ساخت سایت رایگان

تاریخ 10 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

امروزه اینترنت نقش مهمی را در زندگی مردم دارد و داشتن سایت امر مهمی بشمار می آید. بسیاری دغدغه مهارت و هزینه طراحی سایت را دارند و این موجب شده که به طراحی سایت رایگان فکر کنند. ساخت سایت رایگان از طریق برخی پلتفرم هایی که سایت ساز نامیده می شوند امکان پذیر است که امکاناتی محدود را در اختیار کاربران می گذارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه های طراحی سایت رایگان آشنا شوید. 

معرفی سایت ساز 

ساخت سایت رایگان

سایت ساز سیستمی است که امکان طراحی، مدیریت و ویرایش وبسایت را بدون نیاز به کدنویسی فراهم کرده است. این سیستم با هدف آسان سازی فرآیند طراحی سایت روی کارآمده است. به کمک سایت ساز می توانید سایت مورد علاقه خود را بسازید. البته لازم است اشاره شود که سایت سازها دارای ویژگی هایی هستند که قبل از شروع به کار می بایست از آن ها اطلاع  داشته باشید.

بیشتر بخوانید : هرآنچه که باید درباره طراحی سایت بدانید.

در سایت سازها فضایی محدود جهت ذخیره سازی داده ها اختصاص داده می شود. دامنه ای که انتخاب می کنید به صورت زیر دامنه تعریف می شود و اختصاصی نیست؛ به عنوان مثال دامنه ی منتخب شما green.com است ولی در سایت ساز sample آدرس سایت شما به صورت sample.green.com تعریف می شود.

سایت سازها امکان ساخت سایت را به شما می دهند ولی برای ادامه ی کار یا ارتقا و گسترش وبسایت، لازم است هزینه پرداخت شود. بنابراین برای داشتن دسترسی کامل و میدان کافی جهت فعالیت شما ملزم به پرداخت هزینه هستید.

۸ سایت ساز رایگان

سایت سازهای زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. در ادامه به معرفی چند سایت ساز مهم ایرانی و خارجی می پردازیم و ویژگی آن ها را بررسی می کنیم.
سایت ساز های خارجی

  • سایت ساز Wix : سایت ساز Wix یک ابزار طراحی سایت آنلاین است که از طریق مرورگرها می توان به آن دسترسی داشت. این سایت ساز یک فضا ۵۰۰ مگابایتی جهت ذخیره سازی داده ها برای کاربر فراهم می کند. در Wix سرعت لود صفحات پایین است و همچنین قابلیت راستچین شدن برای سایت های فارسی زبان را ندارد که از معایب Wix به شمار می آیند.
  • سایت ساز Simple Site : این سایت ساز ویرایشگری دارد که با کمک آن می توانید ویدئو و تصاویر دلخواه را در سایت درج کنید البته اگر بخواهید فیلم و عکس به تعداد زیاد در سایت آپلود کنید در نسخه رایگان آن دست شما باز نیست و باید نسخه پریمیوم آن را تهیه کنید و نیز گواهی SSL ارائه نمی شود. علاوه بر این موارد محدودیت هایی در شخصی سازی سایت وجود دارد.
  • سایت ساز Weebly : Weebly برای افرادی که با تجارت الکترونیک سر و کار دارند شرایطی را فراهم آورده است که می توان پرداخت اینترنتی را از طریق کارت های اعتباری، دروپال، Google Pay و Apple Pay انجام داد. همچنین این پلتفرم امکان تعامل با کاربران سایت را از طریق فرم های تماس و مشاوره فراهم می آورد. Weebly یک سری معایب دارد از جمله عدم پشتیبانی از برخی درگاه های اینترنتی در نسخه رایگان که پیشنهاد می شود برای فروشگاه های اینترنتی از این سایت ساز استفاده نشود. همچنین نمایش بنرهای تبلیغاتی موجب آزار کاربر شده و تجربه کاربری ناخوشایندی را ایجاد می کند.
  • سایت ساز Strikingly : با استفاده از Strikingly می توان یک وبسایت تک صفحه ای طراحی کرد و امکان داشتن وبسایت حرفه ای با این سایت ساز امکان پذیر نیست. اگر می خواهید فرم ثبت نام جهت ارتباط با کاربران داشته باشید Strikingly این امر را میسر کرده است. نسخه پولی این پلتفرم قابلیت چت آنلاین را به سایت شما می افزاید اما بابت هر تراکنش می بایست هزینه ای پرداخت کنید. همچنین درنسخه رایگان آن SSL ارائه نمی شود.
  • سایت ساز Site123 : در سایت ساز رایگان Site123 ابتدا نوع سایت خود را انتخاب می کنید و بعد از درج نام سایت و اطلاعات مربوط به تماس با چند کلیک سایت شما ساخته می شود؛ سپس قالب و طرح مورد نظرتان را انتخاب می کنید و در صورت نیاز می توانید آن را ویرایش کنید. با همه ی این ویژگی ها مواردی وجود دارند که می بایست به آن ها اشاره کرد. با این پلتفرم نمی توان در سایت خلاقیت زیادی به خرج داد و خروجی این سایت ساز معمولا طرح های ساده است. نسخه رایگان آن فضا و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار نمی دهد در نتیجه باید نسخه پولی آن را تهیه نمایید. 
  • سایت ساز Webnode : Webnode دارای قالب سایت و گالری تصاویر و ویدئو است که امکان طراحی وبسایتی زیبا را برای شما فراهم کرده است. در این سایت ساز امکان طراحی صفحات بدون محدودیت از لحاظ تعداد وجود دارد. اما با همه ی این ویژگی ها درنسخه رایگان Webnode تنها ۱۰۰ مگابایت فضا اختصاص داده می شود که بسیار محدود است در نتیجه برای ادامه فعالیت بر روی سایت لازم است نسخه پریمیوم آن را تهیه کنید.

سایت ساز های ایرانی 

سایت سازهای ایرانی به طور رایگان ارائه نمی شوند و اگر عنوان نسخه رایگان را مشاهده کردید بدانید مدت استفاده ی محدودی جهت تست ارائه کرده اند و پس از این مدت باید پلن پولی آن را تهیه نمایید.

  • سایت ساز ایرانی وبزی : وبزی یک سایت ساز ایرانی است که قابلیت های گوناگونی دارد. با کمک ویرایشگر این سایت ساز می توانید قالب خود را شخصی سازی کنید.
  • سایت ساز ایرانی کاموا : کاموا یکی دیگر از سایت سازهای ایرانی است که امکان ساخت سایت در مدت زمان کوتاهی را برای شما فراهم کرده است. کار با این پلتفرم ساده است. باید به این نکته توجه کرد که پلان رایگان آن فضای ذخیره سازی کمی دارد و همچنین امکانات زیادی ندارد که می بایست پلان پولی تهیه کرد ولی در پلان پولی هم بلاگ وجود ندارد. بنابراین لازم است که قبل از شروع به کار با این سایت ساز، ویژگی های آن را در نظر بگیرید و بعد اقدام نمایید.

آیا ساخت سایت رایگان امکان پذیر است؟

شاید در ظاهر این امر امکان پذیر باشد ولی با محدودیت هایی رو به رو می شوید که نیاز شما را در طراحی سایت برطرف نمی کند مگر اینکه از طریق نسخه پولی اقدام به ساخت سایت نمایید. بنابراین برای داشتن سایتی حرفه ای پرداخت هزینه لازم است تا به امکانات لازم اعم از فضای کافی، ساخت صفحه به تعداد نامحدود، دسترسی کامل به ابزارها و ویژگی ها، سرعت بالا و ... دسترسی داشته باشید.

تفاوت سایت ساز با سایر سایت ها چیست؟

ساخت سایت رایگان

سایت سازها در مقایسه با سایت های اختصاصی و سایت هایی که با وردپرس طراحی می شوند تفاوت هایی دارند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

  • مدت زمان لازم برای ساخت وبسایت با استفاده از سایت ساز بسیار کمتر از طراحی سایت با وردپرس یا طراحی سایت اختصاصی است زیرا کد نویسی و طراحی سایت زمان بر است ولی اطمینان و اعتبار بیشتری را برای سایت و برند شما فراهم می آورد.
  • در استفاده از سایت ساز شما به شرکت ارائه دهنده ی خدمات سایت ساز وابسته خواهید بود و تنها لازم است که یک دامنه انتخاب کنید که به صورت زیر دامنه (Sub Domain) تعریف می شود و دامنه ی اختصاصی برایتان تعریف نمی شود. البته در برخی از سایت سازها امکان خرید دامنه اختصاصی وجود دارد که شامل هزینه ای جداگانه می شود. در صورتی که برای طراحی سایت باید یک دامنه اختصاصی و هاست خریداری کنید و به صورت دوره ای آن ها را تمدید نمایید. خرید دامنه برای برند شما مناسب تر است به دلیل اینکه زیر دامنه ی نام تجاری دیگری تعریف نمی شوید و اعتبار کار خود را حفظ می کنید. 
  • در سایت سازها امکان مالکیت بر سایت وجود ندارد؛ بلکه شما از خدماتی که سایت میزبان ارائه می دهد استفاده می کنید و در صورتی که سایت ساز تصمیم بگیرید تغییری ایجاد کند شما مجبور به قبول آن هستید.