سئو سایت فروشگاهی

تاریخ 03 بهمن 1401
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

بعد از طراحی یک سایت فروشگاهی نیاز به دیده شدن و بازاریابی آن وجود دارد. با افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی رقابت بسیار زیادی بین این دسته از سایت ها برای دیده شدن توسط کاربران صورت می گیرد. برای دیده شدن و افزایش فروش سایت های فروشگاهی باید از سئو بهره گرفت. در این مقاله قصد داریم سئو سایت فروشگاهی را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی (eCommerce Store SEO) عبارت است از کلیه فرآیند هایی که برای کسب رتبه بهتر در فضای وب برای افزایش فروش و بهبود کسب و کار صورت می گیرد.

مطالعه بیشتر : سئو چیست؟ 

اهمیت سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئو سایت فروشگاهی

با استفاده از سئو در سایت های فروشگاهی می توانید ترافیک اورگانیک را وارد سایت خود کنید بدون آنکه نیازی به تبلیغات در گوگل داشته باشید. این ترافیک از طریق سرچ کاربران در رابطه با محصولی که ارائه می دهید اتفاق می افتد و در نتیجه افزایش فروش را به همراه دارد.

مطالعه بیشتر : طراحی سایت فروشگاهی 

سئو سایت فروشگاهی با سایر سایت ها چه تفاوتی دارد؟

در سایت های فروشگاهی با تعداد بالایی محصول و صفحه مواجه هستیم که ممکن است این محصولات ویژگی های مشابهی داشته باشند و نیز با چالش ایندکس و محتوای تکراری رو به رو شوید.
نقش سئو تکنیکال در سایت های فروشگاهی پر رنگ است. زیرا کاربر نیاز دارد چندین صفحه را باز کند تا محصولات را با هم مقایسه کند. در این گونه سایت ها سرعت لود از اهمیت بالایی بر خوردار است. همچنین بودجه خزش باید در این گونه سایت ها مدیریت شود.

سئو سایت فروشگاهی چه مزایایی به همراه دارد؟

سئو سایت فروشگاهی چه مزایایی به همراه دارد؟

  • با استفاده از سئو می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید، در صفحه اول و نتایج برتر گوگل ظاهر شوید و رتبه سایت خود را بهبود بخشید.
  • با افزایش ترافیک نیازی به تبلیغات نخواهید داشت.
  • حضور در رتبه های برتر گوگل، این امکان را برای شما فراهم می کند که کاربر با سرچ محصول مورد نظر خود به سایت شما برسد و از شما خرید کند که این افزایش فروش را برای شما در پی خواهد داشت.
  • اگر محتوای دارای کیفیت خوب و سئو شده در سایت تان داشته باشید به عنوان منبع خوبی شناخته می شوید و کاربران علاوه بر خواندن محتوای شما ممکن است از شما خرید کنند در نتیجه شاهد افزایش اعتبار خواهید بود.
  • سئو در برندینگ و جلب اعتماد مشتریان شما کمک می کند.
  • به کمک سئو می توانید به آسانی از رقبای خود پیشی بگیرید.
  • به کمک سئو محلی، کاربران نزدیک به شما می توانند شما را سریع تر پیدا کنند و از شما خرید کنند.
  • وقتی سایت شما طراحی و سئو شود، در هر ساعتی از شبانه روز و بدون محدودیت مکانی می توانید اقدام به فروش محصولات خود کنید و سئو در گذر زمان به پیشرفت و گسترش کسب و کار شما کمک می کند.

سئو سایت فروشگاهی چه چالش هایی را به همراه دارد؟

موارد زیر چالش های سئو سایت فروشگاهی هستند. با هم آن ها را بررسی می کنیم: 

۱-  محتوا های تکراری

فرض کنید یک سایت فروشگاهی در حوزه فروش کاغذ دیواری فعالیت دارد. نویسنده برای کاغذ دیواری A که زرد رنگ است یک محتوا تولید کرده است و برای کاغذ دیواری B که قرمز رنگ است یک محتوای دیگر تولید کرده است. در این میان ممکن است بخش هایی از این محتوا ها بسیار به هم شباهت داشته باشند. این امر موجب می شود که گوگل محتوای این دو را کپی ببیند و نمره منفی برایتان در نظر بگیرد.
شایان ذکر است که محتوای کپی یا تکراری در سایت های فروشگاهی بسیار دیده می شود که باید توسط متخصص سئو این موضوع رفع شود.

۲- قرار گیری محصول در دسته های مختلف

گاهی برای دسترسی به یک محصول چند راه وجود دارد. فرض کنید یک سایت فروشنده انواع لاستیک های خودرو است. برای دسترسی به لاستیک X می توان در منو از طریق برند ها به آن دست یافت و هم از طریق سایز لاستیک ها می توان به آن رسید. در این جا دو URL مجزا برای یک محصول (کلمه کلیدی) ایجاد می شود که باید برای جلوگیری از این مشکل از تگ کنونیکال استفاده شود تا صفحه ای که اعتبار بیشتری دارد به جای صفحات متفرقه در SERP نمایش داده شود.

۳- آنالیز رقبا

بررسی و آنالیز رقبا از جمله کارهایی است که باید در سئو خصوصا در سایت های فروشگاهی انجام شود. وقتی شما رقیب قدرتمندی دارید که فروشگاه اینترنتی بزرگی دارد باید با استراتژی خاص جلو بروید تا به موفقیت برسید.

۴- بروز رسانی مداوم

به طور کلی سایت های فروشگاهی را باید به طور مداوم بروز رسانی کرد زیرا با توجه به نوسانات قیمت، باید سریع قیمت ها تغییر داده شود. عملکرد در این مورد باید به گونه ای باشد که اگر کالایی تمام شد عدم موجودی مشخص شود و اگر کالای جدیدی آمد در اسرع وقت درج و اعلام شود.

۵- فعال سازی اسکیما

داده های ساختار یافته یا اسکیما (Schema) در سایت های فروشگاهی یک امر مهم و اثر گذار هستند زیرا شما را از سایر رقبا متمایز می کند. با استفاده از اسکیما می توانید امتیاز دهی کاربران، موجودی محصول، توضیحات و ... را در نتایج گوگل نمایش دهید. اسکیمای برد کرامب مسیر لینک هایی که به صفحه مورد نظر ختم می شود را نمایش می دهد که این کار نرخ پرش را کمتر می کند.

استراتژی سئو سایت فروشگاهی

حال می خواهیم به بررسی استراتژی سئو وبسایت فروشگاهی بپردازیم:  

۱- طراحی معماری سایت

معماری سایت باید به گونه ای باشد که کاربر به راحتی بتواند محصول مورد نظر خود را در سایت بیابد. بدین منظور باید دسته بندی ها و فیلترها به گونه ای باشند که کاربر را فقط با ۳ کلیک به مقصود خود برساند.
به عنوان مثال یک سایتی را در نظر بگیرید که در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت دارد. یک کاربر به دنبال سماور برقی می گردد. هنگامی که کاربر وارد صفحه اصلی شود، در منوی سایت به عبارت "لوازم آشپزخانه" و "لوازم صوتی تصویری" برمی خورد. با کلیک روی "لوازم آشپزخانه" صفحه ی محصولات مربوط به آشپزخانه باز می شود و از میان آن ها گزینه ی سماور برقی را انتخاب می کند. دقت کنید که URL باید بهینه بوده و طولانی نباشد و نیز محصول زیر مجموعه ی دسته بندی صحیح قرار گیرد.

۲- تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی بخش بسیار مهم کار محسوب می شود و به عبارتی سنگ زیر بنای کار به حساب می آید زیرا می خواهیم سایت با کلمات کلیدی منتخب ما رتبه بگیرد. این کار با ابزارهای مهم سئو نظیر KWfinder، ahrefs، Semrush، Keyword tools، Keyword Planner و... و روش هایی مانند Google Suggestion صورت می پذیرد.
در تحقیق کلمات کلیدی برای سایت های فروشگاهی به دو دسته از کلمات بر می خورید :

  1. کلمات کلیدی فروش 
  2. کلمات کلیدی اطلاعاتی

در کلمات کلیدی اطلاعاتی به چگونگی انجام امور و کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصولات پرداخته می شود مانند " دیجیتال مارکتینگ چیست " اما در کلمات کلیدی فروش کاربر قصد خرید دارد و می خواهد محصول مورد نظر خود را در اسرع زمان خریداری کند مانند " قیمت سماور برقی " . برای افزایش فروش محصولات خود، باید از کلمات کلیدی فروش بهره ببرید و از کلمات کلیدی اطلاعاتی برای بلاگ سایت خود استفاده کنید. 

۳- بهینه سازی URL هر صفحه

URL هر صفحه می بایست کوتاه باشد زیرا خواندن URL بلند برای خزنده گوگل، کار را سخت می کند. همچنین URL هر صفحه باید حاوی کلمه کلیدی آن صفحه باشد.

۴- تولید محتوای مناسب برای محصولات و دسته ها

برای صفحات دسته بندی ها و محصولات بهتر است باکس محتوایی در پایین صفحه باشد تا کاربر بتواند تصاویر محصولات و مشخصات آن ها را ببیند و نیز گوگل از محتوای صفحه مطلع شود تا سئو بهتری رقم بخورد. 
سعی کنید برای هر صفحه محتوای منحصر به فرد با طول متناسب با آن تولید کنید و چگالی کلمه کلیدی را در آن رعایت کنید. 
در نوشتن محتوا به نیاز کاربر توجه کنید نه اینکه صرفا برای موتور جستجو محتوا تولید کنید. به بررسی ویژگی های محصول، جزئیات و نقاط ضعف و قوت آن بپردازید. از جدول مشخصات محصول استفاده کنید و از همه مهم تر ساده و روان بنویسید.

۵- استفاده از فیلم و عکس و بهینه سازی آن ها

برای سایت های فروشگاهی ضروری است از عکس با کیفیت و در زوایای مختلف استفاده شود.
استفاده از فیلم ترافیک سایت شما را افزایش می دهد زیرا بخشی از کاربران از طریق فیلم وارد سایت شما می شوند. عکس و فیلم با کیفیت امکان تبدیل کاربر به مشتری را در سایت شما افزایش می دهند.
برای بهبود زمان لود سایت و سرعت بیشتر لازم است عکس و فیلم ها را بهینه کنید ولی تا جایی پیش نروید که کیفیت آن ها پایین بیاید و برای کاربر جذاب نباشد زیرا هدف ما جذب مشتری است.

۶- درج عنوان و توضیحات متای مناسب

برای هر صفحه عنوان و توضیحات متای یکتا و جذاب بنویسید که کاربر برای کلیک بر روی سایت شما ترغیب شود.
برخی سایت ها به دلیل داشتن محصولات بسیار زیاد از روش اتوماتیک برای درج این فیلد ها استفاده می کنند که پیشنهاد می شود برای صفحات مهم (دسته، زیر دسته، برند ها و ...) از این روش استفاده نکنید و عنوان و توضیحات متای منحصر به فرد بنویسید.

در نوشتن عنوان و توضیحات متا به این نکات توجه کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی کانونی در این موارد
  • بهره گیری از کلمات کلیدی طولانی در صورت امکان
  • استفاده از عناوین جذاب و کلیک خور نظیر مشاوره رایگان، ارسال رایگان، تخفیف و...

۷- لینک سازی

لینک سازی داخلی و خارجی از جمله اقداماتی هستند که بر سئو سایت شما تاثیر بسزایی دارند و باید با استراتژی برای دسته بندی، محصول و بلاگ لینک سازی کرد. این امر به دلیل اهمیتی که دارد باید با دقت صورت گرفته و برایش زمان گذاشته شود.
لینک سازی موجب می شود کاربر به صفحات دیگر سر بزند و هم قدرت و اعتبار به صفحه مقصد منتقل شود و نیز روبات خزنده راحت تر به صفحات دیگر دست پیدا کند.
در لینک سازی داخلی از صفحات پر قدرت به صفحات مهم باید لینک داده شود.

برای لینک سازی خارجی راه های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • پست مهمان
  • لینک دهی از شبکه های اجتماعی به سایت
  • انتشار محتوا در رسانه های خبری و لینک دهی از آن به سایت (رپورتاژ)
  • درج نظرات در وبلاگ ها و شرکت در انجمن های مرتبط و لینک دهی به سایت خود
  • و ...

در لینک سازی خارجی به این موارد توجه کنید لینکی که از سایت خارجی به سایت شما اعمال می شود ارزش و اعتبار آن سایت به سایت شما منتقل می شود. این نکته به ما یاد آوری می کند که در انتخاب سایت برای ایجاد بک لینک، به اعتبار دامنه و امتیاز منفی آن ها توجه کنیم.
سایت هایی هستند که اقدام به فروش بک لینک می کنند. توصیه می شود از این سایت ها استفاده نکنید زیرا گوگل به این عمل حساس است و اگر متوجه کارشان شود، سایت شان را جریمه می کند و این امر موجب کاهش رتبه و ترافیک و در نتیجه تاثیر منفی بر سئو سایت شما می شود.  

۸- اضافه کردن نقشه سایت

نقشه سایت XML یک فایل متنی است که حاوی آدرس صفحاتی است که می خواهید دیده و ایندکس شود.

در نقشه سایت های فروشگاهی نکاتی باید رعایت شوند:

  • از آنجایی که در سایت های فروشگاهی مدام صفحه محصول جدید ایجاد می شود باید نقشه سایت به صورت پویا نوشته و اضافه شود.
  • همه ی صفحاتی که می خواهید ایندکس شوند را در نقشه سایت XML لحاظ کنید.
  • بیش از ۵۰۰۰۰ آدرس را در یک نقشه سایت درج نکنید. مابقی را در یک نقشه دیگر بنویسید.
  • اگر چند تا نقشه سایت دارید همه را در یک فایل XML درج کنید تا موتور جستجو راحت تر بتواند آن را بیابد.

۹- امکان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با استفاده از آیکون های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم می کنید که کاربران محصول شما را به راحتی و رایگان در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند. 
فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیری در رتبه صفحه شما ندارد ولی با اشتراک گذاری صفحه مورد نظر در شبکه های اجتماعی که منجر به تعامل بیشتر کاربران با آن بشود، بهبود رتبه آن صفحه را شاهد خواهید بود.

در سئوی سایت فروشگاهی به این نکات دقت کنید:

  • لندینگ پیج بررسی شود: المان های لندینگ پیج یا صفحه فرود را بررسی کنید. مکان قرارگیری المان فراخوانی به عمل (CTA یا Call to action)  مهم است و باید در دیدرس کاربر باشد تا بتواند به راحتی اقدام نماید و تبدیل کاربر به مشتری رقم بخورد.
  • زمان بارگذاری صفحه کاهش بیابد: از جمله مواردی که تجربه کاربری خوبی را برای سایت شما رقم می زند کاهش زمان بارگذاری صفحات است. زیرا اگر لود سایت شما زمان زیادی داشته باشد منجر به نارضایتی کاربر خواهد شد و صفحه را ترک می کند که افزایش نرخ پرش را در پی دارد و اثر منفی بر سئو سایت شما می گذارد؛ در نتیجه از رقیب شما محصول مورد نظرش را خریداری می کند.
  • صفحات محصول را بررسی کنید: صفحات محصولات خود را بررسی کنید و نقاط ضعف آن را برطرف کنید تا قدرت پیدا کنند تا بتوانید با هم صنف های خود رقابت کنید.
  • بخش پرسش های متداول را اضافه کنید: در بخش پرسش های متداول، سوالات رایج کاربران را نوشته و پاسخ دهید تا بتوانند به راحتی و در زمان کوتاهی به پاسخ پرسش خود برسند.
  • سایت موبایل فرندلی باشد: آمارها نشان می دهد که بیشتر کاربران از موبایل برای سرچ خود استفاده می کنند. در نتیجه سایت فروشگاهی شما باید به گونه ای باشد که با هر دستگاهی (موبایل، تبلت و دسکتاپ) سازگار باشد و المان ها در اندازه مطلوب نمایش داده شوند. موبایل فرندلی بودن سایت ها توسط الگوریتم های گوگل بررسی می شوند و بر سئو سایت اثر دارند.

کلام آخر

رقابت در حوزه سایت های فروشگاهی بالا است. یک اشتباه می تواند شما را مدت ها عقب بیاندازد. در این مقاله تلاش شده است نکات لازم و ضروری در رابطه با سئو سایت فروشگاهی به شما ارائه شود.

با ابزارهای سئو، سایت خود را حتما پایش کنید. سئو فرآیندی مستمر و زمان بر است پس انتظار دیدن نتیجه یک شبه را از سایت خود نداشته باشید و برای بهبود آن همواره تلاش کنید.

ما خدماتی همچون طراحی سایت وردپرسی و اختصاصی، سئو، تبلیغات آنلاین، تولید محتوا، برندسازی، ساخت تیزر، موشن گرافی، فیلم‌ برداری، عکاسی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و ... را ارائه می‌دهیم.

مجموعه ما با نیروهای متخصص و خبره خود تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ را به نحوه احسن با توجه به نیاز کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد تا شما نیز مانند سایر برندها بتوانند در فضای دیجیتال همچون ستاره‌ای درخشان بدرخشید و بی رقیب شوید.

در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.