گوگل ادز یا تبلیغاتی کلیکی؟ کدام یک بهتر است؟

تاریخ 03 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادز یا تبلیغاتی کلیکی؟ کدام یک بهتر و کارآمدتر است؟

تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click که در حوزه دیجیتال مارکتینگ اصطلاحا PPC نامیده می‌شود، شیوه‌ای جدید در بازاریابی آنلاین است که می‌تواند برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار موثر باشد.
گوگل ادوردز (Google Adwords) یا به اختصار گوگل ادز (Google Ads) در واقع سرویس تبلیغات گوگل است که صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند از این پلتفرم جهت تبلیغ کار خود استفاده کنند.

در این مقاله از معرفان قصد داریم به بررسی و مقایسه گوگل ادز و تبلیغات کلیکی بپردازیم. با ما همراه باشید.

تبلیغات کلیکی 

تبلیغات کلیکی شیوه‌ای از بازاریابی است که از موتورهای جستجو برای بازدید از آگهی‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. در تبلیغات کلیکی هنگامی که کاربران بر روی لینک یا یک تصویر کلیک می‌کنند به صفحه مورد نظر هدایت می‌شوند. در این روش شما به ازای تعداد کلیک‌هایی که روی لینک شما صورت گرفته‌است ملزم به پرداخت هزینه هستید نه تعداد نمایش تبلیغات. 

عملکرد تبلیغات کلیکی بدین گونه است که شما ابتدا باید حساب خود را به اندازه تعداد کلیک‌هایی که در نظر دارید شارژ کنید. به‌عنوان مثال اگر شما حساب خود را به اندازه ۱۰۰ کلیک شارژ کنید پس از اینکه ۱۰۰ کلیک از آی پی های متفاوت روی لینک شما صورت گرفت، تبلیغ شما حذف می‌شود.

انواع تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی انواع گوناگونی دارند اما ماهیت همه‌ی آن‌ها یکسان است. به طور خلاصه انواع تبلیغات کلیکی عبارتند از: 

۱- تبلیغات کلیکی به صورت بنری (Banner PPC Ads)

 بنر تبلیغاتی شما توسط شرکت‌های تبلیغاتی در سایت‌های پربازدید قرار می‌گیرد و به ازای کلیک هر کاربر از شما هزینه دریافت می‌شود. 

۲- تبلیغات کلیکی درون برنامه‌های کاربردی (In Application PPC Ads) 

قطعا تا به حال درون برنامه‌های موبایلی خود با تبلیغات متعددی مواجه شده‌اید. طراحان و سازندگان برنامه‌های کامپیوتری و موبایلی بخشی از فضای این برنامه‌ها را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد تا از این راه هزینه تولید این نرم افزارها جبران شود و هم منبع درآمدزایی برای آن‌ها باشد. قرار گرفتن بنر تبلیغاتی شما در این فضاها می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد.

۳- تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو (SERP Ads) 

موتورهای جستجو اصلی‌ترین راه ورود کاربران به سایت‌های مختلف هستند. کاربران هنگام جستجوی یک عبارت معمولا صفحات ۱ تا ۳ را بررسی می‌کنند و به سایت‌های صفحات دیگر مراجعه نمی‌کنند.

سایت‌هایی که سئو نشده‌اند یا تازه بهینه سازی را شروع کرده‌اند و صاحبان آن‌ها قصد دارند که وبسایت‌شان در این صفحات حضور داشته باشد، می‌توانند از تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو موسوم به SERP Ads استفاده کنند تا در میان نتایج این صفحات حضور داشته باشند. عملکرد این نوع از تبلیغات بدین صورت است که شما حساب خود را به اندازه تعداد کلیک‌هایی که در نظر دارید شارژ می‌کنید تا سایت شما علاوه بر نتایج ارگانیک صفحات اول و دوم به کاربران نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ تاثیرات سئو بر افزایش فروش سایت

۴- تبلیغات کلیکی به صورت ویدئویی (Video PPC Ads)

در این نوع از تبلیغات کلیکی پیش از نمایش ویدئو مورد نظر یک تیزر یا بنر تبلیغاتی به کاربران نمایش داده می‌شود و افراد با کلیک بر آن به سایت شما منتقل می‌شوند. 

مزایای تبلیغات کلیکی

گوگل ادز یا تبلیغاتی کلیکی؟ کدام یک بهتر است؟

مزایای تبلیغات کلیکی عبارتند از:

  • مقرون به صرفه: در تبلیغات کلیکی به ازای تعداد کلیک‌های صورت گرفته از سوی کاربران هزینه دریافت می‌شود نه تعداد دفعات نمایش برای آنان. با توجه به این امر شما می‌توانید کمپین تبلیغات کلیکی خود را با برنامه‌ریزی جلو ببرید و هزینه هرکلیک را بر اساس ارزش کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند تعیین کنید.   
  • هدفمند: تبلیغات کلیکی هدفمند عمل می‌کنند. بر این اساس شما می‌توانید تبلیغات خود را به افراد مورد نظرتان نمایش دهید؛ به‌عنوان مثال بر حسب منطقه جغرافیایی، زبان، دستگاه مورد استفاده کاربران تبلیغات شما برایشان نمایش داده شود. 
  • قابلیت ارزیابی: علاوه بر اطلاعاتی که پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی به تبلیغ کنندگان پیرامون هزینه‌های انجام شده و نتایج کسب شده ارائه می‌دهند، با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) می‌توان اطلاعات مربوط به کمپین‌های تبلیغات کلیکی را پایش و تحلیل کرد و نتایج را مورد سنجش قرار داد.
  • وجود منابع یادگیری و آموزش: برای یادگیری و اجرای تبلیغات کلیکی منابع آموزشی بسیاری وجود دارد که متخصصان بازاریابی دیجیتال می‌توانند در جهت ارتقا دانش خود از آن‌ها بهره بگیرند. این امر موجب شده است که تبلیغات کلیکی یک روش پرطرفدار نسبت به سایر روش‌های بازاریابی باشد. 
  • سریع الاجرا: طراحی و اجرای تبلیغات سنتی و بهینه سازی سایت  زمان‌بر هستند اما تبلیغات کلیکی نسبت به این موارد سریع‌تر پیش می‌روند نتایج آن‌ها در اسرع وقت قابل مشاهده است. 

معایب تبلیغات کلیکی

معایب تبلیغات کلیکی عبارتند از:

  • نیاز به زمان: هنگام اجرای کمپین تبلیغات کلیکی، اطلاعات در لحظه قابل مشاهده هستند اما برای بهبود و بهینه سازی این نوع از تبلیغات باید زمان کافی را جهت ارزیابی داده‌ها و بهبود کمپین خود اختصاص دهید.
  • نیاز به دانش و تجربه: اگر می‌خواهید کمپین تبلیغات کلیکی برای کسب‌وکارتان مفید و موثر باشد باید با دانش و تجربه قبلی در این زمینه اقدام کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
  • اتمام زودهنگام بودجه:‌ همانطور که می‌دانید تبلیغات به هزینه وابسته است و این کار باید به صورت بهینه و با برنامه ریزی انجام شود در غیر این صورت سرمایه و هزینه‌هایتان هدر خواهد رفت.
  • تبلیغات لزوما فروش را تضمین نمی‌کند: همواره به این نکته توجه داشته باشید که کلیک کاربران و ورود آن‌ها به سایت شما لزوما منتج به فروش یا دریافت خدمات نخواهد شد بلکه در این اثنا باید به طراحی صفحه فرود و اجرای سایر اقداماتی که کاربر را به خریدار تبدیل می‌کند توجه ویژه داشته باشید.

تبلیغات گوگل ادز

تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز در واقع پلتفرم تبلیغات آنلاین متعلق به شرکت گوگل است که به انواع کسب‌وکارها چه کوچک و چه بزرگ کمک می‌کند تا صرف نظر از الگوریتم‌های پیچیده گوگل در معرض بازدید کاربران قرار بگیرند. نحوه‌ی کار آن بر اساس Pay Per Click یا پرداخت به ازای هر کلیک است یعنی سایت شما در نتایج صفحه اول یا دوم قرار می‌گیرد و زمانی هزینه از حساب شما کسر می‌شود که کاربران بر روی لینک سایت‌تان کلیک کنند. 

هزینه تبلیغات گوگل ادز به موارد متعددی بستگی دارد که عبارتند از:

  • بالاترین رقم پیشنهاد شده در مزایده
  • رقابت و سختی عبارات یا همان کلمات کلیدی مورد نظر
  • نرخ کلیک
  • میانگین بودجه اختصاص داده شده شما برای این کار

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره گوگل ادز بدانید

مزایا و معایب گوگل ادز

گوگل ادز برای هر نوع کسب‌وکاری (کوچک یا بزرگ) کاربرد دارد. این شیوه‌ی تبلیغاتی اگر با برنامه و استراتژی بکار برده شود می‌تواند شما را به اهداف تجاری‌تان برساند. شما با گوگل ادز می‌توانید در پربازدیدترین موتور جستجوی جهان تبلیغات خود را انجام دهید و قاعدتا با مخاطبان بسیاری از جمله مشتریان بالقوه روبه‌رو شوید. علاوه بر موارد ذکر شده می‌تواند به قیمت مناسب، نتیجه دهی سریع، هدایت ترافیک مناسب و باکیفیت و نیز منعطف بودن بودجه لازم به‌عنوان مزایای این روش تبلیغاتی اشاره کرد. گوگل ادز تبلیغات مبتنی بر کلمه کلیدی است که علاوه بر افزایش فروش می‌تواند رتبه سایت را نیز بهبود ببخشد.

این شیوه تبلیغاتی حساسیت‌های خاص خود را دارد چرا که اگر با استراتژی و برنامه جلو نرود ممکن است بودجه شما هدر برود. برای کار با گوگل ادز لازم است با مدیریت کمپین های تبلیغاتی و تحلیل و بررسی رفتار مخاطبان آشنایی لازم را داشته باشید همچنین به منظور دریافت بهترین نتیجه لازم است صفحه فرود یا همان لندینگ پیج و دعوت به اقدام (Call To Action) مناسب طراحی کنید و معرفی محصولات و خدمات به خوبی صورت بگیرد.

گوگل ادز یا تبلیغاتی کلیکی؟ کدام یک بهتر است؟

گوگل ادز و تبلیغات کلیکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین شیوه های تبلیغات در فضای آنلاین به شمار می‌آیند و بکارگیری هر دوی آن‌ها برای معرفی و رشد کسب‌‌وکار لازم است. اما لازم به ذکر است که اجرای آن‌ها نیاز به دانش و تجربه دارد تا حداکثر بازدهی را برای کسب‌وکارتان به ارمغان بیاورد. اگر شما در این زمینه دانش لازم و کافی را ندارید می‌توانید روی تخصص ما حساب باز کنید.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در این زمینه از طراحی استراتژی تا اجرای آن قدم به قدم همراه شما است. علاوه بر این کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ را اعم از طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و ... در راستای تحقق اهداف تجاری‌تان ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شماره 02188704000 با ما در ارتباط باشید.