بهترین ابزارهای سئو

تاریخ 20 دی 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

همانطور که می دانید رقابت زیادی برای قرارگیری در لینک های ۱ تا ۳ بین سایت ها وجود دارد. زیرا نرخ کلیک و میزان فروش در این جایگاه ها از همه بیشتر است. تولید محتوای خوب و غنی، قدم اول برای رتبه گیری است ولی بعد از آن باید با استفاده از بهترین ابزارهای سئو اقدام به تحلیل و آنالیز سایت خود و رقبا کرد.

کاربرد ابزارهای سئو چیست؟

هر یک از ابزارهای سئو کاربردهای مختلفی دارند. برخی ازآن ها در یافتن کلمه کلیدی کمک می کنند، برخی در تحلیل بک لینک ها، بعضی در آنالیز سرعت سایت کاربرد دارند و بعضی چند منظوره هستند. با استفاده از این ابزارها می توان گزارشی کاربردی از تحلیل سایت خود و رقبا بدست آورد تا رقبای حوزه ی کاری خود را کنار زده و رتبه بهتر کسب کنید. 

بیشتر بخوانید : سئو چیست؟

معرفی بهترین ابزارهای سئو 

برای سئو ابزارهای زیادی موجود است که هر یک کاربردهایی دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین ابزارهای سئو می پردازیم.

بخش اول : ابزارهای سئو گوگل

این ابزارها را گوگل به طور رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. که در برخی از این ها باید سایت خود را درآن ثبت کنید. در ادامه به معرفی هر یک و کاربردشان می پردازیم.

۱- گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول (Google Search Console) مهم ترین ابزار سئو است زیرا با استفاده از آن می توانید رتبه سایت خود در حال حاضر، کلماتی که کاربران با آن وارد سایت شما شده اند و شرایط دیگر سایت خود را بسنجید و با استفاده از این ها کیفیت کار خود را ارتقا دهید و نتیجه مطلوبی دریافت کنید. برای استفاده از این ابزار باید سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.

گوگل سرچ کنسول به شما این اعلام را می دارد موتور جستجوی گوگل به سایت تان دسترسی دارد و اطلاعاتی در این زمینه به شما ارائه می کند. این اطلاعات به شما کمک می کند که در روند کاری بهینه سازی سایت خود ( سئو سایت) چه مواردی را رعایت کنید تا موفقیت کسب کنید. 

اطلاعاتی که سرچ کنسول در اختیارتان قرار می دهد عبارت است از :

  1. وضعیت لینک های داخلی و بک لینک های سایت تان
  2. آمار دقیق بازدید از سایت شما
  3. ارائه مشکلات امنیتی سایت
  4. کدام صفحات دارای مشکلاتی در زمینه UX و سرعت سایت هستند.
  5. کدام صفحات دارای مشکلات فنی هستند.
  6. وضعیت پنالتی شدن سایت از طرف گوگل
  7. اطلاعات لینک های سایت و بردکرامب ها
  8. میزان بازدید و رتبه صفحات در نتایج اول جستجوی گوگل

همچنین می توانید نقشه سایت (Site Map) خود را از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید تا بداند اول کدام یک از صفحات سایت شما را ایندکس کند.

۲- گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از جمله ابزارهای مهم سئو بوده که با آن می توانید رفتار کاربران در صفحات و کل سایت تان را بررسی کنید. اطلاعاتی که این سایت در اختیار شما قرار می دهد عبارتند از:

  1. آمار صفحات پر بازدید سایت تان
  2. آمار نرخ پرش (Bounce Rate) را ارائه می دهد.
  3. آمار میزان ماندگاری بازدید کنندگان در صفحات سایت
  4. میزان نرخ تبدیل کاربران
  5. آمار صفحاتی که کاربران وقت بیشتری در آن گذرانده اند یا از آن خارج شده اند.
  6. تشخیص ابزار مورد استفاده کاربران (موبایل یا کامپیوتر) برای ورود به سایت شما
  7. ترافیک سایت از طریق کدام لینک ها بوده است؟
  8. دریافت آمار جنسیت، سن و کشور کاربران سایت شما

البته این ابزار در ایران فیلتر است و برای استفاده از آن باید از فیلترشکن استفاده کنید؛ همچنین باید سایت خود را به آن متصل کنید.

بیشتر بخوانید :  چرا سئو سایت مهم و ضروری است ؟
 

۳- گوگل ترندز

گوگل ترندز

گوگل ترندز (Google Trends) رایگان است و نیازی به نصب و ثبت نام ندارد و میزان ترند بودن یک کلمه یا عبارت در سطح وب را نشان می دهد. از این ابزار برای کیورد ریسرچ و تولید محتوا می توان بهره برد.

بخش دوم : ابزارهای مهم سئو برای تحلیل سرعت سایت

برای تحلیل سرعت سایت ابزارهایی وجود دارند که ما دو مورد از آن ها را معرفی می کنیم: 

۴- Google Page Speed Insights

Google Page Speed Insights

این ابزار گوگل چون در ایران تحریم است برای ورود باید از فیلترشکن استفاده کنید.
Page Speed Insights به بررسی سرعت سایت در نسخه دسکتاپ و موبایل می پردازد؛ همچنین این ابزار، راه حل هایی را برای عیب یابی به شما ارائه می دهد. در Page Speed Insights بررسی سرعت سایت شما به صورت کمی و نمره ای انجام می شود و بدین گونه تفسیر می شود که اگر زیر نمره ۵۰ باشد حالت ضعیف برای سرعت سایت تلقی می شود، بین نمره ۵۰ تا ۹۰ نیاز به بهبود و پیشرفت، ۹۰ و بالای آن عملکرد خوبی را در سرعت سایت نشان می دهد.

۵- GTmetrix

GTmetrix

یکی از بهترین و قدیمی ترین ابزار های سئو برای تست سرعت سایت GTmetrix است. این ابزار هم به صورت نمره ای سرعت سایت شما را نشان می دهد و همچنین توصیه ای به صورت جانبی در جهت بهبود سایت به شما ارائه می کند. مزایایی که این ابزار رایگان برای سئوکاران فراهم می کند عبارت است از:

  1. امکان بررسی حالت قبل و بعد سایت را دارد.
  2. دلایل کاهش سرعت سایت را به طور دقیق اعلام می دارد.
  3. امکان تغییر سرور و بررسی  سایت از کشور های مختلف وجود دارد.
  4. آموزش های فراوانی برای یادگیری این ابزار در دسترس است.
  5. روش ها و ابزار های مهم سئو برای تحقیق کلمات کلیدی 

از جمله روش ها و ابزارهای مهم در تحقیق کلمات کلیدی در سئو Google Suggestion، KWfinder، Keywordtool  وKeyword Planner هستند که به بررسی آن ها می پردازیم.

۶- Google Suggestion

Google Suggestion

از این روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و پر تکرار با موضوع سرچ شده استفاده می شود که کاربر را به نزدیک ترین مقصود خود برساند.
این کلمات رقابت کمی دارند ولی می توان با استفاده از آن ها در نتایج برتر موتور جستجو ظاهر شد و ترافیکی اورگانیک خوبی برای سایت خود کسب کرد.

۷- KWfinder

KWfinder

در ابزار KWfinder شما کلمه یا عبارت مد نظر خود را می نویسید و بعد تمامی عبارات مرتبط با آن را در قالب فایل اکسل دریافت می کنید. همچنین میزان سختی کلمه (KD)، میانگین هزینه برای هر کلیک کلمه کلیدی در گوگل ادز (CPC)، میزان رقابت کلمه ی کلیدی در گوگل ادز (PPC)، میزان جستجو در ۱۲ ماه گذشته و نیز میزان ترند بودن کلمه در موتور جستجو را که به صورت نموداری نمایش می دهد، در این فایل اکسل می توانید داشته باشید.

۸- Keywordtool

Keywordtool

keywordtool.io به شما کمک می کند تا با استفاده از یک کلمه، عبارات زیادی را دریافت کنید و از بین آن ها برای صفحات و محتوای خود استفاده کنید. این ابزار نیمه رایگان است.

۹- Keyword Planner

Keyword Planner

Keyword Planner از قدیمی ترین ابزارهای سئو برای تحقیق کلمه کلیدی به حساب می آید. برای استفاده از این ابزار باید حساب فعال در گوگل ادز داشته باشید.
وقتی عبارت خود را در این ابزار سرچ کنید اطلاعات زیر را دراین رابطه با موضوع سرچ شده بدست می آورید:

  1. میزان رقابت کلمه سرچ شده در گوگل
  2. بررسی میانگین جستجوی آن کلمه کلیدی در ماه 
  3. روند سرچ آن کلمه در بازه زمانی مشخص شده
  4. کلمات و عبارات مرتبط با کلمه سرچ شده و میزان سرچ ماهانه آن ها