انواع بازاریابی

تاریخ 01 اسفند 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

طبق آمار منتشر شده از رسانه‌های خارجی، با استفاده ی صحیح از روش‌های بازاریابی شاهد افزایش درآمد چشمگیری خواهیم بود، یعنی معادل ۷۶۰ درصد درآمد در بسیاری از کسب و کارها اتفاق خواهد افتاد. اما سوالی که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش بیاید این است که بازاریابی چیست؟ انواع بازاریابی چیست؟ آیا تمامی انواع روش های بازاریابی در ایران قابل پیاده سازی است؟ در زمان همه گیری کرونا در جهان بهترین روش بازاریابی چه بود؟

با ما همراه باشید تا به بررسی این سوالات بپردازیم.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) عبارت است از مجموعه اقدامات استراتژیکی که توسط شرکت‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بازاریابی موجب می‌شود که مشتری از ویژگی‌های محصول یا خدمات ما آگاه شود.
شرکت‌ها برای جذب مشتری و رقابت با هم صنفان خود در بازار از روش‌های نوین و مبتکرانه و یا حتی روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند.
تعریف بازاریابی در طی سالیان تغییر کرده است. تعریف دیگر بازاریابی عبارت است از فرآیندی که به ترغیب مخاطبان نسبت به خدمات یا محصولات می‌پردازد. مرحله اول این فرآیند تحقیقات بازار است سپس با آنالیز رفتار مشتریان یا مخاطبان، بهبود سفر مشتریان، آشنایی و بررسی نیاز‌های بازار هدف، حفظ مشتریان و ارتقا سهم بازار برای برند ادامه می‌یابد.

بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

قطعا تا الان برایتان این سوال پیش آمده اهمیت بازاریابی چیست؟ دلایل اهمیت بازاریابی عبارتند از: 

  • کمک به تبادل، چرخش و انتقال کالا و خدمات : با کمک روش‌های بازاریابی می‌توان کالا‌ها و خدمات را از واسطه‌ها مانند عمده فروشان و خرده فروشان به دست مشتریان رساند. این ارتباط برای تولید کننده و هم مشتریان کارساز خواهد بود.
  • ایجاد اشتغال : اگر بررسی صورت بگیرد شاهد خواهید بود که در فرآیند بازاریابی افراد مختلف جامعه در صنف‌ها و شغل‌های گوناگون در حال کسب درآمد هستند. نظیر گرافیست، کارشناس تولید محتوا، کارشناس فروش، عکاس و ... .
  • مولد ایده‌های جدید : با افزایش رقابت در بازار و کاسته شدن سهم برند‌های مختلف، متخصصان این حوزه می‌بایست به طور مداوم از تکنیک‌ها و روش‌های جدید و کارآمد برای افزایش سهم بازار برای هر برند استفاده کنند تا جذب مخاطب و نگهداشت مشتری در هر برند اتفاق بیافتد.
  • حفظ و ارتقا سطح استانداردهای زندگی مردم : جامعه از سه سطح فقیر، متوسط و غنی تشکیل شده است. تمام مصارف این گروه‌ها توسط امر بازاریابی ابتدا شناسایی و سپس طبقه بندی و عرضه می‌شود. شناخت خواسته‌ها و نیازمندی‌های بازار هدف که در واقع تحلیل بازار نامیده می‌شود از فعالیت‌های بازاریابی به حساب می‌آید. این امر سنگ زیر بنای استراتژی بازاریابی است. مارکتینگ در صدر عوامل تاثیرگذار استاندارد‌های زندگی مردم جامعه  قرار دارد. بازاریابی با دردسترس قرار دادن کالا‌ها و خدمات با قیمت مناسب و در شرایط گوناگون برای مشتریان بر سبک زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

استراتژی بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

استراتژی بازاریابی

داشتن استراتژی بازاریابی به رشد کسب‌و‌کارتان کمک می‌کند. یعنی با استراتژی شاهد افزایش درآمد، آگاهی از برند و فروش خواهید بود. بازاریابی بدون استراتژی مانند شنا در دریا بدون مقصد است.
چند دلیلی که اهمیت استراتژی بازاریابی را می‌رسانند عبارتند از:

  1. با کمک استراتژی مارکتینگ می‌توان برنامه ای روزانه داشت تا به اهداف شرکت نزدیک تر شوید.
  2. به کمک استراتژی اقدامات کوچک‌تر و ساده‌تر می‌شوند و برنامه ی هر روز مشخص می‌شود.
  3. اگر استراتژی و اهداف شرکت هم راستا باشند در بودجه، انرژی و زمان بهینه مصرف می‌شود زیرا بازاریابان می‌دانند در هر زمانی بودجه را به کدام بخش تخصیص دهند، زمان خود را در کدام بخش صرف کنند و این موجب راندمان کاری بالا می‌شود.
  4. داشتن تمرکز از دستاورد‌های استراتژی بازاریابی است. استراتژی موجب می‌شود تمرکز خود را بر عواملی که بر رشد شما تاثیری ندارند، نگذارید. اگر در نقطه ی درستی تمرکز داشته باشید بر رشد کسب‌و‌کار شما تاثیر می‌گذارد. همچنین پایبندی به دستورالعمل‌های پیاده شده در استراتژی به تیم بازاریابی کمک می‌کند تا بر چشم انداز‌ها، ماموریت‌ها، اهداف و ارزش‌ها بیشتر تمرکز کنند.
  5. بهره‌گیری از استراتژی موجب می‌شود مخاطبان خود را بهتر تحت تاثیر قراردهید و برندینگ هوشمندانه‌تر اتفاق بیافتد.

مهم ترین انواع بازاریابی

در ادامه با بهترین روش های بازاریابی آشنا می‌شوید.

مهم‌ترین انواع بازاریابی

۱- بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)

بازاریابی سنتی در واقع بازاریابی قبل از ظهور اینترنت است که با کمک کانال‌های آفلاین اقدام به تبلیغات می‌کردند. این نوع از بازاریابی هنوز هم رایج است و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد نظیر تبلیغات بیلبوردی، پخش تراکت، آگهی تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و ... .

۲- بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بر خلاف بازاریابی سنتی در بازاریابی دیجیتال از انواع وسیله‌های دیجیتالی نظیر کامپیوتر، تلفن همراه هوشمند، تابلو‌های تبلیغاتی هوشمند، کنسول‌های بازی و ... برای تبلیغات استفاده می‌شود.

۳- بازاریابی سببی (Cause Marketing)

بازاریابی سببی جزء مسئولیت‌های اجتماعی هر شرکتی به حساب می‌آید. در این نوع بازاریابی از امور خیر خواهانه و مسائل زیست محیطی برای جلب توجه افراد به سوی برند یا محصولات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برگزاری جشن نیکوکاری برای کمک به افراد کم بضاعت از بازاریابی سببی به حساب می‌آید.  

۴- بازاریابی عصبی (Neuro Marketing)

در این نوع بازاریابی تلاش بر این است که با استفاده از مواردی که از تحقیقات بدست می‌آید بر ذهن و تصمیم گیری مخاطب برای خرید اثر بگذارند. 

۵- بازاریابی معاملاتی (Transactional Marketing)

این نوع بازاریابی بر فروش محصولات متمرکز می‌شود و معمولا در خرده فروشی‌های بزرگ و مراکز خریدی که همیشه با تخفیف محصولات خود را ارائه می‌دهند کاربرد دارد. از آنجایی که در خرده فروشی‌های بزرگ مشتری‌های زیادی وجود دارد، شرکت‌ها برای افزایش خرید مشتریان از راه‌هایی نظیر ارائه کوپن، تخفیف و تبلیغ کالا در جهت افزایش فروش خود استفاده می‌کنند.

۶- بازاریابی محیطی (Close Range Marketing) 

بازاریابی محیطی به ارتباط میان بازاریاب و مشتری در محیط کوچک و نزدیک گفته می‌شود و شیوه‌ی ارسال تبلیغ برای مشتری از طریق بلوتوث یا نرم افزار‌هایی نظیر Share it صورت می‌گیرد.

۷- بازاریابی دهان به دهان (Mouth Marketing)

در بازاریابی دهان به دهان یک مشتری نظر مثبت خود را به مخاطب دیگر منتقل می‌کند و آن مخاطب مشتری شما می‌شود و تجربه خود را به فرد دیگری منتقل می‌کند. این روند به صورت زنجیره‌وار تکرار می‌شود. البته امروزه با استفاده از اینترنت و ابزار‌های مرتبط این اتفاق می‌افتد. بازاریابی دهان به دهان به اعتبار برند و شرکت می‌افزاید.

۸- بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتور جستجو، که به اختصار SEM نامیده می‌شود، به ارائه و نمایش خدمات و محصولات در موتور‌های جستجو گفته می‌شود. اجرای این امر بدین صورت است که به شما کمک می‌کند در صفحه اول موتور جستجو باشید و هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را سرچ کند سایت شما در صفحه اول موتور جستجو برایش ظاهر می‌شود و افزایش فروش و درآمد برای شما حاصل می‌شود.
روش‌های بازاریابی موتور جستجو عبارتند از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) که در اجرای کمپین گوگل ادز اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ چگونه سایت خودمان را سئو کنیم؟

9- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

کانتنت مارکتینگ یک از روش‌های موثر بازاریابی در بستر دیجیتال است که وجود آن در سایت‌ها ضروری است. محتوای سایت می‌تواند به صورت متن، ویدئو، پادکست، تصویر و یا حتی اینفوگرافیک ارائه شود. در بازاریابی محتوایی به راهنمایی و برطرف کردن سوالات و مشکلات کاربران پرداخته می‌شود. 

بنابراین کار تبلیغات باید به صورت هوشمندانه صورت بگیرد زیرا بیش از تبلیغات، کاربران تمایل دارند که در رابطه با موضوعی اطلاعات داشته باشند و این امر نباید جنبه صرفا تبلیغاتی یا آزار دهنده داشته باشد.
ابتدا سوالات و نگرانی‌های مخاطبان را شناسایی کنید و برای اجرا می‌توانید با یک تقویم محتوایی روند کار را بهتر و منظم‌تر کنید. 

بیشتر بخوانید : چگونه بازاریابی محتوا انجام دهیم؟

10- بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

این نوع مارکتینگ از این جهت برونگرا نامیده می‌شود که پیام تبلیغاتی به تمام مخاطبان ارسال می‌شود؛ چه به آن محصول و خدمات نیاز داشته باشند چه نداشته باشند؛ یعنی به جای جذب مشتری تعقیب آن‌ها صورت می‌گیرد. از شیوه‌های بازاریابی برونگرا می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، تبلیغات چاپی، تماس سرد و ... نام برد. بازاریابی برونگرا حتی در بازاریابی دیجیتال هم مورد استفاده قرار می‌گیرد نظیر ایمیل‌هایی که به صورت گسترده برای مخاطبان ارسال می‌شود.

11- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

در بازاریابی درونگرا به جای تعقیب مخاطب، جذب ارگانیک صورت می‌گیرد و موجب خرید آگاهانه مشتری می‌شود. زیرا نکات و ویژگی‌های محصول یا خدمات به مخاطب ارائه می‌شود و خود مخاطب به این نتیجه می‌رسد که چرا این محصول یا خدمات نیاز او را رفع می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید بازاریابی محتوایی در سایت انجام دهید، سپس از طریق ایمیل یا تیکت امکان پاسخگویی به سوالات مشتریان را داشته باشید و حتی می‌توانید پشتیبانی پس از فروش نیز داشته باشید.

سخن پایانی

بازاریابی جزء‌ی لاینفک در دنیای تجارت و کسب‌وکار به حساب می‌آید. این امر در فروش محصولات یا خدمات شما تاثیر بسزایی دارد. امروزه بازاریابی آنلاین رواج بیشتری به نسبت بازاریابی سنتی دارد.

اگر در روند کسب‌وکارتان هنوز جای روش‌های دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) خالی است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم مانند میلیون‌ها کسب‌وکار در سراسر جهان از این روش بازاریابی کمک بگیرید.

مجموعه ما در این راه، قدم به قدم همراه شماست؛ جهت دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شماره تماس 02188704000 با تیم دیجیتال مارکتینگ ما در ارتباط باشید و تمام سوالات‌تان را بپرسید.