طراحی سایت از کجا شروع کنم؟

تاریخ 27 آبان 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت از کجا شروع کنم؟ یکی از سوالات متداولی است که امروزه با گسترش سایت و روی آوردن صاحبان کسب  وکارها به طراحی سایت برای کسب و کار خود افراد مختلفی به دنبال پاسخ آن هستند. اکثر کسب  وکارهای سنتی به دنبال تغییر مسیر و ایجاد کسب و کار مدرن هستند. 

زیرا با طراحی سایت رونق بیشتری به کسب و کار داده می‌شود و افزایش درآمد حاصل می‌گردد. وجود یک سایت حرفه‌ای برای هر برندی یک امر ضروری است زیرا با استفاده از وبسایت می‌توان برند خود را به افراد بسیار زیادی معرفی نمود تا افراد از خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما بهره‌مند شوند. 

امروزه طراحی سایت یک شغل به حساب می‌آید که می‌توان با این شغل با حداقل سرمایه مورد نیاز حتی در خانه درآمد کسب  نمود. لازم به ذکر است که برای کسب درآمد از شغل طراحی سایت، باید در این زمینه حرفه‌ای بود و یک سایت کاملا حرفه‌ای با دیزاین و امکانات مناسب را طراحی نمود. 

حرفه‌ای بودن برای شغل طراحی سایت باعث می‌شود تا پروژه‌های متعددی به شما سپرده شود که در نهایت باعث افزایش درآمد حاصل از طراحی سایت می‌شود. طراح سایت پس از آموزش‌های لازم می‌بایست پس از گذشت مدت زمان کوتاهی علم خود را به روز کند و آموزش‌های جدید در مورد طراحی سایت را مشاهده کند و خود را به چالش بکشد. پشتکار و اشتیاق یک طراح سایت باعث می‌شود تا درآمد قابل قبولی از این شغل به دست آورد.

برای یادگیری و آموزش طراحی سایت می‌توان از دو روش استفاده نمود. روش اول یادگیری طراحی سایت با وردپرس است و روش دوم یادگیری طراحی سایت با کدنویسی است. روش اول یعنی یادگیری طراحی سایت با وردپرس یک روش ساده‌تر و زود بازده‌تر نسبت به روش دوم یعنی طراحی سایت با کدنویسی است.

۳ گام مهم برای شروع یادگیری طراحی سایت

شروع یادگیری طراحی سایت

برای یادگیری و آموزش طراحی سایت ۳ گام مهم وجود دارد که در ادامه به این گام‌ها خواهیم پرداخت.

در ابتدا با یک طراح سایت آشنا شوید

در ابتدای کار طراحی سایت بهتر است که شما با یک طراح سایت حرفه‌ای و مورد اعتماد آشنا شوید تا با پستی و بلندی‌های این شغل آشنا شوید و او شما را راهنمایی کند. در ارتباط بودن با یک طراح سایت می‌تواند در طول این مسیر به شما کمک کند تا چالش‌های پیش روی خود را به راحتی حل کنید.

شناسایی تخصص‌های لازم برای طراحی سایت

یک طراح سایت حرفه‌ای لازم است تا تخصص‌های مرتبط با آن را شناسایی کند تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده نماید برای مثال ۱- طراحی رابط کاربری: یکی از تخصص‌های مرتبط با طراحی سایت است که با آن می‌توان رابط کاربری سایت را ایجاد و طراحی نمود. ۲- گرافیک: هر طراح وبسایتی نیاز است تاحدودی با گرافیک و ابزار فتوشاپ آشنایی داشته باشد زیرا در طراحی بنرهای سایت و دیزاین کلی سایت باید از این علم بهره گیرد.

دانستن بهترین روش‌های یادگیری طراحی سایت

روش‌های مختلف و متعددی برای آموزش طراحی سایت وجود دارد که بر اساس سلیقه یادگیری و میزان هزینه می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب نمود.

  • مطالعه مقاله در اینترنت: با جستجو و مطالعه مقالات مختلف در فضای اینترنت می‌توان تا حدودی با طراحی سایت آشنا شد.
  • مطالعه کتاب: یکی دیگر از روش‌های یادگیری طراحی سایت مطالعه کتاب است که با استفاده از آن در کنار سایر روش‌های عملی می‌توان یک طراح سایت حرفه‌ای شد. هزینه آموزش با این روش بسیار کم خواهد بود.
  • کلاس‌های آموزشی: این روش بهترین و پر هزینه‌ترین روش یادگیری طراحی سایت است که یادگیری در این روش بسیار آسان‌تر از سایر روش‌ها است. 
  • ویدیو آموزشی: روش دیگر برای یادگیری طراحی سایت روش مشاهده ویدیوهای آموزشی پولی و رایگان است.

آغاز یادگیری طراحی سایت

طراحی سایت از کجا شروع کنم

آغاز یادگیری طراحی سایت بهتر است که قدم به قدم به ترتیب موارد نام برده شده در ادامه متن باشد. این روش برای طراحی سایت با کدنویسی است و اگر شما علاقه به یادگیری طراحی سایت با وردپرس را دارید آموزش تمامی موارد لازم و ضروری نیست اما برای طراح سایت حرفه‌ای بودن بهتر است که در کنار وردپرس زبان‌های برنامه نویسی زیر را نیز آموزش دیده باشید.

بهتر است از HTML شروع کنید

HTML یک زبان برنامه نویسی وب است که کدهای تمامی صفحات وبسایت به کمک آن زده می‌شود و سپس در مرورگر کاربر به نمایش در می‌آید.

با CSS ادامه دهید

CSS یکی دیگر از زبان برنامه نویسی مهم دیگر است که پس از یادگیری HTML باید آن را آموزش ببینید. به کمک سی اس اس می‌توانید به کدهای HTML استایل‌های مانند رنگ، اندازه، فاصله، فونت و... بدهید.

جاوا اسکریپت

پس از طراحی یک صفحه وبسایت باید از جاوا اسکریپت برای پویاتر شدن وبسایت استفاده نمایید.

بهتر است PHP یاد بگیرید

پس از اتمام طراحی فرانت سایت باید سمت سرور را کدنویسی کنید که می‌توان از زبان‌های مختلفی برای این کار استفاده کرد که پیشنهاد ما زبان برنامه نویسی محبوب PHP است که یادگیری آن و فریم ورک‌هایش می‌توانید شما را به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل کند.

زبان PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است که امکانات بیشماری را در اختیار برنامه نویس می‌گذارد و او می‌تواند با خلاقیت خود ویژگی‌های بسیاری را به سایت اضافه کند.

محبوبیت بیشتر زبان PHP به دلیل متن باز بودن و قدرتمند بودن آن است که استفاده بسیار زیادی برای طراحی سایت از آن می‌شود.

انواع روش طراحی سایت

انواع روش طراحی سایت

انواع روش طراحی سایت به دو روش داینامیک و استاتیک تقسیم می‌شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و ویزگی‌های خاص خود را دارند.

طراحی سایت داینامیک Dynamic

طراحی سایت داینامیک Dynamic یک روش پویا است که برای مدیریت کلی سایت یک پنل مدیریتی در نظر گرفته می‌شود و تمامی بخش‌های سایت با این پنل قابل تغییر است. سایت‌هایی که امروزه طراحی می‌شوند اکثرا پویا هستند و قابلیت تغییر در سایت وجود دارد. طراحی سایت داینامیک معمولا با CMS ساخته می‌شوند که این  CMS مکان دسترسی به پنل و تغییر تمامی بخش‌های سایت را امکان پذیر نموده است. معمولا طراحی سایت اکثر سایت‌های مدرن و جدید با CMS وردپرس انجام می‌شود. وردپرس یک CMS حرفه‌ای و رایگان است که محبوبیت بسیار زیادی برای طراحان سایت دارد.

در طراحی سایت داینامیک امکان نصب افزونه و ابزارهای مختلف در سایت وجود دارد که امکانات سایت را تا حد قابل قبول و مورد نیاز افزایش می‌دهد. با وردپرس می‌توان هر قالب و افزونه‌ای که نیاز است را نصب نمود و بر اساس آن سایت خود را پر از امکانات شگفت انگیز کرد تا کاربر کار راحت‎‌تری برای دسترسی به نیازهای خود در سایت شما داشته باشد.

در طراحی سایت‌های اختصاصی نیز برنامه نویس یک CMS اختصاصی مختص همان سایت می‌تواند طراحی کند که نسبت به وردپرس بسیار سبک‌تر است و هر امکانی که لازم باشد را می‌تواند داشته باشد. البته برای داشتن یک پنل مدیریتی خاص و با امکانات فوق العاده به یک برنامه نویس حرفه‌ای نیاز است.

طراحی سایت استاتیک Static

طراحی سایت استاتیک Static یکی دیگر از روش‌های طراحی سایت است که امکان مدیریت سایت در آن وجود ندارد و هیچ گونه پنل مدیریتی برای آن طراحی و ساخته نشده است. در این نوع از سایت‌ها مدیر کسب و کار اگر بخواهید تغییری در سایت خود دهد یا بخشی را به سایت خود اضافه نماید باید از برنامه نویس آن کمک بگیرد.

پس هر گونه تغییر در سایت‌های استاتیک وابسته به برنامه نویس است به همین دلیل با وجود انواع سی ام اس های رایگان و اختصاصی محبوبیت این گونه سایت‌ها به شدت کاهش یافته است.

در طراحی سایت استاتیک به دلیل اینکه تمامی بخش‌های سایت اعم از صفحه اصلی، صفحات لندینگ، صفحات دسته بندی و محصولات با کدنویسی ایجاد شده‌اند اگر لازم به تغییر در بخشی از سایت یا تمام سایت باشد باید یک برنامه نویس تغییر در کد ایجاد کند و اگر پشتیبانی برای طراحی سایت شما توسط برنامه نویس وجود نداشته باشد باید هزینه اضافی صرف کنید تا بتوانید تغییرات دلخواه خود را در سایت ایجاد کنید.