مارکتینگ یا برندینگ؟ کدام یک بهتر است؟

تاریخ 18 مرداد 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

مارکتینگ و برندینگ دو حوزه مجزا اما مهم در کسب‌وکارها به شمار می‌آیند. برخی به اشتباه این مفاهیم را به جای یکدیگر بکار می‌برند که کاملا اشتباه است. شاید در نگاه اول این دو مفهوم به یکدیگر شباهت داشته باشند اما در اصل با هم فرق دارند و از اهمیتی خاص و مختص به خود برخوردارند.  

در این مقاله قصد داریم هر یک از این حوزه ها را به طور کامل شرح دهیم و به تفاوت این دو بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برندینگ (Branding) چیست؟

برندینگ یا برندسازی به تعریف یک نام تجاری، ماموریت‌ها و ارزش‌های آن و نیز ایجاد تمایز می‌پردازد. به بیان ساده‌تر در برندینگ یک طرح، نماد و نام منحصر به فردی برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌شود. نام یا طرح ایجاد شده برای کسب‌وکار گویای نقاط قوت و ویژگی‌های محصولات یا خدماتی است که ارائه می‌شود. 
برندینگ در کسب‌وکارها امری مهم و ضروری است و اگر با استراتژی درستی پیش برود می‌تواند موجب تمایز و برتری یک کسب‌‌وکار از سایرین شود.  

بیشتر بخوانید: برند سازی آنلاین چیست؟ معرفی روش ها

برندینگ چه مزایایی دارد؟

مزایای برندینگ عبارتند از :

افزایش آگاهی افراد جامعه نسبت به محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار

به موجب برندسازی مردم نسبت به محصولات یا خدماتی که یک کسب‌وکار ارائه می‌دهد آگاه‌تر می-شوند. برندینگ کمک می‌کند تا تصویری مثبت از شرکت در ذهن مخاطب ایجاد شود و تا سالیان سال ماندگار شود.

ماندگاری در بازار

برندینگ کمک می‌کند تا نام تجاری شرکت یا کسب‌وکار بیشتر در بازار دیده شود و هر چه برند بیشتر دیده شود مخاطب این احتمال را می‌دهد که با محصولی باکیفیت یا خدماتی خوب روبه‌رو است و کم کم به یکی از مشتریان وفادار آن برند تبدیل می‌شود. 

امکان رقابت

برند یک نام یا نماد است که می‌تواند موجب تمایز کسب‌وکارها شود و تا حدی زمینه را برای ورود به عرصه رقابت فراهم آورد.

معایب برندینگ چیست؟

برخی از معایب برندینگ عبارتند از:

بالا بردن هزینه‌ها

برندینگ می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها شود. به بیان دیگر ساخت برند نیاز به تحقیقات گسترده، یکپارچگی هویت نام تجاری، طراحی‌های گرافیکی و ... دارد که همه این‌ها هزینه در بر دارد. از طرفی ممکن است مالکان برندها برای جبران این هزینه‌ها قیمت محصولات یا خدمات خود را افزایش دهند که در این صورت با کاهش تعداد مشتری‌ها روبه‌رو می‌شوند. 

عادی شدن نام برند

برند سازی گاهی منجر به عادی شدن نام تجاری می‌شود. به‌عنوان مثال امروزه اگر افراد به سوپر مارکت‌ها مراجعه کنند و از فروشنده یک وایتکس را درخواست کنند لزوما منظورشان این برند نیست بلکه ممکن است مایع سفید کننده بخواهند. این مثال نشان می‌دهد که ممکن است یک برند پس از چندی به‌عنوان یک نام برای تمامی محصولات مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: سئو یا برندینگ؟ کدام یک بهتر است؟

مارکتینگ (Marketing) چیست؟

به مجموعه‌ای از فعالیتی‌هایی که با هدف افزایش فروش یا خدمات یک شرکت صورت می‌گیرد مارکتینگ یا بازاریابی گفته می‌شود. با کمک این اقدامات می‌توان به شیوه‌ای بهتر و موثرتر مخاطبین را متوجه ویژگی‌های محصولات یا خدمات خود نمود. مارکتینگ از طریق طراحی کمپین، تبلیغات، فروش و تحویل کالا یا خدمات می‌تواند پیام کسب‌وکار را به بازار یا مخاطب هدف برساند. اقداماتی از جمله تحقیقات بازار، بررسی و تحلیل نیازهای مشتریان همه و همه با هدف نزدیک‌تر شدن به مخاطبان و افزایش فروش انجام می‌شود.

مارکتینگ در دو حوزه آنلاین و آفلاین اجرا می‌شود و منظور ما از این اصلاح،  بازاریابی در فضای آنلاین است که به طور کلی متداول‌ترین شیوه‌های اجرای آن عبارتند از:

  • سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • انواع روش های تبلیغات دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

دسترسی در سطح جهانی

بازاریابی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبین هدف خود فارغ از محدودیت جغرافیایی دسترسی داشته باشید و برند تجاری خود را گسترش دهید. حتی امکان یافتن بازارهای جدید و کسب درآمد بیشتر از طریق این روش امکان پذیر است.

مقرون به صرفه بودن

کمپین های تبلیغات آنلاین به نسبت تبلیغات سنتی زمان و هزینه کمتری را صرف پیدا کردن مخاطب هدف می‌کنند و از این جهت به صرفه‌تر هستند.

قابلیت اندازه گیری

در بازاریابی آنلاین به راحتی می‌توان میزان موفقیت یا شکست کمپین های تبلیغاتی خود را بررسی کرد. ابزارهایی از قبیل Google Analytics در این راستا به بازاریابان کمک می‌کنند تا بر اساس بودجه صرف شده و نتیجه حاصل شده بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

هدفمند بودن

از دیگر مزایای بازاریابی آنلاین هدفمند بودن آن است که می‌توان مخاطبین مناسب یا مخاطبین هدف خود را پیدا کرد و با آن‌ها به گونه‌ای موثر وارد تعامل شد. تعامل و درک مخاطبان به شهرت برند و وفاداری مشتریان کمک شایان توجهی می‌کند. 

دیجیتال مارکتینگ چه معایبی دارد؟

رقابت در سطح جهانی

همانطور که با دیجیتال مارکتینگ به بازار هدف در مقیاس جهانی دست پیدا می‌کنید از طرفی با تعداد رقبای بیشتری مواجه می‌شوید که با مخاطبین هدف شما نیز سروکار دارند. مقابله با رقبا و جذب مشتریان می‌تواند یک چالش برای شرکت‌هایی باشد که بازاریابی دیجیتال را پیش می‌گیرند. 

نیاز به آموزش و مهارت‌های گوناگون

برای اجرای فعالیت های بازاریابی آنلاین، به آموزش و یادگیری استراتژی‌ها و ابزارهای این حوزه نیاز است. ضمن اینکه همیشه باید در حال یادگیری و بروز نگه داشتن اطلاعات خود باشید تا بتوانید از متدهای روز دنیا برای کار خود استفاده کنید.

بازخورد منفی از مشتریان در فضای مجازی

در بازاریابی دیجیتال ممکن است مشتریان در صورت عدم رضایتمندی از محصول یا خدمات‌تان اقدام به اعلام نظر خود در پلتفرم های دیجیتال (سایت، کامنت های اینستاگرام و ...) کنند. این امر می‌تواند تاثیر منفی در برند شما بگذارد. 

تفاوت های اصلی برندینگ و بازاریابی

شاید تا اینجا برای شما این سوال مطرح باشد که برندینگ و بازاریابی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ به این سوال موارد زیر مطرح است:

  • برندینگ استراتژی کار را تشکیل می‌دهد و مارکتینگ تکنیک‌های انجام کار است. به بیان دیگر در مارکتینگ هدف معرفی برند با کمک تکنیک های سئو، تبلیغات بنری و ... به جامعه هدف است. در حالی که برندینگ با هدف دیده شدن و پذیرفته شدن توسط مخاطبین اتفاق می‌افتد. 
  • مارکتینگ در کوتاه مدت می‌تواند برای جلب توجه مخاطبین کارآمد باشد اما در دراز مدت باید از برندسازی استفاده کرد تا مخاطبان و مشتریان همواره با ترفندهای جذاب روبه‌رو شوند.
  • بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی جهت سوق دادن مخاطبین هدف در قیف فروش به منظور افزایش فروش و سودآوری است اما برندینگ رویکردی بلند مدت برای پیشرفت فروش دارد و می‌تواند قابیلت‌های شرکت را برای افزایش فروش ارتقا دهد.
  • برندینگ بر مارکتینگ الویت دارد. شما بدون داشتن نام تجاری نمی‌توانید تبلیغات و بازاریابی انجام دهید. در واقع باید بازاریابی ابتدا هویت، ارزش‌های برند و چگونگی ارائه محصولات و خدمات را مشخص کنید و بعد اقدام به بازاریابی نمایید. 
  • از دیگر تفاوت‌های برندسازی و بازاریابی دائمی و موقتی بودن استراتژی‌های آن‌ها است. تکنیک‌های بازاریابی بسته به فراخور نیاز و نظرات مشتری می‌تواند متغیر باشد اما در برندینگ شما باید به وعده‌هایی که از ابتدا به مخاطبین داده‌اید پایبند باشید در غیر این صورت با بی‌اعتمادی آنان مواجه می‌شوید.
  • برندسازی روی دید مخاطبین نسبت به خدمات و محصولات تاثیر می‌گذارد اما بازاریابی بهترین و کارآمدترین روش برای افزایش سطح خدمات کسب‌وکار است.  

در نهایت برندینگ مهم‌تر است یا مارکتینگ؟

هر دوی این موارد مهم هستند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد. به بیان دیگر مارکتینگ و برندینگ دو پای موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌آیند که برای پیشرفت و ارتقا سازمان، شرکت یا به طور کلی کسب‌وکار گام بر می‌دارند. 
صاحب یک کسب‌وکار باید از ارتباط بازاریابی و برندسازی آگاهی داشته باشد تا بتواند به گونه‌ای مناسب و هدفمند در راستای رسیدن به هدف از آن‌ها بهره بگیرد چراکه هر دو این موارد برای دوام و استمرار کسب‌وکار لازم و ضروری هستند. 

کلام آخر

مارکتینگ و برندینگ دو موضوع جدا از هم هستند. مارکتینگ در واقع بکارگیری شیوه‌های افزایش فروش است و برندینگ تکنیک‌های نوین و خلاقانه تبدیل مخاطب به مشتری وفادار است. هر کسب‌وکاری اهدافی را برای خود ترسیم می‌کند که به طور کلی پیشرفت در راس آن‌ها قرار دارد.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم بازاریابی و برندسازی دو معیار موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌آیند. اگر برای اجرای این موارد تخصص و تجربه لازم را ندارید می‌توانید روی کمک دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان حساب باز کنید. ما علاوه بر برندسازی کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی سایت، سئو سایت، تولید محتوای متنی و تصویری، فیلم برداری، عکاسی، تبلیغات، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و ... را ارائه می‌دهیم. 

در صورت نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.