طراحی سایت با پایتون

تاریخ 22 اسفند 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

پایتون (Python) به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا به شمار می‌آید. این زبان برنامه نویسی قابلیت‌ها و کاربردهایی دارد که مورد توجه توسعه دهندگان وب قرار گرفته است. همچنین برخورداری از فریمورک‌های گوناگون امکان طراحی سایت‌های مختلف را فراهم آورده است. بعضی از بزرگترین سایت‌های جهان با پایتون طراحی شده‌اند. قابل ذکر است که زبان پایتون بیشتر برای علم داده و Big Data کاربرد دارد زیرا این زبان برای تحلیل داده قدرتمند است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد طراحی سایت با پایتون اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

چگونگی توسعه وب با پایتون

برای طراحی سایت با پایتون می‌بایست از فریمورک‌های مختص وب این زبان استفاده کرد. قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد پایتون موجب شده که بسیاری از توسعه دهندگان وب از این زبان برای طراحی سایت‌های گوناگون استفاده کنند. پایتون این امکان را برای برنامه نویسان فراهم کرده است تا سایت‌های گوناگونی را بر اساس الگوریتم‌های مختلف طراحی کنند.  
زبان پایتون بیشتر برای برنامه نویسی سمت سرور کاربرد دارد و برای طراحی و توسعه سایت به طور کامل (فول استک) نیاز است از زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند نیز بهره گرفته شود. 

ویژگی‌های طرحی سایت با پایتون 

زبان پایتون همانند دیگر زبان‌های برنامه نویسی ویژگی‌هایی دارد. در این بخش توضیحاتی در مورد مناسب بودن پایتون برای طراحی سایت داده شده‌است؛ همچنین لازم است بدانید این زبان همیشه برای طراحی و توسعه وبسایت مناسب نیست. ابتدا به بررسی نقاط مثبت این زبان برای طراحی سایت می‌پردازیم سپس معایب آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با پایتون

  • یادگیری راحت و آسان

پایتون در بین افراد مبتدی و تازه‌کار از محبوبیت زیادی برخوردار است زیرا به زبان انسان نزدیک است و می‌توان کدها را به راحتی درک کرد. علاوه بر این سینتکس آسان آن، کار با پایتون را راحت‌تر کرده‌است. این زبان بر پایه اصطلاحات مرسوم و فضای خالی بنا نهاده شده است که این امر موجب می‌شود حجم کد نویسی کم شود و در مقایسه با سایر زبان‌ها مانند C++ و جاوا تعداد کد کمتری نوشته شود. البته لازم است اشاره کنیم که پایه کار و سینتکس زبان پایتون آسان است.

  • کتابخانه‌های خوب و جامع

ماژول‌ها و کتابخانه‌های پایتون به برنامه نویسان کمک زیادی می‌کنند زیرا به کمک آن‌ها می‌توان به تعداد زیادی از کدهای از پیش نوشته شده دسترسی داشت که سرعت کار بالا می‌رود. به عنوان مثال کتابخانه‌های  Pandas و Numpy  برای ریاضی و اقدامات محاسباتی، Pygal برای رسم نمودار و SLQALchemy برای نوشتن کوئری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این پایتون فریمورک-هایی نظیر فلسک، جنگو و ... دارد که برای توسعه وب بکار می‌روند.

  • محبوبیت گسترده

زبان پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر دنیا به شمار می‌آید از این رو به طور مداوم کتابخانه‌ها و قابلیت‌های خود را بروزرسانی می‌کند؛ علاوه بر این مستندات کاملی دارد و پشتیبانی خوبی از برنامه نویسان این حوزه را به عمل می‌آورد. پایتون برای افرادی که می‌خواهند در دنیای برنامه نویسی قدم بردارند چارچوب گسترده‌ای را قرار داده‌است.

  • طراحی پیش نمونه در کمترین زمان

مدت زمان ساخت پروژه با پایتون به نسبت سایر زبان‌های برنامه نویسی به میزان بسیاری کمتر است. با توجه به این موضوع می‌توانید ایده‌های خود را سریع‌تر اجرا کنید و بالطبع زود‌تر بازخورد کار خود را دریافت کنید؛ در نتیجه اگر کار شما نیاز به آزمون و خطا دارد زودتر به ایرادات آن پی می-برید و اصلاحات لازم زودتر صورت می‌گیرد. قابلیت توسعه سریع زبان پایتون یک برنامه‌ی خوب برای شرکت‌های استارتاپ به حساب می‌آید که می‌خواهند زودتر وارد عرصه رقابتی شوند. 

معایب طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با پایتون

هر زبان برنامه نویسی مشکلات و نقص‌های خود را دارد و زبان پایتون هم از این امر مستثنی نیست. در ادامه پاره‌ای از مشکلاتی که در زبان پایتون برای طراحی سایت وجود دارد را بیان می‌کنیم.

  • در موارد چند پردازشی کمبود پشتیبانی وجود دارد

زبان پایتون از چند پردازشی پشتیبانی می‌کند اما استفاده از آن در این حوزه مانند سایر زبان‌های برنامه نویسی آسان نیست. چند پردازشی در طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب ضروری است اما با وجود این مشکل طراحان با محدودیت‌هایی مواجه هستند. 

  • سرعت اجرا کند است

پایتون یک زبان تفسیری اسکریپتی است که کدها را خط به خط ترجمه می‌کند. اجرای خط به خط کدها موجب کند شدن سرعت اجرا می‌شود.

  • حافظه‌ی زیادی نیاز دارد

منعطف بودن پایتون با مصرف زیاد حافظه حاصل شده است. در نتیجه زبان پایتون برای کاربردهایی که حافظه‌ی زیاد نیاز دارند مناسب نیست. 

آیا زبان پایتون بهترین گزینه برای طراحی سایت است؟

با توجه به مطالبی که عنوان شد می‌توان گفت مزایای پایتون بیشتر از معایب آن است اما با این وجود نمی‌توان به طور قطعی از آن به عنوان بهترین گزینه برای طراحی سایت یاد کرد زیرا نوع پروژه و چیستی آن عوامل تاثیر گذاری در این امر هستند. به عنوان مثال برای شرکت‌های استارتاپ و تازه تاسیس زبان پایتون بهترین گزینه است زیرا با کمک آن می‌توان پروژه را سریع‌تر توسعه داد.
زبان پایتون در علم داده، تحلیل داده و طراحی ربات هوشمند کاربرد دارد. اگر شما قصد دارید کاربرد تحت وب این حوزه‌ها را داشته باشید، می‌توانید از زبان پایتون استفاده کنید. اما اگر تصمیم دارید سایت وبلاگی داشته باشید بهتر است از زبان Php استفاده کنید.