نرخ کلیک چیست؟

تاریخ 25 اردیبهشت 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

نرخ کلیک یا CTR یک شاخصه مهم در سئو و بازاریابی آنلاین به شمار می‌آید. صاحبان وبسایت‌ها تلاش می‌کنند به مخاطبان هدف دست یابند و نظر آن‌ها را جلب کنند. اما برای این کار باید سایت از جذابیت‌های لازم برخوردار باشد تا کاربران برای کلیک بر روی لینک آن ترغیب شوند.

اگر به گونه‌ای کاربران را تشویق کنید که بر روی لینک سایت شما کلیک کنند نرخ کلیک افزایش می‌یابد، ترافیک سایت‌تان بالا می‌رود و شما هم به اهداف خود می‌رسید. 

نرخ کلیک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ CTR چه نقشی در سئو سایت دارد؟ این ها سوالاتی هستند که احتمالا تاکنون با آن‌ها مواجه شده‌اید. در این مقاله از معرفان به آن‌ها پاسخ می‌دهیم و راه‌های افزایش نرخ کلیک را یاد آور می‌شویم.

نرخ کلیک CTR چیست؟

نرخ کلیک CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR (مخفف عبارت Click Through Rate) معیاری جهت محاسبه‌ی تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی لینک یا تبلیغات سایت است و برای بهبود عملکرد وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور ساده‌تر اگر کاربران عبارتی را در گوگل جستجو کنند در نتایج جستجو چندین لینک را مشاهده می‌کنند اما تصمیم می‌گیرند که بر روی کدام یک از آن‌ها کلیک کنند.

درصد کاربرانی که بر روی لینک سایت شما در میان نتایج جستجو کلیک کرده‌اند را نرخ کلیک می‌گویند. با کمک CTR می‌توان فهمید که کاربران چقدر جذب محتوای متا تایتل (Meta Title) و متا دیسکریپشن (Meta Description) شده‌اند. شایان ذکر است که افزایش نرخ کلیک روی میزان موفقیت سایت به‌طور مستقیم تاثیر می‌گذارد.

نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ کلیک 

از آنجایی که نرخ کلیک در موفقیت وبسایت تاثیر دارد محاسبه‌ی آن نیز اهمیت دارد. عددی که در سرچ کنسول به عنوان CTR شناخته می‌شود حاصل تقسیم تعداد کلیک کاربران بر تعداد دفعات نمایش صفحه شما است. در واقع نرخ کلیک از طریق فرمول زیر بدست می‌آید:

درصد نرخ کلیک = تعداد دفعات نمایش (Impression)/ مجموع تعداد کلیک کاربران * ۱۰۰

CTR چه تفاوتی با Impression دارد؟

Impression تعداد دفعاتی است که محتوای شما در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده می‌شود. در بسیاری از مواقع افراد لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند اما بر روی آن کلیک نمی‌کنند. اگر شما تعداد کل کلیک کاربران را بر تعداد کل دفعاتی که سایت شما در نتایج نشان داده شده‌است را تقسیم کنید می‌توانید CTR را حساب کنید.

البته برای بدست آوردن این پارامترها نیازی به محاسبه به صورت دستی نیست بلکه می‌توان این اطلاعات را از طریق ابزارهایی همچون گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بدست آورد. برای این کار تنها کافیست سایت خود را به این ابزارها متصل نمایید.

بررسی نرخ کلیک طبیعی

اگر افراد به صورت طبیعی و کاملا ارگانیک لینک سایت شما را در نتایج سرچ گوگل مشاهده کنند و با کلیک بر روی آن وارد سایت‌تان شوند در این حالت کلیک طبیعی اتفاق می‌افتد. 

CTR در بحث سئو یک امر اساسی تلقی می‌شود زیرا سئوکاران تلاش می‌کنند تا از طریق بهبود عملکرد و بهینه‌سازی وبسایت کاربران را متقاعد کنند تا در میان انبوه سایت‌هایی که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود روی سایت آن‌ها کلیک کنند. در صورت تحقق این اتفاق میزان نرخ کلیک بالا می‌رود. 

نرخ کلیک چه اهمیتی دارد؟

افزایش نرخ کلیک

به دو دلیل نرخ کلیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

  • هر چه نرخ کلیک بیشتر باشد ترافیکی که وارد سایت می‌شود بیشتر است. به‌عنوان مثال اگر شما بتوانید نرخ کلیک از ۱۵ به ۳۰ برسانید، بدون تغییر در رتبه‌بندی سایت می‌توانید ترافیک آن صفحه را دو برابر کنید. 

  • مورد دوم به فاکتورهای رتبه بندی گوگل بر می‌گردد. نرخ کلیک در رتبه‌بندی سایت تاثیر بسزایی دارد. به‌ عبارتی اگر صفحه‌ای نرخ کلیک بالاتر از متوسط داشته باشد بدون شک در جایگاه‌های بهتری قرار می‌گیرند.  

نرخ کلیک بر سئو سایت چه تاثیری دارد؟

حالتی را فرض کنید که محتوایی را در سایت بارگذاری کرده‌اید و در نتایج SERP نمایش داده شود اما بر روی آن کلیک نشود. در این صورت تلاش‌های شما برای سئو سایت بی نتیجه می‌ماند و کسی نمی‌تواند از محصولات و خدماتی که در بستر وب ارائه می‌دهید مطلع شود.

در واقع نرخ کلیک (CTR) عملکرد سئو را مشخص می‌کند و منجر به بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود. به همین دلیل هنگام بهینه سازی سایت باید نرخ کلیک را مد نظر قرار داده و محتوایی تولید کنید که برای کاربران جذاب باشد تا برای کلیک بر روی لینک آن متقاعد شوند. 

مطمئن باشید هر چه محتوای شما کلیک بیشتری داشته باشد، رتبه‌ی بهتری در نتایج جستجو اخذ خواهید کرد. البته نرخ کلیک تنها پارامتر مورد نظر گوگل نیست بلکه در ابتدا باید محتوایی مطابق با نیاز کاربر، اصولی و بهینه شده تولید کنید تا در ادامه CTR بر اساس مناسب بودن محتوایتان رشد صعودی داشته باشد.

چگونه نرخ کلیک سایت را افزایش دهیم؟

اگر نرخ کلیک سایت خود را بررسی کردید و مقدار آن کمتر از حد ایده آل بود می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر میزان CTR را بهبود ببخشید:

استفاده از عناوین جذاب و قدرتمند

در صفحه نتایج گوگل عناوین هر کدام از سایت‌ها به صورت برجسته نمایش داده می‌شود. عنوان سایت باید به گونه‌ای جذاب و مناسب نوشته شود تا کاربر برای کلیک روی آن مجاب شود. بدین منظور می‌توانید:

  • عنوان‌های گوناگون را امتحان کنید.
  • از اعداد و نمادها استفاده کنید.
  • پیشنهادهای ویژه نظیرمشاوره رایگان، تست رایگان، ارسال رایگان و ... ارائه دهید.
  • از عناوین سوالی بهره بگیرید.

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه را فراموش نکنید.

بهره گیری از توضیحات متای کاربردی

در توضیحات متا باید متنی کوتاه و مختصر راجع به موضوع و محتوای صفحه نوشته شود به گونه‌ای که کاربر با خواندن آن اشتیاقی برای کلیک و خواندن مطلب داشته باشد. اگر این بخش پر نشود، موتور جستجو  قسمتی از متن صفحه را نمایش می‌دهد که ممکن است مطلب جالبی نباشد. بنابراین توصیه می‌شود از این فضا، که تنها به ۱۶۰ کاراکتر تعلق می‌گیرد، به نحوی بهینه، موثر و اختصاصی همراه با کلمه کلیدی استفاده کنید. 

بهره گیری از اسکیما

به احتمال زیاد هنگام جستجوی در گوگل متوجه تفاوت برخی از نتایج با سایر نتایج عادی شده‌اید. با استفاده از اسکیما می‌توان اطلاعات سایت را بهتر نمایش داد تا در میان سایر نتایج شاخص باشد. نمایش FAQ، تعداد رای و نظرات مثبت و ... با فعال سازی اسکیما میسر می‌شود. با همین اقدام به ظاهر ساده می‌توان بخش بیشتری را در نتایج جستجوی گوگل اشغال کرد و نرخ کلیک را بالا برد.

بهینه سازی و گویا بودن URL

URL صفحه باید شامل دامنه و کلمه کلیدی باشد. اگر به جای کلمه کلیدی اعداد و کاراکترهای متفرقه قرار گرفته است باید نسبت به بهینه سازی و ویرایش آن اقدام کنید. طبق بررسی‌های شرکت مایکروسافت، واضح بودن آدرس سایت موجب افزایش نرخ کلیک تا ۲۵ درصد می‌شود. بدین منظور لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت استفاده از اعداد می‌بایست آن‌ها را با خط تیره از حروف جدا کنید.
  • اگر عنوان شما طولانی و حاوی عدد است، برای URL باید آن را کوتاه کنید.
  • اگر اسلاگ را به صورت انگلیسی می‌نویسید، نباید از حروف بزرگ استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله اطلاعات لازم در رابطه با نرخ کلیک ارائه شد اما لازم است بدانید که افزایش ترافیک سایت پایان راه نیست بلکه همچنان باید روی سایت کار شود و از ترافیک وارد شده نهایت بهره را برد.

شما باید بعد از افزایش ترافیک فعالیت‌هایی از جمله افزایش سرعت سایت به منظور بهبود تجربه کاربری (UX)، تبدیل کاربر به مشتری، مشغول کردن کاربر در سایت و ... را داشته باشید و کسب‌وکار آنلاین را به هدف خود برسانید.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در راستای تحقق اهداف کسب‌وکارها خدمات طراحی سایت وردپرسی یا اختصاصی، سئو، تولید محتوا، موشن گرافی، ایمیل مارکتینگ، ساخت تیزر و ... را ارائه می‌دهد. تیم متخصص ما می‌تواند در تعیین استراتژی به شما کمک کند تا شاهد رشد و ارتقای کسب‌وکارتان باشید.

در این خصوص اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.