نقشه راه یادگیری طراحی سایت

تاریخ 19 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

امروزه اینترنت به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفته اند که علاوه بر فعالیت به صورت حضوری به طور آنلاین هم فعالیت داشته باشند. داشتن وبسایت لازمه ی هر کسب و کار اینترنتی است از این رو بسیاری به سمت یادگیری طراحی سایت آمده اند و یا علاقمند به یادگیری طراحی سایت هستند و می خواهند وارد بازار کار این حوزه شوند. البته برای یادگیری طراحی سایت داشتن نقشه راه لازم است. در این مقاله قصد داریم به راه ها و روش های  یادگیری طراحی سایت بپردازیم. با ما همراه باشید.

یادگیری طراحی سایت از چه راه‌هایی امکان پذیر است؟

به طور کلی دو راه برای یادگیری طراحی سایت وجود دارد:

  1. طراحی سایت با کدنویسی
  2. طراحی سایت با CMS ها

هر یک از این دو راه ویژگی ها و چالش های خاص خود را دارد. در ادامه به طور جزئی تر به هر یک از این موارد می پردازیم.

یادگیری طراحی سایت با کدنویسی

یادگیری طراحی سایت با کدنویسی

لازمه ی طراحی سایت با کدنویسی، یادگیری زبان برنامه نویسی است. طراحی سایت به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم می شود. هر کدام از این بخش ها زبان هایی دارند که کار اجرا و توسعه با آن ها پیش می رود. فرانت اند به بخش ظاهری سایت می پردازد یعنی همان بخشی که برای کاربر قابل رویت است. بک اند به پیاده سازی منطق سایت و ارتباط سایت با سرور می پردازد که برای کاربر قابل رویت نیست. افرادی هستند که در هر دو دسته مشغول به فعالیت هستند که به آن ها برنامه نویس Full Stack گفته می شود.

بیشتر بخوانید:  طراحی سایت اختصاصی چیست؟ چه مزایایی دارد؟

برنامه نویسی فرانت اند (Front End)

در این بخش کدها به صورت گرافیکی و بصری به کاربران نمایش داده می شود تا بتوانند از بخش های مختلف سایت استفاده کنند. تصاویر، ویدئوها، فرم ها، صوت ها و ... در این بخش قرار می گیرند. فرانت اند به دو بخش تقسیم می شود: طراحی و توسعه رابط کاربری. طراحان در بخش اول از طریق نرم افزار های گرافیکی فیگما، فتوشاپ و ... اقدام به طراحی سایت می کنند و در توسعه رابط کاربری موارد طراحی شده در قالب کد های HTML، CSS و Java Script پیاده سازی می شود. 
در فرانت اند بخش قابل رویت برای کاربر را سمت کاربر (Client Side) می گویند زیرا کدها در سمت کاربر پردازش می شوند و حتی کاربر به آن ها دسترسی مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره فرانت اند بدانید

 

بک اند و فرانت اند با هم ارتباط مستقیم دارند و هماهنگی این دو تجربه کاربری خوبی را رقم می زند.

  • یادگیری زبان HTML

HTML (Hyper Text Markup Language) یک زبان نشانه گذاری است که به عنوان هسته صفحات وب محسوب می شود. این زبان به شما کمک می کند که بتوانید اسکلت سایت خود را مشخص و جای هر المان را تعیین کنید، یعنی درواقع با کد نویسی جای محتواهای سایت را مشخص می کنید تا استراکچر اصلی سایت تعیین شود.
اگر قصد دارید در حیطه ی فرانت اند فعالیت کنید یادگیری زبان HTML ضروری است.

  • یادگیری CSS

CSS (Cascading style Sheet) در طراحی صفحات وب کاربرد دارد که به ساخت مشخصات ظاهری وبسایت کمک می کند. می توان گفت CSS مکمل زبان HTML است که با آن می توان فونت متن وبسایت، رنگ و تصویر پس زمینه، رنگ و محل قرارگیری هر المان، چپ چین راست چین کردن متن، طول و عرض و فاصله ی المان ها از هم  و ... را تغییر داد. 
زبان CSS شیوه ی نمایش کد های HTML در مرورگرهای مختلف را تعیین می کند.
با کمک CSS می توانید سایت خود را به هر شکلی که مد نظرتان است، تغییر دهید و شخصی سازی کنید همچنین نمایش سایت در دستگاه های مختلف (واکنش گرایی) با سی اس اس امکان پذیر است. 

  • یادگیری زبان Java Script 

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که امروزه در بین برنامه نویسان از محبوبیت بالایی برخوردار است. جاوا اسکریپت به اختصار JS نامیده می شود. این زبان برنامه نویسی سطح بالا، شی گرا و داینامیک است و با آن می توان سایت های پویا که امکان تعامل کاربر با سایت وجود داشته باشد را طراحی کرد. سطح بالا بودن این زبان برنامه نویسی موجب شده که به زبان انسان نزدیک تر و یادگیری آن راحت تر باشد.
از ویژگی های دیگر جاوا اسکریپت می توان به سادگی در ویرایش کد¬ها، امکان مدل سازی، سازگاری با ابزار¬های توسعه وب، توسعه پذیری آسان و ... اشاره کرد.

برنامه نویسی بک اند (Back End) 

اگر مراحل قبل را به خوبی یاد گرفته باشید می توانید اقدام به طراحی سایت کنید اما علاوه بر ظاهر شکیل، پردازش خوب و منطق صحیح هم لازم است تا نیاز کاربر به درستی اجرا شود. در این بخش، کدها سمت سرور (Server Side) هستند و برای کاربر قابل مشاهده نیست و امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد. برنامه‌های سمت سرور مکمل برنامه‌های سمت کاربر هستند و به اجزای طراحی شده در رابط  کاربری جان می بخشند. به عنوان مثال یک فرم تماس با ما طراحی کرده اید و کاربر اطلاعات لازم را پر می کند. ارسال این فرم از طریق کدهای بک اند صورت می گیرد. همچنین ثبت نام در سایت توسط کدهای سمت سرور اتفاق می افتد.   
برای طراحی سایت در بخش بک اند لازم است به فراگیری یکی از زبان های سمت سرور مانند Php، جاوا، پایتون و ...  بپردازید. در ادامه ما سه مورد از زبان های برنامه نویسی بک اند را معرفی می کنیم. 

  • Php : Php مخفف عبارت Hypertext Preprocessor است و یک زبان اسکریپت نویسی است که می توان با آن صفحات پویا و وب اپلیکیشن طراحی کرد. از ویژگی های خوب Php می توان به یادگیری آسان، امنیت بالا، پشتیبانی از بسیاری از پایگاه داده ها، سازگاری با بسیاری از سرور¬ها، منبع باز بودن، داشتن فریمورک های قوی نظیر لاراول و ... اشاره کرد. این زبان تحت وب کاربردی بوده و سهم زیادی از بازار وب را به خود اختصاص داده است. کاربردی بودن این زبان موجب شده که بسیاری از پروژه های بزرگ دنیا از جمله ویکی پدیا، یاهو، فیسبوک و ... برای بک اند سایت خود از زبان Php استفاده کنند. 
  • Python : زبان برنامه نویسی پایتون امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در حوزه های مختلفی اعم از طراحی وب، داده کاوی، ماشین لرنینگ و ... کاربرد دارد. بسیاری از افراد این زبان برنامه نویسی را برای برنامه نویسی بک اند انتخاب می کنند زیرا:
  1. قواعد نوشتاری آن ساده است.
  2. سبک و سریع الاجرا است.
  3. یادگیری آن برای افراد مبتدی آسان است.
  4. منابع زیادی برای فراگیری آن وجود دارد.
  5. وجود کتابخانه های متعدد، برنامه نویسی را آسان تر کرده است.
  • Java : یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی جاوا است که به صورت شی گرایی عمل می کند و به بعضی زبان ها نظیرC++ شبیه است. این زبان قابلیت اجرا روی هر دستگاه و پلتفرمی را دارد. Spring از محبوب ترین فریمورک های این زبان است. این زبان به نسبت زبان های Php و پایتون پیچیدگی بیشتری دارد و بالطبع زمان بیشتری هم برای یادگیری می طلبد. 

یادگیری طراحی سایت با CMS

یادگیری طراحی سایت با وردپرس

CMS (Content Management System) سیستم مدیریت محتوا است که از طریق آن می توان محتوای سایت را مدیریت و کنترل نمود و دسترسی راحت تری به آن داشت. CMS ها به دو دسته ی آماده و اختصاصی تقسیم می شوند. برای طراحی سایت با CMS نیازی به برنامه نویسی نیست و طراحی سایت زمان کمتری می برد.

انواع CMS برای طراحی سایت کدامند؟

مهم ترین CMS ها وردپرس، دروپال و جوملا هستند که هر کدام ویژگی ها و خصوصیت هایی دارند. 

  • وردپرس : در حال حاضر وردپرس (Wordpress) محبوب ترین CMS به شمار می آید که کار با آن جذاب و آسان است. به کمک وردپرس می توان یک سایت طراحی کرد و آن را مدیریت نمود. این CMS دارای قالب ها و افزونه های مختلفی است که امکان ساخت انواع سایت با قابلیت های گوناگون را برای کاربران مهیا ساخته است. اگر بخواهید به سایت وردپرسی خود موارد بیشتری را اضافه کنید می توانید از HTML و CSS بهره بگیرید. 
  • دروپال : سیستم مدیریت محتوا دروپال (Drupal) دارای ابزارهای متعددی است که به طراحان در طراحی سایت های داخلی و خارجی کمک می کنند. کاربران زیادی از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند و همچنین دارای انجمن و فروم های گوناگون است. منابع زیادی برای یادگیری کار با این CMS وجود دارد. لازم به ذکر است که دروپال از زبان فارسی پشتیبانی می کند، متن باز است و همچنین از امنیت بالایی برخوردار است.
  • جوملا : سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla) کاربران زیادی دارد و برای طراحی سایت های ساده و پیچیده به کار می رود. با کمک پلاگین ها و امکانات جانبی جوملا می توانید اقدام به طراحی انواع سایت کنید. برای کار با جوملا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارید و کار با آن ساده است. این سیستم مدیریت محتوا دارای چند هزار افزونه است که امکانات زیادی را به سایت شما می افزاید. همچنین برای این CMS منابع کافی برای یادگیری وجود دارد.

روش های آموزش طراحی سایت 

احتمالا برای شما هم این سوال پیش بیاید که بهترین روش یادگیری طراحی سایت چیست؟ در ذیل روش های یادگیری طراحی وبسایت را به شما توضیح داده ایم:

  • آموزش با استاد خصوصی
  • مطالعه کتاب های این حوزه
  • جستجو در اینترنت و خواندن مقالات مربوطه
  • شرکت در دوره های آموزشی

یادگیری طراحی سایت چقدر زمان می برد؟

برای این یادگیری طراحی سایت نمی توان زمان دقیقی را بیان کرد زیرا این امر به مدت زمانی که برای یادگیری صرف می کنید، میزان تلاش شما، راه های یادگیری و ... بستگی دارد. هر چه در این حوزه بیشتر وقت بگذارید و تمرین و ممارست بیشتری داشته باشید زودتر نتیجه خواهید گرفت.

چگونه می توانیم یک طراح سایت موفق باشیم؟

برای اینکه به یک طراح موفق در این حوزه تبدیل شوید باید تمرین را جدی بگیرید زیرا با تمرین زیاد ایرادات مشخص می شوند و شما مهارت های لازم را پیدا می کنید.
 اگر با برنامه نویسی می خواهید به طراحی سایت بپردازید سعی کنید طرح های سایت های مختلف را مقابل خود قرار داده و کد آن ها را بنویسید. 
اگر جایی به مشکل برخوردید می توانید با سرچ در گوگل آن را برطرف کنید. 
عضویت در انجمن های مربوطه و استفاده از نظرات اعضای آن ها می تواند کیفیت کار شما را ارتقا دهد. 
مدام به دنبال یادگیری مباحث جدید باشید و به یک سطح اکتفا نکنید.
همچنین با مباحث تجربه کاربری (UX) آشنا شوید و آن ها را در کار خود پیاده کنید. 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد برای یادگیری طراحی سایت باید وقت صرف کرد. اگر شما نیاز به یک سایت دارید اما تخصص آن را ندارید یا زمان کافی برای اجرای آن را ندارید می توانید پروژه خود را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید تا سایتی مناسب کسب و کار خود با بهترین قابلیت ها را داشته باشید.