دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تاریخ 25 آبان 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

با توجه به اینکه امروزه اینترنت در دسترس اکثر مردم است، اغلب کارها به کمک اینترنت انجام می‌شود مانند تماس تصویری و صوتی، برگزاری کلاس‌، یادگیری، تفریح، شغل، خرید و... هزاران کار دیگر که روزانه انجام می‌دهید.
 طبق آمارها در فضای اینترنت ۵.۰۷ میلیارد کاربر وجود دارد که این عدد همچنان در حال افزایش است؛ آیا باورتان می‌شود؟

طبق تحقیقات مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center)؛ استفاده مداوم از اینترنت در میان بزرگسالان تنها در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

با توجه به افزایش استفاده مردم از اینترنت؛ سبک زندگی‌ آن‌ها نیز تحت تاثیر اینترنت تغییر کرده است و دیگر بازاریابی سنتی و آفلاین به اندازه گذشته تاثیر ندارد.

بازاریابی به زبان ساده یعنی برقراری ارتباط با مخاطبان خود در مکان و زمان مناسب.

در عصر حاضر شما باید مخاطبان خود را در جایی که بیشترین زمان خود را سپری می‌کنند بیابید و با آن‌ها تعامل کنید.

به نظر شما کجا ؟ معلوم است؛ اینترنت.

شما باید دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اجتماعی را وارد کار خود کنید در غیراین صورت مخاطبان بسیاری را از دست خواهید داد.

درباره دیجیتال مارکتینگ سوال‌های زیادی وجود دارد که در ادامه با مهم‌ترین سوال‌ها و جواب آن‌ها آشنا می شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی آنلاین شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی در فضای اینترنت است؛ به مجموعه روش‌های گوناگونی که برای بازاریابی و جذب مشتری در فضای آنلاین صورت می‌گیرد دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

کسب ‌و کارها از کانال‌‌ها و روش‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، تولید محتوا و ... در فضای اینترنت برای تبدیل کاربر به مشتری و ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

روزانه میلیون‌ها نفر بیشتر وقت خود را در فضای آنلاین سپری می‌کنند و دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کند از این فضا برای بازاریابی استفاده کنند.

دیجیتال مارکترها یا بازاریابان دیجیتال با طراحی استراتژی مناسب می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال موثری را با کانال‌ها و تکنیک‌های رایگان و پولی دیجیتال برای رسیدن به اهداف برندها اجرا کنند.

به عنوان مثال، یک بازاریاب دیجیتال می‌تواند برای کتابی که به تازگی چاپ شده در وبسایت محتوا تولید کند یا در شبکه‌های اجتماعی از طریق ویدیو و تصویر آن را معرفی کند یا از طریق ایمیل مارکتینگ به بازاریابی بپردازد.

دنیای تجارت دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می‌کند؟

در عصر ما، دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کار و آگاهی از برند بسیار حیاتی است و اگر کسب و کاری که آنلاین نباشد و از دیجیتال مارکتینگ استفاده نکند به زودی از بین خواهد رفت و رقیبان آنلاین به آسانی جایگزین آن می‌شوند.

هر برند باید یک وبسایت یا حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی پروفایل داشته باشد تا بتواند از مزایای دیجیتال مارکتینگ استفاده کند.

در دنیای تجارت امروز کسب و کارها بدون دیجیتال مارکتینگ معنا و ارزشی ندارند و به سرعت توسط رقیبان خود از میدان رقابت حذف می‌شوند.

روش‌های دیجیتال مارکتینگ، اعتماد به برند را در مشتریان رشد می‌دهند و برای مشتریان ارزش خلق می‌کنند.

یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ، تنوع گزینه و استراتژی‌هاست که هر کسب و کار می‌تواند با توجه به منابع خود با خلاقیت و دانش از آن استفاده کند.

برخلاف بازاریابی‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا اجاره بیلبورد که هزینه‌ی زیادی برای برندها دارند؛ روش‌های دیجیتال مارکتینگ با هزینه بسیار کم هم قابل اجرا است.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

اموزش دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌‌کند تا از طریق روش‌ها و تکنیک‌ها به مخاطبان بیشتری دست یابند و مشتریان بالقوه‌ای را که احتمال خرید محصول یا خدمات را دارند، هدف قرار دهند. 

ابزارها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنند که تعداد مخاطبان یا سرنخ‌های (Lead) بیشتری به برند جذب شوند به مشتری تبدیل شوند.

علاوه بر این موضوع، روش‌های دیجیتال مارکتینگ اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و کسب و کارها به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توانند نتایج فعالیت‌های خود را اندازه گیری کنند.

مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ 

  • هریک از روش‌های دیجیتال مارکتینگ مزایای بخصوص خود را دارد که در ادامه به برخی از مزایای کلی دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.
  • دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مقرون به صرفه تر است.
  • در دیجیتال مارکتینگ می‌توان فعالیت‌ها را به مشتریان احتمالی خرید محصول یا خدمات اختصاص داد و فقط بر روی جامعه یا بازارهدف (Target Market) متمرکز شد.
  • دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه می‌دهد در یک سطح یکسان با بزرگترین برندها رقابت کنید.
  • رفتارها و نتایج در دیجیتال مارکتینگ قابل مشاهده و اندازه گیری است.
  • تطبیق و تغییر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار آسان است.
  • دیجیتال مارکتینگ می‌تواند نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ‌های شما را بهبود بخشد.
  • با استفاده از هریک از روش‌های دیجیتال مارکتینگ و در هر مرحله از بازاریابی می‌توانید مخاطب جذب کنید.

روش های دیجیتال مارکتینگ 

روش های دیجیتال مارکتینگ 

دیجیتال مارکتینگ روش ها و کانال های بخصوصی دارد مهم ترین آن ها عبارتند از :

۱- طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

سایت یکی از اصلی‌ترین بسترهای دیجیتال مارکتینگ در دنیای وب به‌شمار می‌آید. با کمک طراحی سایت می‌توانید به طور بهینه و حرفه‌ای با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و امکاناتی که برای کسب‌وکارتان مورد نیاز است را در سایت لحاظ کنید. 
قریب به نیمی از بازاریابان معتقدند که سایت اعتبار برند را افزایش می‌دهد و از طرفی درصد بالایی از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که خرید خود را از بستر وبسایت انجام دهند. این موارد اهمیت داشتن سایت را یادآور می‌شوند.

این روزها بسیاری از افراد زمان زیادی را با موبایل سپری می‌کنند از این رو برای جستجوهای خود از موبایل بهره می‌برند. در دهه اخیر اپلیکیشن‌هایی روی کار آمده و رواج پیدا کرده‌اند که انجام برخی امور (نظیر خدمات بانکی، خواندن کتاب، ساخت و ادیت فیلم و عکس و ...) را برای کاربران راحت‌تر کرده‌اند زیرا بدون نیاز به جستجو در اینترنت می‌توان کارهای مد نظر خود را انجام داد. ساخت اپلیکیشن نیز مانند طراحی سایت می‌تواند اقدامی هوشمندانه در راستای برندسازی باشد اما ابتدا به امر باید هدف کسب‌وکار تعیین گردد و سپس توسط استراتژیست برند نیازسنجی‌های لازم صورت بگیرد. 

۲- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

در فرآیند بهینه سازی سایت‌ها برای موتور جستجو، تلاش می‌شود تا وبسایت شما رتبه‌ی نخست صفحه اول گوگل را کسب کند تا ترافیک اورگانیک یا به عبارتی رایگان وارد سایت شما شود. سئو در واقع بازاریابی درونگرا به حساب می‌آید و چون خود کاربر شما را پیدا می‌کند از این رو به شما اعتماد بیشتری دارد.

اقدامات و فعالیت‌های سئو به سه دسته اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌شوند.

  1. سئو داخلی (On Page SEO): مجموعه فعالیت‌هایی که درون سایت به منظور بهبود عملکرد سایت در موتور جستجو صورت می‌گیرد سئو داخلی گفته می‌شود. فعالیت‌هایی نظیر تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوا، لینک سازی داخلی، بهینه سازی تصاویر، تگ‌های HTML و ... جزء اقدامات سئو داخلی به حساب می‌آیند.
  2. سئو خارجی (Off Page SEO): کلیه فعالیت‌هایی که خارج از سایت به منظور بهبود رتبه در گوگل انجام می‌شود سئو خارجی نام دارند. برای برخی افراد این سوال پیش می‌آید که چگونه فعالیت‌هایی که در سایت من انجام نمی‌شود بر رتبه آن تاثیر می‌گذارد؟ در پاسخ باید گفت وقتی برای سایت شما بک لینک ساخته می‌شود یا از طریق رپورتاژ لینک خارجی دریافت می‌کنید اعتبار سایت مبدا به سایت شما منتقل می‌شود و این موضوع در رتبه بندی سایت شما اثر می‌گذارد. ساخت بک لینک، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها و ... از جمله اقدامات سئو خارجی به شمار می‌آیند.
  3. سئو تکنیکال (Technical SEO): سئو تکنیکال روی مسائل فنی و کدهای سایت تمرکز دارد. فشرده سازی فایل‌های CSS، داده‌های ساختار یافته، فشرده سازی تصاویر سایت، بهبود سرعت سایت و مواردی از این قبیل جزء سئو تکنیکال یا فنی محسوب می‌شوند. هدف از اجرای این موارد در وهله اول بهبود خزش سایت توسط ربات‌های گوگل و سپس ساختار صحیح و نظامند است. 

۳- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

در بازاریابی محتوایی برند در تلاش است تا با ارائه مطالب مفید، ارزنده و آگاهی بخش به مخاطبان کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرند. بازاریابان در این روش افراد را مجبور به خرید نمی‌کنند بلکه به آن‌ها کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند که ممکن است خرید از سایت شما باشد.

فاکتورهایی که در استراتژی بازاریابی محتوایی نقش دارند عبارتند از:

  • پست‌های بلاگ

نوشتن مقاله و انتشار آن در بخش بلاگ سایت می‌تواند به ارائه تخصص شما کمک بسزایی داشته باشد و از طرفی ترافیک ارگانیک وارد سایت‌تان کند. این اقدام فرصتی را برای تیم فروش فراهم می‌آورد تا بازدیدکنندگان سایت را به سرنخی برای فروش تبدیل کنند.

  • کتاب الکترونیک

شما می‌توانید کتاب الکترونیکی ارائه دهید و در ازای آن شماره تماس خواننده را دریافت کنید تا او را به عنوان سرنخ در مسیر خرید یا اهداف کسب‌وکارتان حرکت دهید.  

  • تصاویر اینفوگرافیک

گاهی اوقات ارائه یک تصویر ساده به مراتب بهتر از بیان چندین سطر مطلب عمل می‌کند. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به مخاطبان کمک می‌کند تا مفاهیم را تجسم کنند. استفاده از تصاویر اینفوگرافیک در تفهیم بهتر مطلب، بسیار موثر است.  

  • محتوای تصویری و صوتی

محتواهای صوتی و تصویری نظیر پادکست و تیزر می‌توانند برای مخاطب جذابیت داشته باشند. از آنجایی که این روزها میزان مطالعه کاهش پیدا کرده‌است و از سویی افراد به شنیدن پادکست یا دیدن تیزرهای کوتاه عادت کرده‌اند، این سبک از محتواها می‌توانند کارآمد باشند.

۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

در این روش برند و محتوای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود تا آگاهی از برند بالا برود و برای کسب‌وکار سرنخ ایجاد شود.

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان جذب آن‌ها شده‌اند. این موضوع می‌تواند یک فرصت طلایی برای افزایش ترافیک به حساب بیاید. کلید موفقیت در SMM تولید محتوایی است که قابل اشتراک گذاری باشد که بتوان در رسانه‌های اجتماعی یا وبسایت آن‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت. (از این امر به‌عنوان بازاریابی ویروسی نیز یاد می‌شود.) 

در شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل دو طرفه وجود دارد و کاربران می‌توانند نظرات خود را نسبت به خدمات یا محصول بیان کنند و با محتوای منتشر شده درگیر شوند. همچنین برای تبلیغات و جذب دنبال کننده‌ی بیشتر نیاز به صرف هزینه‌های کلان نیست و این می‌تواند برای شما مقرون به صرفه باشد.

شما می‌توانید از اینستاگرام، لینکدین، توییتر،پینترست و... برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

۵- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان به شمار می‌آید. بیش از ۷۰٪ از بازاریابان B2B اعلام کرده‌اند که ایمیل، ابزار اصلی برای جذب سرنخ و کسب درآمد است. ایمیل اغلب بیشتر برای تبلیغ محتوا، اعلام تخفیف‌ها و رویدادها یا هدایت افراد به سمت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای بهره مندی از این کانال بازاریابی پیشنهاد می‌کنیم تقویم را بردارید و به مناسبت‌های مهم پیش رو توجه کنید. در این ایام می‌توانید پیشنهادات خاص و شگفت انگیزی را به مخاطبان خود از طریق ایمیل ارائه دهید تا شاهد افزایش ترافیک و کسب درآمد بیشتر باشید.

6- بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

SEM و SEO هر دو با موتور جستجو سروکار دارند از این جهت ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. SEM ترافیک وبسایت تان را افزایش می‌دهد و برای استفاده از آن باید بابت هر کلیک دریافتی هزینه‌ای را پرداخت کنید. Google AdWords وBing Ads  دو سرویس محبوب و رایج در SEM هستند. 

به کمک  SEM می‌توان تبلیغات پولی را در نتایج جستجو نشان داد. این تبلیغات به نتایج ارگانیک گوگل شباهت دارند اما در کنار خود عبارت Sponsored را دارند که اغلب در صدر نتایج دیده می شوند اما گاهی در پایین صفحه نیز قرار می‌گیرند. با استفاده از این کانال بازاریابی می‌توانید کلمه کلیدی خاصی، جمعیت و منطقه جغرافیایی خاصی را مورد هدف قرار دهید و میزان آگاهی از برند و نرخ کلیک را بالا ببرید.

SEM سریع‌تر به هدف می‌انجامد اما نمی‌تواند جایگزین SEO باشد بلکه باید از هر دو برای رسیدن به اهداف بازاریابی کسب‌وکار استفاده کرد تا حداکثر میزان جستجو را به سایت خود هدایت کرد. 

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب آنلاین کیست؟ چه وظایفی دارد؟

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یا بازاریاب دیجیتال فردی است که وظیفه دارد با توجه به بودجه و اهداف سازمان، افزایش فروش یا ارتقا میزان آگاهی از برند را از طریق کانال‌هایی که به طور مفصل شرح دادیم رقم بزند. این فرد باید روی شاخص کلیدی عملکرد یا KPI (Key Performance Indicator) خاصی تمرکز داشته باشد تا بتواند با سنجش دقیق آن‌ها میزان موفقیت را تخمین بزند و به اهداف مورد نظر دست یابد.

در شرکت‌های کوچک یا استارتاپی اغلب یک فرد مسئولیت بازاریابی تمام کانال‌های مذکور را برعهده دارد اما در سازمان‌‌های بزرگ معمولا چندین نفر به طور مجزا و تخصصی روی هر کانال فعالیت دارند.

هر یک از این سمت‌ها به شرح زیر هستند:

  • مدیر سئو: KPI اصلی این نقش افزایش ورودی ارگانیک است. یک مدیر سئو تمرکز خود را بر جذب ورودی ارگانیک از طریق موتورهای جستجو می‌گذارد. این فرد ممکن است با نویسندگان یا کارشناسان محتوا در تعامل باشد تا محتوا را از نظر کیفیت و استاندارهای سئو بررسی کند. 
  • مدیر بازاریابی محتوا: فردی که در این نقش قرار دارد به تولید محتوای متنی یا تصویری می‌پردازد. برای تولید محتوای متنی می‌توان از یک تقویم محتوا کمک گرفت و برای محتوای تصویری می‌توان یک استراتژی محتوایی مجزا را پیش گرفت. KPI اصلی این سمت افزایش ترافیک وبسایت و زمان سپری شده توسط کاربر در صفحه است.
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی: این فرد با تدوین یک برنامه برای شبکه‌های اجتماعی محتوای این کانال‌ها را مدیریت می‌کند. در این راستا ممکن است با کارشناس بازاریابی محتوا در تعامل باشد و استراتژی لازم را از او دریافت کند. تعداد دنبال کنندگان، به اشتراک گذاری‌ها و درگیرسازی از جمله KPI های این سمت هستند.  
  • مدیر اتوماسیون بازاریابی: فردی که در این سمت قرار می‌گیرد باید بتواند تمام فعالیت‌های بازاریابی را بررسی کند. مدیر اتوماسیون بازاریابی این امکان را برای تیم بازاریابی و فروش فراهم می‌کند تا رفتار مشتریان را بسنجند و با ابزارهای اتوماسیون رشد کسب‌وکار را بررسی کنند. KPI اصلی این نقش نرخ باز کردن ایمیل، کلیک بر روی لینک‌های آن و افزایش تولید سرنخ است.

ما همراه برند شما هستیم

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در راستای ارتقا فعالیت آنلاین کسب‌وکارها خدمات دیجیتال مارکتینگ (طراحی سایت اختصاصی، طراحی سایت وردپرسی، سئو، تولید محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، موشن گرافی، ساخت تیزر، برندسازی و ...) را ارائه می‌دهد. در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید.