تبلیغات همسان چیست؟

تاریخ 24 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات همسان شیوه‌ای تبلیغاتی است که با نادیده گرفته شدن تبلیغات مقابله می‌کند. امروزه کاربران با پیام‌های تبلیغاتی متعددی مواجه می‌شوند و این موجب عدم علاقه آن‌ها به رویت یا خواندن تبلیغات می‌شود.

در چنین شرایطی تبلیغات همسان روی کار آمدند تا به کسب‌وکارها کمک کنند به نحوی دیگر پیام خود را به اطلاع کاربران برسانند. اگر علاقه دارید که بدانید تبلیغات همسان چیست و سازوکار آن چگونه است، تا انتهای این مقاله از معرفان با ما همراه باشید.

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان یا تبلیغات نیتیو (Native Advertising) نوعی از تبلیغات هستند که با ظاهر و ساختار صفحات وب یکسان اند. هماهنگی و یکپارچگی ظاهر این نوع از تبلیغات با صفحات سایت‌ها موجب می‌شود تا بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیرند و اثربخشی تبلیغات بیش از پیش باشد. تبلیغات همسان را در هر پلتفرمی می‌توان اجرا کرد.

رپورتاژ آگهی یک نمونه تبلیغات همسان است که اغلب در سایت‌های خبری کاربرد دارد.

انواع تبلیغات همسان کدامند؟

تبلیغات همسان در هر سایت یا اپلیکیشنی به گونه‌ای متفاوت نشان داده می‌شود زیرا باید با محتوای تصویری و متنی آن همخوانی و سازگاری داشته باشد. در ادامه انواع تبلیغات همسان را معرفی می‌کنیم.

  • تبلیغات میان محتوا: قطعا هنگام گشت‌وگذار در یک سایت با تبلیغاتی مواجه شده‌اید که حمایت مالی شده‌اند. این‌ها همان تبلیغات نیتیو هستند که صاحب سایت در ازای دریافت مبلغی، تبلیغات را در بین محتوای متنی یا تصویری سایت خود درج می‌کند.
  • تبلیغات میان نتایج موتورهای جستجو: یکی از روش های تبلیغاتی پرطرفدار در موتورهای جستجو تبلیغات همسان است. در این روش، تبلیغات همسان دقیقا مانند ظاهر نتایج اورگانیک در موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند. تبلیغات گوگل ادز مصداق شناخته شده‌ای از تبلیغات همسان هستند.
  • تبلیغ به صورت ویجت‌های پیشنهادی: در این شکل از تبلیغات همسان محتوای پیشنهادی در اطراف صفحه یا پایین مطلب به صورت ویجت‌هایی نمایش داده می‌شود تا کاربر در صورت تمایل روی آن‌ها کلیک کند.
  • تبلیغات بنری: این شکل از تبلیغات نیتو مشابه تبلیغات بنری است اما محتوای آن با محتوای سایت تبلیغ کننده یا محتوایی که در حال خواندن آن هستید هماهنگی دارد. 
  • فهرست‌های تبلیغاتی در خریدهای آنلاین: اگر تا کنون اقدام به خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی کرده باشید، احتمالا با تبلیغات همسان مواجه شده‌اید. به طور مثال اگر قصد خرید لوازم آرایشی داشته باشید در فهرستی که به شما ارائه می‌شود تبلیغ همسان هم وجود دارد. به عبارتی دیگر تبلیغ دهندگان در ازای پرداخت مبلغی مشخص محصولات خود را به شکل تبلیغات همسان به شما ارائه می‌دهند. 

مزایای تبلیغات همسان

از مزایای تبلیغات همسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات همسان به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا با ظاهر سایت هماهنگ باشند و مواردی از جمله یکپارچگی، هویت بصری و تجربه کاربری سایت حفظ شوند. 
  • نرخ کلیک یا CTR را افزایش می‌دهند و موجب می‌شوند تا سایت‌ها از این طریق بتوانند درآمد کسب کنند.
  • مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی‌کنند زیرا غالبا به صورت تیتر یا تصویری جذاب ارائه می‌شوند.
  • هزینه تبلیغات همسان بر اساس پرداخت به ازای هر کلیک یا (PPC: Pay Per Click) است و نمایش آن در سایت هزینه‌ای در بر ندارد. 
  • تبلیغات همسان نسبت به شیوه‌های قدیمی تبلیغات اثربخشی بیشتری دارند زیرا توجه و زمان بیشتری را به خود جلب می‌کنند.
  • قیمت تبلیغات نیتیو نسبت به تبلیغات بنری و کلیکی کمتر است.
  • اگر این نوع تبلیغات با کیفیت و بر اساس استانداردها اجرا شوند، می‌توانند در به رسمیت شناخته شدن برند شما بهتر و جذاب‌تر عمل کنند.
  • این نوع از تبلیغات قابلیت ویروسی شدن دارند. اگر محتوایی خوب و جذاب منتشر کنید احتمال اینکه توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود بالاتر می‌رود، در نتیجه کاربران هم در بازاریابی به شما کمک می‌کنند. 

مزایای تبلیغات همسان هر کسب‌وکاری را متقاعد می‌کند که در کمپین تبلیغاتی خود از آن استفاده نماید؛ اگر این روش تبلیغات آنلاین برای شما جذاب است و قصد اجرای آن را دارید می‌توانید با تیم دیجیتال مارکتینگ معرفان در ارتباط باشید.

تبلیغات همسان برای چه کسانی سودبخش است؟

سه گروه از این نوع تبلیغات سود می‌برند:

  1. کاربران: معمولا تبلیغ‌هایی مانند تیزرهای پیش از شروع ویدئو یا تبلیغات پاپ آپ برای کاربران آزاردهنده هستند از این رو با استقبال مواجه نمی‌شوند، اما تبلیغات همسان این آزردگی را ایجاد نمی‌کنند. 
  2. کسب‌وکارها: تبلیغات همسان می‌توانند مخاطبین برندها و کسب‌وکارهای نوپا را زیاد کند. اگر افراد به دنبال خواندن مطالب جدید یا کشف چیزهای نوین باشند، کمپین تبلیغات نیتیو می‌تواند در راستای آگاهی از برند و فروش بیشتر کارآمد باشد.
  3. اجرا کنندگان تبلیغات: ناشران از طریق انتشار تبلیغات همسان می‌توانند کسب درآمد کنند؛ در واقع بدون اینکه به تجربه کاربری مخاطب لطمه‌ای وارد کنند او را به محتوای ارزشمندی که تبلیغات در آن وجود دارد هدایت می‌کنند.

معایب تبلیغات همسان

هر روش تبلیغاتی در کنار مزایا، معایبی هم دارد. موارد زیر معایب تبلیغات همسان را یادآور می‌شوند:

  • از آنجایی که ظاهر این تبلیغات به ظاهر اصلی شباهت زیادی دارد، تشخیص این دو ممکن است برای کاربر چندان آسان نباشد به همین شاید برای کاربر ناخوشایند باشد. از این رو در کنار محتوای تبلیغاتی از علائم خاصی مانند "Ads" یا "Sponsored" استفاده می‌کنند تا به کاربران اعلام کنند این محتوای در ازای پرداخت هزینه توسط ناشران برای آنان نمایش داده شده است.
  • در پاره‌ای از موارد ممکن است محتوای پیام تبلیغاتی با استانداردهای تبلیغ کننده همخوانی نداشته باشد. در این صورت احتمال تخریب یا تضعیف برند تجاری در ذهن مخاطب وجود دارد.
  • تبلیغات همسان یکی از روش‌های موثر و قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به شمار می‌آید اما این روش نیازمند زمان برای تولید محتوای مناسب و ارزشمند و اجرای تست‌های A/B است تا نتیجه مطلوب حاصل شود. 
  • به طور معمولا میزان کلیک و ورودی سایت از طریق تبلیغات همسان کمتر از تبلیغات کلیکی است.

تبلیغات همسان چه اهمیتی دارند؟

کسب‌وکارها برای بهره‌مندی از حداکثر بازدهی تبلیغات باید به گونه‌ای هدفمند عمل کنند. تبلیغات همسان روشی هوشمندانه در بازاریابی به شمار می‌آید زیرا کاربر از این نوع تبلیغات مانند سایر روش های تبلیغاتی دوری نمی‌کند و از طرفی به بازاریاب اجازه می‌دهد به گونه‌ای که کاربر می‌پسندد وارد عمل شود و محصولات یا خدمات خود را معرفی کند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغات همسان نرخ تبدیل کاربر به مشتری را تا ۱٪ افزایش می‌دهد. این رقم در دنیای بازاریابی دیجیتال مقدار قابل توجهی است.

سخن پایانی

با گذشت زمان کاربران نسبت به تبلیغات حساس می‌شوند و از آن‌ها دوری می‌کنند. به همین دلیل در عصر امروز روش های تبلیغاتی سنتی جوابگو نیستند. تبلیغات همسان نوعی بازاریابی محتوایی هستند که ضمن حفظ تجربه کاربری مثبت، می‌توانند محصولات یا خدماتی را به کاربران معرفی کنند.

این شیوه تبلیغاتی منعطف است و شما می‌توانید با کمی خلاقیت محتوای مورد علاقه کاربر را تولید کنید. اما پیشنهاد می‌شود این کار را با نظر یک کارشناس جلو ببرید. 

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان متشکل از تیمی متخصص و مجرب است که می‌تواند به شما در راستای اجرای کمپین های تبلیغاتی کمک کند. ما از تدوین استراتژی تبلیغات تا رسیدن به نتیجه مطلوب در کنار شما هستیم.

در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هر گونه سوالی می‌توانید با شماره 02188704000 تماس بگیرید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.