بازاریابی درونگرا چیست؟

تاریخ 06 اسفند 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونگرا یکی از مباحث پرکاربرد در دنیای بازاریابی است. هر روزه افراد با تبلیغات گوناگونی روبه رو می‌شوند که ممکن است بعضا خوشایند‌شان نباشد. این روزها تبلیغات به صورت سنتی و هم مدرن صورت می‌گیرد نظیر تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات تلویزیون، تبلیغات بنری در سایت‌ها، گوگل ادز و ... . اگر افراد از تبلیغات ارائه شده راضی نباشند به گونه ای از آن دوری می‌کنند ولی اگر در راستای نیازشان باشد جذب آن‌ها شده و بدان توجه می‌کنند. بنابراین برخی از کسب‌وکارها دریافتند که نوعی از بازاریابی برای جذب مخاطب وجود دارد که کارآمد‌تر عمل می‌کند و آن بازاریابی درون گرا است. در ادامه به بررسی این نوع از بازاریابی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی + بهترین روش بازاریابی

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا چیست

در پاسخ به سوال "بازاریابی درونگرا چیست؟" باید گفت این شیوه ای از بازاریابی است و طراحی آن به گونه ای صورت گرفته که به جای ارائه تبلیغات محصول، خدمات یا برند جهت جذب مشتری، خود مشتریان بالقوه به سمت آن‌ها بیایند.
در این شیوه ی بازاریابی ارتباط خوبی با مشتریان بالقوه، بالفعل و وفادار در جهت رسیدن به اهداف‌شان برقرار می‌شود زیرا اگر مشتری به خواسته خود برسد شما نیز موفق خواهید شد.
در این روش از بازاریابی محتوایی، بهینه سازی موتور جستجو و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. هدف از بازاریابی درون گرا آگاهی مخاطب از برند، جذب ترافیک مناسب و باکیفیت و نیز برقراری ارتباط دو طرفه است. با این شیوه از بازاریابی می‌توان مخاطبی که هیچ آشنایی با برند ما ندارد را به مشتری ثابت و وفادار خود تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بدانید.

تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی برونگرا

در بازاریابی درونگرا (Inbound Marketingتمرکز بر جلب اعتماد و تشویق مشتری به خرید است و نیازی به صرف انرژی زیاد جهت معرفی خود به مشتری نیست بلکه مشکلات و نیازهای مشتری را شناسایی کرده و سپس مشتری را نسبت به خرید محصول مورد نیازش ترغیب می‌کنند ولی در بازاریابی برونگرا انرژی بر روی معرفی محصولات و خدمات گذاشته می‌شود و ممکن است با اینکه هزینه بیشتری صرف شود با بازخورد منفی از جانب مخاطب رو‌به‌رو شود. 

در بازاریابی برونگرا به دلیل اینکه خود مخاطب به سمت شما روی نیاورده است احتمال بی‌توجهی به تبلیغ زیاد است که بالطبع تاثیر این نوع بازاریابی کمتر می‌شود. برای شما هم پیش آمده است که هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی کانال را عوض کنید و یا با تماس بازاریابان حس نا خوشایندی داشته باشید.  

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره بازاریابی برونگرا بدانید.

مراحل بازاریابی درونگرا چیست؟

مراحل بازاریابی درونگرا

موارد زیر به ترتیب مراحل بازاریابی درونگرا را تشکیل می‌دهند:

۱- جذب مخاطب (Attract)

فضای مجازی و واقعی مخاطبان بسیاری دارد و هر کسب‌وکار با جمعیت زیادی رو به رو است ولی باید هدفمند عمل کنند و تلاش خود را به گروه خاصی معطوف کنند که برایشان سودآوری دارد. جامعه هدف کسانی هستند که بیشترین احتمال را برای تبدیل شدن به سرنخ فروش (Lead) و در انتها مشتری راضی دارند. بهترین روش برای جذب مخاطب در این شیوه ی بازاریابی تولید محتوا است. برای این کار باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را بیابید و برای آن‌ها استراتژی تولید محتوا تنظیم کنید؛ سپس محتوا را به طور منظم در سایت درج نمایید. درج محتوای جدید در سایت، ترافیک آن را افزایش می‌دهد.
علاوه بر تولید محتوا در سایت می‌توانید از سایر کانال‌های بازاریابی نظیر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید ویدیو، تبلیغات و ... برای جذب مخاطب بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره تولید محتوا و بازاریابی محتوا بدانید.

۲- تبدیل مخاطب به سرنخ فروش (Convert)

پس از جذب مخاطب باید میزان ارتباط خود با او را بیشتر کنید تا به سرنخ فروش تبدیل شود؛ به عنوان مثال از او بخواهید تا فرم اطلاعات تماس را پر کند، از طریق لندینگ پیج‌ها بخواهید کاری را انجام دهد. هر چه با مخاطبان بیشتر تعامل داشته باشید، متوجه خواسته‌ها و نیازهای آنان می‌شوید و این موجب می‌شود که خدمات و محصولاتی ارائه دهید که در راستای نیاز آن‌ها باشد و نیز آنان به مشتری شما تبدیل شوند.
لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات تماس کاربر بدین دلیل پیشنهاد می‌شود که پس از اتمام خرید، محصولات جدید را به آن‌ها معرفی کنید. 

۳- نهایی کردن خرید (Close)

در مرحله ی بعدی باید محصولات و خدماتی که مورد نیاز و سلیقه کاربر است پیشنهاد داده شود تا اقدام به خرید نماید؛ در واقع باید از سرنخ به خریدار تبدیل شود. پس از اینکه خرید از شما صورت گرفت می‌توانید او را از گروه سرنخ‌های فروش به گروه مشتریان منتقل کنید. با استفاده از خدماتی نظیر ارائه کد تخفیف می‌توانید فرآیند تبدیل سرنخ به مشتری را تسریع ببخشید. 

۴- رضایت و خرسندی مشتری (Delight)

از بهترین اتفاقاتی که می‌تواند در بازاریابی درونگرا و برونگرا رقم بخورد این است که مشتری نیز اقدام به بازاریابی کند. اما این امر چگونه اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که کاربر تجربه خرید موفق و خوبی را داشته باشد و دوباره از شما خرید می‌کند و نیز ممکن است شما را به دیگران پیشنهاد دهد. 
در این مرحله شما باید او را به یک مشتری راضی و خرسند تبدیل کنید تا بازاریابی توسط وی صورت گیرد؛ به عنوان مثال ارائه خدمات پس از فروش، قیمت مناسب، ارسال رایگان و به موقع و ... .

بازاریابی درونگرا چه مزایایی به همراه دارد؟

مزایای بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا دارای مزایای زیر است:

  • مقرون به صرفه است : هزینه بازاریابی درونگرا نسبت به تبلیغات و سایر روش‌های بازاریابی کمتر است زیرا با داشتن یک وبسایت می‌توانید کار خود را پیش ببرید. البته سایت و ابزارهای لازم جهت بازاریابی هزینه ی خود را دارند ولی تاثیر آن‌ها تا مدت‌ها باقی می‌ماند.
  • دائمی است و تاثیر گذاری طولانی‌تری دارد : بازاریابی درونگرا تاریخ انقضا ندارد زیرا وبسایت، ایمیل‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی همیشه در دسترس خواهند بود و از بین نمی‌روند که این امر مستلزم تلاش و صرف زمان زیادی است.
  • سرنخ فروش مرتبط تولید می‌کند : این شیوه بازاریابی بیشتر افرادی را به سمت شما جذب می‌کند که به محصولات و حوزه کاری شما علاقمند اند و این موجب می‌شود که مشتریان راغب را به سوی خود جذب کنید. 
  • جایگاه برند شما را بهبود می‌دهد : اگر تولید محتوای خوبی داشته باشید و تلاش کنید که در محتوا به بررسی مشکلات و راه‌های بر طرف کردن آن‌ها بپردازید، موجب می‌شود که مشتریان، شما را به عنوان متخصص در حوزه ای که مشغول به فعالیت هستید بشناسند و بهبود جایگاه برند در بین رقبا برای شما اتفاق می‌افتد.
  • اعتماد مخاطب جلب می‌شود : اگر بتوانید به سوالات کاربران پاسخ دهید، به عنوان یک برند امکان جلب اعتماد مخاطبان برای شما وجود دارد. این جلب اعتماد هم از این جهت اتفاق می‌افتد که کاربر با ورود به سایت شما با تبلیغات زیاد مواجه نمی‌شود و مستقیما پاسخ سوال خود را از سایت شما دریافت می‌کند. حال که اعتماد به‌وجود آمده است می بایست شما ارتباط را قوی‌تر نمایید.
  • موجب بیشتر دیده شدن شما می‌شود : هدف بازاریابی بیشتر دیده شدن محصولات، خدمات و برند است. این امر با کمک تولید محتوای مستمر اتفاق می‌افتد. اگر در تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی استمرار داشته باشید و با مخاطب در ارتباط باشید کار شما بیشتر دیده می‌شود. همچنین از طریق بازاریابی موتورهای جستجو می‌توانید به مخاطبان اورگانیک و جدیدی دست پیدا کنید که تعداد آن‌ها رو به افزایش باشد.
  • با شیوه‌های بازاریابی سنتی سازگار است : در کنار بازاریابی درونگرا می‌توانید از شیوه‌های بازاریابی سنتی و برونگرا نظیر تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات در سوشال مدیا و ... جهت اعلام برگزاری کمپین خود استفاده کنید.  
  • این روش مورد پسند مشتریان بالقوه و بالفعل است : همانطور که گفته شد تبلیغات زیاد مورد پسند کاربران نیست زیرا به نوعی از آن دوری می‌کنند. در بازاریابی درونگرا شما محتوا را در کانال مربوطه منتشر می‌کنید و خود مخاطب به سراغ آن می‌آید. معمولا هنگامی که افراد خودشان محتوای شما را پیدا کنند، به محصول شما علاقه دارند و ممکن است در آینده دور یا نزدیک اقدام به سفارش نمایند.

سئو در بازاریابی درونگرا

سئو در بازاریابی درونگرا

برای بازاریابی درون گرا بهره گیری از سئو یک امر بسیار ضروری به حساب می‌آید و باید در این حوزه سرمایه گذاری صورت بگیرد. به کمک اقدامات سئو می‌توان جایگاه کلمات کلیدی مهم سایت را در نتایج موتور جستجو گوگل بهبود داد. برای این امر لازم است که ساختار و اطلاعات سایت بهینه شوند؛ یعنی موارد زیر انجام شوند: 

  1. بهره گیری از کلمات کلیدی مناسب 
  2. کم کردن حجم عکس‌ها و نوشتن متن جایگزین
  3. طراحی سایت به صورت واکنشگرا
  4. درج عنوان و توضیحات متای مناسب برای هر صفحه

این موارد موجب می‌شود تا تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان رقم بزنید و هم گوگل متوجه مفید بودن سایت شود که منجر به بهبود رتبه کلمات کلیدی سایت شما می‌شود.
 

کلام آخر
با توجه به تاثیر مثبتی که بازاریابی درونگرا بر میزان فروش شما دارد پیشنهاد می‌شود در کنار سایر روش‌های بازاریابی حتما از این شیوه بهره بگیرید تا شاهد رشد کسب و کار خود باشید. برای این کار نیاز به سایت دارید و در ادامه به تولید انواع محتواها و سئو نیاز دارید. 
جهت اجرای بازاریابی درونگرا برای کسب‌وکار خود می‌توانید با تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ ما در ارتباط باشید. جهت دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 02188704000 تماس بگیرید.