برندسازی آنلاین چیست؟ معرفی روش ها

تاریخ 10 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

برندسازی آنلاین یا برندسازی اینترنتی (Internet Branding) از بخش‌های کلیدی و مهم استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها است. هر کسب‌وکاری (کوچک یا بزرگ) لازم است برند خود را به مشتریانش بشناساند. در واقع هویت برند باید به گونه‌ای به مخاطبان ارائه شود تا برقراری ارتباط با افراد آسان باشد.

به لطف گسترش استفاده از اینترنت در سال‌های اخیر، فضایی برای کسب‌وکارها پدید آمده‌است که بتوانند در آن برندسازی انجام دهند و با بازدهی خوبی مواجه شوند. در این مقاله از معرفان قصد داریم با برندسازی آنلاین آشنا شویم. پس اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد خواندن این مقاله را از دست ندهید.

برندسازی آنلاین چیست؟

برندسازی اینترنتی

به اقداماتی که در فضای اینترنت جهت معرفی و مطرح کردن برند صورت می‌گیرد برندسازی آنلاین یا دیجیتال برندینگ گفته می‌شود. امروزه برندسازی در فضای فیزیکی دیگر کارایی چندانی ندارد به همین دلیل باید از بسترهای فضای مجازی مانند سوشال مدیا برای معرفی برند خود استفاده کرد زیرا افراد زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند.

اگر حضور شما در فضای اینترنت با استراتژی همراه باشد برندسازی قوی‌تری برایتان رقم می‌خورد که در دنیای واقعی هم اثر خود را خواهد گذاشت. 

برندسازی آنلاین چه مزایایی دارد؟

برندسازی آنلاین چیست

به طور معمول قبل از پرداختن به کاری باید از مزایای آن آگاه بود. در این بخش قصد داریم مزایای برندسازی آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم تا با خیال راحت در این مسیر قدم بردارید.

۱- دسترسی به مشتری در سطح جهانی

به کمک برندسازی آنلاین می‌توانید به تعداد بی‌شماری مشتری از سراسر جهان دسترسی داشته باشید. در این روش از برندسازی محدودیت زمانی و جغرافیایی وجود ندارد و شما می‌توانید به بازارهای جدیدی ورود پیدا کنید بدون آنکه نیاز باشد برند جدیدی را ایجاد نمایید. 

۲- امکان تولید محتوا توسط کاربران

منظور از تولید محتوا توسط کاربران در واقع همان نقدها، بررسی‌ها، نظرات و کامنت‌هایی است که کاربران نسبت به محصول یا خدمات شما در فضای آنلاین منتشر می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده افراد نسبت به محتوایی که کاربران تولید کرده‌اند ۵۰٪ بیشتر از محتوای تولیدی توسط کسب‌وکارها اعتماد دارند.

یک استراتژی دیجتال برندینگ خوب باعث می‌شود تا تعداد نظرات مثبت راجع به کسب‌وکار شما بالا برود. از این رو هنگامی که کاربران در فضای اینترنت به دنبال کالا یا خدمات مورد نظرشان می‌گردند، با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند در نتیجه میزان فروش یا دریافت خدمات‌تان افزایش می‌یابد.

۳- همکاری با سایر برندها

از دیگر مزایای برندینگ آنلاین امکان همکاری با برندهای دیگر در بستر اینترنت است که از این طریق می‌توان از شهرت آن‌ها در جهت معرفی خدمات و محصولات خود بهره برد. علاوه بر این امکان خلق محتواهای جدید در طی این همکاری وجود دارد.

۴- افزایش اعتبار کسب‌وکار شما

برندینگ اینترنتی فرصت‌های زیادی را برای فعالیت در فضای اینترنت بوجود می‌آورد. به‌عنوان مثال امکان فروش محصولات یا ارائه خدمات به‌صورت ۲۴ ساعته را فراهم می‌کند. اما اینجا مسئله چگونگی جلب اعتماد کاربران وجود دارد که این امر راه‌حلی جز برندسازی ندارد. شما می‌توانید برای بالا بردن اعتبار برند خود از استراتژی‌های گوناگون برندینگ (طراحی سایت، انتخاب نامی برای توصیف برند خود، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، انتشار پست ومطلب جذاب برای کاربران) بهره بگیرید. هنگامی که کاربران فعالیت مداوم و نحوه‌ی برخورد مثبت‌تان با مخاطبان را مشاهده کنند، برای شما اعتبار قائل می-شوند و آسان‌تر اعتماد می‌کنند.

۵- تغییر پذیری و منعطف بودن

ابزارهایی که برای بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور مداوم بروزرسانی می‌شوند و حتی ممکن است تغییر کنند اما این تغییر صدمه‌ای به برندینگ شما نمی‌زند زیرا این حوزه انعطاف پذیری بالایی دارد. به‌عنوان مثال اگر قصد داشته باشید استراتژی خود را تغییر دهید، می‌توانید صفحات سایت را تغییر داده و طراحی آن را بروزرسانی کنید.

۶- شخصی سازی موارد 

در برندسازی آنلاین می‌توان همه‌ی المان‌ها را بر اساس سلیقه خود شخصی سازی کرد و در فضای اینترنت از لوگو و رنگ سازمانی گرفته تا طراحی گرافیکی و لحن نوشتاری حضوری یکپارچه داشت.

روش های برندسازی آنلاین کدامند؟

روش های برندسازی آنلاین

برای موفقیت در برندسازی اینترنتی بهتر است از تمامی کانال‌هایی که مخاطبان هدف در آن حضور دارند، استفاده شود. برخی از روش های دیجیتال مارکتینگ که به ساخت برند آنلاین کمک می‌کنند عبارتند از:

بازاریابی شبکه اجتماعی ها (SSM)

یکی از راه‌های برندسازی آنلاین حضور در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و ...) است که از این بستر می‌توان مشتری جذب کرد. 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

یکی از اولین قدم‌هایی که برای برندسازی اینترنتی می‌توان برداشت طراحی سایت است. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود بلکه باید آن را برای موتور جستجو بهینه کرد. سئو موجب می‌شود تا کاربر هنگام جستجو عبارتی سایت شما را در نتایج اول صفحه نخست مشاهده کند. طبیعتا حضور در چنین جایگاه‌هایی می‌تواند در برندینگ تاثیر شایان توجهی داشته باشد یا حتی شما را به‌عنوان نفر اول بازار معرفی کند.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

به فرآیند تولید و توزیع محتوا به‌منظور جذب مخاطب و تبدیل وی به مشتری بازاریابی محتوایی گفته می‌شود. محتوا انواع مختلفی دارد (متنی، پادکست، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک، سمینار آنلاین (Webinar) و...) اما شما باید بررسی کنید که کدام یک از آن‌ها مناسب کسب‌وکارتان است و از آن در بازاریابی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره بازاریابی محتوا بدانید.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

در این روش به سایت‌هایی که محصولات یا خدمات‌تان را معرفی می‌کنند و موجب افزایش درآمدزایی شما می‌شوند، به ازای هر خرید پورسانت پرداخت می‌کنید. افیلیت مارکتینگ بر تصمیم گیری مشتریان احتمالی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند مشتریان بسیاری را برای شما فراهم آورد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در ایمیل مارکتینگ پیام‌های تبلیغاتی به افراد مختلف ارسال می‌شود تا جذب مشتری جدید و وفادارسازی مشتریان قبلی اتفاق بیافتد. این شیوه برندسازی آنلاین به شرط شناسایی دقیق مخاطبان هدف می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

به افرادی که در سوشال مدیا تاثیرگذاری بالایی دارند و می‌توانند بر افکار و احساسات مخاطبان خود تاثیر بگذارند اینفلوئنسر گفته می‌شود. در اینفلوئنسر مارکتینگ باید افراد مربوط به حوزه کاری خود را شناسایی کرده و برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود با آن‌ها همکاری داشته باشید.

تبلیغات پولی 

برای اجرای تبلیغات پولی در فضای اینترنت می‌توانید از تبلیغات کلیکی، گوگل ادز و یا تبلیغات بنری استفاده کنید. حتی تبلیغات در یوتیوب، اینستاگرام و فیسبوک هم می‌توانند برای شناساندن برند و معرفی محصولات و خدمات مفید واقع شوند و علاوه بر این مشتری برای شما جذب کنند.

۷ فاکتور مهم در برندسازی آنلاین

۱- مشتری

مشتری در بازاریابی آنلاین تاثیر بسیاری دارد زیرا پرسونای آن‌ها (سن، جنسیت، تمایلات و ...) در طراحی استراتژی برندسازی آنلاین مهم است.

۲- هویت برند

هویت برند با برندسازی ارتباط مستقیمی دارد بر همین اساس عناصر بصری (نظیر لوگو) می‌توانند در رساندن پیام به مخاطبان هدف موثر عمل کنند.

۳- رقبا

بررسی رقبا برای طراحی استراتژی برندسازی آنلاین امری ضروری است زیرا این کار می‌تواند به شما در استفاده از کانال های دیجیتال برندینگ و یافتن استراتژی کمک کند تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

۴- پیام رسانی آنلاین

چگونگی انتقال پیام به مخاطبان در کمپین‌های برندسازی آنلاین اهمیت بسیاری دارد. پیام‌رسانی باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد تا اهداف برند، محصولات و خدمات را به خوبی معرفی کند.

۵- موقعیت جغرافیایی

عواملی نظیر محل راه اندازی کسب‌وکار، بررسی و تحلیل محل زندگی مخاطبان، نوع زبان آن‌ها و به‌طور کلی جزئیات مربوط به موقعیت جغرافیایی در کمپین‌های برندسازی تاثیرگذار هستند.

۶- پرسنل

ضوابطی که یک کسب‌وکار برای پرسنل خود در نظر می‌گیرد تا بر اساس آن عمل کنند، تضمین کننده موفقیت برند است. به همین منظور یک شرکت یا کسب‌وکار باید آموزش، نظارت و استخدام افراد مناسب را در برنامه خود داشته باشد.

۷- خدمات یا محصولات

نوع محصولات یا خدماتی که یک برند ارائه می‌دهد در میزان اثر بخشی کمپین تاثیر دارد یا به عبارت دیگر چگونگی ارزش آفرینی یک محصول یا خدمت در زندگی افراد مهم است.

کلام آخر

برندسازی آنلاین به شما کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بتوانید کسب‌وکار خود را به تعداد زیادی از مخاطبان هدف بشناسانید اما لازم است این کار با استراتژی درست و اصولی جلو برود که با نتیجه مطلوب روبه‌رو شوید.

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان در راستای بازاریابی و برندسازی آنلاین خدمات طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و ... را ارائه می‌دهد تا کسب‌کارها بتوانند شاهد موفقیت خود در عرصه دیجیتال باشند. 

در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره دارید کافیست با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.