سئو محتوا چیست؟

تاریخ 24 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

محتوای با کیفیت یکی از مواردی است که در سئو سایت و رتبه بندی آن اثر می گذارد. اما برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که چه عواملی موجب می شود محتوا از لحاظ سئو و بهینه سازی مورد تایید باشد. با ما همراه باشید تا در مورد سئو محتوا اطلاعات مفیدی بدست آورید.

آشنایی با سئو محتوا

چک لیست محتوا سئو شده

سئو محتوا یا محتوای سئو شده عبارت است از تولید محتوا برای سایت به نحوی که مورد پسند کاربر و گوگل باشد. 
برای کاربران، سئو محتوا یعنی تولید محتوایی که به سوالشان پاسخ دهد و نیازشان را برطرف کند.
سئو محتوا برای گوگل به معنای به کار بردن تکنیک‌ها و روش هایی جهت شناسایی و خواندن محتوا توسط خزنده‌های گوگل و نیز داشتن ساختار مناسب است.

محتوای سئو شده چه مزایایی دارد؟

برخی از مزایای سئو محتوا عبارتند از:

  • محتوای سئو شده رتبه سایت شما را در موتور جستجو بهبود می بخشد.
  • اگر رتبه ی خوبی در موتور جستجو داشته باشید ترافیک ارگانیک خوبی وارد سایت شما می شود.
  • محتوای سئو شده اعتبار و اعتماد نزد کاربران و گوگل ایجاد می کند.
  • بروزرسانی محتواهای قبلی بازدهی کار شما را بالا می برد.
  • اگر محتوای خود را به طور مستمر بهینه سازی کنید موجب می شود که در نتایج برتر گوگل قرار گرفته و به عنوان یک منبع خوب در حوزه کاری خود شناخته شوید.

تولید محتوا برای سئو سایت چه اهمیتی دارد؟

قبل از هر چیزی باید گفت زمان اینکه بتوانید با انتشار محتوا با تعداد کلمات معین در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید گذشته است بلکه امروزه اهمیت محتوای با کیفیت بیشتر است.
تولید محتوا باید هدفمند و با استراتژی صورت بگیرد تا نتیجه لازم و مقبول را در پی داشته باشد.

معمولا تولید محتوا با یک یا چند مورد از اهداف زیر صورت می گیرد:

  • جهت کسب رتبه برتر در موتور جستجو با کلمه کلیدی منتخب
  • جهت اخذ بک لینک
  • آموزش دادن به مخاطبان و جلب اعتماد آنان
  • جلب توجه مخاطبان در سوشال مدیا
  • افزایش سرنخ برای فروش بیشتر

تولید محتوا با چه رویکردهایی باید صورت بگیرد؟

سئو محتوا چیست ؟

به طور کلی هنگام تولید محتوا باید از ۲ نکته زیر را در نظر داشته داشت.

  1. رعایت کلیه نکات سئو : در بهینه سازی محتوا معمولا چندین تکنیک صورت می گیرد مانند لینک سازی خارجی و داخلی درون متن، انتخاب درست هدینگ ها، ساخت بک لینک و نوشتن عنوان و توضیحات متای مناسب برای صفحات سایت. این موارد در خوانایی متن زیاد تاثیر ندارد ولی در سئو و قرارگیری وبسایت در اولین رتبه های گوگل تاثیر گذار است. اگر محتوا فقط منطبق بر اصول سئو باشد اصطلاحا محتوای رباتی نامیده می شود و کیفیت و ارزش خود را برای خواندن از دست می دهد.
  2. تولید محتوای کاربر پسند و با کیفیت : این مورد به کیفیت محتوا ارائه شده به کاربر می پردازد که شامل اقداماتی نظیر طول متن، پرداختن به موضوع، خوانایی متن و استفاده درست و به جا از علائم نگارشی و نیز بهره گیری از عکس و ویدئو است. البته توجه کنید که اگر بخواهید طول متن را با محتوا بی کیفیت افزایش دهید با بازخورد منفی کاربران مواجه خواهید شد و نتیجه ی خوبی برای شما در بر نخواهد داشت. اگر بخواهید محتوای‌تان فقط نظر کاربر را جلب کند و به اصول سئو بی توجه باشید نمی توانید در موتور جستجو رتبه ی خوبی خوبی داشته باشید. این موارد نشان می دهد که محتوای خوب باید به نیاز کاربر پاسخ دهد و هم مطابق استانداردهای سئو تولید شود.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یک اقدام استراتژیک است که با هدف هدایت کاربر به سمت عمل مورد نظر (خرید محصول، ثبت سفارش، تماس و ...) صورت می گیرد. بازاریابی محتوایی می تواند به رونق کسب‌وکار شما کمک کند و در حال حاضر یکی از شاخصه های کارآمد در دیجیتال مارکتینگ به شمار می آید.

بیشتر بخوانید : هرآنچه که باید درباره بازاریابی محتوا بدانید.

سئو و تولید محتوا چه ارتباطی با هم دارند؟

محتواها را می‌توان در کانال های زیادی از جمله سایت، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و... منتشر کرد اما بهترین کانال برای کانتنت مارکتینگ سایت است. همچنین در سئو نیاز به محتوا امری مبرهن است. اینجاست که ارتباط و تلاقی این دو مشخص می شود.

گام به گام تولید محتوای سئو شده (چک لیست سئو محتوا)

بازاریابی محتوایی چیست؟

در این بخش سعی کرده ایم تمامی نکات لازم برای تولید محتوای سئو شده را لحاظ کنیم. این موارد را می توانید برای بروزرسانی محتوا‌های گذشته و تولید محتواهای آینده به کار بگیرید. اجرای این موارد نیازی به داشتن پیش زمینه در حوزه سئو ندارد. این گام ها را با هم بررسی می کنیم:

۱- انتخاب کلمه کلیدی درست 

می توان گفت تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research) سنگ زیر بنای استراتژی محتوایی سئو است و اگر اشتباه صورت بگیرد نتیجه ی مطلوبی کسب نمی شود. تحقیق کلمه کلیدی فرآیند چند مرحله ای است که باید در طی آن لیستی از عبارات و کلماتی که به دیده شدن و افزایش فروش شما منتهی می شود را تهیه کرد. این لیست حاوی کلماتی است که کاربران آن ها را سرچ می کنند و شما می خواهید روی آن ها رتبه داشته باشید. این لیست یک دید خوب در مورد ساختار محتوای سایت به شما می دهد.

۲- دسته بندی محتوا بر اساس هدف کاربر 

هدف کاربر از جستجو همان چیزی است که کاربر با سرچ می خواهد به آن دست پیدا کند. 

به طور کلی اهداف کاربران در چهار دسته قرار می گیرد:

  • مسیریابی: هدف کاربر دسترسی به یک سایت است ولی به جای وارد کردن آدرس سایت، عنوان آن را وارد می کند؛ به عنوان مثال سایت سازمان سنجش، سایت دیجی کالا و ... 
  • کسب اطلاعات: در این مورد هدف کاربر رسیدن به پاسخ سوال خود است؛ مثلا انواع ماهی های آکواریومی، طرز تهیه بستنی، رجیستر کردن گوشی موبایل و ...
  • هدف تجاری: کاربر قصد دارد چیزی را بخرد ولی قبل از خرید اقدام به کسب اطلاعات لازم می کند؛ مثلا قیمت روز دلار، لیست قیمت ماشین های ایران خودرو، خرید باطری خودرو و ...
  • خرید: کاربر قصد خرید یک محصول را دارد و آماده ی اقدام به خرید است. به عنوان مثال خرید اتوی مو، فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی و ...

گوگل عبارات سرچ شده را بررسی می کند و بر اساس منطق و الگوریتم های خود، نزدیک ترین نتیجه را به کاربر ارائه می دهد.

۳- تحلیل رقبا

بعد از اینکه صفحات اصلی و فرعی مشخص شدند باید به بررسی رقبا بپردازید. برای این کار می بایست عبارت خود را سرچ کرده و سایت هایی که در صفحه اول گوگل ظاهر شده اند را از نظر موارد زیر مورد بررسی قرار دهید:

  • تعداد کلمات به کار رفته در محتوا
  • کیفیت محتوا
  • پوشش موضوع مطرح شده
  • ارائه راه حل برای مشکلات 
  • اعتبار صفحه

همچنین به سایت رتبه اول توجه کنید و به این فکر کنید که چه مواردی را برای رسیدن به صفحه اول باید رعایت کنید تا رتبه شما ارتقا پیدا کند.
ابزارهای Semrush و Ahrefs در آنالیز رقبا برای بررسی تعداد کلمات و لینک های داخلی و خارجی به شما کمک می کنند. 

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای سئو

۴- شناخت شکاف های محتوایی و پوشش موضوعات

شکاف محتوایی را در مطالب خود بیابید و با محتوای با کیفیت و معتبر به آن ها بپردازید. منظور از شکاف محتوایی مطالبی است که در محتوای شما وجود ندارد ولی رقبای برتر به آن ها پرداخته اند. برای این کار ابزار‌هایی وجود دارند که می توانید رقبای خود را بررسی کنید تا اقدام به افزودن مطلب از قلم افتاده یا تولید محتوای فراموش شده کنید.

۵- استفاده از هدینگ و لیست های بولت گذاری شده

برای اینکه متن خسته کننده به نظر نیاید و کاربر راحت پاسخ سوال خود را پیدا کند، متن را به صورت لیست های شماره دار یا بولت گذاری شده بنویسید تا با یک نگاه متوجه مقصود مطلب بشوند.
استفاده از هدینگ مناسب بر خوانایی بهتر متن تاثیر می گذارد. مطالعات انجام شده توسط Semrush نشان می دهد که محتواهایی که از H2 و H3 استفاده کرده اند در دریافت بک لینک، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و جذب ترافیک بهتر عمل کرده اند.

۶- استفاده از تیترهای کوتاه و رساننده ی پیام

اغلب کاربران متن را به صورت اجمالی نگاه می کنند و درصد کمی مو به مو متن را مطالعه می کنند. با استفاده از تیترهای کوتاه و گویا می توانید فرد را از محتوای پاراگراف بعدی مطلع سازید. همچنین می توانید از سوالاتی که کاربران جستجو می کنند در تیترها بهره بگیرید و در پاراگراف بعدی به طور کامل آن ها را شرح دهید.

۷- استفاده مناسب از تصویر و ویدئو

گاها یک تصویر می تواند مفهوم هزار کلمه را به مخاطب منتقل کند. در متن خود از فیلم و عکس مرتبط استفاده کنید. این کار موجب می شود تعامل کاربران در صفحه بالا برود و مدت زمان بیشتری را در صفحه سپری کنند و این به بهبود سئو و رتبه بهتر در گوگل منتج می شود.

۸- استفاده از پاراگراف و جملات کوتاه

اطلاعات مهم و اساسی را در ابتدای پاراگراف به کاربران ارائه دهید. اغلب کاربران مطالب را اسکن می کنند و زمان زیادی برای خواندن دقیق صرف نمی کنند. با استفاده از جملات و پاراگراف های کوتاه می توانید در خوانایی آسان تر متن به کاربران کمک کنید.

۹- استفاده از کلمات ساده 

از استفاده کلمات پیچیده در متن خودداری کنید. اگر در کسب و کار خود اصطلاحات تخصصی یا پیچیده دارید سعی کنید آنها را با کلمات ساده برای مخاطبان توضیح دهید تا قابل فهم باشد.

۱۰- استفاده از زبان مخاطبان هدف

استفاده از زبان مخاطبان در متن نرخ تعامل صفحه را بالا می برد. از اصطلاحات و کلماتی که کاربران استفاده می کنند بهره بگیرید و اگر محتوای شما بتواند سوالات کاربران را برطرف کند به یک محتوای محبوب تبدیل خواهد شد. برای یافتن زبان مخاطبانتان می توانید از شبکه های اجتماعی، وبینارها و هر کانالی که در آن جا به بحث و گفتگو می پردازند استفاده کنید تا بتوانید در تولید محتوای خود از زبان آن ها بهره بگیرید.

۱۱- بروزرسانی محتواهای قدیمی

پس از اینکه شکاف محتوایی را در متون خود پیدا کردید، محتوای خود را بروزرسانی کنید. اگر محتوای شما مطالب قدیمی را نشر می دهد آنها را اصلاح کرده و دوباره از صفر مطلب جدید بنویسید. 

۱۲- اقدامات لازم در سئو محتوا

موارد ذیل از متداول ترین اقدامات در سئو محتوا به شمار می آیند:

  • بهینه سازی عنوان یک صفحه : برای عنوان صفحه می توانید از تگ عنوان (Meta Title) استفاده کنید. عنوان صفحه باید متفاوت از هدینگ های مقاله باشد. همچنین باید به گونه ای جذاب باشد تا کاربر برای کلیک روی سایت شما ترغیب شود.
  • بهینه سازی متا دیسکریپشن : توضیحات متا (Meta Description) باید منحصر به فرد، جذاب و توصیف کننده ی محتوای صفحه باشد. اگر توضیحات متا دو صفحه یکسان باشد گوگل رتبه آنها را می گیرد. بنابراین توضیحات متای هر صفحه باید یکتا باشد.
  • برچسب های تصاویر : برای متن جایگزین تصاویر (Alt) از عباراتی استفاده کنید که اطلاعات لازم در مورد آن تصویر را ارائه دهد.
  • URL یا آدرس صفحه : آدرس صفحه باید کوتاه و شامل کلمه کلیدی باشد.
  • چگالی کلمه کلیدی : به میزان استفاده کلمه کلیدی در متن و تراکم آن چگالی کلمه کلیدی گفته می شود. از استفاده کلمه کلیدی به صورت بیش از حد یا کمتر از حد معمول خودداری کنید.
  • اسکیما : بعضی از محتواهای خاص برچسبی به نام داده های ساختار یافته (اسکیما) دارند. این برچسب ها به شناخته شدن محتوای شما و نمایش برخی موارد در صفحه نتایج گوگل کمک می کنند. البته افزونه های یائوست و رنک مث برخی از اسکیما ها را به مطلب اضافه می کنند.
  • اوپن گراف : این برچسب به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی کمک می کند. در واقع تعیین می کند که محتوای به اشتراک گذاشته شده دارای چه پیش نمایشی از عنوان و تصویر باشد.

۱۳- لینک سازی داخلی و خارجی

پیشنهاد می‌شود حتما در متن خود به صفحه های دیگر از سایت خود یا سایت های دیگر لینک دهید. لینک سازی جزء ارکان مهم سئو به حساب می آید و بر رتبه صفحه و سایت تاثیر بسزایی می‌گذارد.
متن لینک باید شفاف باشد تا کاربر بداند به کدام صفحه ارجاع داده خواهد شد. 
تنظیمات سایت خود را به گونه ای قرار دهید که در صورت کلیک بر روی لینک صفحه ی جدید باز شود که کاربر همزمان بتواند صفحه ی اول را هم داشته باشد.

کلام آخر

سئو محتوا از بخش های بسیار مهم در بهینه سازی موتور جستجو به حساب می آید. قطعا تا به حال یکبار جمله ی محتوا پادشاه است را دیده یا شنیده اید. بنابراین اهمیت محتوا زیاد است. اگر کسب و کار شما به تولید محتوای سئو شده در کنار بازاریابی محتوایی نیاز دارد می توانید پروژه خود را به شرکت های ارائه دهنده ی این خدمات بسپارید. 
دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان ارائه دهنده ی خدمات طراحی، سئو سایت و تولید انواع محتوا برای سایت ها است. اگر می خواهید بستر بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار خود داشته باشید بهتر است تولید محتوای سئو شده و سئو سایت را به یک مجموعه بسپارید تا با یک استراتژی خاص جلو بروید. برای این امر کافیست با شماره 02188704000 تماس بگیرید و یا از طریق فرم مشاوره با ما درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.