چک لیست سئو

تاریخ 20 اسفند 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

داشتن چک لیست سئو برای متخصصان حوزه سئو لازم است زیرا با کمک آن می‌توان بر کلیه فعالیت‌ها نظارت نمود و چیزی از قلم نمی¬افتد. اجرا و پیروی از موارد چک لیست سئو می‌تواند ترافیک ارگانیک سایت شما را بالا ببرد. در این مقاله تلاش شده است تا چک لیست سئو به طور کامل معرفی و دلیل اهمیت آن ذکر شود که می‌تواند در جهت بهبود عملکرد شما مفید باشد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت چک لیست سئو چیست؟

در سئو همانند بسیاری از مباحث دیگر، کارهای کوچک و بزرگ زیادی برای انجام دادن وجود دارد. برای جلوگیری از فراموشی و بی نظمی در این امور پیشنهاد می‌شود که از چک لیست استفاده کنید. به عنوان مثال هنگام آپلود یک مقاله موارد بسیاری وجود دارند که باید رعایت شوند؛ در این جا استفاده از چک لیست به کارتان نظم و ترتیب می‌دهد.

انواع چک لیست سئو کدامند؟

چک لیست سئو

سئو فاکتورهای بسیاری دارد و برای هر بخش از آن نیاز به یک چک لیست حس می‌شود. در این بخش به معرفی چک لیست موارد اولیه و پایه، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال می‌پردازیم.

چک لیست پایه سئو

مواردی که در این بخش عنوان شده‌اند تاثیر مستقیمی بر رتبه سایت ندارند اما به نوعی سنگ زیر بنای فعالیت‌های سئو شما به حساب می‌آیند و اجرای آن‌ها در نهایت اثر مثبتی را بر رتبه سایت‌تان خواهند گذاشت. 

1- راه اندازی سرچ کنسول

سرچ کنسول یکی از ابزارهای مهم و لازم برای فعالیت‌های سئو به حساب می‌آید که از طریق آن می-توانید خطاهای سایت را مشاهده کنید، عملکرد سایت را بررسی کنید، رتبه کلمات سایت را ببینید و نیز فایل Site Map را وارد کنید.  

2- راه اندازی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بدانید کاربران از کجا وارد سایت شما شده‌اند، به کدام صفحات سر زده‌اند و چه مدتی را در هر صفحه سپری کرده‌اند. این ابزار به طور کلی نحوه‌ی تعامل کاربر با سایت را نشان می‌دهد.

3- ایجاد نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت یا سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحات مهم سایت شما در کجا قرار دارند تا کار خزش و ایندکس آن‌ها راحت‌تر صورت بگیرد. از طریق یکی از آدرس‌های زیر می‌توانید فایل سایت مپ را پیدا کنید:
/sitemap 
/sitemap.xml
/sitemap_index.xml

4- ایجاد فایل Robots.txt

فایل Robots.txt به موتور جستجو اعلام می‌دارد که کدام صفحات می‌توانند ایندکس شوند و کدام اجازه‌ی ایندکس ندارند. این فایل برای هر سایتی لازم است و موجب می‌شود که بودجه خزش هدر نرود. به عنوان مثال در سایت‌های فروشگاهی صفحات خرید محصول، پرداخت و ... نیاز به ایندکس شدن ندارند. برای نواینکس کردن این صفحات ابتدا با کمک ابزارهای آنلاین فایل Robots.txt را بسازید و سپس در سایت yourdomain.com/robots.txt آن را آپلود نمایید.

5- نصب افزونه‌های ضروری سئو

در سایت‌های وردپرسی معمولا از افزونه‌ی Yoast یا Rank Math برای کمک در بهینه سازی تگ‌های متا، هدینگ‌ها و نقشه سایت استفاده می‌شود.  

چک لیست سئو داخلی

چک لیست سئو داخلی

سئو داخلی به فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات سایت گفته می‌شود. چک لیست سئو داخلی عبارت است از:

1- URL کوتاه و توصیف کننده

URL صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و کاربران می‌توانند با استفاده از آن به موضوع صفحه پی ببرند. در نتیجه URL هر صفحه باید کوتاه، توصیف کننده‌ی موضوع صفحه و نیز شامل کلمه کلیدی باشد.

2- عناوین جذاب

در نتایج جستجوعناوین زیادی به چشم می‌خورد اما اگر عنوان صفحه‌ای جذاب نوشته شده باشد کاربر را برای کلیک بر روی آن نتیجه ترغیب می‌کند. بنابراین عنوان صفحات باید جذاب و حاوی کلمه کلیدی باشد.

3- توضیحات متای جذاب

در این بخش شما به اندازه‌ی 160 کاراکتر فضا دارید که محتوای صفحه را به گونه‌ای جذاب توصیف کنید تا کاربر برای کلیک روی نتیجه شما ترغیب شود. قابل ذکر است که در توضیحات متا باید کلمه کلیدی آورده شود.  

4- لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی موجب می‌شود تا کاربر راحت‌تربتواند به صفحات دیگر سایت مراجعه کند و تجربه کاربری بهتری رقم بخورد؛ همچنین خزنده‌ی گوگل راحت‌تر و سریع‌تر به محتوای سایر صفحات دست پیدا کند؛ در نتیجه صفحات زودتر شناخته می‌شوند.

5- بهینه سازی تصاویر

حجم عکس‌ها باید کم باشد ولی نه آنقدر که کیفیت پایین بیاید. نام تصویر باید مرتبط و شامل کلمه کلیدی باشد؛ همچنین Alt باید حاوی کلمه کلیدی و جملات توصیف کننده‌ی عکس باشد.

6- لینک دهی به منابع معتبر

لینک دهی به دیگر صفحات مرتبط سایت موجب می‌شود که کاربران در سایت بگردند و از مطالب دیگر بازدید داشته باشند اما با لینک دهی به صفحات معتبر سایت‌های دیگر می‌توانید برای نوشته‌ها و کاربران خود ارزش بیافرینید زیرا این کار به رفرنس معتبر اشاره می‌کند. قبل از لینک دهی به صفحات خارجی به Page Authority آن توجه کنید. 

7- استفاده از اسکیما

به کمک اسکیما موتورهای جستجو راحت‌تر محتوای صفحات سایت شما را درک می‌کنند و نیز صفحات به طور متفاوت‌تر در موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند که موجب می‌شود نرخ کلیک بر صفحات شما بیشتر شود.

چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال از اهمیت زیادی برخوردار است و عدم رعایت اصول آن موجب می‌شود از کسب رتبه‌ای که مستحق آن هستید دور بمانید. مهم‌ترین کارهایی که باید برای سئو تکنیکال انجام دهید عبارتند از:

1- طراحی معماری سایت

کاربر و موتور جستجو باید بتوانند راحت در سایت شما بگردند و به موضوعات مورد نظر دسترسی داشته باشند. برای این کار باید بعد از راه اندازی سایت ساختاری برای لینک سازی و ارتباط صفحات با یکدیگر در نظر بگیرید و این کار با استفاده از رسم نقشه ذهنی (Mind Map) امکان پذیر است. 

2- اطمینان از قابل خزش بودن صفحات سایت

اگر صفحات سایت قابل خزش نباشند توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند. در این خصوص باید بخش Coverage سرچ کنسول را بررسی کنید و برای رفع خطاهای مربوط به خزش نشدن سایت اقدام نمایید.

3- اطمینان از قابل ایندکس بودن صفحات سایت

این مورد را می‌توانید از گزارش بخش Coverage سرچ کنسول بررسی کنید. توجه کنید که خزش با ایندکس شدن متفاوت است. یک صفحه می‌تواند تگ نوایندکس خورده باشد اما خزنده‌ی گوگل آن را کرال کرده باشد.

4- استفاده از SSL

در صورت بکار گیری این مورد ابتدای آدرس سایت شما به صورت https:// نمایش داده می‌شود که نشان از امنیت سایت شما دارد. سایت‌هایی که دارای درگاه پرداخت، سبد خرید و فرم اطلاعات کاربران هستند باید از این فاکتور استفاده کنند. استفاده از SSL تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت شما ندارد اما به کاربران اطمینانی در رابطه با امنیت سایت می‌دهد. 

5- در دسترس بودن سایت فقط از طریق یک دامنه

سایت فقط از طریق یک آدرس باید در دسترس باشد در غیر این صورت مشکلاتی در امنیت، خزش و ایندکس شدن سایت شما رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌شود حالت‌های مختلف آدرس را روی یکی از آن‌ها ریدایرکت کنید یعنی به عنوان مثال آدرس‌های زیر را روی دامنه‌ی https://www.sample.ir   ریدایرکت کنید:
 http://sample.ir
 http://www.sample.ir
 https://sample.ir

6- بررسی سرعت سایت

سرعت سایت در رتبه بندی گوگل موثر است زیرا اگر سایتی دیر لود شود، کاربر از آن خارج می‌شود و پوئن منفی از گوگل دریافت می‌کند؛ پس می توان نتیجه گرفت این پارامتر در تجربه کاربری نقش مهمی دارد. برای بررسی سرعت سایت خود می‌توانید از ابزارهای GTMetrix و Page Speed Insights استفاده کنید.

7- بررسی موبایل فرندلی بودن سایت

با توجه به اینکه امروزه بیشتر افراد از موبایل برای سرچ خود استفاده می‌کنند، پارامتر موبایل فرندلی بودن سایت اهمیت زیادی پیدا کرده به طوری که بر رتبه بندی سایت تاثیر بسزایی دارد. برای بررسی سازگاری سایت خود با موبایل می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test Tool بهره ببرید.

8- فشرده سازی تصاویر

فشرده سازی تصاویر حجم آن‌ها را کم می‌کند و سرعت بارگیری سایت را بالا می‌برد. اگر سایت‌تان وردپرسی است می‌توانید از افزونه‌های مختلفی نظیر Lightspeed Cache و Short Pixel برای فشرده سازی حجم تصاویر استفاده کنید.

9- اصلاح لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته در تجربه کاربری تاثیر خوبی ندارند و اعتبار سایت را کم می‌کنند. لازم است همیشه لینک‌های سایت خود را زیر نظر بگیرید و در صورت شکسته شدن اقدام به اصلاح آن‌ها نمایید. برای این کار می‌توانید از ahrefs برای بررسی لینک‌های سایت خود استفاده کنید. برای کار با این ابزار بعد از جستجو سایت با Site Audit، به گزارش صفحات داخلی رفته و خطاهای 404 را رصد کرده و در صورت وجود آن‌ها را رفع کنید.

10- اصلاح صفحات تکراری

صفحاتی از وبسایت که محتوای تکراری دارند را باید اصلاح کرد زیرا مورد پسند گوگل نیستند و بر رتبه سایت تاثیر منفی می‌گذارند. این مشکل را می‌توانید در قسمت Coverage سرچ کنسول بیابید.  

چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو خارجی

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که خارج از سایت به منظور بهبود رتبه در موتور جستجو انجام می‌شود. در ادامه به معرفی چک لیست سئو خارجی می‌پردازیم.

1- زیر نظر گرفتن بک لینک‌های رقبا

بررسی رقبا بخش مهمی از کار است زیرا با این کار می‌توانید فرصت‌های احتمالی برای ساخت بک سایت خود را پیدا کنید. اگر چند مورد از رقبای شما از سایتی بک لینک گرفته اند و موفق بوده اند، آن سایت می‌تواند برای بک لینک سازی شما هم ارزشمند باشد. برای شناسایی سایت هایی که رقبایتان از آن‌ها بک لینک گرفته‌اند می‌توانید از ابزارهای MOZ و Ahrefs استفاده کنید.

2- پس گرفتن لینک‌های از دست رفته

باید همیشه مراقب لینک‌های ورودی به سایت باشید زیرا ممکن است پس از مدتی خراب شوند یا آن‌ها را از دست بدهید. برای رفع این مشکل می‌بایست به سایت مبدا پیام دهید تا آن‌ها را اصلاح کنند.

3- یافتن منشن‌های بدون لینک

منشن‌های بدون لینک بر سئو خارجی سایت شما موثرند اما اگر بتوانید آن‌ها را به لینک تبدیل کنید بهتر است زیرا این کار تاثیر بیشتری بر سایت شما دارد. برای این کار با سایت مبدا ارتباط بگیرید و از آن‌ها بخواهید که منشن‌ها را به لینک تبدیل کنند. 

4- نوشتن پست‌های مهمان

در اینترنت سایت‌های زیادی هستند که در آن‌ها می‌توان پست مهمان نوشت و به صفحه مد نظر خود لینک داد. می‌توانید با سایت‌هایی که با حوزه فعالیت شما مرتبط هستند ارتباط بگیرید و پیشنهاد انتشار پست مهمان بدهید. اگر محتوای با ارزشی بنویسید آن‌ها هم استقبال خواهند کرد.  

5- یافتن سایت‌های لینک دهنده به مطالب ضعیف‌تر از شما

هنگامی که راجع به یک موضوع محتوایی را می‌نویسید قطعا محتواهای دیگری هم هستند که نسبت به شما ضعیف‌تر بوده اما تعداد زیادی بک لینک از سایت‌های مختلف دریافت کرده‌اند. شما هم می‌توانید از این سایت‌ها برای ساخت بک لینک استفاده کنید. کافیست با آن‌ها ارتباط بگیرید و درخواست کنید به محتوای شما لینک بدهند.

6- معرفی سایت خود به دیگران

اگر افراد از وجود سایت یا مطالب شما بی خبر باشند بالطبع نمی‌توانند به آن لینک دهند بنابراین سعی کنید سایت خود را به دیگران معرفی کنید و از فرصت‌های خوبی که در اختیار دارید نظیر شبکه‌های اجتماعی، مشتریان، دوستان و آشنایان به خوبی استفاده کنید.