بک اند چیست؟ برنامه نویسی Back End چیست؟

تاریخ 09 آذر 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت اختصاصی به دو بخش فرانت اند (Front-End) و بک اند (Back-End) تقسیم می شود که در مقاله پیشین درباره برنامه نویسی فرانت اند صحبت کردیم و قصد داریم در این مقاله به برنامه نویسی بک اند بپردازیم.

برنامه نویسی Back End چیست؟

برنامه نویسی Back End چیست؟

برنامه نویسی بک اند همانطور که از نام آن مشخص است به پشت یا عقب سایت مربوط است.

در طراحی سایت های اختصاصی ابتدا به کمک زبان های برنامه نویسی Front-End ظاهر سایت طراحی می‌ شود سپس به وسیله زبان های برنامه نویسی Back-End بخش پشت سایت که برای کاربر قابل مشاهده نیست و با آن تعاملی ندارد، برنامه نویسی می شود.

یک توسعه دهنده بک اند (Back-End Developer) وظیفه دارد بخش پشت سایت را برنامه نویسی و نگهداری کند و می توان گفت برنامه نویسی بک اند در مقایسه با برنامه نویسی فرانت اند بسیار سخت تر است.

یک توسعه دهنده بک اند علاوه بر زبان برنامه نویسی باید توانایی کار با پایگاه داده، سرورها، APIها و ... را داشته باشد و بتوانند زیرساخت های سایت را ایجاد و بخش های مختلف را به یکدیگر متصل کند.

اصل و اساس بک اند دریافت داده از کاربر، ذخیره سازی، انجام انواع عملیات روی داده ها و ارسال نتیجه به کاربر است که توسعه دهنده بک اند وظیفه دارد برای انجام عملیات مختلف بهترین و راحت ترین روش را ارائه دهد.

به زبان های برنامه نویسی بک اند، زبان های برنامه نویسی سمت سرور (Server-Side) نیز می‌ گویند زیرا کد ها روی سرورهای وب نوشته و اجرا می شوند.
سرورها رایانه های قدرتمندی هستند که برای ذخیره فایل ها و اجرای کد یک وب سایت استفاده می شوند.

فرانت اند چیست؟ برنامه نویسی Front End چیست؟

 

برنامه نویس Back-end چه می کند؟

برنامه نویس Back-end چه می کند؟

برنامه نویس بک اند وظیفه دارد به وسیله کدها یک برنامه کاربردی را بسازد، نگهداری کند و در صورت نیاز اشکال زدایی کند.

برخی از وظایف یک برنامه نویس عبارتند از :

  • توسعه سیستم ها و فرآیندها برای برآوردن نیازهای مشخص شده برنامه
  • نگهداری پایگاه های داده شامل ذخیره سازی و بازیابی داده ها، سازماندهی، پشتیبان گیری و امنیت
  • پیدا کردن و رفع اشکالات در کد 
  • مدیریت APIهایی که شرکت برای برنامه‌ها، چه به صورت خارجی و چه داخلی، استفاده می‌کند.
  • بهینه سازی عملکرد برای افزایش کارایی برنامه
  • بهبود تجربه کاربر
  • ایجاد و نگهداری کتابخانه ای از کدها که برای سایر برنامه ها نیز قابل استفاده باشد.
  • کمک به توسعه معماری کلی بک‌اند اپلیکیشن یا سایت 
  • ایمن سازی از حملات سایبری

البته تمام موارد بالا توسط یک نفر قابل اجرا نیست بلکه در سازمان ها چندین برنامه نویس بک اند است که وظایف را با یکدیگر تقسیم می کنند.

مهارت‌های یک برنامه نویس بک اند

مهارت‌های یک برنامه نویس بک اند

در ادامه با چند مهارت مهم که برنامه نویس بک اند باید به آن ها تسلط داشته باشد آشنا می شوید.

  1. زبان برنامه نویسی 
    برنامه نویس ابتدا باید یکی از زبان های برنامه نویسی بک اند را آموزش ببیند تا بتواند از سرورها، پایگاه داده ها و ... استفاده کند.
    مهم ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی بک اند عبارتند از پایتون (Python)، جاوا (Java)، پی اچ پی (PHP)، روبی (Ruby)، راست (Rust)، کاتلین (Kotlin)، گو (Go)، ای اس پی دات نت (asp.net)، جاوا اسکریپت (Javascript) و ... 
  2. مدیریت پایگاه داده
    بخش مهم فعالیت توسعه دهنده بک اند درج، حذف، ویرایش و ... داده ها در پایگاه داده (Database) است به همین دلیل یک برنامه نوی سبک اند باید دانش کار با پایگاه داده را داشته باشد.
    Oracle، MySQL، MS SQL Server، MongoDB، PostgreSQL، Redis و ... پایگاه داده هایی هستند که در طراحی سایت می توان از آن ها استفاده کرد.

طراحی سایت اختصاصی با معرفان

به کمک برنامه نویسی بک اند یک سایت اختصاصی جان می‌گیرد و می‌توان در آن سایت کارهای مختلف نظیر درج وبلاگ، ارسال فرم، درج نمونه کار، خرید و ... را انجام داد. سایت‌های اختصاصی ضمن طراحی و عملکرد خاص، نسبت به سایت‌هایی که با سیستم های مدیریت محتوای آماده طراحی شده‌اند پویایی بیشتری دارند و این تعامل با سایت را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.  

اگر شما تخصص لازم و کافی را در خصوص طراحی و مدیریت بک اند سایت‌تان ندارید، می‌توانید این کار را به یک مجموعه مجرب و متخصص بسپارید تا شاهد رشد سایت‌تان باشید.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در زمینه طراحی و پشتیبانی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوای تصویری و متنی، برندینگ و ... فعالیت دارد و به پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.