استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تاریخ 06 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ نحوه‌ی حضور و فعالیت کسب‌وکار شما را در عرصه دیجیتال مشخص می‌کند. بگذارید ساده‌تر بیان کنیم. تصور کنید که قرار است با دوستان خود به کوهنوردی بروید و هر نفر نظری دارد که همه با هم متفاوت‌اند؛ در این شرایط بهترین تصمیم این است که یک نفر را به عنوان مسئول گروه انتخاب کنید که تمام موارد را برنامه‌ریزی کند و یک نقشه راه بچیند.

البته باید فرد درستی را انتخاب کنید تا در طی سفر مشکلی پیش نیایید و تمامی مسائل مانند مسیر، وسایل، زمان استراحت، زمان حرکت و ... از پیش بررسی و تعیین شده‌باشد. تمامی این موارد در کنار هم استراتژی سفر شما را تشکیل می‌دهند. اصطلاح استراتژی در امر بازاریابی آنلاین هم همین مفهوم را دارد و همانطور که اشاره کردیم به نحوه‌ی فعالیت شما سمت‌وسو می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم به استراتژی دیجیتال مارکتینگ و مراحل تدوین آن بپردازیم؛ پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

استراتژی دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing strategy) مجموعه برنامه‌هایی است که کمک می‌کند به اهداف کسب‌وکار خود دست پیدا کنید و در این راه از کمپین‌ها، رسانه‌های پولی، رسانه‌های فردی، رسانه‌های اکتسابی و کلیه کانال‌ها و ابزارهای موجود بهره بگیرید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال بسته به مقیاس کسب‌وکارتان ممکن است به چند بخش تقسیم شود، اما داشتن نگاهی ساده البته دقیق به این امر می‌تواند دستیابی به اهداف را تسهیل ببخشد.
در ادامه می‌خواهیم بدانیم کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست و سپس مسیر ایجاد یک استراتژی کارآمد را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع روش ها

بررسی کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در واقع مانند بلوک‌های ساختمانی هستند که اقدامات ما را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌سازند و از طرفی ما را به سمت یک هدفی معین و نهایی سوق می‌دهند. مثلا اگر هدف اصلی استراتژی بازاریابی آنلاین شما افزایش سرنخ‌ها است می‌توانید یک کمپین در اینستاگرام راه اندازی کنید و برخی از محتواهای مهم‌تان را آنجا بارگذاری کنید تا از طریق اینستاگرام مخاطبان بیشتری جذب کنید. بنابراین کمپین‌ها تنها بخشی از استراتژی بازارایابی شما به حساب می‌آیند.

نحوه‌ی تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ 

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ 

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ۶ مرحله دارد که به صورت گام‌به‌گام آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مرحله اول: ساخت پرسونای مشتریان

قبل از شروع اقدامات بازاریابی دیجیتال یا سنتی باید بدانید برای چه کسی بازاریابی می‌کنید. پرسونای خریدار در واقع نشان‌دهنده‌ی مشتری ایده آل شما است که با تحقیق، نظرسنجی و مصاحبه با مخاطب هدف کسب‌وکارتان بدست می‌آید.

پرسونا در تدوین استراتژی بازاریابی کاربرد دارد و به شما کمک می‌کند تا خصوصیات مشتریان خود را بشناسید و همچنین بدانید که چه کسانی مشتری شما خواهند بود.

به‌عنوان مثال اگر حوزه کسب‌وکار شما بازی فکری است باید بدانید که مشتریان شما در چه رده سنی قرار دارند، جنسیت‌شان چیست، شغل آن‌ها چیست و مواردی از این دست. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا نیازها و انتظارات مشتری خود را بهتر بر طرف کنید.

مرحله دوم: تعیین اهداف و منابع

اهداف بازاریابی شما باید با اهداف کلی کسب‌وکار مرتبط باشد یا به عبارتی متصل باشد. به‌طور مثال اگر هدف کسب‌وکار شما افزایش ۳۰ درصدی درآمد از طریق سایت است، هدف تیم بازاریابی می‌تواند افزایش ۴۰ درصدی میزان سرنخ نسبت به سال گذشته باشد تا به موفقیت کسب‌وکارتان کمک کند.

علاوه بر تعیین هدف، شما باید بتوانید میزان موفقیت استراتژی بکار گرفته شده را در طول مسیر با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالتیکس اندازه گیری کنید.

مرحله سوم: بررسی کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتال مارکتینگ موجود

شما باید لیستی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید و انواع آن را برای خود مشخص کنید تا بتوانید به راحتی در راستای اهداف کسب‌وکارتان از آن‌ها استفاده کنید. این کانال‌ها یا به عبارتی رسانه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. رسانه‌های فردی (Owned Media): به هر رسانه‌ی دیجیتالی که مختص کسب‌وکارتان باشد مانند سایت، اکانت اینستاگرام یا لینکدین و ...  رسانه فردی گفته می‌شود.
  2. رسانه‌های اکتسابی (Earned Media): به اعتباری گفته می‌شود که از طریق تبلیغات دهان‌ به دهان و بدون پرداخت هزینه بدست آمده باشد؛ نظیر محتوایی که در وبلاگ منتشر شده و مکرر به اشتراک گذاشته شده یا تجربه مثبت یک مشتری. 
  3. رسانه‌های پولی (Paid Media): آن دسته از رسانه‌هایی هستند که به ازای دیده شدن می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت کرد. گوگل ادز، تبلیغات بنری سایت‌ها، تبلیغات در تلویزیون و ... نمونه‌هایی از رسانه‌های پولی هستند.

مرحله چهارم: تولید محتوا

محتوا در واقع جزئی از رسانه‌های فردی کسب‌وکار محسوب می‌شود و هر نوع پیامی که از سمت کسب‌وکارتان منقل شود (کتاب الکترونیکی، مقالات، محتوای صفحه محصولات و ...)، نوعی محتوا به حساب می‌آید. محتوا این قابلیت را دارد که بازدیدکنندگان را به سرنخ و سپس به مشتری تبدیل کند پس پیشنهاد می‌شود برای بهبود کمپبن‌های رسانه‌های فردی و محتوای آن‌ها از موارد زیر بهره بگیرید:

  • تولید محتوای با ارزش
  • بررسی محتواهای فعلی و آپدیت آن‌ها
  • شناسایی ضعف‌های آن‌ها
  • بررسی گپ محتوایی رقبا
  • بازاریابی محتوا
  • برنامه ریزی برای تولید محتوای منسجم

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست؟ چگونه بازاریابی محتوایی کنیم؟

مرحله پنجم: ارزیابی کمپین‌های رسانه‌های اکتسابی و پولی

در مرحله بعد باید اقدامات صورت گرفته برای کسب‌وکارتان را ارزیابی کنید. در این راستا می‌توانید از ابزاری نظیر گوگل آنالیتیکس بهره بگیرید تا دریابید ایجاد سرنخ و جذب ترافیک از کدام بخش اتفاق افتاده‌است، کدام پست سایت‌تان بیشترین میزان اشتراک گذاری را داشته است یا کدام اقدام شما موجب جلب رضایت مشتری شده‌است. بدین منظور می‌توانید روی نقاط قوت خود تمرکز بیشتری داشته باشید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید که درصدد اصلاح آن‌ها بربیایید.

جهت ارزیابی کمپین‌های رسانه‌های پولی نیز همانند مرحله قبلی باید کمپین‌های پولی خود را ارزیابی کنید، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک برای رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان نتیجه‌ی مثبتی داشته‌است. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که در کدام یک از پلتفرم‌هایی که بهینه عمل می‌کنند همکاری خود را آغاز کنید یا تبلیغات‌تان را ادامه دهید.

مرحله ششم: تجمیع تمامی موارد طی شده

اکنون وقت آن است که با تجمیع تمامی مراحل بالا یک سند استراتژی برای برند خود تهیه نمایید و بر اساس آن جلو بروید. این سند، نقشه راه شما است. پیشنهاد می‌شود آن را برای یک برنامه بلند مدت (۶ الی ۱۲ماه) تدوین کنید. این برنامه به شما و تیم‌تان کمک می‌کند تا بدانید هر کاری را چه زمانی آغاز کنید و تا چه زمانی باید به پایان رسانده باشید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی برای برند شما به همراه دارد؟

مزایای استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مزایای استراتژی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • مهم‌ترین مزیت آن نظم بخشی و تعیین روند کار است.
  • به دیده شدن برند کمک بسیاری می‌کند.
  • رویکردی علمی است و بر اساس تحقیقات عمل می‌کند.
  • اهداف مارکتینگ و فروش را همسو می‌کند و موجب می‌شود تا بخش‌های گوناگون کسب‌وکار در جهت چشم انداز (Vision) شرکت حرکت کنند. 
  • استراتژی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به اهدافی که برای کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اید (افزایش فروش، افزایش ترافیک سایت یا ...)، برسید.

نمونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ کاربردی

برای هر کسب‌وکاری می‌توان نقشه راه‌های مختلفی را تبیین کرد. ما در این بخش چند نمونه رایج را عنوان می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که هر کسب‌وکاری بسته به شرایطی که دارد، استراتژی خاصی را می‌طلبد. اما موارد ذیل برای ایده گرفتن می‌توانند راهگشا باشند:

  • انتشار پست در بلاگ با استفاده از تکنیک‌های سئو
  • بازاریابی ویدئویی در بستر یوتیوب
  • بازاریابی سوشال مدیا
  • تولید محتوای صوتی یا پادکست
  • بازاریابی ایمیلی
  • ایجاد انجمن‌های مرتبط یا همان تالارهای گفتگو
  • بهره گیری از تبلیغات

سخن نهایی

در این مقاله اطلاعات لازم در خصوص استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما ارائه گردید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکی از موارد بسیار مهمی است که قبل از شروع دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز دارید و به شما کمک می‌کند تا مسیر بهینه و سنجیده شده‌ای را برای برندتان پیش بگیرید. 

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان، تدوین کننده و اجرا کننده‌ی استراتژی بازاریابی آنلاین برای کسب‌وکارهای گوناگون است؛ ما برای کسب‌وکار شما یک استراتژی دقیق و صحیح از نحوه ورود، فعالیت، رشد، برندینگ و فروش روزافزون در فضای آنلاین تهیه و اجرا می‌کنیم تا در میان رقبای خود مانند ستاره‌ای درخشان باشید.

تیم ما در راستای استراتژی تهیه شده برای کسب‌وکار شما تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ مانند طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، خدمات سئو سایت، تولید محتوا، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، فیلم برداری و عکاسی، موشن گرافی، ساخت تیزر و ... را ارائه می‌دهد و قدم‌به‌قدم همراه کسب‌وکار شما هستیم.

در صورت داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید.