مخاطب هدف کیست؟

تاریخ 23 اردیبهشت 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

شناسایی مخاطب هدف قدمی مهم در حوزه بازاریابی به‌شمار می‌آید زیرا از طریق آن می‌توانید برای ارتباط با مخاطبان‌تان استراتژی بچینید و به گونه‌ای بهتر و موثرتر با آنان تعامل برقرار کنید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا باید مخاطبان یک کسب‌وکار را بررسی کرد؟ در پاسخ باید گفت زیرا نمی‌توان خدمات و محصولات خود به همه افراد عرضه کرد بلکه هر محصول و خدمتی بازار هدف خاصی دارد که در صورت عدم شناخت درست منجر به کاهش سود می‌شود. شناخت مخاطب هدف بر روش‌های بازاریابی، انتخاب محصول و کانال‌هایی که برای تبلیغات بکارمی‌برید اثر می‌گذارد.

در این مطلب با مخاطب هدف، اهمیت و راه‌های پیدا کردن آن آشنا خواهید شد.

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف یا Target Audience به جمعی از مشتریان گفته می‌شود که احتمال بیشتری دارد محصول شما را خریداری کنند یا از خدمات‌تان بهره ببرند. معمولا افرادی که مخاطب هدف شما محسوب می‌شوند دارای ویژگی‌ها و نقاط مشترک خاصی هستند؛ به‌عنوان مثال در یک رنج سنی قرار دارند، به یک صنعت یا تجارت خاصی تعلق دارند و ... .

برای درک بهتر موضوع فرض کنید شما انتشارات کتب کمک درسی و تست کنکور دارید در این صورت مخاطبان شما معلمان و دانش آموزان کنکوری هستند.

ایده مخاطب هدف محدودکننده نیست بلکه موجب می‌شود بیشتر تمرکز خود را برای روی گروه خاصی صرف کنید که آورده بیشتری برایتان خواهد داشت. 

اهمیت شناخت مخاطب هدف

شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا بدانید پیام خود را از طریق چه پلتفرمی، چگونه به سمع و بصر چه افرادی برسانید. بدین ترتیب می‌توان از هزینه‌های بیهوده و اتلاف وقت جلوگیری کرد و نرخ تبدیل را بالا برد. همچنین این امر به دلایل زیر حائز اهمیت است:

  1. هنگامی که شما مخاطبین خود را بشناسید می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد به عنوان مثال اگر محصولات شما مکمل‌های ورزشی هستند باید شیوه تبلیغات‌تان برای ورزشکاران جذاب باشد.
  2. همانطور که می‌دانید کمپین‌های بازاریابی هزینه بر هستند پس پیشنهاد می‌شود بازدهی آن‌ها بالا ببرید. بدین منظور بهتر است تمرکز مالی خود را بر جذب افرادی که به احتمال زیاد مشتری شما خواهند بود بگذارید.
  3. شناسایی مخاطب هدف به شما در مدیریت زمان کمک می‌کند یعنی زمانی که در جلسات، مذاکرات، برنامه ریزی‌ها و ... سپری می‌شود صرف جذب افرادی خواهد شد که به احتمال بسیار بالا خریدار محصولات یا مخاطب خدمات شما خواهند بود. 

چگونه مخاطب هدف را پیدا کنیم؟

چگونه مخاطب هدف را پیدا کنیم؟

اقدامات زیر کمک می‌کند تا مخاطب هدف خود را راحت‌تر پیدا کنید:

۱- تحلیل مخاطبان فعلی

یکی از بهترین راه‌های یافتن مخاطب هدف، شناخت و بررسی مخاطبین فعلی است. تحقیق کنید چه کسانی خواستار محصول یا خدمات شما هستند. در بسیاری از موارد مشتریان شما نقاط اشتراکی از جمله رنج سنی یا موقعیت شغلی مشابه دارند که این می‌تواند به شما در رسیدن به نتیجه مورد نظرتان کمک کند.

بدین منظور می‌توانید از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره بگیرید. علاوه بر این کمپین‌ها و تبلیغات قبلی خود را بررسی کنید زیرا افرادی که از آن‌ها استقبال کرده‌اند به احتمال زیاد در بین مخاطبان‌تان قرار دارند.

می‌توانید از مشتریان خود درخواست کنید تا در نظرسنجی راجع به کسب‌وکار، محصول یا خدمات‌تان شرکت کرده و نظر خود را اعلام کنند. پاسخ این سوالات برای شما کمک کننده خواهد بود.

۲- بررسی مزایای محصولات یا خدمات خود

در یک لیست به بیان ویژگی‌های محصولات و خدمات‌تان بپردازید و در لیستی دیگر ویژگی‌هایی که موجب منحصر به فرد شدن آن‌ها شده است را ذکر کنید.

همچنین در تکمیل این لیست به مواردی که در بهبود زندگی یا تجربه مخاطبان تاثیر داشته‌ است اشاره کنید زیرا در همین هنگام مخاطب هدف خود را می‌یابید. به عنوان مثال فرض کنید شما توسعه دهنده‌ی اپلیکیشن‌های موبایل هستید و مخاطبان شما افرادی هستند که موبایل دارند.

در حین بررسی ویژگی‌های محصول‌تان ممکن است مخاطبان خود را به صورت جزئی‌تر بررسی کنید مثلا به این نتیجه برسید که مخاطبان هدف‌تان افرادی هستند که به برنامه‌های ورزشی و رژیم یا به طور کلی سبک زندگی سالم علاقمند هستند.

۳- بررسی رقبا

بیشتر محصولات و خدماتی که با رضایت همراه‌اند حاصل بهبود نمونه‌های قبلی هستند. این را فراموش نکنید که اگر یک محصول عالی و منحصر به فرد هم ارائه بدهید با سایرین در رقابت است.

بعضی از رقبایتان تجربه‌های بیشتری دارند و شما می‌توانید بازار هدف آن‌ها را بررسی کرده و در آن حیطه تلاش خود را داشته باشید. در این صورت امکان افزودن مشتریان جدید به دایره هدف‌تان وجود دارد.

ممکن است در بازاریابی رقبا نواقصی وجود داشته باشد که شما با رفع آن‌ها بازاریابی بهتری را تجربه کنید. این اقدامات می‌توانند برای برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌تان کمک کننده باشند.

۴- اجرای یک کمپین آزمایشی

وقتی مخاطبین هدف خود را به درستی شناسایی کردید باید یک کمپین آزمایشی اجرا کنید تا میزان پاسخگویی آن‌ها را بسنجید. در این راستا بهتر است از رسانه‌ی مناسب آن‌ها بهره بگیرید به عنوان مثال قشر جوان معمولا از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی استقبال می‌کنند و قشر مسن‌تر با تبلیغات سنتی (تبلیغات بیلبوردی، تلویزیونی، چاپی و ...) ارتباط برقرار می‌کنند. 

۴- ارزیابی دوباره

همانطور که محصول یا خدماتتان را اصلاح می‌کنید لازم است هر از چندگاهی بازاریابی خود را نیز بازبینی کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید زیرا ممکن است با گذر زمان مخاطبان‌تان تغییر کنند. علاوه بر این به صورت دوره‌ای باید مشتریان هدف خود را بررسی کنید تا در رابطه با عرضه محصول یا خدمات خود به درست‌ ترین افراد اطمینان حاصل کنید.  

شناخت مخاطب هدف چه مزایایی دارد؟

مزایای شناخت مخاطبین هدف عبارتند از:

  • محتوای بیهوده تولید نمی‌شود.
  • کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند راحت‌تر بدان دست خواهند یافت.
  • نرخ تبدیل بالا می‌رود.
  • افزایش مشتری و در نتیجه افزایش درآمد حاصل می‌شود.
  • مشتری وفادار بیشتری خواهید داشت.
  • از تجمع و ازدیاد کاربران گذری جلوگیری می‌¬شود.
  • عملکرد مفیدتری خواهید داشت.
     

سخن پایانی

همزمان با رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان ممکن است مخاطبان هدفتان هم تغییر کنند. به همین دلیل شناسایی و یافتن مخاطب هدف امری مستمر است و نباید به یک حالت اکتفا کرد. این اقدام می‌تواند میزان بازگشت سرمایه را به حداکثر برساند و چند قدم شما را به اهداف کسب‌وکارتان نزدیک‌تر کند.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در راستای پیشرفت فعالیت آنلاین کسب‌وکارها خدماتی از جمله طراحی سایت (به صورت اختصاصی یا وردپرسی)، سئو، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر و ... را ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره کافیست با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.