سایت اختصاصی چیست؟ مزایا و معایب سایت اختصاصی

تاریخ 02 آذر 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

حتما عبارت سایت اختصاصی به گوش‌تان خورده است؛ ما در این مقاله سعی داریم به زوایای مختلف سایت‌ های اختصاصی بپردازیم و هرآنچه که نیاز است را بگوییم.

سایت اختصاصی چیست ؟

سایت اختصاصی چیست

سایت اختصاصی به سایت ‌هایی گفته می شود که از ابتدا تا پایان کار کد نویسی شده و از هیچ ابزار آماده‌ای برای طراحی سایت استفاده نشده است.
همانطور که در مقاله CMS چیست توضیح دادیم؛ بخشی از وبسایت‌ ها به کمک سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس طراحی می شوند و نیازی به برنامه نویسی نیست اما طراحی سایت‌ های اختصاصی به گونه‌ای دیگر است. 

بیشتر بخوانید: سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

برنامه نویسان وب برای طراحی یک سایت اختصاصی باید به کمک زبان‌ های مختلف ابتدا ظاهر سایت را طراحی کنند که به آن Front-End می‌گویند و سپس به کمک زبان و کتابخانه‌ها باید بخش مدیریت سایت را برنامه نویسی کنند که به آن Back-End می‌گویند.
برخلاف سایت‌ های وردپرسی که طراحی آن‌ها تا حدودی آسان است طراحی سایت‌های اختصاصی دشوار است و نیاز به تجربه و دانش کافی دارد.

چرا سایت اختصاصی سفارش دهیم ؟

شاید این سوال شما هم باشد؛ وقتی می‌توان با هزینه کم سایت وردپرسی طراحی کرد چرا باید سایت اختصاصی سفارش دهیم ؟
هنگام سفارش یک سایت فقط به هزینه آن نباید توجه کنید؛ مهم ترین گزینه امکانات سایت است.
سایت‌ های وردپرسی یا سایر سایت هایی که با  CMS های آماده طراحی می‌شوند دارای محدودیت هایی هستند زیرا برای اضافه کردن المان یا ویژگی به سایت به افزونه‌ها نیاز است و اگر شما نیاز داشته باشید که ویژگی جدیدی به سایت اضافه کنید که توسط هیچ افزونه پیشتبانی نمی‌شود راه‌حل آسانی نخواهید داشت و باید دست به دامان برنامه نویس شوید.
اما زمانی که شما سایت اختصاصی سفارش می‌دهید می‌دانید تمام امکانات و ویژگی ‌هایی که نیاز دارید قابل اجرا است و محدودیت های سایت های وردپرسی را ندارید.
دلایل بسیار دیگری نیز برای طراحی سایت اختصاصی وجود دارد که در ادامه با آن‌ ها آشنا می شوید.

هزینه سایت اختصاصی 

سایت‌ های اختصاصی هزینه ثابتی ندارند زیرا ابتدا باید ویژگی ها و امکاناتی که کارفرما نیاز دارد بررسی شود و با توجه به زمان، منابع و ... هزینه سایت محاسبه شود.
اما به طور کلی هزینه سایت های اختصاصی از سایت های وردپرسی بیشتر است.

زمان طراحی سایت اختصاصی 

مدت زمانی که طول می کشد یک سایت اختصاصی برنامه نویسی شود نسبت به سایت های وردپرسی بیشتر است؛ زیرا برخلاف وبسایت های وردپرسی که با چند کلیک می توان سایت طراحی کرد و المان‌ ها و بخش های مختلف را به سایت اضافه کرد در سایت های اختصاصی برای درج کوچک ترین و ساده ترین المان نیز باید کد نوشت.
داشتن یک سایت اختصاصی بری کسب و کارها مزایای بسیاری دارد به همین دلیل مدت زمان طولانی طراحی آن به چشم نمی‌آید.

انواع طراحی سایت اختصاصی

انواع طراحی سایت اختصاصی به دو دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو نوع ویژگی و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه مطلب به انواع طراحی سایت اختصاصی اشاره خواهد شد.

طراحی سایت اختصاصی داینامیک

در این نوع از طراحی سایت اختصاصی محتوا قابل تغییر و تحول است و هر وقت مشتری بخواهید می‌توان محتوای سایت را تغییر داد یا به آن اضافه نمود. قابل ویرایش بودن این نوع از سایت از ویژگی بارز آن به حساب می‌آید. طراحی سایت اختصاصی داینامیک بیشتر برای سایت‎‌های پویا مثل فروشگاهی کاربرد دارد تا بتوان محصولات را ویرایش نمود.

طراحی سایت اختصاصی استاتیک

این مدل از انواع سایت اختصاصی محتوای آن به صورت ثابت است و امکان ویرایش محتوا در آن‌ها وجود ندارد. در این نوع از سایت‌ها اگر بخواهیم محتوایی را ویرایش، حذف یا اضافه نماییم باید دانش برنامه نویسی داشته باشیم تا بتوانیم با کدنویسی تغییرات را بر روی سایت اعمال نماییم. این نوع از سایت برای کسب و کارهایی قابل اجرا است که نیاز به تغییرات محتوا در آن‌ها دیده نمی‌شود و محتوای سایت به صورت ثابت است. کسب و کارهایی که دائم نیاز به، به روزرسانی داشته باشد نباید از این نوع طراحی سایت استفاده کنند.
 

مزایای سایت اختصاصی

مزایای سایت اختصاصی

سایت های اختصاصی مزایای بخصوصی دارند و توانسته اند نظر بسیاری از صاحبان کسب و کارها را به خود جلب کنند و درصد بیشتر وبسایت‌های جهان را به خود اختصاص دهند.

۱- برنامه نویسی اصولی سایت 
۲- امکان تغییرات دلخواه
۳- طراحی گرافیکی اختصاصی (بدون قالب آماده)
۴- امنیت بالا
۵- طراحی پنل مدیریت دلخواه 
۶- سرعت بسیار بالا 
۷- عدم وجود کدهای اضافه 
۸- بهینه سازی آسان 
۹- کم حجم بودن سایت
۱۰- هزینه نگهداری و توسعه کم 

ویژگی های سایت های اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که هر کدام از ویژگی‌ها باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کارها به دنبال طراحی سایت اختصاصی باشند و از یک وبسایت مدرن و حرفه‌‎ای برای افزایش فروش خود بهره‌مند شوند. در ادامه با برخی از ویژگی‌های طراحی سایت اختصاصی آشنا خواهید شد.

وجود یک طراحی اختصاصی با کدنویسی: طراحی سایت اختصاصی با کدنویسی که باعث زیبا شدن سایت و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت اختصاصی است. اگر طراحی سایت اختصاصی را به یک فرد یا یک شرکت حرفه‌ای بسپاریم می‌توانیم از یک گرافیک منحصر به فرد و زیبا با محیط کاربری آسان بهره مند شویم تا در نتیجه مشتریان زیادی را به سمت سایت خود روانه کنیم. المان‌های به کار رفته در طراحی سایت اختصاصی باعث طراحی خلاقانه یک وبسایت می‌شود. طراحی سایت اختصاصی با گرافیک خاص و مدرن باعث چشمگیرتر شدن سایت و افزایش ورودی آن می‌شود.

واکنش‌گرا بودن سایت با کدنویسی: سایت راه اندازی شده با طراحی اختصاصی باید به صورت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو باشد. منظور از واکنش‌گرا یا ریسپانسیو بودن سایت، مرتب بودن و نمایش تمامی المان‌های سایت در موبایل، تبلت و کامپیوتر است که در هر حالتی سایت باید واکنش‌گرا باشد تا تمامی اجزای سایت در تمامی حالات به خوبی قابل نمایش باشد.

بهینه سازی سایت با طراحی اختصاصی: سایت‌های طراحی اختصاصی برای موتورهای جستجو گوگل باید بهینه باشند و مشکلی بابت نمایش آن‌ها در سرچ گوگل وجود نداشته باشد.

امنیت بالا طراحی سایت اختصاصی: سایت‌های طراحی شده به صورت اختصاصی امنیت مناسب و قابل قبولی دارند. یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی مشتریان طراحی سایت، امنیت وبسایت است که با طراحی حرفه‌ای سایت اختصاصی این دغدغه ذهنی تا حدودی برطرف خواهد شد. امنیت در سایت اختصاصی در سطح بالایی است که هک کردن این نوع از سایت‌ها دشوارتر از سایر روش‌های طراحی سایت است.

کاربرپسند بودن طراحی سایت اختصاصی: در سایت‌های اختصاصی به دلیل اینکه هر صفحه یا به اصطلاح لندینگ پیج از سایت به صورت جداگانه و کدنویسی اجرا می‌شود می‌توان هر صفحه را با توجه به سلیقه خود و شناخت از کاربران هدف خود طراحی نمود تا سایتی کاربرپسند را برای خود داشت. کاربرپسند بودن سایت به دلیل بازگشت مجدد مشتری و خرید از سایت بسیار حائز اهمیت است که باید به آن دقت نمود.

اهداف طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت به صورت اختصاصی می‌تواند دارای اهدافی باشد که هر کدام از این اهداف برای کسب و کارها حائز اهمیت است. برخی از اهداف که با طراحی سایت می‌توانید به آن دست یابید عبارتند از:

  • افزایش فروش سایت
  • افزایش بازدید کنندگان از سایت و بالا بردن تعداد کاربران سایت
  • افزایش درآمد از سایت
  • اطلاع رسانی آسان به مشتریان و کاربران خود
  • توسه و رشد کسب و کار با استفاده از سایت
  • برند سازی کسب و کار خود
  • آسان بودن خرید برای مشتریان خود
  • امکان ارائه مشاوره پیش از خرید برای مشتریان خود
  • سئو سایت برای افزایش ورودی سایت و در نتیجه افزایش فروش از سایت
  • اعتماد سازی کسب و کار خود از طریق وجود یک وبسایت حرفه‌ای
  • تجاری سازی کسب و کار خود با وجود وبسایت
  • اضافه نمودن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد برای مشتریان در سایت
  • منحصر به فرد بودن سایت اختصاصی برای مدیران سایت
  • به خاطر سپردن نام وبسایت توسط مشتریان شما با طراحی گرافیکی زیبا

طراحی سایت وردپرسی بهتر است یا طراحی سایت اختصاصی؟

سایت اختصاصی بهتر است یا سایت وردپرسی؟ سوالی که تمامی صاحبان کسب و کارها می پرسند.

همانطور که می‌دانید طراحی سایت وردپرسی با یک cms اختصاصی به نام وردپرس انجام می‌شود و برای طراحی باید از قالب‌های آماده استفاده کرد. طراحی سایت وردپرسی نسبت به گذشته بیشتر جا افتاده است و از این نوع طراحی نیز به شدت برای ساخت یک وب سایت استفاده می‌شود. شاید انتخاب بهتر بودن طراحی سایت با وردپرس یا به صورت اختصاصی راحت نباشد اما این انتخاب می‌تواند بیشتر به صورت سلیقگی باشد. امروزه با پیشرفت وردپرس تقریبا می‌توان هر طرح دلخواهی را برای انواع سایت به سرانجام رساند و محدودیتی برای طراحی انواع وبسایت در آن وجود ندارد.

اما اگر کارفرما طرح خاصی از سایت را مد نظر خود داشته باشد ما به او طراحی اختصاصی سایت را پیشنهاد می‌دهیم تا با کدنویسی دقیقا مشابه همان طرح را برای او اجرا کنیم. پیش از انتخاب وردپرس بودن طراحی یا اختصاصی بودن آن بهتر است که رقبای حوزه فعالیت و بودجه مورد نظر کارفرما را در نظر داشته باشیم و سپس انتخاب خود را نهایی کنیم.
البته باید مواردی مانند نوع کسب و کار، بودجه مالی، امکانات سایت و ... مورد بررسی قرار گیرد و سپس نوع سایت انتخاب شود.

برای مثال اگر وبسایتی می‌خواهید با امکانات خاص باید از سایت‌های اختصاصی استفاده کنید؛ اگر یک فروشگاه بزرگ دارید باید سایت اختصاصی سفارش دهید اما اگر کار خود را تازه شروع کردید و فقط می‌خواهید خدمات خود را معرفی کنید یک سایت وردپرسی برای شما مناسب است.

در مقاله روبرو به این موضوع به طور کامل پرداخته‌ایم : سایت اختصاصی بهتر است یا سایت وردپرسی؟

همچنین جهت پاسخ به این سوال می توانید با یک متخصص دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید.