تقویم محتوایی چیست؟  راهنمای کامل تقویم محتوایی

تاریخ 21 آذر 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی (Content Calendar) راهی برای سازماندهی و تعیین مطالب کسب و کار شما است. با استفاده از تقویم محتوایی شما می توانید برای موضوعی که می خواهید محتوا منتشر کنید، زمان دقیق انتشار آن و کانال انتشار محتوا (سایت، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و...) را برنامه ریزی کنید.

بازاریابی محتوایی چیست و انواع روش های آن 

یک تقویم محتوایی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

تقویم محتوایی چیست؟

۱- تاریخ

سعی کنید برای هر کاری که برای آغاز تا انتشار محتوا لازم است تاریخی معین کرده و بدان پایبند باشید برای مثال برای نوشتن، ویرایش، طراحی پست های گرافیکی (برای شبکه های اجتماعی) و انتشار محتوا ها تاریخ معینی داشته باشند.

۲- نام مسئول مربوطه برای هر بخش

جهت شفاف سازی و سهولت کار اعضای تیم بهتر است نام نویسنده، ویراستار، طراح گرافیکی پست های فضای مجازی و منتشر کننده‌ی محتوا در تقویم محتوایی درج شود تا حوزه وظایف هر فرد  مشخص گردد.

۳- موضوعات و عناوین

عناوین مقالات و موضوع محتواها را حتما در تقویم محتوایی بیاورید و همچنین مشخص کنید کدام محتوا ها درج شده و کدام کار نشده است.

۴- کلمات کلیدی و هشتگ ها

از طریق تحقیق کیورد ریسرچ می توانید کلمات کلیدی مهم برای مقالات خود را بدست آورید و روی آن کلمات کار کنید تا مخاطبان بیشتری به مطالب شما روی آورند. هشتگ ها در شبکه های اجتماعی هم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید در انتخاب آنها با دقت عمل کنید.

۵- مکان انتشار محتوا

با توجه به نوع محتوا بستر انتشار محتوا (سایت، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و...) را تعیین کنید و اگر محتوایی قرار است در تمام کانال ها منتشر شود حتما قید کنید.

۶- الویت بندی مطالب

برای سهولت کار افراد تیم الویت کار و انتشار محتواها را تعیین کنید. پیشنهاد می شود از سه رنگ سبز، زرد و قرمز که به ترتیب بیشترین، متوسط و کمترین الویت را مشخص می کنند استفاده کنید.

لزوم استفاده از تقویم محتوایی

لزوم استفاده از تقویم محتوایی

شاید برای شما این سوال پیش بیاید چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم. در ادامه به این مطلب می پردازیم:

  • پست گذاری منظم و تعامل مناسب با مخاطبان :‌ تقویم محتوایی موجب می شود در بازاریابی محتوایی شبکه های اجتماعی بهتر عمل کنید و کاربران نیز به بیزینس هایی که به طور منظم فعالیت و پست گذاری دارند ترغیب می شوند.
  • استفاده بهینه از وقت و زمان : شما می توانید با این کار زمان نوشتن و انتشار هر مطلب را داشته باشید و نگرانی تهیه محتوا نداشته باشید و نیز اشتباهاتی که در کار های قبلی انجام شده در کار های آتی پیش نیاید.
  • جلب کردن اعتماد مخاطب : داشتن تقویم محتوا اعتماد مخاطب را در پی دارد زیرا اگر شما به طور منظم مطالب منحصر به فرد خود را منتشر کنید فرد با خواندن یکی دو بار از مطالب شما برای بار دیگر به سایت یا شبکه های اجتماعی شما رجوع می کند نظیر فردی که با خواندن یک مجله با محتوای خوب دفعه ی بعد نسخه ماه آینده را تهیه می کند.
  • جلب کردن اعتماد از الگوریتم های شبکه های اجتماعی و موتور های جستجو : بروز رسانی محتواهای شبکه های اجتماعی و سایت نشان دهنده ی جدی بودن شما در بیزینس است و در سئو سایت شما اثر مثبت می گذارد و مخاطب بیشتری وارد سایت شما می کند.

برای تهیه تقویم محتوایی از چه ابزار هایی می توانیم استفاده کنیم؟

برنامه تقویم محتوایی

۱- استفاده از ترلو

ترلو ابزاری برای پیاده سازی پروژه ها است و با ستون هایی که طراحی شده کار های در دست اقدام، انجام شده و انجام نشده را می توانید بنویسید. همچنین امکان شخصی سازی و اضافه کردن ستون وجود دارد. این ابزار نسخه رایگان دارد آن امکان استفاده نامحدود برای هر برد را به تیم شما نمی دهد و در اکثر موارد به فیلتر شکن نیاز است.

۲- استفاده از آسانا

آسانا امکان استفاده از  قالب هایی که متناسب با محتوا و بازایابی باشد فراهم کرده و نیز می توانید در صورت لزوم آن را تغییر داده و شخصی سازی کنید. با استفاده از نسخه پریمیوم آن می توانید گانت چارت را هم داشته باشید. آسانا امکان رویت کار ها در قالب کان بان، لیست و تقویم را به شما می دهد.

۳- استفاده از ایرتیبل

این ابزار شاید در نگاه اول رابط کاربری جالبی نداشته باشد و استفاده و عادت کردن به آن از شما زمان ببرد ولی این امکان را مهیا می کند که استفاده حرفه ای از قالب کان بان داشته باشید. 

۴- استفاده از زنکیت

این ابزار امکان طراحی نقشه ذهنی (Mind map) را برای شما فراهم کرده است که بتوانید در کنار انجام کار های اصلی از این امر نیز بهره ببرید. 

۵- استفاده از اکسل

اکسل ابزاری شناخته شده است و همگان می توانند با آن کار کنند ظاهر گرافیکی خوب و سهولت کار از ویژگی های بارز این ابزار است.

۶- استفاده از تسکولو

تسکولو ابزاری ایرانی بوده که بدون فیلتر شکن می توانید از آن استفاده کنید و مشابه ترلو است. استفاده از این ابزار رایگان است.

۷- بزار های گوگل

از ابزارهای Google sheet و Google calender می توانید برای کار خود استفاده کنید .Google sheet همانند اکسل است ولی از قابلیت های کمتری برخوردار است. Google calender این امکان را دارد که کارهایتان را به شما یاد آوری کند.

مراحل تهیه تقویم محتوایی چیست؟

آموزش نوشتن تقویم محتوایی

تهیه تقویم محتوایی نیازمند سلسله مراتبی بوده که اجرای آن ها مهم است:

  • تعیین کردن مخاطبان

درابتدا شما باید پرسونای مخاطبان خود را پیدا کنید یعنی بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، رنج سنی آنها چیست، در چه ساعاتی از شبانه روز در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند.

  • مشخص کردن کانال های انتشار محتوا و الویت بندی آن ها

شما باید تعیین کنید که در چه کانالی قصد انتشار مطالب خود را دارید و متناسب با آن کانال محتوا تولید کنید. البته شایان ذکر است که متناسب با بیزینس خود کانال های بازاریابی را انتخاب کنید برای مثال اگر بیزینس شما B2B است باید لینکدین الویت بالاتری نسبت به اینستاگرام داشته باشد. همچنین می توانید از شبکه اجتماعی هایی که کمتر مخاطب دارند چشم پوشی کنید.

  • تعیین اهداف بازاریابی و KPI

تلاش بدون هدف برای هر کاری مثمر ثمر نیست. برای فعالیت در سایت و شبکه های اجتماعی لازم است KPI تعریف کنید تا پس از چندی بتوانید دستاورد هایتان نظیر میزان بازدید صفحات سایت، لایک، کامنت، شیر کردن پست هایتان را داشته باشید.

  • مشخص کردن محتوای تقویم محتوایی

جزئیات محتوا باید در تقویم محتوایی درج شود. موارد شاخص عبارتند از :

  1. ساعت و تاریخ انتشار محتوا
  2. کلمه کلیدی یا هشتگ
  3. نام و نام خانوادگی نویسنده
  4. موضوع و عنوان محتوا
  5. کانال انتشار محتوا

برای جامع تر شدن تقویم محتوایی می توانید موارد زیر را به لیست تان اضافه کنید:

  1. تصاویر مربوطه
  2. لینک محتواهای منتشر شده
  3. لینک منابع الهام گرفته شده
  4. وضعیت انتشار (در دست اقدام، منتشر شده و منتشر نشده)
  • هماهنگی های لازم با تیم تولید محتوا

دراین مرحله که پیش از تولید محتوا قرار دارد لازم است اعضای تیم تولید محتوا با هم آشنا شده و با محتوای متنی و گرافیکی و تقویم محتوایی آشنا باشند.

  • استارت تولید محتوا

در این مرحله که گام آخر است تولید محتوا آغار می شود و لازم است که به تقویم محتوایی خود پایبند بمانید.

قالب های پرطرفدار تقویم محتوایی

تقویم محتوایی ۱۴۰۱

  • کان بان : برای طراحی تقویم محتوایی قالب بندی هایی مورد نیاز است که رابط کاربری خوبی را فراهم کند؛  کان بان یکی از این قالب ها است. با این قالب امکان رویت و پیگیری کار در حین انجام وجود دارد. این سیستم با این هدف طراحی شده که مشکلات و نیازهای کار در طول کار برطرف شوند و کار با کیفیت حداکثری ارائه شود. روش کار آن بدین صورت بوده که این قالب از سه ستون انجام نشده، در حال انجام و انجام شده تشکیل شده و اعضا دارای کارت هایی هستند که حاوی نام و تاریخ انجام کار است. وقتی فرد کاری را برای انجام از ستون انجام نشده تقبل می کند در ستون در حال انجام می رود و پس از اتمام وارد ستون انجام شده می شود. در پایان تاریخ و نام فرد نویسنده ذکر می شود. 
  • گانت چارت : این روش از یک محور عمودی (تسک ها) و محور افقی (زمان) تشکیل شده و نموداری بر حسب زمان به شما ارائه می دهد. هر تسکی با توجه به زمانی که می برد مقداری از خط افقی را پر می کند. البته این نمودار برای نمایش میزان مدت زمان انجام کار کاربرد دارد و زمان لازم برای انجام هر تسک را تخمین می زنید.

چند نکته مهم

۱- توجه به مناسبت ها

این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مناسبت های تقویم رسمی را فراموش نکنید. برای تعطیلات عید، شب یلدا و... می توانید جشنواره داشته باشید و محتوای خاص و مناسبتی تولید کنید.

۲- بهینه سازی محتوا با توجه به کانال انتشار

برای هر بستری باید محتوای مخصوص به خود را آماده کنید. برای سایت و وبلاگ محتوای سئو شده نیاز است. برای توییتر نمی توانید کپشن بلند و بالا بنویسید. کانال انتشار هر محتوا را حتما در تقویم محتوایی ذکر کنید.

۳- باز نشر محتوا های گذشته و قدیمی

هر چند وقت یکبار تقویم محتوایی را بررسی کنید و محتواهای گذشته را آپدیت کرده و منتشر کنید.