتر است؟

چگونه یک اکانت گوگل ادز بسازیم؟

در این بخش گام به گام ساخت اکانت گوگل ادز را شرح می‌دهیم:

  1. ابتدا به امر باید با ایمیلی که قصد ساخت اکانت گوگل ادز را دارید وارد گوگل شوید و پس از ورود به سایت ads.google.com روی گزینه "Sign In" کلیک نمایید و بعد روی عبارت " New Google Ads Account" کلیک کنید.
  2. در گام بعدی با این پرسش که قصد تبلیغ چه چیزی را دارید مواجه می‌شوید و به دلیل اینکه در این برهه قصد ساخت کمپین ندارید می‌بایست روی گزینه " Switch To Expert Mode" کلیک کنید.  
  3. در ادامه باید گزینه‌هایی که به شما نمایش داده می‌شود را نادیده بگیرید و روی عبارت "Create an Account Without a Campaign" کلیک کنید.
  4. در مرحله بعد باید اقدام به ورود اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان کنید. نسبت به درستی  اطلاعاتی که وارد می‌کنید باید اطمینان ۱۰۰ درصدی داشته باشید زیرا در صورت بروز اشتباه امکان تصحیح وجود ندارد.
  5. توجه نمایید که به علت تحریم ایران توسط گوگل، نام کشور، ارز و زمان ایران در لیست موجود نیست بنابراین برای ادامه‌ی روند کار خود باید از نام کشور دیگری استفاده نمایید. 
  6. اگر شما مراحل فوق را به درستی طی کرده باشید اکنون یک حساب کاربری گوگل ادز دارید. در این مرحله گوگل ادز یک ایمیل برایتان ارسال می‌کند و به شما یک کد تحت عنوانyour customer ID اختصاص می‌دهد. از این به بعد شما برای گوگل ادز با آن ID شناخته می‌شوید.
  7. در مرحله آخر با کلیک بر روی دکمه " Explore your account" می‌توانید به حساب کاربری و داشبورد گوگل ادز وارد شوید و یک کمپین تبلیغاتی برای کسب‌وکار خود راه اندازی نمایید.

در گوگل ادز چه کمپین هایی اجرا می‌شود؟

کمپین های گوگل ادز

برای مدیریت کمپین های گوگل ادز ۹ روش وجود دارد که عبارتند از :

  • کمپین شبکه جستجو (Search Network Campaign)
  • کمپین تبلیغات نمایشی (Display Campaign)
  • کمپین فروش (Shopping Campaign)
  • کمپین ویدئویی (Video Campaign)
  • کمپین تبلیغات اپلیکیشن (App Campaign)
  • کمپین هوشمند (Smart Campaign)
  • کمپین محلی (Local Campaign)
  • کمپین کشف (Discovery Campaign)

در ادامه دو مورد از مهم‌ترین کمپین های گوگل ادز را به اختصار توضیح می‌دهیم.

کمپین شبکه جستجو (Search Network Campaign)

این مورد پرکاربردترین شیوه مدیریت کمپین گوگل ادز است و زمانی که کاربران جستجوی مرتبط با تبلیغات شما را انجام دهند آگهی تبلیغاتی شما برای آنان نمایش داده می‌شود. اگر هنگام جستجوی عبارتی در گوگل یک یا چند آگهی تبلیغاتی را در بالای نتایج جستجو مشاهده کردید بدانید این همان کمپین شبکه جستجو گوگل ادز است.   

کمپین تبلیغات نمایشی (Display Campaign)

در کمپین تبلیغات نمایشی بر خلاف مورد بالا که آگهی به صورت متنی ساده در بین نتایج جستجو ظاهر می‌شد تبلیغات در قالب تصویر در تمامی سرویس‌های وابسته به گوگل (جیمیل، یوتیوب و ...) قرار داده می‌شوند. 
 

خدمات گوگل ادز با دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان

کارشناسان ما در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان تجربه ارزنده‌ای در زمینه اجرای کمپین های تبلیغاتی با گوگل ادز دارند و به شما کمک می‌کنند حداکثر بهره‌وری را از بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده‌اید داشته باشید. 

اگر شما برای تبلیغ کسب‌وکارتان نیاز به اجرای کمپین گوگل ادز در ایران دارید و قصد دارید با استراتژی و هدفمند این کار را جلو ببرید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید. کارشناسان مجرب ما در طراحی و مدیریت این نوع کمپین به شما کمک خواهند کرد. 

در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با ما از طریق شماره تلفن 02188704000 در تماس باشید.