کمپین تبلیغاتی چیست؟ نحوه اجرا کمپین

تاریخ 27 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

احتمالا عبارت کمپین تبلیغاتی به گوش‌تان خورده‌است. به بیان ساده کمپین های تبلیغاتی همان چیزی‌هایی هستند که موجب شده‌اند زندگی ما در دنیای تبلیغات غرق شود. قطعا از صبح تا شباهنگام با انواع محتواهای تبلیغاتی آنلاین یا آفلاین به صورت ترانه‌های رادیویی، تیزرهای تلویزیونی، پست‌های اینستاگرامی، تبلیغات بیلبوردی و... روبه‌رو شده‌اید. این‌ها همه اشکالی از کمپین‌های تبلیغاتی هستند.

بسیاری از افراد می‌پرسند چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم؟ اگر شما هم با این مسئله مواجه هستید بدانید در این مقاله قصد داریم به بررسی کمپین تبلیغاتی، اهمیت و انواع آن و در نهایت نحوه‌ی ایجاد کمپین تبلیغاتی بپردازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید. 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

به مجموعه‌ای از اقدامات هدفمند و مهندسی شده که برای انتقال پیام تبلیغاتی خاص به مخاطبان هدف طراحی شده‌اند، کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) گفته می‌شود. کمپین های تبلیغاتی با هدف افزایش میزان فروش، جذب مشتریان جدید یا افزایش آگاهی از برند اجرا می‌شوند. اگر کمپین‌های تبلیغاتی با استراتژی اصولی و درست پیش بروند می‌توانند علاقه و انگیزه را در مشتری‌های بالقوه ایجاد کنند. اما این امر به برنامه‌ای دقیق و بهره گیری از کانال‌های مناسب نیاز دارد. 

کمپین‌های تبلیغاتی چه اهمیتی دارند؟

کمپین های تبلیغاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا صدای خود را به گوش مخاطبان‌شان برسانند تا به اهدافی که در نظر دارند دست پیدا کنند. به این نکته توجه داشته باشید که رشد کسب‌وکار به تبلیغات هدفمند وابسته است و زمانی به سود و افزایش درآمد می‌رسید که مشتری درباره‌ی محصولات و خدمات شما اطلاعاتی داشته باشد.

علاوه بر این موارد محتوای تبلیغاتی شما باید به دست مخاطب برسد تا شاهد نتیجه باشید. با کمک این کمپین‌ها می‌توانید نیازهای بازار و مشتریان هدف خود را بهتر بشناسید و برای ادامه فعالیت‌های تجاری خود تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایید تا علاوه بر حفظ مشتریان فعلی، مشتری جدید جذب نمایید. 

هدف از اجرای کمپین های تبلیغاتی چیست؟

هدف از اجرای کمپین های تبلیغاتی چیست؟

تعیین هدف از اصول کمپین تبلیغاتی موفق است. در ابتدای کار شما باید هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید از کانال‌های مناسب برای کار خود بهره بگیرید. البته هدف از اجرای این کمپین‌ها فقط به افزایش فروش ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند به دلایل گوناگونی اجرا شوند از جمله:

  • معرفی خدمات و محصولات جدید خود
  • ترویج خدمات و محصولات فعلی خود
  • جذب مشتریان جدید
  • بالا بردن آگاهی افراد نسب به برند خود
  • ایجاد انگیزه برای مخاطبان جهت اقدام به خرید برای اولین بار
  • بازگرداندن مشتری‌های قدیمی
  • آموزش به مشتریان راغب (یا همان سرنخ‌ها)
  • تشویق و ترغیب مخاطبان نسبت به تغییر برند

انواع کمپین های تبلیغاتی

انواع کمپین های تبلیغاتی

به منظور دریافت بهترین نتیجه و بازخورد از کمپین های تبلیغاتی لازم است ابتدا با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین راه را برای کسب‌وکار خود پیش بگیرید. 

۱- کمپین بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو یکی از راه‌ها موثر برای رشد هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید که طی آن از ابزارها و روش‌هایی استفاده می‌شود که رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجو بهبود پیدا می‌کند. هنگامی که مخاطبان با سایت شما در نتایج جستجو مواجه می‌شوند شانس جذب آنان توسط شما بالا می‌رود. حتی شواهد نشان داده‌است که تبلیغات در موتور جستجوی گوگل، فروش بیشتری را برای کسب‌وکارها رقم می‌زند.    

۲- کمپین شبکه های اجتماعی (SMM)

در این کمپین از شبکه‌های اجتماعی به منظور تعامل با مشتری، افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید و کلیه اهدافی که یک کمپین دنبال می‌کند استفاده می‌شود.

۳- کمپین بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، ایمیل‌هایی با اهداف گوناگون به مخاطبان ارسال می‌شود که محتوای آن‌ها شامل متن، تصویر و یک گزینه‌ای جهت Call To Action یا دعوت به اقدام است. کمپین ایمیل مارکتینگ می‌تواند برای حفظ مشتریان سابق و افزایش آگاهی از برند مفید واقع شود.

۴- کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از روش‌های پرطرفدار تبدیل شده‌است. در این روش از افراد محبوب و پرمخاطب جامعه برای معرفی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنیم زیرا این افراد مخاطبین بسیار زیادی دارند که از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. در این نوع کمپین می‌توان پیام خود را به گوش میلیون‌ها نفر رساند و افراد بیشتری را جذب کرد و افزایش فروش را برای خود رقم زد.

۵- کمپین ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)

شما می‌توانید با توجه به هدفی که برای کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اید از این شیوه استفاده کنید. مدت زمان ویدئو اهمیت دارد و لازم است در این کمپین‌ها کمتر از ۲ دقیقه باشد. این پارامتر (مدت زمان ویدئو) به اهداف، قیف فروش، کانال بکار گرفته شده و حوزه فعالیت کسب‌وکار مرتبط است.

۶- کمپین بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

با این روش می‌توان به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. محتوای هر پیامک باید شامل متن و یک شماره تماس یا لینک باشد تا مخاطب بتواند با شما ارتباط برقرار کند. علاوه بر این محتوای پیامک باید جذاب و کوتاه باشد تا توجه مخاطب را به خود جلب نماید.

ویژگی های کمپین تبلیغاتی موفق چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی موفق دارای ویژگی‌های ذیل است:

  • مخاطبان مناسبی را جذب می‌کند.
  • توجه همگان را جلب می‌کند.
  • آموزش بخشی خوبی دارد.
  • ارتباط خوب و ارزشمندی را ایجاد می‌کند.
  • اقدام به معرفی برند می‌کند.
  • اعتماد سازی می‌کند.
  • دعوت به اقدام مناسبی (تماس، کلیک یا ...) دارد.
  • مختصر، مفید و جذاب است.
  • در اذهان باقی می‌ماند و قابل یادآوری است.

شایان ذکر است تبلیغات برای برند امری حیاتی است و به بقا و رشد آن کمک می‌کند بنابراین لازم است به طراحی کمپین تبلیغاتی آنلاین و آفلاین بها داده شود تا شاهد موفقیت کسب‌وکار باشید. 

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

بعد از تدوین کمپین تبلیغاتی نوبت به اجرای آن می‌رسد. برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی باید مراحل زیر را پیش ببرید:

۱- تعیین هدف کمپین

در اولین قدم باید هدف خود را از کمپین تبلیغاتی مشخص کنید و ببینید با انجام تبلیغات می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید  زیرا اجرای بقیه مراحل به این مرحله بستگی دارد. بالاتر به اهداف اجرای کمپین تبلیغاتی اشاره کردیم. هر چه هدف شما به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر مشخص شود، در انتخاب مخاطب، پیام موثر و اثر بخش و نیز تدوین کمپین تبلیغاتی کار شما راحت‌تر خواهد بود. 

۲- تعیین بودجه

شما می‌توانید بودجه و هزینه‌های خود را با توجه به اهدافی که تعیین کرده‌اید برآورد کنید. لازم به ذکر است که بودجه تعیین شده باید به گونه‌ای باشد که هم حاشیه سود شما را حفظ کند و هم بتواند پیام شما را به خوبی به دیگران برساند، به عبارت دیگر معقول و واقع بینانه باشد. 

۳- شناسایی مخاطب هدف

یقینا محصول یا خدمت شما تمام افراد جامعه را در برنمی‌گیرد بنابراین شما باید شناخت درستی از مخاطب هدف‌تان داشته باشید تا بتوانید کمپین تبلیغاتی مناسبی را طراحی و اجرا کنید. بدین منظور می‌بایست مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی (سن، جنسیت، تحصیلات، محل سکونت و ...) تعیین کنید.   

۴- انتخاب رسانه‌های مناسب

در این مرحله می‌بایست کانال‌ها و رسانه‌هایی که مخاطبان‌تان در آن حضور دارند را برای فعالیت خود انتخاب کنید. البته در این راستا باید به بودجه خود توجه کنید. رسانه‌ای که بکار می‌برید، می‌تواند آنلاین، آفلاین و یا ترکیبی از این دو باشد.

۵- طراحی پیام کمپین

اگر می‌خواهید کمپین تبلیغاتی با موفقیت انجام شود باید یک پیام مختصر، مفید و واضح انتخاب کنید تا مخاطبان در مدت زمان کوتاهی (تقریبا ۳ ثانیه) متوجه آن بشوند. از طرفی باید پیام کمپین شما به گونه‌ای باشد تا در ذهن مخاطب بماند. این پیام تبلیغاتی باید روی مصرف کننده و سودی که کسب‌وکار شما به او می‌رساند متمرکز باشد.

۶- ارزیابی نتایج 

با ارزیابی نتایج کمپین می‌توانید میزان موفقیت آن را بسنجید. از این داده‌ها می‌توانید در جهت بهبود کمپین فعلی و اجرای بهتر کمپین‌های آتی خود استفاده کنید. کمپین‌های آفلاین قابلیت ارائه نتایج در زمان اجرا را ندارند اما این امکان برای کمپین‌های آنلاین وجود دارد و شما می‌توانید با تحلیل کمپین تبلیغاتی، میزان بازگشت سرمایه خود را برای دفعات آینده افزایش دهید.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق

یکی از مواردی که موجب موفقیت کسب‌وکار شما می‌شود طراحی کمپین های تبلیغاتی خلاقانه است. شما می‌توانید با استراتژی و به خرج دادن خلاقیت به موفقیت دست یابید. در این بخش قصد داریم چند نمونه کمپین تبلیغاتی موفق آنلاین را با هم بررسی کنیم.

کمپین تبلیغاتی بیمیتو

اکنون بیمیتو با نام ازکی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. این برند در سال ۱۳۹۸ کمپین تبلیغات همسان و بنری خود را آغاز کرد و توانست بدون شبکه های اجتماعی ترافیک زیادی برای خود ایجاد کند. شایان ذکر است این کمپین در حدود ۷ میلیون مرتبه نمایش داده شد و توانست ترافیک از دست رفته‌ی این برند را (به دلیل مسائل فیلترینگ) جبران کند.

کمپین تبلیغاتی اسنپ فود

اسنپ فود توانست با بهره‌گیری از تبلیغات همسان و ریتارگتینگ میزان آگاهی از برند و تعداد کاربران خود را افزایش دهد. علاوه بر این نرخ تبدیل آن‌ها تا ۳ برابر افزایش و هزینه بابت هر سفارش تا ۶۰٪ کاهش پیدا کرد.

کلام آخر

برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار خود پیشنهاد می‌شود از کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید اما در این حین باید مدیریت کمپین های تبلیغاتی خود را به بهترین نحو انجام دهید تا با بازدهی حداکثری روبه‌رو شوید. 

یک کمپین تبلیغاتی باید با استراتژی تدوین گردد و پس از اجرا تحلیل و بررسی‌های لازم روی آن صورت بگیرد. دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان با بهره گیری از کارشناسان متخصص می‌تواند اقدام به طراحی کمپین های تبلیغاتی موثر نماید و در این راستا از انواع روش‌های تبلیغاتی مناسب کمپین شما بهره می‌گیرد تا میزان بازدهی شما به حداکثر برسد.

مجموعه ما برای پیشرفت فعالیت آنلاین کسب‌وکارها خدماتی از جمله طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو، تولید محتوا، برندسازی، فیلم برداری، عکاسی، ساخت تیزر، موشن گرافی و ... را ارائه می‌دهد.

ما قدم‌به‌قدم کنار شما هستیم. شما می‌توانید قبل، حین و بعد از اجرای کمپین تبلیغاتی از مشاوره ما بهره‌مند شوید. در صورت داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.