اهمیت سئو | چرا سئو سایت مهم و ضروری است ؟

تاریخ 05 دی 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که سئو چیست و یا اصلا اهمیت سئو سایت چیست؟ در این مقاله به بررسی اهمیت سئو و چیستی آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

سئو سایت چیست؟

سئو چیست؟

سئو (SEO) که مخفف کلمه ی Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است و شامل مجموعه اقدامات و فعالیتی هایی است که در تولید محتوا، استراتژی سایت، لینک سازی و کد نویسی سایت اعمال می شود تا بهبود رتبه برای یک کلمه کلیدی رخ دهد. 

برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم.
فرض کنید کسب و کاری در حوزه فروش انواع برنج فعالیت دارد. این کسب و کار دارای یک سایت است. برای اینکه افرادی با این کسب و کار از طریق اینترنت آشنا شوند و بتوانند از سایت آن ها خرید کنند اهمیت سئو پیش می آید. 

بیشتر بخوانید: تاریخچه سئو 

برای مثال این کسب و کار برای فروش یکی از محصولات خود به عنوان مثال برنج هاشمی روی کلمه کلیدی "برنج هاشمی" باید در گوگل رتبه بگیرد و در صفحه اول گوگل قرار گیرد. 

بهینه سازی سایت با استراتژی سئو کار که شامل تحقیق کلمه کلیدی، لینک سازی داخلی و خارجی، بهبود سرعت سایت، استراتژی تولید محتوا و اقداماتی که در طراحی سایت باید صورت بگیرد، رتبه این کلمه را بهبود می دهد تا به صفحه اول گوگل بیاید و کاربر با سرچ عبارت "برنج هاشمی" سایت را ببیند و از آن خرید کند. 

بخوانید : هر آنچه که باید درباره سئو بدانید

اهمیت سئو در سایت

دلایل اهمیت سئو در سایت

امروزه سئو در جهان در حال شناخته شدن است ولی با این حال خیلی از افراد با این امر آشنایی ندارند. در ذیل به اهمیت سئو می پردازیم تا با آن آشنا شوید:

۱- سئو ترافیک سایت شما را افزایش می دهد.

وقتی شما در صفحه اول گوگل باشید و روی کلمه کلیدی خاصی رتبه ای خوب داشته باشید افرادی که در گوگل در حال سرچ کردن هستند سایت شما را می بینند و وارد سایت شما می شوند و خدمات یا محصولات شما را می بینند.

۲- با سئو بازدید کنندگان به شما بیشتر اعتماد می کنند.

وقتی مخاطب به آسانی با جستجوی یک کلمه خودش شما را بیابد به نسبت زمانی که شما تلاش می کنید خود را به هر نحوی به او نشان دهید اعتماد بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال هنگامی که کاربر با سرچ عبارت "خرید ساعت مچی" به سایت شما می رسد به نسبت زمانی که با تبلیغات به او نشان می دهید که فروش ساعت مچی دارید اعتمادش بیشتر جلب می شود.

۳- سئو به سایت شما اعتبار می دهد.

 اگر اقدامات سئو به صورت اصولی انجام گیرد برند شما قوی و معروف می شود. اقدامات و فعالیت های سئو این شرایط را فراهم می کند که هر کلمه کلیدی در حوزه مختص شما سرچ شود سایت شما در نتایج اولیه گوگل (لینک ۱ تا۳) قرار گیرد و برندتان شناخته شود و اعتبار بگیرید.

اگر سایت خود را به فرد متخصصی معرفی کنید برای اعتبار سنجی سایت شما از ۲ راه زیر استفاده می کند:

  • محتوای سایت شما را می خواند و آن را بررسی می کند؛ اگر محتوای سئو شده و از همه مهم تر مرتبط با نیاز کاربر داشته باشید، هم رضایت کاربر را جلب می کنید و هم گوگل به صفحات سایت شما اعتبار می بخشد. 
  • با سرچ چند کلمه کلیدی حوزه کاری شما، می تواند رتبه ی سایت شما را بدست می آورد. 

۴- سرمایه گذاری بر سئو سود دهی بالا دارد.

تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که اگر بخواهید تبلیغ کسب و کار یا فعالیت خود را در فضای مجازی کنید چه راه هایی وجود دارد؟

تبلیغات بنری در سایت ها، گذاشتن لینک در استوری و هدایت فالورها و مخاطبان به سمت سایت خود، گذاشتن لینک در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی و تبلیغ درآن، پرداخت مبلغی به گوگل و اجرای کمپین گوگل ادوردز(Google Ads)، ایمیل مارکتینگ، پرداخت هزینه به سایت های دیگر جهت انتشار محتوای حمایت شده و ... روش هایی برای تبلیغ سایت شما هستند اما این روش ها مقطعی بوده و منقضی می شوند و یا هزینه گزافی در بردارند. 

با اجرا اقدامات سئو می توان هزینه های تبلیغات یا فعالیت هایی که صرف تولید محتوای مداوم شبکه های اجتماعی می شود را کم  کرد و هزینه و انرژی لازم در جهت حفظ رتبه سایت در صفحه اول گوگل نمود. به عبارتی می توان گفت سئو سرمایه گذاری بلند مدت است.

۵- تجربه بهتر بازدید کنندگان

وقتی شما زمانی را صرف تولید محتوا و فعالیت ها سئو داخلی و سئو تکنیکال می کنید که سایت خود را بهبود دهید در واقع دارید برای تجربه کاربری بهتر تلاش می کنید. 

ریسپانسیو سازی سایت (واکنشگرایی نسبت به موبایل، تبلت و دسکتاپ)، بالا بردن سرعت لود سایت و ... همگی در تجربه بهتر بازدید کننده اثر دارد زیرا مخاطب را مشتاق دیدن ادامه صفحه و صفحات دیگر سایت شما می کند ونرخ پرش کمتر می شود. 

شایان ذکر است بازدید کنندگان علاقمند به دیدن سایت هایی هستند که نهایتا ۳ ثانیه زمان ببرد تا لود شود درغیر این صورت از سایت خارج می شوند و شما مخاطب هدف خود را از دست می دهید.

۶- سئو سایت شما را به صفحه اول گوگل می آورد.

تحقیقات نشان داده است که حدود ۵۰ درصد کاربران فقط بر ۳ لینک اول صفحه ی اول گوگل کلیک می کنند. اگر شما با اقدامات اصولی سئو در این جایگاه ها باشید فروش بیشتری خواهید داشت و مخاطب بیشتری به سایت شما جذب می شود.

سئو سایت چه مزایایی در بر دارد؟

سئو افزایش ترافیک برایتان ایجاد می کند و این با توجه به نوع فعالیت شما متفاوت خواهد بود:

  • برای فروشگاه های اینترنتی افزایش فروش را رقم خواهد زد.
  • برای سایت های خدماتی افزایش مخاطب آن خدمات بوجود می آید.
  • در سایت های خبری تعداد کلیک بر روی لینک ها و تبلیغات بیشتر خواهد بود و ترافیک بیشتری را برای سایت ایجاد می کند.

آیا سئو برای هر کسب و کاری مناسب است؟

در پاسخ کوتاه باید گفت بله. گوگل روزانه بیش از ۴۰۰۰۰ جستجو در هر ثانیه را مورد پردازش قرار می دهد که حدود ۶۰ درصد این سرچ ها با موبایل اتفاق می افتد. طبق این آمار شما کلی مخاطب بالقوه دارید می توانید به مخاطب هدف خود تبدیل کنید.

سئو تنها به افزایش ورودی سایت ختم نمی شود. شما باید ساختار سایت را به گونه ای بهینه کنید که مطمئن شوید ورودی های سایت شما مخاطبان خدمات یا محصولات شما هستند و این کار با تحقیق کلمه کلیدی و لینک سازی درست و با استراتژی هدفمند میسر است. اگر شما دارای کسب و کاری نو پا هستید می توانید از طریق سئو با رقبایی که برند قوی دارند رقابت کنید.

سخن پایانی

کسب‌وکارهایی که سایت راه‌اندازی کرده‌اند مانند این است که  فروشگاه یا مغازه‌ای را راه اندازی کرده اند. سئو سایت مانند ویترین مغازه است که با استفاده از عنوان و توضیحات متای مناسب می توان مخاطب را به سایت خود دعوت کنید. پس اگر طراحی سایت خود را انجام داده‌اید باید بعد از آن اقدام به سئو سایت کنید.

اجرای اقدامات سئو نیازمند تخصص و تجربه است و باید به صورت پیوسته انجام شود. اگر شما دانش و زمان لازم را برای انجام این کار ندارید می‌توانید سئو سایت‌تان را به یک مجموعه قوی و باتجربه بسپارید. دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان متشکل از تیمی مجرب و توانمند است و در این راستا به شما کمک می‌کند تا از بستر آنلاین درآمد کسب کنید.

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی سایت، سئو، تولید محتوا، ساخت تیزر، موشن گرافی، عکاسی، فیلم برداری، برندسازی، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و ... را ارائه می‌دهیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.