تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

تاریخ 07 تیر 1402
نویسنده معرفان
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ قبل از پاسخ به این پرسش توجه شما را به مطلب زیر جلب می‌کنیم:

بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در تلاش هستند تا نظر کاربران را جلب کنند. در حالت ایده‌آل باید کاربران وارد سایت شما بشوند و پس از گشتن در صفحات مختلف، مشاهده محصولات و خدمات ارائه شده، خواندن نظرات کاربران و خریداران و برقراری ارتباط با پشتیبان علاقه‌مند به دریافت خدمات یا خرید محصول شوند. اما واقعیت متفاوت است و این امر به سادگی پیش نمی‌رود.

در دنیای واقعی تنها ۱٪ از کاربرانی که وارد سایت‌تان می‌شوند در اولین ورود از شما خرید می‌کنند و برای جذب مابقی کاربران باید استراتژی تبلیغاتی بکار برده شود. تبلیغات ریتارگتینگ یک روشی برای مجاب کردن آن ۹۹٪ کاربرانی است که بدون خرید از سایت خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید: انواع روش های تبلیغات 

 

در این مقاله از معرفان قصد داریم به تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting Ads) بپردازیم. با ما همراه باشید.

تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد یک استراتژی بازاریابی آنلاین است که در آن کاربرانی که از یک سایت یا اپلیکیشن دیدن کرده‌اند اما خریدی انجام نداده‌اند را شناسایی کرده و به آن‌ها بر حسب علاقه‌شان تبلیغات مرتبط نمایش داده می‌شود.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم شما می‌توانید با اجرای کمپین ریتارگتینگ کاربرانی که صرفا از وبسایت‌تان بازدید کرده‌اند را به مشتری یا خریدار تبدیل کنید. 

با کمک ریتارگتینگ می‌توان مجددا با کاربران ارتباط برقرار کرد و بازدیدکنندگان یا همان مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کرد.

نحوه عملکرد تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ چیست

فرض کنید شما دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید. یک کاربر وارد سایت‌تان می‌شود و از محصولاتی که در آن ارائه داده‌اید دیدن می‌کند اما خریدی انجام نمی‌دهد و یا سبد خرید خود را نیمه کاره رها می‌کند. این فرد حداقل یک مرتبه از سایت‌تان بازدید کرده‌است. از همین جا تبلیغات ریتارگتینگ دست به کار می‌شوند تا آن کاربر به خریدار تبدیل شود.

هنگامی که کاربری وارد سایت‌تان می‌شود یک کوکی روی مرورگر او نصب می‌شود تا به جستجوها و سایت‌هایی که مراجعه می‌کند دسترسی پیدا کند. سپس تبلیغات شما در سایت‌هایی که کاربر از آن‌ها بازدید دارد، نمایش داده می‌شود.

بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم: فرض کنید شما عبارت خرید مکمل ورزشی را جستجو کرده‌اید و در بین نتایج بالا آمده به سایت Sample.com مراجعه کرده، تمام محصولات آن را مشاهده و سپس از سایت خارج شده‌اید.

پس از چندی وارد یک سایت خبری می‌شوید تا اخبار روز را دنبال کنید اما در حاشیه صفحه آن سایت شاهد تبلیغ مکمل‌های ورزشی سایت Sample.com هستید. این در واقع همان تبلیغات بنری ریتارگتینگ است. 

هدف از اجرای تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

تجربه نشان داده‌است کمپین ریتارگتینگ عملکرد خوبی در نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد. اساسا تبلیغات ریتارگتینگ با دو هدف اجرا می‌شوند:

۱- افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)

در وهله‌ی اول این نوع از تبلیغات کمک می‌کند تا کاربر به طور مجدد مورد هدف قرار بگیرد. این مورد هدف قرار گرفتن یا همان ریتارگت شدن باعث می‌شود تا برند شما در ذهن او تثبیت شود و از لحاظ ذهنی با سایت، محصولات و خدمات شما درگیر شود.

۲- افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)

هدف نهایی تبلیغات ریتارگتینگ بالا بردن نرخ تبدیل است. یعنی کاربری که با کسب‌وکار و خدمات یا محصولات‌تان آشنا شده را به سمت خرید از خود بازگردانید. البته هدف از بازگشت کاربر لزوما خرید نیست بلکه می‌تواند دریافت خدمات، پر کردن یک فرم یا هر اقدام نهایی مورد نظر باشد.

مزایای تبلیغات ریتارکتینگ

مزایای تبلیغات ریتارکتینگ

موارد زیر موجب می‌شوند تا کسب‌وکارها به اجرای کمپین ریتارگتینگ روی بیاورند:

  • پرداخت هزینه کمتر: به طور معمول اگر بخواهید در هر رسانه‌ای (دیجیتال یا محیطی) تبلیغات انجام دهید باید هزینه‌ی زیادی را برای این کار اختصاص دهید. به‌عنوان مثال برای اجرای کمپین تبلیغاتی با گوگل ادز باید بابت هر کلیک هزینه‌ای را بپردازید اما تبلیغات ریتارگتینگ هدفمند و هوشمندانه عمل می‌کنند و مخاطبینی که احتمال خرید پایینی دارند را حذف می‌کنند و کاربرانی که قبلا با کسب‌وکارتان آشنا شده‌اند را مورد هدف قرار می‌دهد تا هزینه پرداختی شما کاهش پیدا کند.
  • کمک به برندینگ: مردم هر روز با حجم زیادی از تبلیغات روبه‌رو هستند و عادی است که برندهای قبلی را فراموش و به برندهای جدید توجه بیشتری کنند. تبلیغات ریتارگتینگ با هدف یادآوری برند قبلی وارد عمل می‌شود. این کار باعث می‌شود که حتی اگر خریدی صورت نگیرد آگاهی از برند افزایش پیدا کند. این آگاهی و شناخت از برند ممکن است در آینده منجر به خرید شود.  
  • بالا بودن نرخ تبدیل: تبلیغات ریتارگتینگ نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش می‌دهد. همانطور که در توضیحات قبلی بدان پرداختیم این نوع بازاریابی روی افرادی که نسبت به برند شما آشنایی (ولو اندک) دارند تمرکز می‌کند زیرا احتمال خرید آن‌ها بیشتر است. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های بازاریابی نوین

چگونه کمپین تبلیغات ریتارگتینگ راه اندازی کنیم؟

کمپین تبلیغات ریتارگتینگ

برای راه انداری تبلیغات ریتارگتینگ می‌بایست موارد زیر را به ترتیب پیش ببرید:

۱- تعیین هدف

در ابتدا باید هدف خود را از اجرای کمپین مشخص نمایید. هدف از اجرای کمپین تبلیغات ریتارگتینگ می‌تواند افزایش فروش، معرفی جدیدترین محصولات، بالا بردن آگاهی از برند، دانلود یک فایل الکترونیکی و ... باشد.

۲- تعیین صفحات فرود

در مرحله‌ی بعد باید مشخص نمایید که کاربر وارد کدام صفحه سایت شود. اگر صفحه فرود سایت‌تان خوب نباشد نمی‌تواند کاربران را جذب کند. پیشنهاد می‌شود در کنار طراحی جذاب از بازاریابی محتوایی نیز بهره بگیرید.

۳- ثبت نام در پلتفرم انتخابی و درج کد ریتارگتینگ در تمامی صفحه‌های سایت

هنگامی که برای تبلیغات ریتارگتینگ اقدام می‌کنید یک کدی به شما داده می‌شود که باید آن را  در تمامی صفحات سایت¬تان قرار دهید. در واقع این کد موجب می‌شود تا کوکی تعریف شده بر روی مرورگر کاربر برای پلتفرم تبلیغاتی ارسال شود. برای انجام این کار می‌توانید از برنامه نویس یا پشتیبان سایت‌تان کمک بگیرید.  

۴- انتخاب مخاطبان جهت نمایش تبلیغات

شما باید بدانید که کدام دسته از مخاطبان‌تان احتمال بیشتری دارد که از شما خرید کنند. زیرا بر این اساس می‌توان تعیین کنید که که تبلیغات به کدام دسته از آنان نمایش داده شود. دانستن این موضوع احتمال خرید را افزایش می‌دهد.

۵- طراحی یک بنر خوب

طراحی یک بنر با سایز مناسب می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل تاثیر چشمگیری داشته باشد. ضمن اینکه در آن باید متن دعوت به اقدام (Call To Action) جذاب باشد و اصول تبلیغ نویسی یا همان کپی رایتینگ رعایت شده باشد.   

۶- اجرای تنظیمات کمپین

شما باید تنظیمات کمپین خود انجام دهید یعنی سایت نمایش دهنده تبلیغات، زبان، زمان، هزینه هر کلیک و موارد اینچنینی را تعیین نمایید. 

۷- بررسی، تحلیل و بهینه سازی به طور مداوم

این مرحله اهمیت بسیاری دارد. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشید باید به طور مداوم کمپین خود را مورد بررسی قرار دهید و نسبت به رفع ایرادات و بهینه سازی آن اقدام کنید.

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چه رابطه‌ای با هم دارند؟

هدف از اجرای تبلیغات ریتارگتینگ

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو مفهوم در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند که هدف آن‌ها تبدیل کاربر به مشتری است. در هر دو این موارد به طور مجدد با کاربر تعامل برقرار می‌شود تا نرخ تبدیل بالا برود اما در جزئیات با هم تفاوت دارند. در ریتارگتینگ با کاربرانی که حداقل یکبار با سایت‌تان تعامل داشته‌اند در خارج از سایت ارتباط برقرار می‌کنید اما در ریمارکتینگ به کاربرانی که از آن‌ها راه ارتباطی نظیر ایمیل یا شماره تماس دارید، دست پیدا می‌کنید.  

سخن پایانی

اجرای کمپین تبلیغاتی چه به صورت سنتی و چه به صورت دیجیتالی هزینه زیادی در بر دارد اما در این میان باید کاری را انجام داد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد یا به عبارتی هدفمند باشد. در مطالب بالا راجع به مزایای تبلیغات ریتارگتینگ صحبت کردیم.

برای اجرای تبلیغات ریتارگتینگ باید پلتفرم مناسبی و استراتژی صحیحی داشته باشید. در این راستا دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان کنار شما است و با طراحی استراتژی تبلیغاتی و اجرای آن‌ها کمک می‌کند تا با کمترین هزینه بابت تبلیغات بیشترین بازدهی را در کسب‌‌وکارتان شاهد باشید. 

ما کلیه خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، عکاسی، فیلم برداری، ساخت تیزر، موشن گرافی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، اجرای تبلیغات و ... را ارائه می‌دهیم. در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هر گونه سوالی می‌توانید از طریق شماره تلفن 02188704000 با ما در ارتباط باشید.