روش های دیجیتال مارکتینگ

تاریخ 08 خرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با روش‌ های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند گامی در جهت پیشرفت برند باشد چرا که با شناخت این شاخه‌ها، کسب‌وکار می‌تواند در بستری که کمترین هزینه را دارد بیشترین بازخورد مثبت را دریافت کند. امروزه روش‌ها و ابزارهای متعددی در فضای دیجیتال برای توسعه کسب‌وکارها وجود دارد اما هر کسب‌وکاری باید از گزینه مناسب خود بهره بگیرد.

در این مقاله از معرفان قصد داریم انواع دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم اما پیش از آن لازم است بدانید که هر برندی باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ مختص به خود را پیش بگیرد و نمی‌توان برای هر کسب‌وکاری از یک نسخه واحد استفاده کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

ابتدا می‌خواهیم بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به معرفی کسب‌وکار، خدمات ومحصولات آن در بستر فضای دیجیتال (تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی) دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی آنلاین گفته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ کانال‌های گوناگونی دارد که از آن‌ها برای جذب کاربر و تبدیل او به مشتری بهره گرفته می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم با انواع شاخه‌ های دیجیتال مارکتینگ برای جذب مخاطبان هدف و در نهایت دستیابی به اهداف بازاریابی کسب‌وکار آشنا شویم.

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

اگر برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار از دیجیتال مارکتینگ بهره ببریم، به نسبت بازاریابی سنتی با مخاطبان بیشتری روبه‌رو می‌شویم که در این حالت می‌توانیم برای مشتریان احتمالی برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم.
از طرفی روش‌های بازاریابی آنلاین در مقایسه با روش‌های بازاریابی سنتی به‌صرفه‌تر هستند زیرا با استفاده از ابزارهایی که در این نوع بازاریابی بکار گرفته می‌شود می‌توان به‌طور لحظه‌ای میزان پیشرفت و موفقیت کمپین را سنجید و در صورت ناکارآمد بودن آن تغییراتی را اعمال کرد.

انواع روش‌ های دیجیتال مارکتینگ

روش‌ های دیجیتال مارکتینگ

حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و در آن از روش‌ها و ابزارهای متعددی استفاده می‌شود. استراتژی های دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک ممکن است تنها از برخی کانال‌ها استفاده کنند و مابقی برای برند کارآمد نباشند. انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  1. بهینه سازی موتور جستجو
  2. بازاریابی محتوایی
  3. بازاریابی ایمیلی
  4. بازاریابی موتورهای جستجو
  5. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  6. بازاریابی ویدئویی
  7. بازاریابی صوتی
  8. تبلیغات کلیکی
  9. بازاریابی پیامکی
  10. بازاریابی وابسته
  11. اینفلوئنسر مارکتینگ

در ادامه هر یک از این موارد را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

۱- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است. سئو به شما کمک می‌کند تا وبسایت‌تان در صدر نتایج صفحه اول گوگل قرار بگیرد و ترافیک بیشتری وارد آن شود. برای اجرای اقدامات سئو می‌بایست کلماتی که کاربران جستجو می‌کنند و نیز در راستای کسب‌وکار شما هستند را شناسایی کرده و صفحات وبسایت را حول آن کلمات توسعه دهید و برای آن محتوا تولید کنید. خدمات سئو به سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌شود.

سئو داخلی به تمامی فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که درون وبسایت‌تان صورت می‌گیرد نظیر بهینه سازی تصاویر، تحقیق کلمه کلیدی، استفاده از عنوان مناسب برای صفحه و ....

سئو خارجی شامل هر گونه فعالیتی است که خارج از وبسایت به منظور بهبود رتبه و بهینه سازی سایت انجام می‌شود مانند ساخت بک لینک و انتشار رپورتاژ.

سئو تکنیکال مسائل فنی و کدهای سایت (فایل‌های CSS، داده‌های ساختار یافته، افزایش سرعت بارگزاری سایت و ...) را در بر می‌گیرد.

۲- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی می‌تواند ترافیک سایت را بالا ببرد، مخاطب جدید جذب کند و حتی او را به مشتری تبدیل کند. در این روش شما باید به‌گونه‌ای محتوا تولید کنید که در راستای نیاز مخاطب باشد. بازاریابی محتوایی یک رابطه قابل اعتماد و پایدار با مشتری است که علاوه بر جلب اعتماد می‌تواند در طول زمان فروش بسیاری را برایتان رقم بزند.

البته به این نکته توجه کنید که محتوا نباید فقط به تبلیغات بپردازد بلکه می‌بایست ارزشی را بیافریند. شما می‌توانید در قالب کتاب الکترونیکی، پست‌های بلاگی، اینفوگرافیک و ... بازاریابی محتوایی خود را انجام دهید.

۳- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در بازاریابی ایمیلی کسب‌وکارها ایمیل مخاطبان خود را از طریق سایت، شبکه‌های اجتماعی، فرم‌ها، پاپ آپ‌ها و ... جمع آوری کرده و تبلیغ برند، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان ارسال می‌کنند. استفاده از این روش کمی قدیمی شده ولی هنوز هم برخی از کسب‌وکارها برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب از آن استفاده می‌کنند. البته استفاده از این روش به نوع کسب‌وکار نیز بستگی دارد.
شما می‌توانید از این روش دیجیتال مارکتینگ برای تعامل با مخاطبان جدید، حفظ مشتریان قدیمی و ترغیب آنان به خرید یا انجام فعالیتی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایای ایمیل مارکتینگ

۴- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) 

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگ است که در آن یک سایت به کاربران موتور جستجو دسترسی دارد. در این نوع بازاریابی می‌توان فضایی از صفحه نتایج جستجو را برای دسترسی به کاربران به مدت محدود خریداری کرد.

احتمالا شما هم در صفحه SERP گوگل با نتایجی برخورده‌اید که کنار لینک آن "Sponsored" نوشته شده‌است. این موارد مبلغی را به موتورهای جستجو پرداخت کرده‌اند تا در قسمت‌های مختلف صفحه نتایج حاصل از جستجو عبارتی معین برای کاربران نمایش داده شوند.

۵- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) 

برای داشتن بازاریابی موفق در فضای دیجیتال، باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید زیرا امروزه افراد، بیشتر اوقات فراغت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. این امر می‌تواند فرصت خوبی برای معرفی برند، تبلیغات و رساندن پیام خود به مخاطب باشد. بدین منظور می‌توانید در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک، توئیتر و ... محتوای مد نظر خود را رایگان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی شبکه اجتماعی ها به چه صورت است؟

۶- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) 

یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ویدئویی است. هر کسب‌وکاری می‌تواند برای معرفی خدمات یا محصولات خود از ویدئو استفاده ¬کند. خوب است بدانید که ویدئو بر سئو سایت نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. ویدئو موجب می‌شود کاربر بیشتر با محتوای مورد نظرتان درگیر شود و حتی ممکن است آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که در پینترست و یوتیوب روزانه بیش از یک میلیارد ویدئو مشاهده می‌شود که نشان از اهمیت ویدئو مارکتینگ دارد.

۷- بازاریابی صوتی (Audio Marketing) 

بازاریابی صوتی یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و با اینکه نسبت به بازاریابی ویدئویی مخاطبان کمتری دارد اما همچنان برای برخی کسب‌وکارها به‌عنوان یک راه کارآمد عمل می‌کند.

بسیاری از افراد هنگام فعالیت‌هایی که به تمرکز نیاز ندارند (پیاده روی، رانندگی و مواردی از این قبیل) به پادکست گوش می‌دهند، از این رو برخی کسب‌وکارها برای دسترسی به این دسته از مخاطبان با ساخت پادکست تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود، مصاحبه‌هایی در قالب پادکست یا ارائه تبلیغات در اثنای فایل صوتی از این بستر بهره می‌برند. اسپاتیفای، کست باکس و کلاب هاوس نمونه‌هایی از بستر بازاریابی صوتی هستند.    

۸- تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) یکی از روش‌های انتشار تبلیغات به صورت پولی در بستر اینترنت است که در آن کسب‌وکارها تبلیغات خود را از طریق پلتفرم‌های ارائه دهنده‌ی تبلیغات کلیکی در بسترهای آنلاین مانند نتایج جستجوی گوگل منتشر می‌کنند. 
در این روش بازاریابی دیجیتال، زمانی به پلتفرم‌های منتشر کننده تبلیغات هزینه پرداخت می‌شود که کاربران بر روی لینک تبلیغ کلیک نمایند.  

۹- بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

این شیوه‌ی دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی ایمیلی شباهت دارد اما بیشتر در مواقع اضطراری بکار می‌رود. بازاریابی پیامکی هزینه‌ی کمی در بر دارد از این رو برای کسب‌وکارهای کوچک گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. 
از مزایای بازاریابی پیامکی می‌توان به ارتباط گیری سریع با مخاطب و عدم نیاز به استفاده از متون طولانی برای جذب مخاطبان اشاره کرد. 

۱۰- بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ یکی از شاخه‌ های جدید دیجیتال مارکتینگ است که در آن با شرکت‌ها و پلتفرم‌های پرمخاطب همکاری صورت می‌گیرد. در این شیوه بازاریابی دیجیتال محصولات دیگران تبلیغ و به‌ازای هر فروش درصدی پورسانت دریافت می‌شود. افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های جذب مخاطب و افزایش درآمد است. YouTube Partner Program یک نمونه کانال بازاریابی وابسته است.

۱۱- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

از طریق افرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا همان اینفلوئنسرها می‌توان به طیفی گسترده‌ای از افراد جامعه هدف خود دسترسی داشت. در اینفلوئنسر مارکتینگ؛ کسب‌وکارها برای بازاریابی و نمایش خدمات و محصولات خود از طریق پست‌های حمایت شده با افراد معروف همکاری می‌کنند تا شناخته شوند. پست‌های تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسرها به اشتراک گذاشته می‌شوند با ایمپرشن بالایی روبه‌رو هستند؛ در نتیجه این روش به دیده شدن برند در میان مخاطبان حوزه تخصصی کمک بسیار زیادی می‌کند.

چگونه بهترین روش دیجیتال مارکتینگ را برای کسب‌وکار خود برگزینیم؟

 بهترین روش دیجیتال مارکتینگ

ما روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ را معرفی کردیم اما انتخاب مورد مناسب کسب‌وکار خود در این بین ممکن است کمی دشوار باشد. به همبن دلیل این فاکتورهای اساسی را عنوان کرده‌ایم تا بتوانید بهترین روش دیجیتال مارکتینگ را برای کسب‌وکار خود استفاده کنید:

  • شناخت و درک مخاطب هدف
  • توجه به بودجه کسب‌وکار
  • ارزیابی منابع
  • در نظر گرفتن اهداف کسب‌وکار
  • آزمون و تکرار مداوم

طراحی استراتژی و اجرای دیجیتال مارکتینگ خود را به معرفان بسپارید

انتخاب بهترین روش دیجیتال مارکتینگ نیاز به بررسی دقیق مخاطب، بودجه، منابع، اهداف تجاری و پایبندی به آزمون و تکرار دارد تا استراتژی دیجتال مارکتینگ به‌خوبی پیش برود.

ما در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان استراتژی مختص کسب‌وکار شما را تدوین می‌کنیم تا اجرای روش‌های آن شما را به نتیجه‌ی مطلوب برساند و شاهد درخشش برند خود باشید. در این راستا ما خدمات طراحی سایت، سئو، تولید محتوا، موشن گرافی، ساخت تیزر، برند سازی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و حتی مشاوره را ارائه می‌دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره تلفن 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.