برندسازی شخصی چیست؟

تاریخ 17 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding) موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌است. در واقع این امر به چگونه نمود پیدا کردن شما در فضای بیرونی اشاره دارد. از این رو برندهای مطرح ترجیح می‌دهند تا با افراد کار درست و فعال همکاری داشته باشند.

همه با مفهوم برند برای کسب‌وکار آشنا هستند اما ممکن است در مورد برند شخصی اطلاعات کمی داشته یا با آن ناآشنا باشند. در عصری که اکثر فعالیت‌ها بر پایه اینترنت و ارتباطات انجام می‌شوند، برندسازی شخصی بیش از پیش اهمیت دارد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم برندسازی شخصی چیست، چرا مهم است و مراحل ساخت برند شخصی را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ چیست

تعریف آکادمیک برندسازی شخصی عبارت است از ایجاد هویت برند برای یک شخص؛ اما به بیان ساده‌تر همانگونه که برای یک شرکت یا محصولاتش برندی ساخته می‌شود که به کسب اعتبار در میان مخاطبان منجر می‌شود، برندسازی شخصی هم این گونه است. 

در این روش برندسازی نام شما به‌عنوان برند شناخته می‌شود و بواسطه‌ی آن میان مخاطبانتان اعتبار کسب می‌کنید. لازم به ذکر است که در پرسونال برندینگ درآمد شما از اعتبار و نام برندتان است.
در برندسازی شخصی فرد باید روی خود کار کند و مهم‌تر از همه به پیشرفت و ارتقا خودش اهمیت دهد. 

با برندسازی شخصی می‌توان توجه مخاطبان هدف را به سمت خود جلب کرد و روی آن‌ها تاثیر گذاشت حتی در این راستا می‌توان همانند برندهای تجاری هویت بصری، نام، نشان و داستان برند داشت.

برندسازی شخصی چه اهمیتی دارد؟

برندسازی شخصی چیست

پرسونال برندینگ موجب می‌شود بتوانید در ذهن و قدرت تصمیم گیری افراد اثر بگذارید و اعتماد آنان را جلب کنید. با این حال موارد زیر اهمیت برندسازی شخصی را یادآور می‌شوند:

۱- شما را از دیگران متمایز می‌کند.

داشتن یک برند شخصی قوی در دنیای رقابتی امروز اهمیت زیادی دارد. اگر بتوانید با استراتژی و دقت به معرفی خود، توانمندی‌هایتان و نقاط قوت کارتان بپردازید به‌گونه‌ای که شما را از سایرین متمایز کند، موجب می‌شود که به‌چشم بیایید و در اذهان باقی بمانید.

به‌عنوان مثال در زمانه‌ای که اکثر افراد مدرک دانشگاهی دارند، مدیران شرکت‌ها به دنبال فردی هستند که بتواند فرای مدرک را ارائه کند. در واقع مهارت یا چیزی داشته ‌باشد که او را از سایرین متمایز نماید. پرسونال برندینگ این فرصت را برایتان فراهم می‌کند تا در صورت لزوم شما را به خاطر داشته ‌باشند و حتی درآمد بیشتری داشته‌ باشید.

۲- اعتماد مخاطب را جلب می‌کند.

از لحاظ روانشناسی افراد به کسی اعتماد می‌کنند که او را بشناسند و بدانند چه چیزی را ارائه می‌کند. 
وقتی شخصی را بشناسید، می‌دانید از او چه انتظاراتی را داشته باشید و حس می‌کنید به نوعی با او در ارتباط هستید. در این حالت راحت‌تر به او اعتماد می‌کنید. این امر در مورد برندسازی شخصی نیز صادق است زیرا افراد در صورت شناختن شما، راحت‌تر اعتماد می‌کنند و در نتیجه شما را به‌عنوان فردی حرفه‌ای در حوزه کاریتان می‌شناسند. 

۳- فرصت‌های خوبی را فراهم می‌آورد.

این را در ذهن داشته باشید که با توسعه برند شخصی، برای خود مزیت رقابتی ایجاد می‌کنید که این امر می‌تواند منجر به دیده شدن شما شود به نحوی که در میان سایرهمتایان خود بدرخشید. هنگامی که در زمینه مورد نیاز مردم تخصص و مهارت داشته باشید، احتمال اینکه افراد به سمت شما روی بیاورند بیشتر خواهد شد.

حتی اگر خودشان شما را نشناسند ممکن است دیگران شما را به آن‌ها معرفی کنند. در این صورت فرصت مراجعه به شما و هم فرصت انتخاب شدن وجود دارد زیرا برند شخصی تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاص‌تان را به تصویر می‌کشد.

۴- به دیده شدن شما کمک می‌کند.

ما در عصر دیجیتال به سر می‌بریم. در این روزها تنها با چند کلیک می‌توان راجع به افراد اطلاعاتی را بدست آورد. پس برای برندسازی شخصی حضور موثر و مفید در عرصه دیجیتال اهمیت بسزایی دارد زیرا از این طریق می‌توانید اطلاعات و روایت‌هایی که در مورد شما صورت می‌گیرد را کنترل نمایید و حتی به نحو احسن خود را معرفی کنید.

مراحل برند سازی شخصی

برند سازی شخصی

برای ساخت برند شخصی قوی و مطرح تنها باید با برنامه پیش بروید تا منجر به بی اعتمادی و سردرگمی مخاطبین و ناهماهنگی نشود. مراحل برندسازی شخصی عبارتند از:

گام اول: کشف و شناخت خود

برای اینکه خود را بیشتر بشناسید و ارزش‌ها و اهداف خود را بیابید باید سوالاتی را از خود بپرسید:

  • نقاط قوت و ضعف شما شامل چه مواردی است؟
  • به کدام یک از توانمندی‌های خود افتخار می‌کنید؟
  • کار کردن روی چه موضوعاتی مورد علاقه شما است؟
  • کار کردن روی چه نوع پروژه‌هایی به شما انرژی می‌دهد؟
  • دوست دارید در دنیا یا حتی حوزه کاری خود چه اثر مثبتی به‌جای بگذارید؟
  • انگیزه کاری شما چیست؟
  • افرادی که شما را تحسین می‌کنند چه ویژگی مشترکی دارند؟

شناسایی این موارد می‌تواند برای مهارت‌هایی که در آینده برای رسیدن به هدف خود کسب می‌کنید کمک کننده باشد. 
شناخت خود کمک می‌کند تا بدانید دقیقا روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. بنابراین مشخص کردن تیپ شخصیتی، ارزش‌ها، تخصص و وجه تمایز خود می‌تواند گام اول برندسازی شخصی باشد.

گام دوم: تعیین مخاطب مورد نظر

هنگامی که اقدام به پرسونال برندینگ می‌کنید مخاطبین هدف شما تمام مردم شهر نیستند بلکه افرادی هستند که به مهارت شما نیاز دارند. علاوه بر این افراد به کسی که ادعا دارد در یک حوزه مشخص تخصص دارد بیشتر اعتماد می‌کنند.

بنابراین لازم است بخشی از جامعه (بازار هدف) را مشخص کرده تا بر اساس آن بتوانید اقدام به برندسازی نمایید. شایان ذکر است در این خصوص باید ویژگی‌های روان‌شناختی، جمعیت‌شناختی و نیازهای مخاطبین خود را در نظر داشته باشید.  

گام سوم: بیان ارزش آفرینی خود

پس از شناخت خود و مخاطبان هدف‌تان، باید بدانید چگونه یک پیشنهاد را به آنان بدهید که خاص و منحصربه‌فرد باشد. به‌عنوان مثال تمام مشاوران حوزه املاک، دیجیتال مارکتینگ، تحصیلی، کاریابی و ... می‌توانند ادعای مشابهی داشته باشند اما کسی که خاص عمل کند، برند خود را می‌سازد.

اگر بتوانید ارزشی که در جامعه ایجاد می‌کنید را تعریف کنید، می‌توانید دریابید که چرا افراد باید به شما اعتماد کنند. به‌بیان دیگر باید گزاره ارزش خود را تبیین کنید. در این راستا اگر می‌خواهید بدانید چرا توسط دیگران انتخاب شده‌اید، می‌توانید از مشتریان و مخاطبان فعلی خود کمک بگیرید و دلایل آن‌ها را جویا شوید. 

گام چهارم: تعیین شعار تبلیغاتی

داشتن شعار تبلیغاتی ضروری نیست اما یک ارزش به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که چه چیزی را ارائه می‌دهید. مثلا:

  • اول ایمنی بعد کار
  • سلامتی سرمایه است
  • تبلیغات در شعاع بی‌نهایت

موارد فوق شعارهای تبلیغاتی هستند که رسالت نهایی برند را ابراز می‌دارند. 
شعار تبلیغاتی موجب می‌شود تا در گوشه ذهن افراد بمانید و در مواقع نیاز به شما مراجعه کنند.

گام پنجم: تعریف هویت و لحن برند

در مرحله بعدی باید راجع به چگونگی معرفی خود به دیگران تصمیم بگیرید یعنی باید هویتی را برای خود بسازید که ارزش شما را پررنگ‌تر نماید. به‌عبارت دیگر یک برند قوی و مطرح، به یک هویت منظم و ثابت نیازمند است.

برای معرفی برند خود باید از الفاظ و کلماتی استفاده کنید تا ضمن معرفی خوب، دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. لحنی که به کار می‌برید باید با نوع فعالیت شما تطابق داشته باشد. همچنین به ظاهر کار خود اهمیت بدهید یعنی از فونت، پالت رنگی، لوگو و المان‌های تصویری مشخصی استفاده کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید.

گام ششم: تبلیغات

دیگر زمان تبلیغ و شناساندن خود فرا رسیده است. بدین منظور می‌توانید از بسترهایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید.

  • سوشال مدیا: هنگامی که مخاطبان هدف خود را شناختید باید در شبکه اجتماعی مناسب فعالیت خود را آغاز کنید. مثلا اگر حوزه فعالیت شما کاریابی است باید در لینکدین فعالیت داشته باشید.
  • ایمیل: از این بستر می‌توان با استفاده از خبرنامه‌های ایمیلی و موارد اینچنینی با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرد.
  • سایت شخصی: این بستر به منزله‌ی خانه شما در فضای اینترنت است. در سایت می‌توانید نمونه‌کارها و راه‌های ارتباطی خود را قرار دهید و حتی صفحه‌ای را طراحی کنید که از طریق آن بتوانید اقدام به جمع آوری لید نمایید و تا خبرنامه¬های ایمیلی را برای آنان ارسال کنید.

گام هفتم: حفظ و نگهداری از برند

برند شخصی همانند یک نهال است که به رسیدگی و مراقبت نیاز دارد تا درآینده ثمره دهد. مراقبت از برند باید مستمر و توام با برنامه‌ریزی باشد. فراموش نکنید در هر حوزه‌ای به تعداد فراوان رقیب وجود دارد اما آن‌هایی به قوت خود باقی می‌مانند که به‌طور مداوم و با استراتژی فعالیت می‌کنند. 

موارد زیر در مراقبت از برند موثر هستند: 

  • ریسک پذیری
  • اهمیت دادن به طرفداران
  • ساخت قوانین تازه و عدم قانون شکنی
  • برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبین
  • بررسی و ارزیابی استراتژی بکار برده شده
  • صداقت

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با برندسازی شخصی و نحوه‌ی ایجاد آن آشنا کنیم. اگر برای برند شخصی خود نیاز به راهنمایی یا ساخت استراتژی دارید دپارتمان دیچیتال مارکتینگ معرفان قدم‌به‌قدم تا رسیدن به موفقیت در کنار شما است. 

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ از جمله طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، برندسازی و ... را ارائه می‌دهیم. 

در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره تلفن 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان راهنمایی‌هایی لازم را خدمت شما ارائه کنند.