تاریخچه سئو و سیر تغییرات آن + معرفی انواع روش های سئو

تاریخ 31 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه سئو چیست و سئو از کجا متولد شده است؟ این سوالی است که غالبا از افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ سررشته ندارند شنیده می‌شود. سئو یا SEO (Search Engine Optimization) در واقع به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجو است.

اقدامات سئو موجب حضور یک وبسایت در صدر نتایج جستجو می‌شود که به موجب آن توجه کاربران جلب و تعداد کلیک‌های سایت بیشتر می‌شود ضمن اینکه  تعداد مشتریان هم افزایش پیدا می‌کند. این یک خلاصه مختصر و مفید از سئو و اهمیت آن است. در این مقاله از معرفان قصد داریم با تاریخچه سئو، انواع سئو و شیوه‌های اجرای آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ روش های سئو

تاریخچه سئو و تولد گوگل

تاریخچه سئو

شاید بتوان گفت تاریخچه سئو به تولد گوگل گره خورده است. در واقع سئو از سال ۱۹۹۷ قدم به دنیای وب گذاشت.  

پیش از سال ۱۹۹۷ موتورهای جستجوی زیادی از جمله Yahoo ،Alta Vista ،Excite ،Jumpstation و ... فعالیت داشتند که امروزه برخی از آن‌ها غیرفعال هستند، بعضی ادغام شده‌ اند و تعدادی از آن‌ها مانند Yahoo همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 

در موتورهای جستجوی ابتدایی پارامترهایی نظیر تعداد کلمات محتوا، کلمات بکار گرفته شده در صفحه، آدرس سایت و سایر موارد اینچنینی اهمیت داشت. همگی این موارد جزء سئو داخلی محسوب می‌شوند و بدیهی است که مدیر سایت می‌توانست از این موارد گاها به نفع خود سوء استفاده کند. 

در سال ۱۹۹۶ لری پیج و سرگی برین موتور جستجوی خود را که حاصل پروژه تحقیقاتی‌شان بود راه‌اندازی کردند و نام Backrub را بر آن نهادند. علت این نامگذاری تمرکز بالای Backrub بر روی آنالیز بک لینک ها (Backlink) بود.

پیج و برین در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ اقدام به ثبت دامنه Google.com کردند و سپس در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل ثبت شد. 

در سال ۲۰۰۰ یاهو یک تصمیم اشتباه گرفت و آن هم اینکه با گوگل همکاری کرد و بنا به اجازه او اطلاعات نتایج جستجوی اورگانیک به جای اینکتومی (Inktomi) ارائه می‌شد و ذیل هر جستجوی یاهو عبارت Powered By Google درج می‌شد. این تصمیم موجب تضعیف موتور جستجوی یاهو شد و از طرفی گوگل به شهرت رسید.

پس از قدرت گرفتن گوگل، ربات‌ها و خزنده‌های گوگل بر سر کار آمدند. تا قبل از این موضوع سئو حول محور نوع دامنه، تعداد کلمات محتوای درج شده، لینک سازی داخلی و خارجی و تگ‌های HTML می‌چرخید اما با پیدایش خزنده‌ها، گوگل با این منطق وارد عمل شد که اگر دیگران به دنبال سایت شما می‌گردند احتمالا باید مهم باشید. 

پس از این موضوع لینک دهی ارزشی چند برابر پیدا کرد. اما سئوکاران آن زمان برای بالا بردن تعداد لینک‌های سایت خود اقدام به خرید لینک کردند و فروش لینک رایج شد. جالب است بدانید که گوگل هم بیکار ننشست و تمهیداتی در این راستا صورت گرفت. بدین منظور الگوریتم‌های جدیدی روی کار آمدند تا از سوء استفاده‌ها ممانعت به عمل آورند.

مهم‌ترین اتفاقات و وقایع  گوگل از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۲۳

تاریخچه سئو و سیر تغییرات آن

سال ۲۰۰۳: پایه گذاری گوگل ادسنس (Google Adsence) توسط گوگل و اجازه به کاربران جهت تبلیغات از طریق لینک، تصویر، متن و ... 

سال ۲۰۰۴: نمایش نتایج جستجو به کاربران از سراسر جهان فارغ از موقعیت جغرافیایی  

سال ۲۰۰۵: ساخت تگ لینک Nofollow به منظور جلوگیری از اسپم شناخته شدن 

سال ۲۰۰۶: اضافه شدن You Tube ،Google Map ،Google Webmaster Tools و Google Analytics به خانواده گوگل

سال ۲۰۰۷: پیشرفت سئو و بالا رفتن دقت آن با افزودن اطلاعات تصویری و ویدئویی به اطلاعات متنی

سال ۲۰۰۸: بروزرسانی مفهوم الگوریتم Vince و تاکید بر اهمیت برندسازی برای نمایش وبسایت در نتایج موتورهای جستجو

سال ۲۰۰۹: رونمایی از موتور جستجوی مایکروسافت (BING)

سال ۲۰۱۰: مهم شناخته شدن سرعت بارگذاری سایت‌ها برای سئو

سال ۲۰۱۱: ارائه مفهومی به نام اسکیما (Schema) جهت نمایش بهتر وبسایت در نتایج گوگل

سال ۲۰۱۲: رونمایی از الگوریتم پنگوئن به منظور حاصل شدن نتایج دقیق‌تر برای جستجوی کاربران و گراف دانش گوگل جهت درک کلمات کلیدی و نمایش بهتر نتایج در موتور جستجو

سال ۲۰۱۳: رونمایی از الگوریتم مرغ مگس خوار جهت جلوگیری از محتوای بی کیفیت

سال ۲۰۱۴: بروز تغییراتی جهت بهبود نمایش نتایج جستجو در موبایل

سال ۲۰۱۶: رونمایی از AMP (Accelerated Mobile Page) به منظور بهبود سرعت نتایج جستجو

سال ۲۰۱۹: رونمایی از الگوریتم Mobile First Indexing به منظور اهمیت نسخه موبایلی وبسایت برای ایندکس شدن و رتبه بندی

سال ۲۰۲۱: پیدایش الگوریتم MUM (Multitasking United Google) جهت اجرای چندین کار به صورت همزمان 

شایان ذکر است الگوریتم‌های جدیدی یکی پس از دیگری روی کار می‌آیند و حتی الگوریتم‌ها بروزرسانی می‌شوند تا تجربه جستجوی کاربر را بهبود ببخشند. 

بیشتر بخوانید: الگوریتم های گوگل ۲۰۲۳

انواع روش های سئو چیست؟

انواع روش های سئو

در سال‌های گذشته فرآیند سئو کردن سایت‌ها نسبتا ساده‌تر بود اما با پیدایش الگوریتم‌های متعدد سخت گیری گوگل برای اجرای این کار بیشتر شد. جهت تسهیل انجام این فرآیند اقدامات سئو به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • سئو تکنیکال یا فنی (Technical SEO)
  • سئو داخلی (On Page SEO)
  • سئو خارجی (Off Page SEO)

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به بهبود بنیاد و ساختار سایت می‌پردازد. این مجموعه فعالیت‌ها بهبود تجربه کاربری، خوانایی و خزش راحت‌تر سایت توسط ربات‌ها، افزایش سرعت سایت و بسیاری از موارد اینچنینی را در بر دارند. موارد ذیل از جمله فعالیت‌های سئو فنی هستند:

  • حفظ امنیت سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • واکنشگرایی
  • ساخت معماری وبسایت
  • استفاده از اسکیما
  • و ...

سئو داخلی چیست؟

اقدامات سئو داخلی یا درون صفحه بر کلیه محتواهای درون سایت (متن، تصویر، ویدئو، صوت و ...) تمرکز دارد تا با بهینه سازی آن‌ها کسب رتبه برتر گوگل میسر شود. برخی از فعالیت‌های سئو داخلی عبارتند از:

  • تحقیق کلمه کلیدی
  • اختصاص کلمه کلیدی مناسب برای هر صفحه
  • لینک سازی داخلی
  • تولید محتوا با موضوعیت کلمه کلیدی اصلی
  • اعمال تگ HTML مناسب برای عناوین محتوا
  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • نصب و بکارگیری افزونه‌های سئو در سایت های وردپرسی
  • ساخت نقشه سایت
  • بررسی و مدیریت گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) سایت
  • و ...

یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار در سئو داخلی تولید محتوای یکتا و ارزشمند در راستای نیاز مخاطبان و هدف برند است. برای انجام این فعالیت بهتر است تولید محتوا و سئو داخلی سایت‌تان را به یک شرکت یا فرد متخصص بسپارید که اطلاعاتی خوبی درباره موضوع وبسایت شما داشته باشند.

مجموعه ما با یک تیم حرفه‌ای سئو که تجربه‌های بسیاری در پروژه‌های متنوع داشته‌اند در کنار کسب‌وکار شما هستند تا بهترین نتایج را مشاهده کنید.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که خارج از سایت برای بهبود رتبه سایت و برندسازی صورت می‌گیرند. در واقع سئو خارجی کمک می‌کند تا سایت شما بیشتر شناخته شود و با بازدید بالاتری مواجه شود. انتشار رپورتاژ و ساخت بک لینک نمونه‌هایی از اقدامات سئو خارجی به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: روش های ساخت بک لینک

روش های اجرای سئو

معرفی انواع روش های سئو

به تعداد متخصصان سئو استراتژی‌های گوناگون وجود دارد. استراتژی‌های اجرای سئو سایت در سه دسته می‌گنجند:

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه خاکستری

استراتژی سئو به ما کمک می‌کند که در مسیر اجرای فرآیندهای بهینه سازی سایت بدانیم قرار است از کجا به سمت کجا قدم برداریم. به همین دلیل تدوین استراتژی یک امری پیچیده و تخصصی است که باید توسط یک فرد کاربلد و باتجربه صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

در سئو کلاه سفید کلیه اقداماتی که انجام می‌شود مطابق ضوابط و مقررات موتور جستجو هستند و هیچگونه عملی با هدف دور زدن گوگل یا تقلب صورت نمی‌گیرد. این روش زمان بر است اما نتایج حاصل ماندگار و باکیفیت هستند.

تولید محتوای باکیفیت و منحصر به‌فرد، بهینه سازی تصاویر و سرعت سایت، طراحی وبسایت به صورت واکنشگرا، استفاده درست و به جا از متا تگ‌های صفحه‌های سایت پاره‌ای از فعالیت های سئو کلاه سفید هستند.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

در این شیوه فرد سئوکار برای زودتر به نتیجه رسیدن و کسب جایگاه‌های برتر، از راه‌هایی برای دور زدن مقررات گوگل استفاده می‌کند و معمولا به رضایت مخاطب توجهی نمی‌کند. اگر گوگل فعالیت این دسته از افراد را تشخیص بدهد سایت را پنالتی می‌کند که بازگرداندن آن به حالت عادی سخت یا غیرممکن است. استفاده بی مورد و بیش از اندازه از کلمه کلیدی و لینک سازی انبوه به سایت‌های غیرمرتبط از جمله اقدامات سئو کلاه سیاه است. 

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

شاید بتوان گفت فعالیت سئو کلاه خاکستری بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه جای می‌گیرد. در این حالت اگر فرد سئوکار از دانش و تجربه کافی بهره‌مند نباشد ممکن است برای سایت مشکل بوجود بیاورد و به نتیجه مدنظر نرسد حتی اقدامات او در لیست سئو کلاه سیاه بگنجد. به طور واضح‌تر در سئو کلاه خاکستری تلاش می‌شود تا با بکار گیری متدهای کلاه سفید، قوانین محدود کننده گوگل دور زده شود تا رتبه سایت بهبود پیدا کند مانند ساخت بک لینک به صورت دستی. 

اگر تخصص یا زمان کافی برای فعالیت های سئو سایت‌تان ندارید می‌توانید پروژه خود را به یک مجموعه توانمند و باتجربه برون سپاری کنید تا نتایج مطلوب را برایتان رقم بزنند. تیم دیجیتال مارکتینگ معرفان کلیه روش های سئو را مطابق با قوانین گوگل انجام می‌دهد تا سایت ضمن کسب رضایت کاربر از اعتبار خوبی نیز برخوردار باشد.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و جامعی را در خصوص تاریخچه سئو، انواع سئو و روش‌های اجرای آن به شما عزیزان ارائه نماییم. 

دانستن اطلاعاتی در زمینه پیشینه و نحوه کارکرد یک موضوع به فهم بهتر آن کمک می‌کند. چیزی که در رابطه با سئو بسیار حائز اهمیت است اجرای قواعد آن به صورت اصولی است تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. 

در عصر ارتباطات فعالیت آنلاین امری ضروری است؛ از این رو دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارها در فضای آنلاین کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ از جمله طراحی سایت، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، فیلم برداری، عکاسی، برندینگ و تدوین استراتژی و ... را ارائه می‌دهد. 

ما از مراحل ابتدایی تا رسیدن به نتیجه مورد نظرتان در کنار شما هستیم. در این خصوص اگر نیاز به مشاوره دارید با شماره 02188704000 داخلی 4 می‌توانید تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.